PDA

View Full Version : Opnemen gitaar + geluidskaart en toebehoren vraag



Niels Meima
4 juni 2012, 19:53
Hallo mensen van gitaarnet,

Ben hier net nieuwe en heb een vraag!
Ik speel nu ongeveer 5-5.5 jaar gitaar en heb nu eigenlijk het verlangen om m'n akoustische gitaar op nemen.
Ik heb al wat rond gegoogled en hier wat rond gesnuffeld op verschillende fora en uiteindelijk zag ik de Samson C02 pair set. (http://www.bax-shop.nl/pencil-/-overhead-microfoon/samson-c02-pencil-condensator-matched-pair-microfoon-set/product-details.html).
Mijn budget voor alleen de mics (het liefst stereo) is ongeveer 120,- euro.

Nu heb ook nog de vraag welke geluidskaart ik nodig heb voor deze mics (of wellicht andere)
En welke toebehoren heb ik verder nog nodig? Standaards, kabels?

Alvast bedankt!

Edit; ik heb trouwens een Kantare I 500S waar ik erg blij mee ben :D

LaurentB
4 juni 2012, 21:47
Ikzelf gebruik een externe USB M-Audio FastTrack Pro, in combinatie met een Rode NT3 microfoon, en dat geeft een behoorlijk goed resultaat. Handig is dat de microfoonaansluitingen en zo dan niet aan de computer zelf vastzitten en je er makkelijker bij kan.

ruudjes
5 juni 2012, 05:35
Bij thomann hebben ze ook leuke stereosetjes voor onder de 100 euro. Zoals je zelf al zegt, een standaard met een stereobar[beter nog 2 standaards, kun je spelen met microfoon plaatsing], kabels. Voor een interface met minimaal twee microfoon preamps, zou je kunnen kijken naar een tweede hands, op marktplaats staan er genoeg te koop. Ook heb je software nodig op je muziek op te nemen. Reaper is zo een programma, kun je gratis uit proberen en downloaden, succes met je zoektocht.

Niels Meima
5 juni 2012, 07:54
Bedankt voor de reacties!
is dit wat dan;
- Samson c02
- Fast Track Pro interface http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackPro.html
- 2 standaards.
welke kabels heb ik allemaal nodig?
Ben een totale leek op dit gebied...

harrie-beton
5 juni 2012, 09:48
Koop je twee microfoons? Ik las dat de c02 alleen in paren wordt verkocht.
De kaart heeft inderdaad 48 volt phantoom voeding.

Als je kabels koopt zou ik een meter of 5 doen, een pc maakt altijd beetje zoemend geluid en als je iets verder van je pc af kan zitten maakt dat een stillere opname.

bass blom
5 juni 2012, 10:17
die FastTrackPro heeft wel 48 volt.

ruudjes
5 juni 2012, 10:52
De samson microfoons ken ik niet maar dat zegt niets over de kwaliteit. De interface lijkt me prima bruikbaar, heeft volgens je link wel phantoomvoeding dus gaat met condensatormicrofoons geen problemen geven. Je hebt 2 xlr microfoonkabels nodig en een usb kabel voor je interface. Ik weet niet of je monitors gebruikt anders heb je daar ook kabels voor nodig. groetjes ruud

peter_heijnen
5 juni 2012, 10:56
CO2 is goed, heb zelf ook een setje. Onze pro studio veteraan Han gebruikt ze net zo makkelijk in zijn studio ten faveure van duurdere modellen. Ik heb ooit een testje opgenomen met de co2 en een oude shure sm57:

http://soundcloud.com/peter_heijnen/c02sm57-ab-test

De co2 is ook los te koop: http://www.bax-shop.nl/pencil-/-overhead-microfoon/samson-c02s-pencil-condensator-microfoon/product-details.html

Je zou ev ook die andere samson set kunnen overwegen met de co2 en de co1 grootmembraan: http://www.thomann.de/nl/samson_c01c02_cl_studio_kit.htm
Wel een andere winkel.

Moet ik er wel bijzeggen dat ik die c01 niet ken.

Wat betreft interface, deze heeft -naar zeggen- de beste kwaliteit/prijs verhouding:
http://www.thomann.de/nl/alesis_io2_express.htm

Ernest01
5 juni 2012, 14:46
Ik heb de M-Audio FastTrack Pro met de Samson C02 pair. Ook een Samson C01 USB microfoon.
Voor de C02 moet je de XLR kabels apart bestellen, bij de C01 wordt de USB kabel bijgeleverd.
Mic standaard met stereo-bar, zodat de twee C02 mics erop kunnen.
C02 gebruik ik voor opname van gitaar, de C01 voor de zang en zet ik dan op dezelfde standaard.
(handiger is natuurlijk twee standaards....)
Als software gebruik ik Audacity - freeware - en voldoet goed. Heeft een minder 'drukke' interface dan b.v. Reaper, maar je kunt er toch voldoende 'je ding' mee doen.

