PDA

View Full Version : 'multiplex' body maken



Mdcsusa
4 juni 2012, 10:57
Ik heb al een tijdje plannen om een zelfbouw gitaar te gaan maken. Het zal richting een tele met de ergonomische eigenschappen van een strat (hiermee bedoel ik de afrondingen). Het wordt mijn eerste project dus ik wil het relatief 'simpel' houden. Ik ga een neck kopen omdat me dit het moeilijkste van de bouw lijkt. Ik zal me dus 'beperken' tot de body en de hardware. Misschien wil ik de hals/headstock nog gaan inleggen maar dat komt t.z.t..

Nu heeft een vriend van me een eigen maquettebouw werkplaats, en daar gebruikt hij een lasersnij-machine (trotec Speedy 500) regelmatig bij. Vervolgens is hij ook een hele handige jongen en heb ik zijn advies eens gevraagd. Ik wilde 2 of meer blokken hout tegen elkaar gaan lijmen en dan de vorm van de gitaar eruit te schaven/schuren. Nu kwam hij met het idee om meerdere lagen verschillend (zeg: eiken/peren/berken, noem maar op, doe eens gek) dun hout (kan fineer zijn, maar zou ook dikker mogen) te snijden met deze machine en deze lagen vervolgens op elkaar te gaan plakken. Het voordeel is dat je met een 3d model in de computer de lagen incl. afrondingen en invrezingen al kan voor maken en vervolgens op elkaar lijmt zodat slechts schuren overblijft. Vooral de ergonomische afrondingen zouden een mooi uiterlijk krijgen vanwege de overlap van lagen.

Nu vraag ik me af wat de meerdere lagen gaan doen met het geluid, welke houtsoorten ik het beste kan gebruiken (of is dat te verwaarlozen vanwege het vele lijm dat gebruikt wordt). Ik heb 0 ervaring hiermee, wat vinden/denken jullie ervan?

Rizz
4 juni 2012, 11:24
Al dat machinewerk.. Waar is dan de fun van het bouwen? Een hals maken is echt niet zo moeilijk, heb de mijne ook bijna af en het valt me alles mee! Neem de maten van een hals die je fijn vindt spelen en kopieer deze.. Er moet toch iets zijn wat je helemaal zelf maakt?

Niettemin succes met de bouw! Ben benieuwd naar het zijaanzicht.. Kijk trouwens 's naar Stijnkenens bouw voor de TDPRI challenge (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?153606-TDPRI-quot-lage-landen-quot-challenge-verzamel-topic)

Mdcsusa
4 juni 2012, 12:02
Ik ben het met je eens dat het wat makkelijk oogt op deze manier, al dat machinewerk. Echter zit er ontzettend veel tijd in het tekenen/uitdenken etc.. Daarnaast heb ik helaas geen werkruimte of gereedschap om de hoek liggen. Dit leek mij een goed alternatief. Die hals zal ik eens over na denken. Op 2 uur rijden (bij ouders) heb ik wel een timmerwerkplaats tot mijn beschikking. Helaas kom ik hier niet vaak vanwege het vele tijd dat ik kwijt ben aan reizen. Bovendien is het een samenwerking. Gitaar voor mij reclame voor hem! Mooie oplossing m.i.

Ike57
4 juni 2012, 12:36
Je moet ervan houden maar als je met meerdere lagen gaat werken heb je misschien wel de mogelijkheid om een tele op de manier van de Gibson SG Zoot Suit (http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/SG/Gibson-USA/SG-Zoot-Suit.aspx) te maken.

Is maar een idee :hide:

Rizz
4 juni 2012, 12:58
Je moet ervan houden maar als je met meerdere lagen gaat werken heb je misschien wel de mogelijkheid om een tele op de manier van de Gibson SG Zoot Suit (http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/SG/Gibson-USA/SG-Zoot-Suit.aspx) te maken.

Is maar een idee :hide:

Poehee! Nou heb ik al moeite met een normale SG, laat staan met deze... :D

Mdcsusa, ik twijfel er ook niet aan dat het een hoop werk is en het is op zich een interessant project, ben er zeer zeker benieuwd naar.. Het wijkt toch weer af van de standaard, dat is altijd toe te juichen! En het is natuurlijk maar wat je ding is.. Trek je vooral niets van mij aan. ;)

Ike57
4 juni 2012, 13:07
Poehee! Nou heb ik al moeite met een normale SG, laat staan met deze... :D


Dacht dat zoiets voor jou een eitje zou zijn ... :D

Maar, als Mdcsusa toch met verschillende lagen wil gaan werken én een belly cut en armrest wil maken kun je dat effect ook bereiken met verschillende, contrasterende, houtsoorten.

