PDA

View Full Version : ombouw tweed deluxe



larsje
4 juni 2012, 10:12
Ik ben een ombouw aan het maken voor mijn tweed deluxe met 12 mm berkenplex. Is het nodig om een opening te maken aan de achterkant om de hitte van de buizen weg te kunnen laten stromen. Ik maak hem namelijk liever helemaal dicht.

bass blom
4 juni 2012, 10:15
je buizen gaan langer mee als ze kunnen koelen ietwat.

Gearjunkie
4 juni 2012, 14:32
zet er dan zeker een paar ventilatoren in.

larsje
4 juni 2012, 14:41
oke, dank je. ik maak een opening aan de achterkant, dat werkt dan toch het beste.

cluseau
4 juni 2012, 20:50
Ik maak hem namelijk liever helemaal dicht.

Dat is geen doen, de temperatuur zal flink oplopen. Wil je het in geval van een combo het speakerdeel dicht hebben kun je een schot tussen de amp en de speakerruimte maken waardoor je toch de amp kan ventileren. Is het een top dan gewoon open laten.

jacky
4 juni 2012, 21:14
Heb een top cabinetje voor een 5E3 liggen zwart tolex van weber mischien handiger dan zelf maken pm anders even

driftkop
5 juni 2012, 19:07
Ik maak hem namelijk liever helemaal dicht.
Kun je uitleggen waarom je dat wilt?

larsje
6 juni 2012, 09:12
hi jacky bedankt voor het aanbod, maar ben al aan het bouwen en een deel open om de buizen wat te koelen (dicht was makkelijker qua zaagwerk en moet nu ook afdekspul kopen dat ik voor het gat kan spannen als bescherming voor de buizen).

bass blom
6 juni 2012, 09:30
larsje.. frettengaas

larsje
6 juni 2012, 12:04
dank je, bij de doe het zelf-er denk ik....

bass blom
6 juni 2012, 12:06
dank je, bij de doe het zelf-er denk ik....

ik haalde het bij zo'n boeren winkel :D

larsje
6 juni 2012, 12:34
hoeveel ruimte moet er eigenlijk zijn tussen de buis en 'de benedenvloer' zullen we maar zeggen, zijn daar standaarden voor of maakt dat niet zoveel uit.

Gearjunkie
6 juni 2012, 20:39
hoeveel ruimte moet er eigenlijk zijn tussen de buis en 'de benedenvloer' zullen we maar zeggen, zijn daar standaarden voor of maakt dat niet zoveel uit.

In elk geval zoveel dat je fatsoenlijk een buis kan wisselen zonder het chassis uit te hoeven bouwen.

cluseau
6 juni 2012, 21:50
dank je, bij de doe het zelf-er denk ik....

Mooie oplossing gezien bij de action, een barbeque mat tegen het verbranden van je vlees. Dit kun je heel mooi als rooster gebruiken, messingkleuring en een heel fijn mazenwerk. Nog geen twee euro/stuk. Ook bij de marskramer zag ik hetzelfde spul liggen voor iets duurder.

larsje
6 juni 2012, 22:15
thanks, die BBQ ga ik eens bekijken. Voor wat betreft die ruimte was ik meer benieuwd of het hout in de fik kan vliegen als je bij wijze van spreke 2 cm overhoudt...

Gearjunkie
6 juni 2012, 22:19
Mij lijkt dat hoe kleiner de ruimte is, des te heter het binnen wordt. Als jouw versterker gaandeweg de avond steeds heter wordt, verandert het geluid mee.
Ik zag dat Jay Vee standaard een ventilator om deze reden inbouwd.
In de fik vliegen zal meevallen denk ik.

Je kan ook gaas in de onderkant maken natuurlijk en de onderkant uitneembaar maken voor onderhoud.

larsje
6 juni 2012, 22:20
waar zag je dat?

Gearjunkie
6 juni 2012, 22:26
wat precies?

larsje
6 juni 2012, 22:30
die ventilator, want dat is wellicht wel een optie. De ruimte die ik heb onder de buizen is zeer beperkt. ik heb de last zo klein mogelijk gemaakt vandaar. Ik vermoed iets van 1,5 a 2 cm ofzo. Kan hem nog kantelen en dan wordt het iets groter.

Gearjunkie
6 juni 2012, 22:33
http://www.jayveeamps.nl/jayveeamps/5J3Deluxe/5J3deluxe.html
ergens halverwege de pagina schrijft hij over geforceerde koeling...

larsje
7 juni 2012, 15:16
dank je, wellicht gebruik van maken.