LaurentB
5 juni 2012, 20:28
die FastTrackPro heeft wel 48 volt.

Klopt, heb ik hier ook.

RB-1
5 juni 2012, 23:11
CO2 is goed, heb zelf ook een setje. Onze pro studio veteraan Han gebruikt ze net zo makkelijk in zijn studio ten faveure van duurdere modellen. Ik heb ooit een testje opgenomen met de co2 en een oude shure sm57:

http://soundcloud.com/peter_heijnen/c02sm57-ab-testHa ha, en dan zijn er nog steeds mensen die het liefst een SM-57 voor hun -akoestische- instrument hebben.
Persoonlijk heb ik het niet zo op dat 'door de telefoon' geluid....
Als opnemer voor een gitaar luidspreker -zoals in je voorbeeld- lijkt het overigens veel minder uit te maken.


Je zou ev. ook die andere samson set kunnen overwegen met de co2 en de co1 grootmembraan: http://www.thomann.de/nl/samson_c01c02_cl_studio_kit.htm
Wel een andere winkel.

Moet ik er wel bijzeggen dat ik die c01 niet ken.Ik ook niet, maar voor een akoestisch instrument neem ik altijd minstens 1 grootmembraan. Tegenwoordig zelfs ook voor live....
Bij opnames nog eentje t.h.v. de kop, maar naar mijn ervaring kan dat ook een kleinmembraan zijn.

Grappig, die M-Audio FastTrack Pro lijkt wel een modern vormgegeven Digi 001, maar die was uit de tijd van USB 1, dus een beetje -lees: veel te- langzaam. Vandaar dat er nog een complete geluidskaart bijhoorde.
Ik hoop dan wel dat de pre amps nu van een betere kwaliteit zijn, want dat was bij de Digi 001 nog niet zoveel bijzonders.
En daar ga je als je akoestisch spul wilt opnemen last van krijgen.
Lees je in ieder geval in en zoek reviews waar ook de pre amps besproken worden.

Niels Meima
6 juni 2012, 07:27
Bedankt voor weer al jullie reacties!
Ik denk dat ik dan de M-Audio Fast Track Pro neem ;) Ik zal nog wel even kijken hoe het met die snelheden zit en hoe goed/slecht de preamps zijn! Als ik 50-80 euro meer uitgeef, lijkt het me dat je veel meer voor dat geld kan halen?

bass blom
6 juni 2012, 08:09
die snelheid is geen punt voor 2 kanalen.

LaurentB
6 juni 2012, 10:24
Ik heb ooit eens wat microfoon geluidskaart/pre-ampcombinaties getest voor het opnemen van akoestische en spaanse gitaar emt een bevriende muzikant die heel goede spullen heeft.

Verrassenderwijs kwam mijn eigen combinatie, een Rode NT3 met de FastTrack (zonder voorversterker) er het beste uit (ik luisterde een dag later blind naar de verschillende samples0. Alleen voor Spaanse gitaar klonk een AKG met zijn voorversterker beter.

Hier (http://herbertboland.nl/media_composer_nw/cool!.html) staat (helemaal bovenaan) een heel kort verslagje ervan.

peter_heijnen
6 juni 2012, 10:35
Wel een heel kort verslag Laurent ;), maar dat zijn idd onthullende zo niet confronterende tests. Wat niet wegneemt dat ik onlangs heb opgenomen met een hi-end buizenmic en dat was een waar genot.

peter_heijnen
6 juni 2012, 10:40
Ha ha, en dan zijn er nog steeds mensen die het liefst een SM-57 voor hun -akoestische- instrument hebben.
Persoonlijk heb ik het niet zo op dat 'door de telefoon' geluid....
Als opnemer voor een gitaar luidspreker -zoals in je voorbeeld- lijkt het overigens veel minder uit te maken.

Nou, er zijn toch wel situaties waarin de sm57 een goede keus kal zijn. Hij neemt weinig plaats in beslag in het laag maar geeft toch de onderkant van de gitaar weer met aardig presence. Het is maar net welke plek je er voorziet in de mix. Bij de elektrische vind ik het verschil tussen de 57 en co2 niet minder groot, maar mss ben je die sound meer gewend.

LaurentB
6 juni 2012, 10:40
Wel een heel kort verslag Laurent ;), maar dat zijn idd onthullende zo niet confronterende tests. Wat niet wegneemt dat ik onlangs heb opgenomen met een hi-end buizenmic en dat was een waar genot.