Mdcsusa
4 juni 2012, 13:09
Poehee! Nou heb ik al moeite met een normale SG, laat staan met deze... :D

Mdcsusa, ik twijfel er ook niet aan dat het een hoop werk is en het is op zich een interessant project, ben er zeer zeker benieuwd naar.. Het wijkt toch weer af van de standaard, dat is altijd toe te juichen! En het is natuurlijk maar wat je ding is.. Trek je vooral niets van mij aan. ;)

En of, het lijkt wel een circus.

Oh nee,geen probleem, ik begrijp je reactie en ben het deels met je eens. Het wordt wellicht wat makkelijk omdat het vormen van de body nu wordt uitbesteed aan een machine, waar je normaal je bloed zweet en tranen in stopt en er (wellicht) meer trots op kan zijn. Nu kom ik er mee weg met een soort van geprefabriceerd product. Aan de andere kant vind ik het wel interessant om het op deze manier te proberen. Misschien een idee om de hals op dezelfde manier te maken, echter dan wel haaks lamineren op de toets.

Rizz
4 juni 2012, 13:10
Dacht dat zoiets voor jou een eitje zou zijn ... :D

Jaja, bedoelde het aangezicht, hee? :) Ving Sg's echt spuuglelluk.. Er 1 bouwen is echt wel heel ver weg voor mij..

Rizz
4 juni 2012, 13:15
Misschien een idee om de hals op dezelfde manier te maken, echter dan wel haaks lamineren op de toets.

Kijk, nou komen we ergens, dat geeft al een beter gevoel! ;)

stijnkenens
4 juni 2012, 13:24
Ik zou je niet teveel aantrekken van welke houtsoorten "ideaal" zouden zijn.
Maar eerder hoe je het gaat opbouwen, multiplex gewijs kan je de 2 richtingen uit: ofwel de opeenstapeling zichtbaar aan de zijkant, of aan de top.

Ik ben wel heel benieuwd hoe je die tone chambers gaat uittekenen. Zorg vooral dat je een eikpunt hebt, waar je bijvoorbeeld een nageltje of zo kan doorsteken, want lijmen gaat gepaard met zeer veel geschuif, en fineer krult gemakkelijk op als het nat gemaakt wordt !

Super project: doordoen en veeeel foto's posten !


s.

Mdcsusa
4 juni 2012, 14:21
Ik zou je niet teveel aantrekken van welke houtsoorten "ideaal" zouden zijn.
Maar eerder hoe je het gaat opbouwen, multiplex gewijs kan je de 2 richtingen uit: ofwel de opeenstapeling zichtbaar aan de zijkant, of aan de top.

Ik ben wel heel benieuwd hoe je die tone chambers gaat uittekenen. Zorg vooral dat je een eikpunt hebt, waar je bijvoorbeeld een nageltje of zo kan doorsteken, want lijmen gaat gepaard met zeer veel geschuif, en fineer krult gemakkelijk op als het nat gemaakt wordt !

Super project: doordoen en veeeel foto's posten !


s.

Het is de bedoeling om de lagen op te stapelen zodat de opbouw van de zijkant te zien is. Bij de hals precies andersom zodat de opbouw van de achterzijde te zien is. Ik ben van plan om vellen van 1 mm (zoveel mogelijk verschillende soorten hout) een voor een uit te snijden m.b.v. de lasermachine. Deze vellen (ongeveer 40 stuks) zal ik van te voren uittekenen op de computer, inclusief de uit te sparen gaten voor hardware, wiring, etc. . Dan is het denk ik het makkelijkste om deze in een mal te lijmen. Misschien dat ik 2 tot 4 stukjes rondhout gebruik om de vellen een voor een overheen te schuiven.

Wat bedoel je met tone chambers? Bedoel je de kamers voor de elementen etc. of akoustische kamers?

Jeroen_K
5 juni 2012, 20:17
Als je met laseren gelijk de bellycut etc wil maken gaat een mal moeilijk worden. Ik zou dan zoals gezegd zorgen dat je een schroef/spijker oid door de lagen heen kan doen zodat het niet kan gaan schuiven. Alhoewel dit ook weer moeilijk zal worden als je het wil gaan persen of vacuum wil trekken.

