PDA

View Full Version : Nederlandse topbouwers



Kapitan Yonker
5 juni 2012, 10:35
Ik ben een tijdje uit de gitaarscene geweest... Wie zijn nu de Nederlandse top-bouwers? (echte bouwers die zelf hun halzen en bodies maken uit rauw materiaal, dus geen mensen die bestelde onderdelen in elkaar schroeven en afwerken)

Heb namelijk een project in mijn hoofd voor volgend jaar, krijg dan een pak geld :)

Wat ik me nog kan herinneren:

Sjak Zwiers
Huub Boelen

Wie kan het aanvullen? Dank!

Eko
5 juni 2012, 10:44
Heins Sneek
Dick Dijkman
Haar Guitars

Kakihara
5 juni 2012, 10:46
Gun Guitars
De Gier
Panucci

Ace 1.15.19
5 juni 2012, 11:37
Smitty Custom Guitars

KingPin8
5 juni 2012, 11:51
Doet voor zo ver ik weet geen elec. gitaren meer, maar Theo Scharpach mag in dit lijstje v.w.b. 'meesters' :)

Hans Stegers en Arie de Vocht willen ook nog wel eens zelf iets maken, mits tijd en geld geen rol spelen.

Mitch
5 juni 2012, 11:53
Gezien je eisen, volledig handwerk, kan je lijst aangevuld worden met De Gier. Kijk maar eens op de website, puik werk.

Brum
5 juni 2012, 12:43
Ik heb niet heel veel ervaring met bouwers, maar Rikkers kan ik zeker aanbevelen. Veel ervaring en luisteren goed naar wat je wilt en geven van daaruit gepast advies.

jutter
5 juni 2012, 12:53
Uiteraard Patrick Koopman!

Kapitan Yonker
5 juni 2012, 13:29
thx mensen! ik zie zo al 4 bouwers van wie ik nooit heb gehoord... ff hun websites checken

snaarplukker
5 juni 2012, 13:32
Ach, wat is een topbouwer? Iedereen die creatief is met hout kan wel een gitaar bouwen.;)

Chris Winsemius
5 juni 2012, 13:32
nu in Spanje: Jasper Boerma van AspeGuitars.com
in A'dam Luke van RebelRelic
in Ijsselstein Eric, Haar guitars
****Design in H'sum
De Gier
Piet Visser
Panucci (Angelo M.)

voor de rest moet ik ff meer koffie naar binnen werken....

terrasbeest
5 juni 2012, 13:33
Frans Elferink.

Kakihara
5 juni 2012, 13:36
thx mensen! ik zie zo al 4 bouwers van wie ik nooit heb gehoord... ff hun websites checken

guncustoms.nl is nog niet operationeel, merk ik.
Zijn werk kan je wel hier (en op TDPRI) vinden, onder zijn nickname Oigun.

Kapitan Yonker
5 juni 2012, 14:04
Ach, wat is een topbouwer? Iedereen die creatief is met hout kan wel een gitaar bouwen.;)

Rinus (met romana op de scooter) en Prince zijn ook allebei zangers... maar goed wie zou je nou het woordje 'topzanger' toekennen? ;)

Kapitan Yonker
5 juni 2012, 14:05
guncustoms.nl is nog niet operationeel, merk ik.
Zijn werk kan je wel hier (en op TDPRI) vinden, onder zijn nickname Oigun.

Thx Kakihara... Ik zag overigens jouw naam hier ook tussen staan? Heb je een website?

Kapitan Yonker
5 juni 2012, 14:07
nu in Spanje: Jasper Boerma van AspeGuitars.com
in A'dam Luke van RebelRelic
in Ijsselstein Eric, Haar guitars
****Design in H'sum
De Gier
Piet Visser
Panucci (Angelo M.)

voor de rest moet ik ff meer koffie naar binnen werken....


****design in hilversum? censuur? Welke bouwer is dit, ik zit zelf in amersfoort, is wel lekker om de hoek vandaar

Kakihara
5 juni 2012, 14:10
Thx Kakihara... Ik zag overigens jouw naam hier ook tussen staan? Heb je een website?

Da's dan een foutje ;) Ik heb nog maar één gitaar in aanbouw, en die is monsterlijk lelijk :)

Brum
5 juni 2012, 14:24
Rinus (met romana op de scooter) en Prince zijn ook allebei zangers... maar goed wie zou je nou het woordje 'topzanger' toekennen? ;)

Rinus mag dan niet meteen de beste zanger zijn van de twee, maar toch zeker de beste danser, met die moves van hem!:crazyhappy:

Kapitan Yonker
5 juni 2012, 14:48
Rinus mag dan niet meteen de beste zanger zijn van de twee, maar toch zeker de beste danser, met die moves van hem!:crazyhappy:

ahahaha jah hij en romana passen goed bij elkaar! ;)

Rooker
5 juni 2012, 14:57
****design in hilversum? censuur? Welke bouwer is dit, ik zit zelf in amersfoort, is wel lekker om de hoek vandaar

Ik denk Robberts. Ik heb daar in de winkel een man een Tele van robberts zien hooren bespelen en dat was bijde niet verkeerd. Aardige man. Goed??? Weet ik niet...

Napoje
5 juni 2012, 15:07
guncustoms.nl is nog niet operationeel, merk ik.

Haha... gaat dat ooit nog lukken dan?

mastermind
14 juni 2012, 12:45
Naast de reeds al genoemde bouwers:
- Lex van Sante (luiten en veel reparaties ak. gitaren)
- Eric van der Hoeven (Custom Lovelock Guitars)

Beiden van 't Speeltuygh in Zwolle.

Tristan
14 juni 2012, 13:03
Ferns Guitars

Ike57
14 juni 2012, 15:52
Haha... gaat dat ooit nog lukken dan?

Ik heb geen enkele reden om daaraan te twijfelen.

