PDA

View Full Version : Beginnen met pedalen en vraag boss TU-3



Platyhelminthes
3 juni 2012, 21:40
Hoi allemaal!

Gisteren heb ik mijn eerste pedalen gekocht, een maxon OD808 en een Boss TU3. Daarbij heb ik een 1spot aangeschaft met daisychain. Kan ik mijn Boss daar zo op aansluiten?

Daarnaast wil ik nog een 2tal andere effecten maar ik weet niet zo goed wat, wat zijn "onmisbare" effecten voor in een poprock coverbandje?

Alvast bedankt!

Groeten Jaap

Henri H
3 juni 2012, 22:09
Volgens moet het mogelijk zijn die TU3 op de 1spot aan te sluiten.
Oudere Boss pedalen hadden nog wel 's zo'n specifieke Boss adapter nodig dacht ik.

Verder zou ik er minimaal een Delay en Chorus bij doen.
B.v. de DD-3/7 en de CH-1 of CE-2/5.
Vooral die laatste moet 2e hands wel goedkoop te scoren zijn.

Zelf heb ik de Ibanez CS5, heerlijke ouderwetse chorus, en kost ook niks 2e hands.
En voor delay heb ik de Ibanez DL10, DML-20 en TC Flashback, maar die gaan hoogstwaarschijnlijk binnenkort vervangen worden door een Strymon Timeline. :supercool:

Het blijft natuurlijk altijd erg persoonlijk, maar als je 2e hands koopt, maak je meestal nauwelijks verlies bij een evt. doorverkoop.

JohnLord
4 juni 2012, 11:41
Als je nog niet weet wat, zijn er op dit moment voor jou helemaal geen onmisbare effecten...

titzenpitzer
4 juni 2012, 17:20
Zo kan je gans je leven zonder effecten blijven spelen, hé. Ik heb mijn eerste pedalen ook op de tast gekocht, om maar iets te proberen.

Een delay en chorus zijn inderdaad goeie FX om mee te beginnen. Misschien kan je daarnaast eens naar the worm van Electro Harmonix kijken, die heeft vier modulatie-effecten.

Rakker
4 juni 2012, 18:00
Als je nog helemaal geen ervaring met effecten hebt kun je misschien beter beginnen met een leuk multi effectje, zoals de Digitech RP Serie of de Boss ME serie. Dan heb je gelijk alles wat je nodig hebt voor een coverbandje, en zo kun je een beetje leren wat alle effecten precies doen, en later beetje bij beetje losse effecten erbij kopen totdat je genoeg hebt om het multi effect de deur uit te doen. Zo heb ik dat tenminste gedaan en ik denk een hele hoop op dit forum met mij.

Dat je de Maxon OD808 los hebt is dan weer wel een goede zet, want overdrives en distortions in multi effecten klinken vaak bagger.

Edit: Btw offtopic, ik woon zelf ook in IJsselstein! ;)

Platyhelminthes
5 juni 2012, 00:06
Bedankt voor de reacties allemaal :) ik heb nog een Roland cube staan en ik zal daarop wel eens proberen wat alle verschillende effecten doen en wat ik bruikbaar vind. Ik heb via marktplaats een pedaltrain mini gekocht en wil daar eigenlijk een redelijk basic pedalboardje van maken. Daarnaast zal ik jullie tips eens rustig bestuderen op YouTube en dergelijken.

Ik heb nu bij de Hema klittenband gekocht wat opzich prima werkt, maar is er eigenlijk van Boss een mooiere oplossing om er klittenband onder te doen?

@rakker, ik woon eigenlijk al 2 jaar in utrecht maar mijn ouders wonen nog steeds in IJsselstein.

titzenpitzer
5 juni 2012, 00:36
Onderschat de sterkte van sommige soorten velcro niet; ik plak (igv de boss) twee kleine stripjes op de onder- en bovenkant van dat rubber en dat houdt perfect :)

TimS
5 juni 2012, 00:50
Als je in een coverbandje zit zou ik eerder een distortion en booster kopen dan een chorus tenzijn je dat uit je versterker haalt.

Luctor
6 juni 2012, 20:37
Bedenk wel dat de effecten op een Roland Cube geen graadmeter zijn voor hetzelfde effect van losse pedalen. Een multieffect is voor de ontdekkingsreis, denk ik, beter. Zoom heeft wat dat betreft een goede naam en zijn soms voor weinig geld op MP te vinden. Het is een goede investering op weg naar beter. Ik spreek uit eigen ervaring in beide gevallen.

titzenpitzer
6 juni 2012, 23:22
Grappig, aangezien ik veel gitaristen ken die uiteindelijk praktisch élk soort van bekend effect bezitten. Dan kan je toch evengoed direct beginnen opbouwen en starten met een paar losse pedalen..