Succes in ieder geval en ik ben benieuwd naar je bouwtopic!

pueblo
5 juni 2012, 23:18
het op elkaar lijmen(mooi uitlijnen en het bobbelen van alle lagen tegengaan) zal heel moeilijk worden denk ik.

D3nnis
6 juni 2012, 12:32
Het is de bedoeling om de lagen op te stapelen zodat de opbouw van de zijkant te zien is. Bij de hals precies andersom zodat de opbouw van de achterzijde te zien is.

En een soort van neck through zodat je een mooie vloeiende overgang bij de hiel krijgt, met de door jou voorgestelde bouwwijze?
Weet niet of je dit red ivm de lengte van je te snijden werkstukken...

Mdcsusa
6 juni 2012, 15:15
Zoals de meesten hier al aangeven wordt het tegengaan van schuiven en hobbelen een lastig verhaal. Ik denk dat ik vel voor vel moet laten drogen voor ik de volgende erop kan plakken. Dat blijft nog even afwachten, net hoe goed dat gaat. Voordeel is wel wat ik alle te maken gaten, uitsparingen etc in het laseren meeneem. Bijvoorbeeld de gaten voor de snaren kunnen een goed punt zijn om de lagen op hetzelfde ' nulpunt' te houden. Een andere mogelijkheid is het maken van 2 ronde gaten in elk vel en zo over een 2 stukken rondhout te schuiven (als een soort deuvel door alle lagen heen..


3d model begint op te schieten. Model van het body is bijna klaar. Ga nu met de neck verder. Hier een paar plaatjes van het 3d model, ter indicatie.
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/582498_386914731346458_91097089_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/575232_386914711346460_525850581_n.jpg

Mdcsusa
8 juni 2012, 16:03
Vooralsnog druk bezig met tekenen.

Ik ben van plan een humbucker in de neck positie te stoppen, echter waar deze exact dient te komen is me niet helemaal duidelijk. De pocket voor de 'normale' pickup zit al bijna tegen de hals aan. Dien ik de bovenkant van de pocket (aan de zijde van de hals) gelijk te houden en dan de rest naar onderen uit te sparen?

Daarnaast ben ik van plan de hals in de lengterichting haaks op het fretboard te lamineren op dezelfde manier als het body. Echter vraag ik me af of dit sterk genoeg gaat worden. Ik ben bang dat de headstock kan gaan breken. Wellicht is het beter een stuk massief hout te omkleden met laagjes of er gewoon een grotere lat tussen te lamineren. Fretboard wordt maple, die ben ik van plan kant en klaar te kopen.

iemand met ervaring hierbij?

Alvast bedankt.

Ike57
8 juni 2012, 16:21
Vooralsnog druk bezig met tekenen.

Ik ben van plan een humbucker in de neck positie te stoppen, echter waar deze exact dient te komen is me niet helemaal duidelijk. De pocket voor de 'normale' pickup zit al bijna tegen de hals aan. Dien ik de bovenkant van de pocket (aan de zijde van de hals) gelijk te houden en dan de rest naar onderen uit te sparen?

Lijkt me de juiste methode. Anders zou je neck pocket kleiner/korter worden waardoor ook je hals korter zou moeten worden om dezelfde mensuur aan te houden. Dus: bovenzijde gelijk houden en verder naar onder uitfrezen.

pueblo
19 juni 2012, 11:06
Vooralsnog druk bezig met tekenen.

Ik ben van plan een humbucker in de neck positie te stoppen, echter waar deze exact dient te komen is me niet helemaal duidelijk. De pocket voor de 'normale' pickup zit al bijna tegen de hals aan. Dien ik de bovenkant van de pocket (aan de zijde van de hals) gelijk te houden en dan de rest naar onderen uit te sparen?

Daarnaast ben ik van plan de hals in de lengterichting haaks op het fretboard te lamineren op dezelfde manier als het body. Echter vraag ik me af of dit sterk genoeg gaat worden. Ik ben bang dat de headstock kan gaan breken. Wellicht is het beter een stuk massief hout te omkleden met laagjes of er gewoon een grotere lat tussen te lamineren. Fretboard wordt maple, die ben ik van plan kant en klaar te kopen.

iemand met ervaring hierbij?