Napoje
14 juni 2012, 16:32
Ik heb geen enkele reden om daaraan te twijfelen.

mmm.. Zou de goede man weleens kunnen helpen, het is nl. gedeeltelijk mijn werk en ik woon in haarlem.

oigun
14 juni 2012, 19:08
Haha... gaat dat ooit nog lukken dan?

Zekers wel, alleen die website hë...

D3nnis
21 juni 2012, 12:29
Wat kwalitatief ook nog wel in het rijtje thuis mag horen, alhoewel ik niet weet of deze personen zeer afwijkende bodyvormen e.d. doen/willen doen:

André van der End (Nijmegen)
Henk vd Heuvel (Hillman Guitars - Den Bosch)

Babelouba
21 juni 2012, 21:11
Wat kwalitatief ook nog wel in het rijtje thuis mag horen, alhoewel ik niet weet of deze personen zeer afwijkende bodyvormen e.d. doen/willen doen:

André van der End (Nijmegen)
Henk vd Heuvel (Hillman Guitars - Den Bosch)

Hillman guitars, echt top! Wat een afwerking zeg... Ben een tijdje terug langsgeweest voor een afstelbeurt.
Echt ongelofelijk wat die man klaarspeelt!

Lexvandoef
21 juni 2012, 21:38
Ferns Guitars

Profi kerel! Levert ook redelijk goedkoop Lollar pickups, ben via hem aan een underwound P90 gekomen, goede service ook!

paulusdeBKB
21 juni 2012, 21:40
Hier nog een vote of confidence voor Hillman. Jarenlang niets meer van gezien maar als schoolgaande puber wel eens op zijn gitaren mogen spelen: fan-tas-tisch!

Javaca
21 juni 2012, 21:58
Het moet je stijl zijn, maar de afwerking en klank zijn subliem:

http://www.verdonkguitars.nl

Thunders1988
22 juni 2012, 00:34
+1 voor Oigun! Topspul.
Mocht Antwerpen of Hasselt een optie zijn: check zeker ook Stijnkenens en Guttlin.

Dweezman
22 juni 2012, 10:14
Ik heb Haar's, Heinz' en De Giers in mijn handen gehad. Strats van Haar vond ik echt heel goed, qua vakmanschap, afwerking en 'afwijkende' modellen vind ik De Gier de beste.

mesaman
22 juni 2012, 12:09
blijf bij RIKKERS uit de buurt, dat zijn engerds!

Na 100km heen rijden en een vrije dag er voor genomen te hebben,verteld de man leunend tegen de deur dat hij dicht is, ik zie mijn gitaar daar hangen aan de wand. Volgende dag,op hun koopavond weer er heen, moest ik een dikke rekening betalen, iets hoog uitgevallen. Daarom controleer ik het toch even, hebben ze NIETS gedaan! Dat ze nog bestaan na die avond is me een raadsel. NOOIT NAAR RIKKERS!

Nu een opbeurende en aanvullende reactie op vorige reacties. PATRICK KOOPMAN dat is de VAKMAN!!!!
Supergoed,eerlijk,goed luisterend oor zodat hij ook weet wat hij gaat doen en er geen misverstanden ontstaan.
Hij kan gewoon alles! ik heb veel gezien en mee gemaakt met gitaar reparateurs, maar er is maar een die aan mn gitaren komt!
PATRICK KOOPMAN!
kijk gewoon even op zn site,bel desnoods eventjes.

just my 2 florijnen

Napoje
22 juni 2012, 12:18
blijf bij RIKKERS uit de buurt, dat zijn engerds!

Na 100km heen rijden en een vrije dag er voor genomen te hebben,verteld de man leunend tegen de deur dat hij dicht is, ik zie mijn gitaar daar hangen aan de wand. Volgende dag,op hun koopavond weer er heen, moest ik een dikke rekening betalen, iets hoog uitgevallen. Daarom controleer ik het toch even, hebben ze NIETS gedaan! Dat ze nog bestaan na die avond is me een raadsel. NOOIT NAAR RIKKERS!

Nu een opbeurende en aanvullende reactie op vorige reacties. PATRICK KOOPMAN dat is de VAKMAN!!!!
Supergoed,eerlijk,goed luisterend oor zodat hij ook weet wat hij gaat doen en er geen misverstanden ontstaan.
Hij kan gewoon alles! ik heb veel gezien en mee gemaakt met gitaar reparateurs, maar er is maar een die aan mn gitaren komt!
PATRICK KOOPMAN!
kijk gewoon even op zn site,bel desnoods eventjes.

just my 2 florijnen


je hoeft niet te gaan SCHREEUWEN HOOR! Je komt nu wat drammerig over.

D3nnis
22 juni 2012, 12:26
Hillman guitars, echt top!
Echt ongelofelijk wat die man klaarspeelt!

Hij heeft zelfs mijn Kritz Stradovarius opnieuw gefret. De meeste gitaarbouwers die ik benaderd heb daarvoor, hadden er geen zin in en/of durfden het niet aan vanwege de smile frets.
Ik moet wel zeggen dat ik zijn eigen modellen gitaren niet mooi vind, maar klinken.....en niet duur!

Ike57
22 juni 2012, 12:27
+1 voor Oigun! Topspul.
Mocht Antwerpen of Hasselt een optie zijn: check zeker ook Stijnkenens en Guttlin.

+10

Gun Guitars (http://www.guncustoms.nl/)
Stijn Kenens (http://www.stijnkenens.eu/)
Guttlin (http://www.guttlin.be/)

Who needs more? :D

Brum
22 juni 2012, 13:08
blijf bij RIKKERS uit de buurt, dat zijn engerds!

Na 100km heen rijden en een vrije dag er voor genomen te hebben,verteld de man leunend tegen de deur dat hij dicht is, ik zie mijn gitaar daar hangen aan de wand. Volgende dag,op hun koopavond weer er heen, moest ik een dikke rekening betalen, iets hoog uitgevallen. Daarom controleer ik het toch even, hebben ze NIETS gedaan! Dat ze nog bestaan na die avond is me een raadsel. NOOIT NAAR RIKKERS!

