PDA

View Full Version : Help me een 2x12 kiezen voor Hook Captain !



StevenStrat
6 juni 2012, 22:42
Er gaat in de nabije toekomst een HOOK captain 34 bijkomen.

Nu moet ik ook een cab hebben. Ik heb deze amp al eens getest met een brunetti 2x12 met V30's, dat klonk heel goed, vooral mooie diepe laagweergave.

Een Hook cabinet krijgt natuurlijk de voorkeur als deze even goed of beter klinken dan brunetti, ze zien er nu eenmaal heel goed uit en matching cabs zijn altijd leuk.


Is een Hook cab een van de betere keuzes of ga ik toch beter voor iets anders ?

Hoe klinken de 'ported' Hooks (ovaal gat achteraan) vergeleken met de closed back Hook cabs ?

Welke speakers raden jullie aan ? Ik heb hier nog 2 EVM12Ls liggen en een celestion G12-65.



Thanks !

groovieguitarguus
7 juni 2012, 00:26
Als je perse voor de 'looks' gaat, dan een Hook...
Verder is een Bogner 212 Oversized gaaf.
Ook maakt 'Kool en Elfrink' het nodige. Die 2 x 12 Cabs met handige grepen, vind ik wel gaaf.
Lekker handzaam... maar of de sound okay is... geen idee.
Je kan daar volgens mij wel 'lege' cabs scoren... kan je meteen vullen met je speakers.
Is een combi niet gaaf? 1x een EV en 1x de G12?

muziekschuur
7 juni 2012, 08:57
Los van merken vind ik voor gitaar een open cabinet (2x12) gemixt met een gesloten cabinet (2x12) het beste klinken. Zo maakte Mesa boogie ook cabinetten met een gesloten deel (onder met 2x12) en een open deel (met 2x12)...

Rick trodat
7 juni 2012, 10:01
Ik heb ooit eens twee weekenden getest met veel verschillende speakers met een voormalig importeur van speakers in België icm met mijn hook.

Ik zal je de bevindingen even delen:

Wat cabs betreft, vind ik de hook 2x12 ported zoiezo een van de beste 2*12 van dit moment. Dit ding is groot ( afmetingen bogner os 2x12) en geeft je zowel de laag-, als de hoog weergave van het geluid. Dit ding kan je zowel die ooph geven als zowel sprankelend clean. Uiteraard blijft het een compromis. Het is te vergelijken met een semi open cab, met iets meer een laag weergave.

De enige cab waar ik de hook beter op vind klinken is de bogner 4x12, of de hook 4x12 ( dezelfde, maar dan met hook logo ).

Dan de speakers. Getest heb ik:

Celestion Gold
Celestion V30
Celestion G-12 65
Celestion G12-H30 ( 55 hz)
Celestion CL 80
Celestion g12k-100
Eminence Texas Heat


In het kort:
Gold: Fantastische speakers met veel sprankel. Maar je moet wel fan zijn van die alnico oversturing. Lees met veel treble en scooped bas. Persoonlijk vind ik de combinatie met het derde ( plexi ) kanaal waardeloos. Extreem dure speaker ook.

V30: Doet het op alle kanalen meer dan prima. Redelijk wat hoog en de dikke mids zijn lekker op het derde kanaal. Nadeel vind ik dat op het moment dat de gain omhoog gaat van de amp, de speaker ook meer treble genereerd. Hij kan dan ook redelijk gaat schreeuwen. Daarnaast mist hij ook wat bass. Ik zie em dan ook liever in combinatie met een G-12H30 ( die veel bas geeft )

G-1265: Prachtige speaker met een heel warm vol geluid, met terughoudende treble en redelijk wat compressie. Nadeel is wel dat ie maar een db rating heeft van 97 db. Hij is dus bijna niet te combineren met een andere. Persoonlijk had ik redelijke goede ervaring met een cl80, maar achteraf overschaduwde de cl80 de g-1265 best wel veel. De laag is vol en de mid warm. Hij kan wel de neiging hebben tijdens een optreden niet heel goed door de mix te prikken.