Ja, ik beweer niet dat mijn toch redelijke budgetcombinatie de absolute top is :) maar tegenwoordig maakt men voor relatief erg weinig geld toch dermate acceptabele producten dat je soms verrassend ver komt met niet heel dure spullen.

peter_heijnen
6 juni 2012, 10:43
Ben ik helemaal met je eens en ik ben er zeker ook groot voorstander van! :)

RB-1
6 juni 2012, 12:14
Nou, er zijn toch wel situaties waarin de sm57 een goede keus kan zijn. Hij neemt weinig plaats in beslag in het laag maar geeft toch de onderkant van de gitaar weer met aardig presence. Het is maar net welke plek je er voorziet in de mix. Bij de elektrische vind ik het verschil tussen de 57 en co2 niet minder groot, maar mss ben je die sound meer gewend.Plek in de mix?
Ik bedoel hier de kale, ongekleurde sound, het geluid dat je op 1 m. afstand voor het instrument hoort.
Dan is presence het laatste dat ik wil.
Voor live is het een andere situatie.
Is het een normale gig met echt luister publiek, dan ga ik ook voor de grootmembraans.
Is het buiten of in een ruimte met veel achtergrondgeluid (waar het publiek dan een van de storende factoren is ;) ), dan helpt zo'n ongevoelige dyn. mike als een 57 of 58 juist weer heel goed om in ieder geval nog iets van het geluid in de zaal te krijgen.
Dan zijn kleuring en vervorming de laatste dingen waar ik me zorgen over maak.
Maar voor thuisopnamen adviseer ik om zoveel mogelijk het originele geluid te pakken, je kunt er daarna nog van alles mee doen.
Een opname met een 57 krijg je nooit meer helemaal clean.
Maar zoals het is met alle opvattingen, er is altijd, hoe klein ook, ruimte voor nuance....;)

sly
6 juni 2012, 17:05
Sinds kort heb ik ook een t bone sc140 setje en ben er erg content mee!
Een set met deze microfoons en 2 kabels kost 105 euries...dan heb je de kabels voor 7 euro.
Ik gebruik ze in combinatie met de Alesis IO4.
Tot nu toe maak ik hier de mooiste opnames mee.(vind ikzelf)


Link http://www.youtube.com/watch?v=mioWLACQ7Ms

Groet

Silvester

LaurentB
6 juni 2012, 17:12
Als ik toch eens zo'n toon kon krijgen op staalsnarige gitaar! Ligt niet aan mijn microfoon, maar aan mij :(

peter_heijnen
7 juni 2012, 10:29
Mooie sound idd, en idd 'gewoon' met budget opname spul. Ik heb nog nooit een maton in mijn handen gehad, maar dat moest er toch maar eens van komen.

Plant
7 juni 2012, 11:29
Sinds kort heb ik ook een t bone sc140 setje en ben er erg content mee!
Een set met deze microfoons en 2 kabels kost 105 euries...dan heb je de kabels voor 7 euro.
Ik gebruik ze in combinatie met de Alesis IO4.
Tot nu toe maak ik hier de mooiste opnames mee.(vind ikzelf)


Link http://www.youtube.com/watch?v=mioWLACQ7Ms

Groet

Silvester

Nice :crazyhappy:

Maar hoor ik nou stiekum een hele lichte chorus of ligt dat aan de beroerde audiokwaliteit van youtube?

Off- topic: Waarom gebruik je 2 capo's tegelijk? Ik heb een paar keer Dougie Maclean zien optreden en die heeft er ook altijd 1 vast op de eerste positie en een tweede die hij tussen de nummers door (dus niet tijdens) verplaatst. Wat is het nut hiervan?

sly
7 juni 2012, 11:40
Nice :crazyhappy:

Maar hoor ik nou stiekum een hele lichte chorus of ligt dat aan de beroerde audiokwaliteit van youtube?

Off- topic: Waarom gebruik je 2 capo's tegelijk? Ik heb een paar keer Dougie Maclean zien optreden en die heeft er ook altijd 1 vast op de eerste positie en een tweede die hij tussen de nummers door (dus niet tijdens) verplaatst. Wat is het nut hiervan?

Hoi Plant,

Ik had net nieuwe snaren op m'n Maton gezet, in combinatie met de 2 t bones een heerlijke sound.(geen chorus)
Die twee capo's gebruik ik om het meerammelen van de snaren achter de capo tegen te gaan.(zeer lage actie)

Groetjes

Silvester

Plant
7 juni 2012, 11:47
Weer wat geleerd, dank je :)