Ik ga je niet bestrijden, maar ik krijg hier een heel sterk 'kweenie' gevoel bij. Ik heb namelijk wel een erg goeie ervaring met Rikkers, zowel met een reparatie als met een bij hun (deels) gebouwde gitaar. Ik heb ze altijd zeer correct gevonden en heb er zonder moeite een reis van zowat het uiterste zuiden naar het noorden voor over daardoor. En dat zonder schreeuwen, het kan.;)

Mr.Fingers
22 juni 2012, 14:49
Stijn Kenens (http://www.stijnkenens.eu/)

Dikke +1 voor bovengenoemden, en een extra voor Stijn. Hij is nog niet echt lang bezig, maar heeft wel de liefde (en de materialen) voor het vak. Ik laat er al m'n dingen die ik zelf niet kan herstellen, en heb er nu een vintage correcte body laten maken. En belangrijk, prijs/kwaliteit/tijd is het iemand die echt het scherpste resultaat levert.

gerte1991
29 juni 2012, 13:59
Vox humana!!!!! :rockon:

Thyrif
29 juni 2012, 15:08
blijf bij RIKKERS uit de buurt, dat zijn engerds!

Na 100km heen rijden en een vrije dag er voor genomen te hebben,verteld de man leunend tegen de deur dat hij dicht is, ik zie mijn gitaar daar hangen aan de wand. Volgende dag,op hun koopavond weer er heen, moest ik een dikke rekening betalen, iets hoog uitgevallen. Daarom controleer ik het toch even, hebben ze NIETS gedaan! Dat ze nog bestaan na die avond is me een raadsel. NOOIT NAAR RIKKERS!


Ik ga je niet bestrijden, maar ik krijg hier een heel sterk 'kweenie' gevoel bij. Ik heb namelijk wel een erg goeie ervaring met Rikkers, zowel met een reparatie als met een bij hun (deels) gebouwde gitaar. Ik heb ze altijd zeer correct gevonden en heb er zonder moeite een reis van zowat het uiterste zuiden naar het noorden voor over daardoor. En dat zonder schreeuwen, het kan.;)

Juist, ik krijg er ook een beetje "vreemd verhaal" gevoelens bij (zonder mesaman aan te vallen). Ik (en de mensen die ik ken) hebben juist ontzettend goede ervaringen met de mannen van Rikkers. (alleen ja, de openingstijden van de winkel zijn een beetje vreemd, maar als je belt kan het vaak wel)
Ze hebben voor mij de electronica van mijn (veel te dure) Hofner bas uit '59 gerestaureerd (voor weinig) en aardig wat andere reparaties.
Het geschreeuw helpt natuurlijk niet om je zaak te betogen, ookal ben je gefrustreerd, de inhoud even daargelaten.

Fiendish
29 juni 2012, 15:58
Vox humana!!!!! :rockon:

Overpriced, slechte service en kompleet ruk.

gerte1991
29 juni 2012, 16:24
Overpriced, slechte service en kompleet ruk.

vlaardingen? overpriced kan ik me een beetje voorstellen ja, maar service geven ze zeker wel!
Ze hebben me compleet geholpen toen ik mijn eigen gitaar aan het bouwen was en ze helpen gewoon voor niks.

mesaman
29 juni 2012, 18:22
Bij twijfel of vragen over mijn reactie op Rikkers?stuur gerust een pm. En ik neem aan dat een ieder graag een ander probeert te helpen.
Dus als ik dat kan draag ik graag een steentje bij. Wat men er mee doet is een tweede.

Ik ben benieuwd wat de TS gaat doen? en bij wie :)

ewout
29 juni 2012, 23:19
Overpriced, slechte service en kompleet ruk.

Is het echt zo erg? ;-)

Ik ben er al jaren niet meer geweest, maar mijn strat die ik daar heb laten bouwen is echt een hele goede gitaar, zeker voor wat hij kostte. Zaken als die carbonfiber halspen die ze hebben en het hout dat ze gebruikten, om maar eens wat te noemen, zijn in principe echt topkwaliteit wat mij betreft. Dat gezegd hebbende, als ik de gitaar en het bouwproces nu vergelijk met die van andere bouwers, dan valt me wel op dat bijv. het lakwerk van de body echt beneden niveau is en dat alle vreemde voorvalletjes die ik tijdens het bouwproces heb meegemaakt eigenlijk gewoon niet kunnen. Het ene moment werd ik heel goed en enthousiast geholpen, het volgende moment hadden ze iets gedaan zonder te overleggen terwijl dat wel beloofd was, weken ze zonder overleg af van wat je had opgegeven, kreeg je te horen dat je je afstelbeurten die je bij je gitaar krijgt (die je overigens gewoon ook van tevoren betaald, maar goed) al gehad hebt terwijl je ze allebei nog moet krijgen, etc, etc. Beetje een dubbel gevoel aan overgehouden, ondanks dat ik tot op de dag van vandaag heel blij ben met die gitaar. Toch juist vanwege al die kleine dingetjes heb ik mijn tweede custom gitaar bij een andere bouwer laten bouwen en dat is uiteindelijk Sander de Gier geworden. De gitaar die hij gebouwd heeft heb ik nu anderhalf jaar en het is nogal duidelijk dat Sander qua gitaarbouw echt op een heel ander niveau zit!

oigun
30 juni 2012, 13:45
Gewoon eens hier en daar langsgaan kijken of het klikt, zowel wbt gitaren als bouwer.

Joost de Ruig
8 juli 2015, 21:43
blijf bij RIKKERS uit de buurt, dat zijn engerds!

Na 100km heen rijden en een vrije dag er voor genomen te hebben,verteld de man leunend tegen de deur dat hij dicht is, ik zie mijn gitaar daar hangen aan de wand. Volgende dag,op hun koopavond weer er heen, moest ik een dikke rekening betalen, iets hoog uitgevallen. Daarom controleer ik het toch even, hebben ze NIETS gedaan! Dat ze nog bestaan na die avond is me een raadsel. NOOIT NAAR RIKKERS!