G12-H30: Een speaker met veel hoog en laag die gigantisch goed en snel reageerd en kortweg heel muzikaal is. Je moet alleen wel van speaker breakup houden. Deze zitten redelijk snel tegen het eind. Als je daarvan houd, dan is dit geen probleem. Feitelijk zie ik maar 2 nadelen aan deze speaker: Hij is duur en heeft maar een rating van 30 watt.

Classic lead 80: Vind ik persoonlijk een verloren parel. Deze speaker kleurt nauwelijks en heeft een lichte neiging naar het hoog. Veel headroom en geeft geen speaker oversturing ( waar ik persoonlijk erg van houd) Heeft grappig genoeg ook vrijwel hetzelfde karakter als de hook. Hij is namelijk vrij direct.

G-12k100: Bij de beschrijving van deze speaker op de celestion site, denk je al snel dat dit een metal speaker is, en dat je deze meteen moet overslaan. Maar deze speaker is één van de grote verrassingen waar ik destijds tegenaan ben gelopen. Deze speaker ligt in hetzelfde straatje als de classic lead 80, alleen gaat de bas veeeel dieper en de treble iets hoger. Daarnaast is de mid wat ( iets ) warmer. Het ding heeft met een rating van 100 watt ook een ongelooflijke headroom en heeft nauwelijks oversturing. In vergelijking met de g-1265 voelt deze wel wat killer aan. Maar alle speakers waar ik op heb getest waren dan ook nieuw.

Eminence TH: Echt een speaker die geschikt is voor een hele felle amp. Dit ding heeft redelijk veel laag en een erg warme mid. Nog warmer dan de g-1265. Geen speaker breakup met een rating van 150 watt. Maar geeft ook nauwelijks geen hoog.

StevenStrat
7 juni 2012, 21:01
Hoi Rick trodat,
bedankt voor je uitgebreide reactie !

Het klinkt alsof ik g12-65's wil met de captain. Indien ik voor een hook ga kies ik misschien wel de WGS hook speakers, die zijn gebaseerd op g12-65s maar custom gemaakt voor Hook.

Heb je een Hook closed back kunnen vergelijken met de ported ?


Wat ik fantastisch vond aan de captain icm een brunetti 2x12 closed back V30's, was de extreme geluidsdruk en punch, zelfs op lagere volumes.
Kan ik dit ook vinden in een Hook closed of ported ?

Rick trodat
8 juni 2012, 10:27
Hoi Rick trodat,
bedankt voor je uitgebreide reactie !

Het klinkt alsof ik g12-65's wil met de captain. Indien ik voor een hook ga kies ik misschien wel de WGS hook speakers, die zijn gebaseerd op g12-65s maar custom gemaakt voor Hook.

Heb je een Hook closed back kunnen vergelijken met de ported ?


Wat ik fantastisch vond aan de captain icm een brunetti 2x12 closed back V30's, was de extreme geluidsdruk en punch, zelfs op lagere volumes.
Kan ik dit ook vinden in een Hook closed of ported ?

De WGS speakers ken ik niet. De geluidsdruk en punch komt al vanuit de hook zelf. Zeker op het derde kanaal. De meeste druk ga je vinden uit de bogner 4x12 of de hook 4x12. Die buiken echt. Brunetti heeft ook geweldige cabs, maar zijn iets kleiner en vullen veel minder de ruimte dan de hook 2x12. Meer in the face en direct. Maar ook meer druk door de dichte achterkant.

G-1265 worden veel gebruikt icm met een dumble ( of clone ) vanwege de warme tonen incl compressie. Ik gebruik ze zelf ook momenteel in mijn hook 2x12 ported en ze kunnen een flinke druk geven. Ze werken ook goed met een felle amp, zoals een twin. Als je een 2x12 closed back hebt met deze speakers dan ga je gegarandeerd meer druk krijgen dan die brunetti. A/B tussen de hook ported cab en de brunetti zal erom hangen.