Alvast bedankt.

beetje late reactie, maar als dit lukt, zal fineer ook wel lukken.
http://i152.photobucket.com/albums/s162/mmgguitars/tada.jpg

martin heeft ook gelamineerde nekken
http://www.jacksinstrumentservices.com/shared/images/reviews/martin-laminate-neck.JPG

met welk programma werk je? met autocad? want voor zoiets lijkt rhinoceros icm grasshopper ook wel handig.

Mdcsusa
19 juni 2012, 11:46
Vooralsnog autocad, dit omdat ik hier dagelijks mee werk, en daardoor wel ervaring mee heb. Me maat heeft wel rhino, maar zelf ben ik daar niet thuis in. Thuis t.z.t. maar eens proberen. A.s. zaterdag ben ik bij m'n ouders, dan zal ik even in de werkplaats kijken voor wat bruikbaar rest hout.

pueblo
19 juni 2012, 12:23
ik weet niet juist hoe je de laagjes doet in autocad, maar als je met rhino en grasshopper werkt, kan je bijvoorbeeld de dikte van die laagjes aanpassen door 1 waarde aan te passen (grasshopper is in het begin wel wat lastig). 3d in autocad ben ik ook niet zo een fan van, eenvoudige dingen wel nog, maar vanaf het iets ingewikkelder begint te worden doe autocad toch lastig vind ik..

Mdcsusa
19 juni 2012, 12:47
Autocad is inderdaad erg omslachtig. De afzonderlijke lagen zijn ook niet meer qua dikte aan te passen. Het hangt er dan ook een beetje vanaf hoe dik fineer ik kan krijgen. 0.6 en 1.5 mm zijn de meest voor de hand liggende maten. Dus pas als ik hout heb kan ik mijn model afmaken.

Mdcsusa
27 juni 2012, 11:36
Het maatje van me gaat vandaag een mock-up maken van el-cheapo gamma triplex (3,6 mm) om te kijken of het allemaal een beetje gaat lukken. Aan de hand hiervan kan ik weer conclusies trekken tot het proces voor het uiteindelijke project. Ik ben toch aan het nadenken om berken / populieren / esdoorn multiplex van 3mm dik met fineer te gaan mengen om het geheel steviger te krijgen.

Het hele 'denkproces' loopt nog en dingen veranderen zodra je bezig bent (ik weet niet of dat voor de meeste herkenbaar is? ;)). Hieruit voortvloeiend heb ik nog wat vragen.: Ik ben aan het nadenken om er een massieve top/back op te maken. Ik zat zelf te denken om een top te maken uit 6-8 mm massief esdoorn/mahonie. Ik wil dus op de top de 2 verschillende soorten hout naast elkaar plaatsen (geen idee wat voor geluid het geeft....) en op de back hetzelfde maar dan gespiegeld. Ik heb een beetje op internet gezocht maar niks gevonden. Iemand hier ervaring mee?

Zodra ik foto's heb van de mock-up zal ik die posten.

Ike57
27 juni 2012, 11:58
Ik zat zelf te denken om een top te maken uit 6-8 mm massief esdoorn/mahonie. Ik wil dus op de top de 2 verschillende soorten hout naast elkaar plaatsen (geen idee wat voor geluid het geeft....) en op de back hetzelfde maar dan gespiegeld. Ik heb een beetje op internet gezocht maar niks gevonden. Iemand hier ervaring mee?


Geen ervaring met verschillende houtsoorten naast elkaar maar die paar milimeter top van verschillende houtsoorten zal voor het geluid totaal geen verschil maken.

Je wilt een beetje dit idee krijgen denk ik (maar dan niet akoestisch):

http://pic40.picturetrail.com/VOL362/1585732/23245404/394560995.jpg

Mdcsusa
27 juni 2012, 12:41
Ja, wil een beetje experimenteren met materialen. Kijken wat voor klanken er te produceren zijn met verschillende materialen.

Mdcsusa
29 juni 2012, 08:36
updeetje,

Ik heb nu een aantal lagen van cheap-ass gamma triplex uit laten laseren maar het geeft al een goed beeld. Nu even wat rondhout scoren en laagje voor laagje lijmen. Volgende stap is de hals. kijken of dat een beetje wil lukken. zodra ik daar foto's van heb zal ik ze julie niet onthouden.

