PDA

View Full Version : HELP!! Welke pickups voor mijn Les Paul '91?



ikbengekhoor
4 juni 2012, 12:48
Hallo forumleden,

Sinds vorige maand ben ik de trotse eigenaar van een een Gibson Les Paul Studio uit 1991.
Ben zeer tevreden over mijn gitaar, maar toch wil ik mijn gitaar nog wat upgraden.
Ik speel in een guns n roses coverband over een vox ac30 cc ( ook vorige maand aangeschaft)
Maar mijn grote vraag is nu: Welke pickups raden jullie mij nu aan om met deze setup dicht
in de buurt van het geluid van Gilby Clarke te komen? Heb al wat onderzoek gedaan op internet.
Dit zijn te pickups waar ik over twijfel:

- Dimarzio 36th anniversary PAF's
- Seymour Duncan antiquity's
- Bareknuckle The Mule
- Lindy Fralins pure PAF

Mochten jullie andere suggesties hebben, altijd welkom!!

Groeten Mark

Orpheo
4 juni 2012, 15:15
De 36th anniversaries zijn beroerd vergeleken bij die anderen...

Maar clark, das toch die vent van def leppard geweest? Superdistortions. Dat zou ik doen maar doe verder even normaal. Denk je echt met een pickupewissel te klinken als hij?! Je mist zijn productie zijn amps zijn gitaren en vooral zijn vingers!

Ace 1.15.19
4 juni 2012, 15:31
Nee jij bedoelt Steve Clark.

Sinner1980
4 juni 2012, 16:42
Volgens mij is hij gewoon op zoek naar een goede paf-achtige.
En met een les paul icm een vox ac30 dan moet een goede G&R slagpartij geen probleem zijn.

@Orpheo. Dat is idd een andere gast man. Die stock pickups van Gibson verfoei jij toch? Ik denk dat jij de aangewezen man bent om TS een goed advies te geven wat betreft paf-achtigen.

Van de bovenstaande zou ik het meest richting de Fralins neigen, don't ask me why...

Orpheo
4 juni 2012, 16:55
Ach ja natuurlijk. My bad ghehe

De stock gibson pups zijn beroerd om meerdere redenen.

Duncan antiquity. Supergoeie pickups. Enorm dynamisch, sprankel in t hoog lekker chunky laag en een fijne schreeuw in t midden.

De mules. Ik vind ze ietsjes nasaal soms, rare compressie in de tone maar zeker niet slecht.

De fralins vind ik wat kil en doods. Geen karakter. Liever dan lollars of zhangbuckers. Zhangbuckers zijn de beste pickups ever. Punt.en enorm betaalbaar.

Sinner1980
4 juni 2012, 17:13
Zhangbuckers? Kende ik nog niet.
Die maken ook paf achtigen?
En wat is betaalbaar in jouw optiek?

bass blom
4 juni 2012, 17:18
Zhangbuckers? Kende ik nog niet.
Die maken ook paf achtigen?
En wat is betaalbaar in jouw optiek?

http://lmgtfy.com/?q=Zhangbuckers+

Sinner1980
4 juni 2012, 17:52
http://lmgtfy.com/?q=Zhangbuckers+

Smartass...:seriousf:

Idd, Google is je vriend, je hebt gelijk man

E-J
4 juni 2012, 18:01
Heb je niet eerder een thread gehad over AC30's en Clarke? Volgens mij speelde hij met een standaard Gibson door een MXR Line Booster en een AC30.

Vervang ook vooral je bedrading en potmeters door kwaliteitspul. 500k ohm potmeters i.p.v. de standaard 300k ohm geeft meer helderheid de de '50s wiring i.c.m. goede potmeters zorgt ervoor dat je dit behoudt als je je volumepotmeters op de gitaar terugdraait. Maakt je gitaar een stuk bruikbaarder!

Voor PAF pickups: ik heb Seymour Duncan Antiquities gehad, goede pickups! Er is voor hetzelfde geld echter veel te koop. Ik zou gaan voor een setje Seymour Duncan Alnico II Pro's... of een goede PAF-achtige zoals Shed PAF Daddy pickups. Die laatste heb ik in mijn Les Paul zitten en het zijn geweldige pickups.

Orpheo
5 juni 2012, 01:02
ik vind de alnico2pro een tikkie te dik, de antiquities zijn wat helderder.

@sinner1980: zhangbuckers, die zijn dan ongeveer 80$ per stuk, zoals de betere niet-customshop duncans. en hij maakt ieder setje zelf, dus je kan heel goed tweaken! customshop kwaliteit voor een goeie prijs. geweldig goeie pickups. punt. Hij doet ook handmatig wikkelen. Echt volledig met de hand; geen machine komt er dan aan te pas.

ikbengekhoor
6 juni 2012, 14:33
Bedankt voor de goede tips!

Heb ondertussen wat verschillende pickups bekeken en ben idd wel erg te spreken over de zhangbuckers.
De prijs/ kwaliteit verhouding is idd erg goed! Maar zit nu nog met 1 vraag. Op de website zie ik staan:
- Regular wind 80$
- Pure handwound 150$

Zit hier nou veel verschil in kwaliteit? ( wat mij wel lijkt gezien de prijs )

Gr Mark

Orpheo
6 juni 2012, 14:48
verschil? hell yeah!! de pure handwound klinkt veel dynamischer en breder. als je t je kan veroorlovenneem dan de pure handwound. hoky ik ga kwihkenbaks ik aan die pareltjes denk. neem t van me aan er is niet of nauwelijks beter. denk originele paf, tim shaw kwaliteit.

ikbengekhoor
6 juni 2012, 15:07
Eigenlijk ook best best logisch met dat prijsverschil, haha! Maar de pure handwound gaat net ff te duur worden
aangezien ik een budget heb van max 350,- . Had normaal ook gekund voor dit geld, maar wil mijn gitaar ook
nog goed af laten stellen. ( gitaar ontstemt best snel bij een halve lager gestemd ) Dus denk met aanschaf van nieuwe pickups, in laten bouwen en afstellen dan zit ik al snel aan m'n max.