Toevallig ken ik Ferdinand Rikkers omdat wij samen een andere passie delen: windsurfen. In je verhaal herken ik hem niet, maar jammer dat je het zo ervaren hebt.

Naast Rikkers, die prachtige (bas)gitaren bouwt, heb ik ervaring met Heins uit Sneek. Ook hij bouwt erg mooi, maar ver buiten mijn budget. Erik Haar uit IJsselstein vond ik 10 jaar geleden te gekke Strats en Tele's bouwen, maar sinds hij ook in de shops hangt, lijkt de kwaliteit wat omlaag te zijn gegaan. Robberts uit Hilversum heb ik altijd een beetje een buitenbeentje gevonden, zo werd hij bv bekend met zijn opmerkelijke gitaren voor Alides Hidding. Ik ben ooit eens in de buurt van Bolsward bij een bouwer geweest die mooie Les Pauls bouwde, maar ik ben zijn naam vergeten. Rond de €2000,- vind ik de Smiity's echt te gek en rond de €1000,- ben ik groot fan van de Kauffmann's. Zelf heb ik een Kauffmann's Replicaster van Albert Deinum. Te gekke relic gitaren en voor dat budget weet ik geen betere.

Brad
8 juli 2015, 22:46
Vox humana!!!!! :rockon:

Is dat Peer Dellen? Weet jij wat hij gemiddeld vraagt voor een gitaar? Wie weet in de toekomst.

Ik zelf zit overigens wel te denken, als je dan toch een dergelijk bedrag op de plank hebt liggen koop dan gewoon een gitaar uit het rek bij een prettige winkel. Het nadeel van een gitaar laten bouwen is dat je pas weet hoe die klinkt en speelt wanneer hij klaar is. Bij een gitaar uit het rek weet je het wel. Tenzij hetgeen je wilt gewoon niet te koop is in de winkel.

ijzerbroot1
9 juli 2015, 09:01
Peer Dellen? Ik dacht dat hij niet zozeer zelf bouwde, maar gitaren samenstelde uit onderdelen. Maar ik kan het mis hebben.

jutter
9 juli 2015, 09:59
Toevallig ken ik Ferdinand Rikkers omdat wij samen een andere passie delen: windsurfen. In je verhaal herken ik hem niet, maar jammer dat je het zo ervaren hebt.

Naast Rikkers, die prachtige (bas)gitaren bouwt, heb ik ervaring met Heins uit Sneek. Ook hij bouwt erg mooi, maar ver buiten mijn budget. Erik Haar uit IJsselstein vond ik 10 jaar geleden te gekke Strats en Tele's bouwen, maar sinds hij ook in de shops hangt, lijkt de kwaliteit wat omlaag te zijn gegaan. Robberts uit Hilversum heb ik altijd een beetje een buitenbeentje gevonden, zo werd hij bv bekend met zijn opmerkelijke gitaren voor Alides Hidding. Ik ben ooit eens in de buurt van Bolsward bij een bouwer geweest die mooie Les Pauls bouwde, maar ik ben zijn naam vergeten. Rond de €2000,- vind ik de Smiity's echt te gek en rond de €1000,- ben ik groot fan van de Kauffmann's. Zelf heb ik een Kauffmann's Replicaster van Albert Deinum. Te gekke relic gitaren en voor dat budget weet ik geen betere.

Jij bedoeld Ronald Rosenau van Rose Guitars uit Bolsward. Meesterbouwer die jaren geleden een proces van Gibson aan zijn kont kreeg omdat hij perfecte en betere Les Pauls bouwde dan Gibson zelf! Laatst heb ik trouwens Ronald nog zien spelen met zijn bluesband. Geweldige gitarist (dat was hij in de jaren 70 ook al) met een sound waar je bij staat te kwijlen! Ik weet niet of hij nog steeds bouwt maar ik denk van niet.

Nellyrocks
9 juli 2015, 10:31
GUN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Eugen is de koning!
http://guncustoms.nl/

showband
9 juli 2015, 11:57
peer dellen is gestopt. (pensioen)

vox humana heb ik persoonlijk goede ervaringen mee. Maar sowiso moet bij je bouwers van gitaren wel de vinger aan de pols houden. De goede zijn artiesten en geen boekhouders. En hebben echt wel begeleiding nodig. Je koopt niet bij de gamma uit het rek. Maar iets individueels.

Joost de Ruig
11 juli 2015, 14:47
Jij bedoeld Ronald Rosenau van Rose Guitars uit Bolsward. Meesterbouwer die jaren geleden een proces van Gibson aan zijn kont kreeg omdat hij perfecte en betere Les Pauls bouwde dan Gibson zelf! Laatst heb ik trouwens Ronald nog zien spelen met zijn bluesband. Geweldige gitarist (dat was hij in de jaren 70 ook al) met een sound waar je bij staat te kwijlen! Ik weet niet of hij nog steeds bouwt maar ik denk van niet.

Precies, die bedoelde ik. Prachtig gevlamde Les Paul in tropische kleuren. Wat jammer dat hij niet meer bouwt, die verstond echt wel zijn vak. Hartstikke leuk in een klein werkplaatsje achter zijn huis. Meen dat hij met name populair was in de IndiRock-hoek.

Joost de Ruig
12 juli 2015, 14:12
Ik heb vanmiddag even gechat met Ronald Rosenau. Hij bouwt inderdaad geen Les Pauls meer, maar bouwt nog wel zijn eigen modellen. Dit doet hij erbij, omdat hij ook zijn eigen verfzaak in Bolsward heeft. Afgesproken om binnenkort een keer langs te gaan.

Brad
12 juli 2015, 22:47
Een goede bouwer hoort goed te luisteren naar je wensen tenzij ze niet realistisch of te risicovol zijn. Maar als je een body van elzenhout wilt dan moet daar niet moeilijk over gedaan worden. Er zijn bouwers die het liefst het hout gebruiken wat ze hebben liggen.

