PDA

View Full Version : Baritone flying-V afstellen als gewoon gitaar..??



thedennman
5 juni 2012, 20:27
Beste mede forumers.!:strat:

Wie weet of deze flying-v baritone terug te stellen is naar de gewone afstelling met de juiste snaren dan..
of is de hals korter/langer..
http://1.bp.blogspot.com/-mMb1xunVER0/Tr2nAIYvVLI/AAAAAAAAFZE/M0S8iPFQmNQ/s1600/epiphone+love+death+rob+flynn+signature+baritone.j pg


Ik weet t ben een leek, kon omtrent deze vraag op internet niks over vinden..

BvD :rockon:

Malle Eppie
5 juni 2012, 20:38
Volgens mij is het een 27" dus dan zou je voor een normale 'E' stemming dunnere snaren moeten gebruiken. Kan je dan niet beter een V kopen in een normale mensuur? Tenzij je Machine Head in 'E' wil spelen...

thedennman
5 juni 2012, 21:14
Volgens mij is het een 27" dus dan zou je voor een normale 'E' stemming dunnere snaren moeten gebruiken. Kan je dan niet beter een V kopen in een normale mensuur? Tenzij je Machine Head in 'E' wil spelen...

Wat bedoel je met mensuur.??

RoelTM
5 juni 2012, 21:29
Met de mensuur wordt de afstand tussen brug en topkam bedoeld, in dit geval dus 27".
Veel voorkomende maten zijn 24 3/4" (Les Paul) of 24 1/2" (Strat- of Telecaster).

FNaRK
5 juni 2012, 21:36
zo .... vette plank !

ruilen tegen een normale gitaar ? :cooler:

allochthomas
5 juni 2012, 21:41
Met de mensuur wordt de afstand tussen brug en topkam bedoeld, in dit geval dus 27".
Veel voorkomende maten zijn 24 3/4" (Les Paul) of 24 1/2" (Strat- of Telecaster).
25.5 voor strat en tele:)

Zit zelf te stoeien met de gedachte om een baritone neck van warmoth op mijn hw1 te zetten en ik zat mij eigenlijk hetzelfde af te vragen

YannickH
5 juni 2012, 23:14
vind je die nu echt mooi?:???:

thedennman
6 juni 2012, 00:11
vind je die nu echt mooi?:???:


JA..;)

Maar het kan dus niet.!? dat heb ik nu nog steeds niet vernomen..




:noob:

Woml
6 juni 2012, 10:11
Op de site van d'Addario staat een overzicht van al hun snaren en een manier om uit te rekenen wat voor spanning een bepaalde snaar bij een bepaalde mensuur (snaarlengte) en een bepaalde toonhoogte oplevert.
Ik weet niet wat voor snaren je wilt gebruiken, maar even een willekeurig voorbeeld: Stel dat je een setje EXL110 op een gitaar met Fender-mensuur (25,5") in standaard stemming zet, dan kom je op een totale trekkracht van zo'n 480N, zeg 48 kilo. Als je datzelfde setje op deze gitaar met mensuur 27" zet, in standaard stemming, dan loopt de trekkracht op richting 540N, een toename van 10%.
De snaren zullen dat wel aan kunnen, maar het zal op zijn minst anders aanvoelen bij het spelen. En de kans is groot dat je hals een stuk holler komt te staan, dus daar zul je wat aan moeten sleutelen.
Of je zet er dunnere snaren op; met een setje EXL120+ (beginnend bij 0.0095 in plaats van 0.010) zit je alweer ongeveer op dezelfde spanning.

Waar je verder nog rekening mee moet houden, is dat de gleufjes in de topkam zijn gemaakt voor dikkere snaren. Als je daar van die dunnetjes doorheen laat lopen, zou het kunnen dat ze te veel speling krijgen, en dat er iets gaat buzzen. Volgens de specificaties wordt het ding geleverd met snaren van diktes 0.058/0.042/0.032/0.018/0.013/0.010, dus vooral bij de lage snaren kun je daar last van krijgen.

bass blom
6 juni 2012, 10:52
kan wel, heb het heel vroeger meer dan een jaar lang gedaan met een oude hofner.
solo's doen was er niet bij, heb daardoor wel goed gestudeerd op slag spelen :D
ohja, ik had geen last van te grote sleuven in de kam want dat ding had een 0 fret.

muziekschuur
6 juni 2012, 10:59
Waarom kun je de baritone niet gebruiken om zo te gebruiken? De gitaar kan zo dus lager dan een normale gitaar, maar m.i. met de bijbehorende stemming kun je net zo hoge noten pakken als een andere gitaar? Bijkomend voordeel, door de iets dikkere snaren heb je simpelweg meer tone. Het kost je waarschijnlijk wat inspanning, maar dan heb je ook wat.

Een ander voordeel, wat misschien minder voor de hand ligt, maar deze gitaar zal waarschijnlijk door een zeer ervaren bouwer gemaakt zijn. Want alle starters beginnen in de normale productie. Het zijn juist dit soort exoten waar het talent voor nodig is. M.a.w. het is ongetwijfeld een zeer goed gebouwd instrument....

RoelTM
6 juni 2012, 11:11
25.5 voor strat en tele :)
Excuses, onbetrouwbare bron. :)

interessander
6 juni 2012, 11:33
...Een ander voordeel, wat misschien minder voor de hand ligt, maar deze gitaar zal waarschijnlijk door een zeer ervaren bouwer gemaakt zijn. Want alle starters beginnen in de normale productie. Het zijn juist dit soort exoten waar het talent voor nodig is. M.a.w. het is ongetwijfeld een zeer goed gebouwd instrument....

Eeeeh, dit is een Epiphone signature he, niet van een of andere exotische bouwer.

Ik zeg niet dat het een slecht instrument is, qua specs is het een leuk ding, ebben toets ook bijvoorbeeld. Alleen jammer van dat rubebren antislip matje, ik heb die in muziekwinkels al meerdere malen los zien komen. Grappig trouwens dat Jeff Waters ook een signature V heeft bij Epiphone heeft ipv Gibson.

thedennman
6 juni 2012, 17:43
Thanks voor de info manne.!

Ga wel voor een gewonne V van epiphone of toch mits de centen mee werken een gibson..:rockon:

interessander
6 juni 2012, 17:53
Nou, ik zie dat die Epiphone Robb Flynn signature nieuw toch ook al 750 euro kost, dat is meer dan een Gibson faded V, en voor dat geld is er tweedehands ook heel wat euks te koop, ik zie nu twee witte '67 reissue V's op marktplaats staan bijvoorbeeld.

thedennman
6 juni 2012, 21:05
idd op marktplaats staan een paar hele nette.. maar ga denk ik die epiphone v kopen van 375,-bij music store.. niet slecht als 2de begin gitaar.

Greetszz