PS: Weet jij nog een goed adres voor het afstellen en inbouwen?

Gr Mark

Sinner1980
6 juni 2012, 15:59
Ga je wel redden hoor, inbouwen en afstellen 50 en pickups ca 280-290...

Orpheo
6 juni 2012, 18:05
Kom maar langs. Ik doe t voor niks. Principekwestie. Vraag maar aan rooker of sinner hoe ik pickups installeer. Zeker als ik ze geadviseerd heb.

Sinner1980
6 juni 2012, 18:27
Kom maar langs. Ik doe t voor niks. Principekwestie. Vraag maar aan rooker of sinner hoe ik pickups installeer. Zeker als ik ze geadviseerd heb.

Kijk, dat vind ik nou tof van dit forum en Orpheo natuurlijk! Kan TS(mn neef overigens) toch die dure varianten nemen en direct Orphs waanzinnige collectie checken! Cool Orpheo, way cool!!

Hey Mark, misschien wordt je wel bekeerd tot de Warmoth cult straks 😄

Fiendish
6 juni 2012, 18:29
Jezus nee zeg, niet nog zo'n Warmoth fanboy erbij, straks raak ik ook nog besmet ! :seriousf:

Sinner1980
6 juni 2012, 18:42
"hoky ik ga kwihkenbaks"

Alleen deze snap ik niet...;)

Orpheo
6 juni 2012, 20:04
Haha das de autocorrect die zijn werk niet deed. Weet niet meer wat ik wilde zeggen.

pooz
7 juni 2012, 21:11
De 36th anniversaries zijn beroerd vergeleken bij die anderen...


Ik heb ook interesse in deze. Kun je toelichten waarom je ze niet goed vindt?

Orpheo
15 juni 2012, 00:36
Op zichzelf zijn ze leuk maar te duur. Weinig dynamiek, weinig precisiE. Als ik ze vergelijk met de anderen zijn de 36th ann. wat dichtgesmeerd, wat nasaak, congested... ze missen de helderheid van een paf en de ranzigheid die sommige paf klonen hebben. Tis een tja... high output element in feel en tone, met weinug output. Dimarzios laten gewoon zo weinig doorklinken van je gitaar... op sommigen na.

ikbengekhoor
2 juli 2012, 10:15
Hierbij even een update betreft pickups en pot meters. Gisteren bij Orpheo langs geweest om de boel in te laten bouwen.
Uiteindelijk zijn het toch de Bareknuckle the Mule pickups geworden met 4 nieuwe RS cts 500k pots geworden.
Als eerste is Orpheo begonnen met de pots te vervangen om mij te laten horen dat je hier al veel winst mee maakt.
( En dit verschil is al echt enorm !! ) Vervolgens zijn de pickups er in gegaan, en dit heeft het hele plaatje perfect afgemaakt.
Gitaar reageert nu een stuk beter en klinkt vele malen beter!! Heb door deze upgrade echt een nieuwe gitaar voor terug gekregen :).

Orpheo nogmaals bedankt voor het nette werk + goede uitleg!!!

Sinner1980
2 juli 2012, 13:03
Nice man, ben benieuwd! Hoor het verschil wel eerdaags. Toch niet verkeerd dus; die RS pots

Orpheo
2 juli 2012, 13:05
Nog even over die rs dingen. Het zijn gewoon cts pots, in een zakje van rs. Zoals ik al járen vertel

Sinner1980
2 juli 2012, 13:44
Maar in Gibsons zit toch al standaard CTS(correct me if I'm wrong)? Vanwaar dan het verschil?

Orpheo
2 juli 2012, 19:42
Nu is t soms bourns, soms OEM cts. De cts die in gibsons zitten hebben een kleinere wiper en kleinere koolstofbaan, zwakkere schacht en dunnere behuizing.

bosnialove
22 juli 2012, 13:10
Cool.

Orpheo; je zegt dat die DiMarzio's 36th Ann. PAF's niks zijn vergeleken met anderen. Wat vind je van de PAF's en Super Distortions uit de jaren '70 en '80?

muziekschuur
23 juli 2012, 00:39
Ik mis Bill Lawrence pickups in het rijtje.


http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=Uf37JXCNjA0

http://www.wildepickups.com/

Orpheo
23 juli 2012, 12:19
Bill Lawrence is 'acquired taste'. die adviseer ik niet zomaar.... daarnaast, de ts wilde paf achtigen, en bill maakt niet echt paf kloons, en dat weet jij best, ghehe ;)

@ bosnialove: even voor iedereen, pafs van dimarzio heten pafs omdat dimarzio die trademark heeft gekocht, helaas. ze lijken in niets op pafs die gibson maakte in de fifties. Ik vind de paf pro te gek voor een dunne gitaar, zoals de esp eclipse of een strat. in een LP zijn ze nasaal. niet mijn ding, de superD is tof. punt uit. dimarzio maakt maar een handjevol te gekke pickups. superD en de x2n zijn mijn favorieten. de rest doet mij niet veel. dimarzio's vind ik altijd nasaal en altijd dichtgesmeerd. ze zijn niet echt open, helder, niet echt 'airy'. maar maak je er een hybrid van met een seymour duncan, dan gaat het beestje blazen. de invader/x2n hybrid is een van de ziekste pickups die ik ooit gebrouwen heb.