Kakihara
13 juli 2015, 13:10
Een goede bouwer hoort goed te luisteren naar je wensen tenzij ze niet realistisch of te risicovol zijn. Maar als je een body van elzenhout wilt dan moet daar niet moeilijk over gedaan worden. Er zijn bouwers die het liefst het hout gebruiken wat ze hebben liggen.

1. Sommige bouwers hebben ook zo hun principes. Als jouw wensen niet passen binnen die principes, zal je een andere bouwer moeten zoeken.
2. Een bouwer zal doorgaans niet moeilijk doen over de houtkeuze. Maar als je iets wil wat hij niet op voorraad heeft, hij moet rondbellen, rondmailen en/of rondrijden om aan jouw grillen tegemoet te komen, moet je als klant ook begrip opbrengen voor een hogere prijs en langere wachttijd. Zeker als die bouwer ook nog es enkel "vers" hout vindt, dat nog enkele maanden moet drogen.
3. Volgens mij gebruikt elke bouwer het liefst hout dat hij (of zij) heeft liggen.

Pepe
13 juli 2015, 14:12
Ik denk niet dat het zozeer om principes gaat maar meer om specialisatie. Een bouwer zal zich prettiger voelen met een project wat in zijn competentie ligt en voor uitgerust is. Uiteindelijk wil je een instrument leveren waar de klant blij mee is en waar jij achter kan staan.

Brad
13 juli 2015, 23:03
1. Sommige bouwers hebben ook zo hun principes. Als jouw wensen niet passen binnen die principes, zal je een andere bouwer moeten zoeken.
2. Een bouwer zal doorgaans niet moeilijk doen over de houtkeuze. Maar als je iets wil wat hij niet op voorraad heeft, hij moet rondbellen, rondmailen en/of rondrijden om aan jouw grillen tegemoet te komen, moet je als klant ook begrip opbrengen voor een hogere prijs en langere wachttijd. Zeker als die bouwer ook nog es enkel "vers" hout vindt, dat nog enkele maanden moet drogen.
3. Volgens mij gebruikt elke bouwer het liefst hout dat hij (of zij) heeft liggen.

Wat bedoel je hier precies met principes? Geef eens een voorbeeld. Wat grillen betreft, een body van elzenhout willen is toch niet zo vreemd?
Mijn gitaarleraar van vroeger heeft eens een gitaar laten bouwen. De bouwer had maar één soort hout liggen en vond het maar niks om elzenhout te gaan zoeken voor de body wat mijn gitaarleraar wilde. Uiteindelijk heeft hij het toch gedaan en zonder vertraging, het was dus kennelijk helemaal geen probleem.

Je laat overigens niet voor niets een gitaar bouwen. Dat doe je om een instrument te hebben die in alle opzichten aan jouw wensen voldoet. Anders kun je voor dat geld beter naar een winkel gaan en de beste gitaar uit het rek kopen. Waarschijnlijk kun je voor de helft van de prijs een goed instrument vinden.

barno
14 juli 2015, 08:06
Wat bedoel je hier precies met principes? Geef eens een voorbeeld. Wat grillen betreft, een body van elzenhout willen is toch niet zo vreemd?


is een kwestie van specialisatie zoals pepe zegt en het moet ook passen bij wat een bouwer wil uitstralen qua image. Ik bouw bv geen strats, tele's of andere copieën, ik doe geen abalone, geen fancy tropisch hout, geen floyd rose enz... maar ik doe dan wel weer dingen die andere bouwers niet doen.

Kakihara
14 juli 2015, 11:17
Wat barno zegt dus. Er zijn bouwers die ervoor kiezen om enkel met inlands/Europees hout te werken, of met herbruikbare materialen. Sommigen zullen zwichten voor een grote zak geld, anderen dan weer niet. Elzenhout is inderdaad geen speciale wens (een bouwer die slechts één houtsoort in zijn atelier heeft, vind ik best vreemd). Maar als je er bijvoorbeeld op zou staan om een gitaar te laten bouwen met Honduras mahonie, op zich ook niet eens zo'n vreemde wens, dan kost je dat als klant best een boel meer geld en geduld: niet elke bouwer heeft dat zomaar op voorraad. Honduras mahonie zal je niet gauw om de hoek bij de lokale houtboer vinden. Mij zou dat een autorit van 80km kosten, en dan weet ik dat dat hout ook nog minstens een paar maanden zou moeten drogen. Je kan het natuurlijk bij een webshop halen, en hopen dat het dan droog genoeg is om te bewerken. Maar dat houdt dus ook een risico in.
Een klant die vindt dat een bouwer hoort te luisteren, is weinig respectvol. Dat wordt een verstoorde relatie. Dat luisteren moet ook door de klant zelf gebeuren. Een bouwer ZAL luisteren. En een bouwer ZAL alternatieven aanreiken. Een goede bouwer weet soms beter wat een klant wil dan de klant zelf. Het is niet omdat gitaarbouwers werken aan een uurloon waarvoor de gemiddelde West-Europeaan nog geeneens voor uit zijn bed komt, dat je hem niet met respect hoeft te bejegenen.
En ja, voor de helft van het bedrag dat je uitgeeft aan dat op maat gemaakt stuk hout, kan je al een deftige gitaar kopen. Maar voor de helft van een nieuwe Amerikaanse strat kan je ook al een deftige gitaar kopen die misschien zelfs beter is dan een Amerikaanse strat.

Brad
14 juli 2015, 11:40
Het kost een bouwer dus veel moeite en tijd om een bepaald stuk hout te verkrijgen. Tijd die een bouwer vaak niet heeft. Ja daar zit wat in.

Tabula Rasa
14 juli 2015, 12:33
Mooi voorbeeld: ik wilde een tele met honduraspallissander neck. Ik moest een blank kopen van 80 euro, moest daar 2x anderhalf uur, 300 km ofzo voor rijden om het zelf uit te zoeken. Een bouwer heeft daar soms, mijnsinziens terecht geen trek in.

telerocker
15 juli 2015, 00:56
Mooi voorbeeld: ik wilde een tele met honduraspallissander neck. Ik moest een blank kopen van 80 euro, moest daar 2x anderhalf uur, 300 km ofzo voor rijden om het zelf uit te zoeken. Een bouwer heeft daar soms, mijnsinziens terecht geen trek in.

