PDA

View Full Version : Benden en kattengejank



d1rk
4 juni 2012, 22:38
Benden

Hoe doen jullie dat? Ik heb erg veel last dat ik bij het opdrukken de opgedrukte toonhoogte terugvalt bij het loslaten van de vinger, dit klinkt niet mooi (klinkt als kattengejank). Hoe kan ik dit het beste aanpakken cq. studeren? Ik loop hier al weken tegenaan, mijn gitaarleraar doet het goed voor, maar uiteindelijk zal ik het zelf ook goed moeten kunnen. Hoe hebben jullie dat aangeleerd? Je kunt natuurlijk met de rechterhand de opgedrukte snaar dempen bij het loslaten van de snaar, maar het zou zonder ook moeten kunnen? Iemand tips?

Groet,

Dirk

Gearjunkie
4 juni 2012, 22:41
Heel veel oefenen. Een keer snap je niet meer waarom het eerst niet lukte...

aaronstonebeat
4 juni 2012, 22:49
Gearjunkie heeft een punt.

Eén van de dingen die ik doe, denk ik, is op het juiste moment de opgedrukte snaar onder de vinger vandaan laten schieten; en dan met links of rechts opvangen om bijgeluiden te voorkomen. Meestal valt dat moment van loslaten samen met het aanslaan van één of meer andere snaren en het klinkt als niet meer dan een 'klik' die samenvalt met de volgende aanslag.

Ik herken het wel als een te nemen horde; zo'n afzakkende toon wil je alleen als het ook echt de bedoeling is.

d1rk
4 juni 2012, 22:56
Ik herken het wel als een te nemen horde; zo'n afzakkende toon wil je alleen als het ook echt de bedoeling is.

Volgensmij is een afzakkende toon analoog aan een 'reverse bend'.

Maar goed, bedankt voor jullie reacties tot zover !

Dirk

aaronstonebeat
4 juni 2012, 22:59
Volgensmij is een afzakkende toon analoog aan een 'reverse bend'.


Precies, soms wil je dat expliciet; maar niet ongewild, dat is zoiets als een afzakkende broek ;)

d1rk
4 juni 2012, 23:05
Bedankt voor je reactie aaronstonebeat.

Als er nog mensen zijn die een andere ideeen over het voorkomen van kattengejank, voel je vrij om je in deze discussie te mengen, ik ben benieuwd naar jullie opvattingen 1

Nu ga ik maar es lekker dromen (over een Gibson Goldtop ofzo :O )

Dirk

pimmetje
5 juni 2012, 07:47
Eén van de dingen die ik doe, denk ik, is op het juiste moment de opgedrukte snaar onder de vinger vandaan laten schieten; en dan met links of rechts opvangen om bijgeluiden te voorkomen. Meestal valt dat moment van loslaten samen met het aanslaan van één of meer andere snaren en het klinkt als niet meer dan een 'klik' die samenvalt met de volgende aanslag.Is denk ik idd een kwestie van demping en timing.

Goede demping is iets wat onderdeel van je totale spel hoort te zijn. Vrijwel constant hogere snaren met de halshand dempen (vingerkootje ligt er toch tegenaan) en lagere met de slaghand... dan ben je van bijgeluiden af en dat zal ook bij bends helpen.
Ook timing is natuurlijk absurd belangrijk bij je totale spel. Bij bends moet je - net als bij andere tonen - weten wanneer de toon klaar is. En ongeacht of er dan een rust of een andere toon komt, moet de bend als toon op het juiste moment eindigen.

Bij bends heb je wel iets meer variatie in hoe je 'm terug laat gaan naar normale positie. Laat je 'm schieten, of laat je 'm afzakken naar de start-toon van de bend... en hoe snel dan? Blijf je aanslaan bij afzakken? Etc...
Dezelfde vragen kan je stellen bij de heenreis van de bend...

Juist doordat er bij bend wat meer mogelijkheden zijn, denk ik dat 't begint bij vooraf heel goed - uitgeteld - voor ogen (oren) hebben hoe het wél moet klinken in je riff. Dan hoor je ook gemakkelijker wat er verkeerd gaat bij uitvoering.

Harald
5 juni 2012, 09:46
@Aaron, expliciet met afzakkende broek kan soms ook leuk zijn ;)

Net als slaggitaar, of subtiele intonatie binnen akkoorden weer zo'n voorbeeld waar iets wat simpel lijkt dat stiekem nog helemaal niet is. Je doet op een gegeven moment zoveel dingen onbewust. Als je dat gaat uitleggen wordt de uitleg onbegrijpelijk, en is het voor iemand die het voor het eerst moet proberen ook niet meer te doen.

Demping is inderdaad zo belangrijk. En dat kun je op zoveel manieren doen dat het niet zo één twee drie uit te leggen is. Stug blijven proberen, en probeer het eens met één specifieke bend ergens, totdat je die naar je smaak hebt.