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/534738_397665326938065_2082509702_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/394708_397664563604808_129790183_n.jpg

De laatste laag heb ik verkeerd getekend (tonechamber is niet afgesloten), nog even aanpassen en dan kan ik het 'achterblad' met het laseren van de hals mee laten nemen. Ook het ruitvormige gat ziet er niet uit, gelukkig heeft het nagenoeg niets gekost en hiervoor was de mock-up eigenlijk bedoeld.

Ike57
29 juni 2012, 08:42
Cool :ok:

Ik zie dat de belly cut en de armrest trapsgewijs zijn opgebouwd. Laat je dat zo of wordt dat nog glad geschuurd? Het lijkt zo misschien ook wel goed, vooral als je verschillende kleuren hout gebruikt. :crazyhappy:

Mdcsusa
29 juni 2012, 08:47
Het laseren kan alleen 2d dus ik houd stapjes van 3,6mm hoog over. Het is de bedoeling om na het lijmen deze nog grondig te schuren en rond te krijgen. De buitenmaten zijn allemaal 1 mm groter dan de uiteindelijke maat dus ik heb nog wat ruimte. Van het weekend eerst lijmen :)

Rizz
29 juni 2012, 08:52
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/394708_397664563604808_129790183_n.jpg

Hele coole foto! Was eerst wat sceptisch, maar dit ziet er toch wel heel vet uit! Hij staat bij deze in de te volgen topics... :ok:

Nagramoth
30 juni 2012, 10:17
Interessant...
Ik hou wel van mensen met zo'n aparte benadering.

Dikke "Like"!

Mdcsusa
25 juli 2012, 09:38
Updeet!

Bijna alle lagen van de mock-up zijn op elkaar gelijmd. Daarna gaan schuren om te kijken wat het resultaat zou worden bij de armrest en de bellycut. De helft van de hardware is binnen en de rest komt uit USA dus dat duurt nog even. Eerdaags naar de houthandel om wat kwaliteit spul te halen. Vooralsnog worden het lagen van 6mm berken met een aantal lagen fineer er tussen.

Lijmen (ja, ik weet het. veel te veel)
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/599961_403914916313106_1360791758_n.jpg

Klemmen
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/547967_403804722990792_489408058_n.jpg

Schuren
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/425100_406080852763179_1112087189_n.jpg

en schuren
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/378301_406080632763201_1969293617_n.jpg

Het is goed dat ik een test modelletje heb gemaakt want ik ben een aantal keren behoorlijk de mist in gegaan. Ik was zo slim om meteen het bovenblad op de volgende laag te plakken. Buiten dat ik het gehele oppervlak flink in de lijm had gezet kwam ik erachter dat bij de volgende laag de tonekamers al begonnen :dontgeti: . Ook loopt alle lijm van de andere lagen op de onderkant van het bovenblad en dat moet er allemaal weer af....zucht. Daarnaast is het weghalen van de lijm makkelijker als het bovenblad er nog niet op zit. Ook mijn 3d model was verre van compleet. hier en daar zijn de marges te klein en ontstaan er gaten tussen lagen bij de bijv. het schuren van de armrest.

Ik ben er toch wel erg tevreden over het resultaat. Je bedenkt iets en dan meot het allemaal maar lukken.
De volgende stap is het maken van een mock-up van de hals.

stijnkenens
25 juli 2012, 12:50
Super, goed idee inderdaad van die testbody.

Om lijm druipers aan de binnenkant te voorkomen, zou je zo'n lijmkammetje kunnen gebruiken:

http://webshop.santensmetaalwaren.be/pictures/150/Artikel1343BT.png

Daar zoveel mogelijk mee afstrijken, een houtverlijming heeft niet zijn stevigheid door de dikte van de lijmnaad, hoe minder er tussen de 2 stukken hout zit, hoe beter !




s.

Cocobolo
25 juli 2012, 15:54
Ik heb geen idee of dit verantwoord gebruik is, maar ik heb altijd een hele berg van die goedkope verfrollertjes : daarmee rol ik de lijm helemaal uit tot het overal zit en net een mooi laagje is (inderdaad absoluut niet een dikke laag, gewoon een film laagje).

Javaca
25 juli 2012, 16:48
Inderdaad, zie dit ook regelmatig bij fabrieken die akoestische gitaren bouwen. Gebruik het zelf bij Dano-body's