Voor iemand met zoveel smaak zou ik als bouwer extra koffie zetten...

Erik de Perik
21 juli 2015, 23:52
Voor iemand met zoveel smaak zou ik als bouwer extra koffie zetten...

Koffie bij het UWV is gratis.

arjanb01
22 juli 2015, 06:40
Misschien je beter inlezen, beter doorvragen naar de mogelijkheden bij de bouwer zou veel ergernis en kilometers rijden schelen toch?
Heb je exotische eisen vraag dat dan goed na en check meerdere bouwers.

Brad
25 juli 2015, 15:47
Ik zeg het nogmaals, om al dat gezeik te voorkomen zou ik gewoon een gitaar bij een winkel kopen. Heb je speciale wensen wat betreft de positionering van de volume regelaar om maar wat te noemen, dan kun je dat door een customizer laten aanpassen.

Bij het kopen van een gitaar kun je daar op letten, of de veranderingen die je wilt laten aanbrengen mogelijk zijn. Je bent er in elk geval zeker van dat de basis van de gitaar in orde is en je weet ook hoe hij klinkt.

Joost de Ruig
25 juli 2015, 16:40
Vandaag op bezoek geweest bij Eric Smid van Smitty Custom Guitars. Eric werkt in een net loodsje achter zijn huis, waarbij hij zijn zaag-, frees- en schuurwerk in de aangrenzende garage verricht. Met een CNC-machine freest hij zelf de halzen en body's voor de taylor made gitaren. Hij wikkelt zijn eigen pickups's en heeft voor de meeste modellen verschillende setjes zodat je als klant daar een keuze in kan maken. Zo heeft hij vijf verschillende setjes PU's voor een Strat en 2 voor een Tele. Geen halffabrikaten dus bij Eric.

Het was leuk even in zin atelier rond te kijken, het hout te bezichtigen en natuurlijk diverse gitaren even aan de tand te voelen. Zijn gitaren voelen solide aan, netjes afgewerkt, al dan niet gerelict en natuurlijk veelal met nitrolak afgewerkt. De open, warme, ronde klank van zijn Strats en Tele's spreken mij persoonlijk zeker aan. Binnenkort begint hij aan een ES-335 met een gestoken bovenblad. Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat daarvan.

Eric maakt met een eigen visie kwalitatief hoogstaande gitaren. Met passie voor het vak en met een luisterend oor voor de klant, weet hij mooi maatwerk neer te zetten. Als ik ooit nog eens een Thinline mocht kunnen bestellen, dan is hij zeker een van de bouwers die ik dan in overweging zal nemen.

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xta1/v/t1.0-9/11755785_1165863076762800_6093626440383280932_n.jp g?oh=6d0ae3b6e1418a185440971dfc83d499&oe=564C64CC

Philippe
27 juli 2015, 16:20
Dat Eric Smid kwaliteit levert is al lang geen geheim meer volgens mij. Moet zeggen dat elke gitaar die ik van hem vast heb gehad zo perfect afgewerkt is dat het bijna eng wordt. Daar kan imo (bijna) geen Fender CS tegenop. Ook qua klank en bespeelbaarheid.

En nee, ben geen Smitty aandeelhouder ;)

Feter
27 juli 2015, 16:46
Ik zeg het nogmaals, om al dat gezeik te voorkomen zou ik gewoon een gitaar bij een winkel kopen. Heb je speciale wensen wat betreft de positionering van de volume regelaar om maar wat te noemen, dan kun je dat door een customizer laten aanpassen.

Bij het kopen van een gitaar kun je daar op letten, of de veranderingen die je wilt laten aanbrengen mogelijk zijn. Je bent er in elk geval zeker van dat de basis van de gitaar in orde is en je weet ook hoe hij klinkt.

Dit vind ik regelrechte onzin.
Je koopt juist een gitaar in de winkel als je er content mee bent zoals die is.
En je voorkomt gezeik met een bouwer door zelf duidelijk afspraken te maken met de beste man of vrouw.

Een gitaar speciaal voor jou laten bouwen geeft iets mee wat een "kant-en-klare" gitaar niet kan. Identiteit en persoonlijkheid.
Het is een gitaar speciaal voor jou en naar jouw specificatie gebouwd.
Want het gaat niet alleen om een kleurtje.
Het gaat om het soort hout van de body, van de neck, de elementen, de top..
Set neck, glued of gewoon geschroefd.
Een stratocaster headstock op een Les Paul model.

Tuurlijk kun je dat ook bij een af fabrieks gitaar, maar dan ben je EN net zoveel kwijt als een custom gitaar EN uiteindelijk is hij niet echt uniek.

@Joost: Smitty maakt inderdaad prachtige gitaren, het is dat zijn achternaam op een D eindigt anders had ik (hopelijk) familie kunnen zijn. :D

Brad
27 juli 2015, 22:13
Ach ja, ieder zijn visie. Ik vind het nu eenmaal belangrijk dat een een gitaar in de basis goed is, en dat kun je pas echt beoordelen als hij af is. Ja en en als je iets wilt dat absoluut niet te koop is eventueel gecombineerd met wat aanpassingen dan moet je wel. Ik persoonlijk zou mijn droom dan laten varen en iets kopen wat er het dichtst bij zit.

fred dons
28 juli 2015, 10:00
Dit vind ik regelrechte onzin.
Je koopt juist een gitaar in de winkel als je er content mee bent zoals die is.
En je voorkomt gezeik met een bouwer door zelf duidelijk afspraken te maken met de beste man of vrouw.