Ik heb wel eens een speler gezien op een hook 6l6 captain met twee bogner cubes op één amp. Hij had meer laag in zijn sound dan mijn 2x12.

Lexvandoef
8 juni 2012, 22:47
Hoi Rick trodat,
bedankt voor je uitgebreide reactie !

Het klinkt alsof ik g12-65's wil met de captain. Indien ik voor een hook ga kies ik misschien wel de WGS hook speakers, die zijn gebaseerd op g12-65s maar custom gemaakt voor Hook.

Heb je een Hook closed back kunnen vergelijken met de ported ?

Die combi kan ik je echt van harte afraden! Ik heb zelf een tijdje (jaartje denk ik) gespeeld met 2 oude G12 65's in mijn HOOK ported 2x12 icm mijn Captain 34. Klonk zowel opzichzelf als in de bandmix erg compact en massief, kan best wel vet zijn af en toe, maar het miste een stukje openheid en dynamiek, wat die top juist wel heeft, zeker met de goeie speakercombi. Ik heb toen 1 van 65's vervangen door een oude H30, opzettelijk een dB mismatch omdat ik juist die massievigheid van de 65's wel wilde voelen maar niet wilde horen in mijn sound. Gevolg is een stuk meer openheid, hoog en duidelijker gedefinieerder laag. Voelt ook een stuk fijner, kan de amp nu veel meer naar mijn hand zetten qua spel.
Nadeeltje is wel dat de cab in totaal nu slechts 60W aankan, als je je aan de powerrating houdt. Ik weet toevallig dat mijn Captain makkelijk meer dan 130W cleane power er uit kan persen (heeft mijn amptech ooit eens gemeten tijdens tests....), dus ik moet wel enigszins voorzichtig zijn.... Maar aan de andere kant wordt ik eerder uit mijn band getrapt als ik mijn Captain zo hard zet dan dat de H30 er mee stopt.... :seriousf:

Ik heb trouwens de ported cab (die ik heb) nooit vergeleken met de closed back cab van HOOK. Had ik mss wel moeten doen/moet ik mss ooit nog weleens gaan doen, maar ik kan met niet voorstellen dat je nog meer druk en bas nodig heb dan dat ik nu heb....
Ben wel benieuwd hoe de Captain 34 klinkt over een Bogner 4x12 met V30's, schijnt heel erg fijn te zijn ook. :)

StevenStrat
9 juni 2012, 09:12
Bedankt iedereen ! Als het zover is ga ik eens tot bij vd haar de hook closed back en ported gaan vergelijken.

De WGS speakers worden gemaakt voor hook en zijn wat brightere g12-65s, die kunnen zijn wat ik zoek.

Hopelijk vind ik de druk van de brunetti v30 closed back cab ook terug in een hook cab !

Henri H
11 juni 2012, 00:47
Die Brunetti met V30's (en metalen handvatten) heb ik ook 's gehoord bij mijn Hook Captain 34, en dat was meer dan OK.
Ik had er toen bijna één gekocht, maar kwam ook een '79-er Marshall B-kast met oude G12-65's tegen, welke ik uiteindelijk gekocht heb.
Tevens had ik toen een Marshall 1936 met (oude) G12T-75's, en dat klonk verrassend goed! Probeer die speakers ook 's zou ik zeggen.

Als je echt het beste uit de HOOK wil halen denk ik dat een HOOK/Bogner 4x12 met V30's erg goed zullen bevallen, en ook een combi van Celestion Gold met H30 vond ik erg goed klinken in een Hook ported cab destijds.
De 4x12 cabs geven de meeste druk, maar zijn loeizwaar, en til je bijna niet in je ééntje op. Dat heeft voor mij destijds de doorslag gegeven om voor de Marshall met 65's te gaan, scheelt zo'n 10 kilo.

Luke-wannabe
11 juni 2012, 09:15
Maat van me speelt over een Captain 34 met een half open Bogner V30 kast. Dikste sound die ik ooit heb gehoord!