Waar ik wel gelijk aan moet denken is kracht. Heb je genoeg kracht om beheerst te benden? Kan me herinneren dat de eerste bends heel moeizaam lukken, en dat zie ik bij leerlingen ook, het duurt even. Sterker nog, ook bij veel aardig goed, tot goede gitaristen zijn bends ook lang niet altijd zuiver. En als het benden qua kracht lukt (is ook nog niet alleen kracht, maar ook de soort beweging, waar haal je het uit, vingers, pols, arm ?) ) dan is de volgende stap een bend, met vibrato in de bend. Valt in het begin vies tegen. Je hebt genoeg spieren nodig om het te kunnen. Darnaast, bij bends helpt het om de hals af te knijpen, duim eroverheen dus. De klassieke handhouding met de duim midden achter de middelvinger is er minder voor geschikt.

beruk
5 juni 2012, 21:47
Justin doet het nog eens voor (blijk ik de verkeerde techniek hebben aangeleerd.... vandaar de slotklachten in mijn rechter ringvinger....)
Ik weet het, je hebt een goede leraar. Maar het op een andere manier zien kon nog best eens helpen.

http://www.youtube.com/watch?v=xGl0urYSuug

RB-1
6 juni 2012, 00:45
Het eerste dat in mij opkwam toen ik de titel las: 'het meervoud van bende is toch bendes?' :???:
Blijkt dat 'ie choking bedoeld....:seriousf:

TimS
6 juni 2012, 01:33
Ik zou daar nou niet heel lang op gaan oefenenen, dat wordt vanzelf beter. Ik heb er nooit bij nagedacht, maar wat ik blijkbaar doe is m'n linkerhand heel snel helemaal ontspannen waardoor de druk weg is. Je duwt de snaar dan niet meer tegen de fret maar je dempt de snaar nog wel omdat je vingers er op blijven liggen.

Doefke
22 november 2012, 22:28
Het laten zakken klinkt volgens mij alleen als gejank als je hem te langzaam laat zakken? Je kunt hem toch ook gewoon heel snel laten zakken door hem zeg maar naar beneden te 'terug te trekken' ?

aaronstonebeat
22 november 2012, 22:45
Het laten zakken klinkt volgens mij alleen als gejank als je hem te langzaam laat zakken? Je kunt hem toch ook gewoon heel snel laten zakken door hem zeg maar naar beneden te 'terug te trekken' ?

Dat kan, maar het klinkt altijd anders dan wanneer je de klank stopt bovenaan de bend.

barno
22 november 2012, 23:37
Bendings worden vooral gebruikt als aanloop naar een volgende noot, het is dus belangrijk dat die volgende noot juist zit qua timing en volume. op het moment dat je die noot speelt laat je de bended noot los icm met demping van die handeling.

Harald
23 november 2012, 08:30
Laten we hopen dat het de topicstarter inmiddels beter af gaat, na een klein half jaar oefenen ;)

Bedacht me ineens, heb in het begin op een gegeven moment aardig wat overcapaciteit ingebouwd voor de meeste bends. Ik heb de vrij extreme bend in de solo van Another brick in the wall nl. heel vaak geprobeerd, en er ook de nodige snaren op gebroken. Overigens een goed voorbeeld van een standalone bend, die de 'volgende noot' al ingebouwd heeft. Die triolen patroontjes waar je de g snaar naar de b snaar (Doewdudie Doewdudie Doewdudie Dwieieiewwww je kent ze wel :D )opduwt luisteren sowieso wat minder nauw. Categorie another brick in the wall vind ik leuker zelf.

strat987
23 november 2012, 11:41
Als er een tweede toon volgt demp ik de bend-noot met mijn plectrumhand en als er geen noot volgt ook trouwens.
Mooie bends zijn er bij Bonamassa, die gebruikt ze soms ook om twee noten in dezelfde fret te spelen op dezelfde snaar waarbij je het niet hoort dat het een bend is, ook wel apart. Vereist wel wat timing met aanslaan.
Die Gilmour bend kwam ik voor het eerst tegen bij Shine on you crazy diamond, vond ik meteen fantastisch klinken.
Bij vibrato bij bends laat ik mijn duim iets los zodat het lijkt of de gitaar een beetje met die snaar aan mijn vingers hangt, dan krijg je iets meer bewegingsruimte voor je vibratotechniek.

d1rk
25 november 2012, 15:20
Laten we hopen dat het de topicstarter inmiddels beter af gaat, na een klein half jaar oefenen ;) .............

Gaat lekker hoor, nu met Robben Fords Blues for Guitar bezig ;) ) heerlijk veel kattengejank... ehm bends natuurlijk ;)

d1rk
25 november 2012, 15:22
Het laten zakken klinkt volgens mij alleen als gejank als je hem te langzaam laat zakken? Je kunt hem toch ook gewoon heel snel laten zakken door hem zeg maar naar beneden te 'terug te trekken' ?

Nee langzaam terugzakken is juist een reverse-bend !

dr1ez
29 november 2012, 17:44
Sorry, even nog een extra vraag omtrent " benden ", ( geen zin om nieuw topic te openen ) .

Gewoon benden lukt me vrij goed, maar hoe voegen jullie er een vibrato aan toe? In de " bend " zelf wel te verstaan???
Ik heb al vanalles geprobeerd, maar het wil niet lukken.. het klikt nog erger dan kattegejank wat ik probeer :-)

strat987
2 december 2012, 21:38
Sorry, even nog een extra vraag omtrent " benden ", ( geen zin om nieuw topic te openen ) .

Gewoon benden lukt me vrij goed, maar hoe voegen jullie er een vibrato aan toe? In de " bend " zelf wel te verstaan???
Ik heb al vanalles geprobeerd, maar het wil niet lukken.. het klikt nog erger dan kattegejank wat ik probeer :-)

Dat doe ik precies hetzelfde als bij een 'gewone noot', met een draaibeweging vanuit mijn pols, kost me ook geen enkele moeite, of ik dat ooit wel moeilijk vond weet ik niet meer.