Een gitaar speciaal voor jou laten bouwen geeft iets mee wat een "kant-en-klare" gitaar niet kan. Identiteit en persoonlijkheid.
Het is een gitaar speciaal voor jou en naar jouw specificatie gebouwd.
Want het gaat niet alleen om een kleurtje.
Het gaat om het soort hout van de body, van de neck, de elementen, de top..
Set neck, glued of gewoon geschroefd.
Een stratocaster headstock op een Les Paul model.

Tuurlijk kun je dat ook bij een af fabrieks gitaar, maar dan ben je EN net zoveel kwijt als een custom gitaar EN uiteindelijk is hij niet echt uniek.



het klopt wel wat je zegt, maar ik merk in de praktijk dat dat veel gitaristen (en dan ligt "veel" dichter bij de 99 % dan de 90 %) geen clou hebben van wat het effect is van de constructie, gebruikte Hardware, houtsoorten; ze komen met "ik wil veel sustain dus straigthrough. en volledig maple en een warm geluid etc" dan is het wel aan de bouwer om aan te geven wat kan en wat niet kan maar er is geen eigenwijzere groep als gitaristen en dan (zeker als je buiten de gebaande paden will treden , dus geen stratje of tele) moeilijk om de wens van de gitarist te vertalen in een gitaar waarmee de gitarist ook echt blij is. dan is het inderdaad handiger om eerst een bestaande gitaar te customizen en wellicht vanaf dat punt een custommade gitaar te laten maken die net dat laatste beetje extra biedt

Barty
28 juli 2015, 11:36
John Brok in Drunen bouwt ook errug mooi gerei!

www.jbcustomguitars.nl

Grtz, Barty.

Pepe
28 juli 2015, 11:47
Ik denk dat je vooral naar een gitaarbouwer moet stappen als je specifieke wensen hebt over vorm, functie en esthetica. Als je specifieke wensen hebt over sound & feel kan je beter veel uitproberen wat al gemaakt is.

Joost de Ruig
28 juli 2015, 11:51
Ik denk dat je vooral naar een gitaarbouwer moet stappen als je specifieke wensen hebt over vorm, functie en esthetica. Als je specifieke wensen hebt over sound & feel kan je beter veel uitproberen wat al gemaakt is.

Sound en feel zijn mijn eerste prio's, looks komen daarna. Op zoek naar een Strat kon ik niets vinden dat, binnen mijn budget, aan mijn wensen voldeed. De uiteindelijke Kauffmann's Strat deed dat wel, met als bonus dat ik nog wat specifieke wensen mbt de electronica kon realiseren. Zo soms werken looks ook als een magneet: de laatste Tele's die Eugen en Smitty lieten zien vond ik ook wel erg gaaf.

Pepe
28 juli 2015, 11:56
Wel, good for you maar het lijkt me dat je een sound beter kan beoordelen als een gitaar al gemaakt is dan wanneer niet.
Looks, of liever vibe zijn misschien wel het belangrijkste voor mij. Een gitaar die naar je loopt te lonken zal je sneller oppakken dan een inspiratieloos stuk hout dat geweldig klinkt.
Sound & feel zijn workarounds. Karakter noem je dat.
Het liefste heb je natuurlijk een gitaar die op alle punten een 10 scoort. Dus gitaren komen & gaan.

Of zoals in Fred zijn geval, komen. :D

fred dons
28 juli 2015, 13:46
:D eerlijk gezegd als een gitaar bij mij geen 10 scoort gaat hij binnen een paar weken ook weer weg hoor, ik heb inmiddels wel afgeleerd om mijn gitaren langs een bepaalde meetlat de leggen (een customized prs swasmpash Special in mijn geval) waarbij ik een tijd heb gehad dat iedere gitaar zo veelzijdig moest zijn als die gitaar en eigenlijk net zo moest klinken. Nu verander ik nog zeer zelden een bestaande gitaar (en dan meestal alleen nog maar cosmetisch)en waardeer ik ze allemaal voor hun eigen Sound, mijn enige vaste voorwaarde is dat de aktie (super)laag moet kunnen, de nek medium tot dik is en als dat het geval is dan mag hij single coils, hb's p90's, floyds, willkinson, gotoh, ash, maple, Mahonie, koa etc hebben

Pepe
28 juli 2015, 15:14
Sja. Ik heb ook jarenlang lopen stoeien met strats die te dun klonken in vergelijking met een '73 tele.
Nou draai ik het hoog er gewoon wat uit.
Een hele dunne neck is ook wel een dealbreaker.

Erik de Perik
28 juli 2015, 18:16
Ziet er inderdaad erg mooi uit, maar ik vind (na het beluisteren van wat YT filmpjes) de toon niet geweldig.

Misschien wat voor Pepe :P

Pepe
28 juli 2015, 18:31
Wacht... voel ik een forum inzameling aankomen?

Erik de Perik
28 juli 2015, 19:17
Wacht... voel ik een forum inzameling aankomen?

Egwel...!!

Joost de Ruig
9 augustus 2015, 20:07
Gisteren weer even bij Heins geweest. Wim Heins heeft in Sneek misschien we de mooiste gitaarwinkel en atelier van Nederland. Gevestigd in een prachtig oud pandje in het midden van de stad met zijn ruime atelier op de begane grond, de winkel op de eerste verdieping en houtopslag op zolder. De winkel heeft geen groot assortiment, maar de liefhebber ziet in iedere hoek wel iets unieks staan. Wim is een man met echte passie voor gitaren en het bouwen daarvan. Die passie is zelfs zo groot, dat hij besloten heeft om zijn pand te verkopen, te stoppen met de winkel en zich uitsluitend toe te leggen op het bouwen en restaureren van gitaren.

Als je nu een Heins besteld, kan het misschien wel twee jaar duren voordat je je droomgitaar in handen hebt en daar wil Wim verandering in brengen. De winkel kost hem gewoon teveel tijd en verstoord zijn atelierwerk. Als het allemaal loopt zoals Wim verwacht, dan verhuist hij dit najaar naar IJsbrechtum (5 km verderop), waar hij een nieuw atelier heeft laten bouwen. Als het op prijs wordt gesteld, wil ik tzt daar best een interviewtje met foto’s aan wagen.

D3nnis
9 augustus 2015, 20:13
Ik ken de Heins gitaren verder niet,maar staan mooie exemplaren op zijn site!

Joost de Ruig
9 augustus 2015, 20:20
Ik ken de Heins gitaren verder niet,maar staan mooie exemplaren op zijn site!

Wim bouwt geen 2 gitaren hetzelfde. Tele's en Strats op verzoek natuurlijk wel, maar uniek maatwerk (met een andere shape) is zijn passie. Houtsoort, electronica, halsprofiel, afwerking etc wordt uitvoerig met de klant doorgesproken en daar komt iets heel moois uit. Ik vergelijk hem maar met bv Ferdinand Rikkers uit Groningen die ongeveer hetzelfde werkt.

D3nnis
9 augustus 2015, 21:03
Ik vind het eigenlijk ongelooflijk dat er in een landje als Nederland zo veel bouwers van custom gitaren kunnen blijven bestaan, want het zijn er nogal wat! En dat terwijl 90% gewoon een fender of gibson wil....

Joost de Ruig
9 augustus 2015, 21:06
Ik vind het eigenlijk ongelooflijk dat er in een landje als Nederland zo veel bouwers van custom gitaren kunnen blijven bestaan, want het zijn er nogal wat! En dat terwijl 90% gewoon een fender of gibson wil....

Hartstikke mooi toch? En het aantal opdrachten vanuit het buitenland is ook opmerkelijk. Dutch power :-)

Hendriks
9 augustus 2015, 22:26
Heins hebben we gehad op de Noorder Gitaar Dag , vakwerk inderdaad . Schieten mij ook nog 2 andere te binnen , Serpent King (metal) en Moser , bouwen ook op zeer hoog niveau.

Rooker
21 augustus 2015, 09:42
Kent iemand de Bouwer Frans Haarmeijer? Deze heeft een bedrijf dat convolution guitars heet en ze maken gitaren onder het merk Cinstruments.. Dit is alles wat ik er over kan vinden. Is er iemand bekent bij deze bouwer?

TimoSomers
22 augustus 2015, 00:23
Ruben Soer bouwt héle toffe dingen.
En Orpheo, natuurlijk :).

jetlennon
22 augustus 2015, 10:26
Ruben Soer is bijna klaar met mijn gitaar.

Joost de Ruig
22 augustus 2015, 10:46
Wim Heins gaat stoppen met zijn winkel in Sneek en zet zijn atelier in Ysbrechtum voort. Hierdoor kan hij zich volledig toeleggen op het bouwen van gitaren. Wim bouwt prachtige (bas)gitaren en is ook een erg goed adres voor reparaties.

Zie verder: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?169283-Gitaaratelier-Heins-verhuist-winkel-stopt

http://www.heinsguitars.nl/images/stories/bouwfotos/2010%20001.jpg

Orpheo
22 augustus 2015, 12:23
Wim Heins gaat stoppen met zijn winkel in Sneek en zet zijn atelier in Ysbrechtum voort. Hierdoor kan hij zich volledig toeleggen op het bouwen van gitaren. Wim bouwt prachtige (bas)gitaren en is ook een erg goed adres voor reparaties.

Zie verder: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?169283-Gitaaratelier-Heins-verhuist-winkel-stopt

http://www.heinsguitars.nl/images/stories/bouwfotos/2010 001.jpg

lefty trem op rechthandige gitaar. interessant.

Joost de Ruig
22 augustus 2015, 12:29
lefty trem op rechthandige gitaar. interessant.

Had Stevie dat ook niet?

Majmun
23 augustus 2015, 14:27
Kan iemand mij een indicatie geven van de kosten voor het refinishen van een Les Paul bij Patrick Koopman?

Joost de Ruig
23 augustus 2015, 14:29
Kan iemand mij een indicatie geven van de kosten voor het refinishen van een Les Paul bij Patrick Koopman?

Wat weerhoud je om hem dat zelf te vragen?

D3nnis
23 augustus 2015, 14:29
Ik zou het hem zelf vragen?

Martijn-w
23 augustus 2015, 14:38
Is Hilko al genoemd?
Heeft voor o.a. Simple Minds gitaren gebouwd.

http://hilkoguitars.com/

Majmun
23 augustus 2015, 14:47
Wat weerhoud je om hem dat zelf te vragen?

Het is zondag. Vandaag gesloten, morgen zal ik hem uiteraard bellen. Misschien kon iemand mij vandaag nog een indicatie van de prijs geven. :) Vandaar.

Tabula Rasa
23 augustus 2015, 14:50
Is Hilko al genoemd?
Heeft voor o.a. Simple Minds gitaren gebouwd.

http://hilkoguitars.com/
Telt niet, is een Belg.




:D

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.

D3nnis
23 augustus 2015, 14:55
Het is zondag. Vandaag gesloten, morgen zal ik hem uiteraard bellen. Misschien kon iemand mij vandaag nog een indicatie van de prijs geven. :) Vandaar.

Majmun, dat is hoop ik toch niet voor die LP voor jou die nu in progress (of al klaar?) is?

Majmun
23 augustus 2015, 15:00
Majmun, dat is hoop ik toch niet voor die LP voor jou die nu in progress (of al klaar?) is?

Nee, het gaat om een jaren '90 LP Standard van een bekende van mij.

D3nnis
23 augustus 2015, 15:02
O, gelukkig maar, dat zou anders behoorlijk balen zijn!

Majmun
23 augustus 2015, 21:00
Niemand? ...

dunhill1
23 augustus 2015, 21:14
Een bloody shame,
Dat is het!

Fucking 7 uur geleden een vraag gesteld en nog steeds geen antwoord??

Kudtforum

Rooker
23 augustus 2015, 21:59
Kent iemand de bouwers Edwin Paanakker en Frans Haarmeijer?
En wil diegene er iets over vertellen?😄 Ik kan niets meer vinden dan een Facebook.