PDA

View Full Version : Blackened en Harvester of Sorrow opgenomen (Metallica covers/ ...And Justice for All)



interessander
3 juni 2012, 17:29
Na de eerdere opnames (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?105563-Battery-en-Damage-Inc-opgenomen) van het Master of Puppets album leek het ons wel leuk om ook eens wat van ...And Justice for All op te nemen, dus bij deze:

Blackened (http://snd.sc/Ko0b3o)

Harvester of Sorrow (http://snd.sc/Ko1Aaf)

Alles opgenomen bij Fredde van Dirty Bird (http://www.myspace.com/freddesdirtybirdproductions) recordings en de mix/master is van Tom van Dijk, op het forum bekend als Iceman.

Dit is onze eerste ervaring met het re-ampen van partijen. Ik heb eerst een guide track gemaakt met een gitaarpartij voor de drummer, hierbij heb ik bij het opnemen gebruik gemaakt van een click.

Wat betreft mijn aandeel: Slagpartijen 4x ingespeeld, 2x met een Ibanez RG550 met een EMG 85 en 2x met een Gibson V-90 over een Mesa Mark III red stripe.

De opnames zijn al wat ouder, we konden maar niet de juiste typische holle gitaarsound krijgen met het re-ampen van de DI sporen door verschillende combinaties van versterkers en speakers. Samen met Iceman hebben we de sound gefinetuned, uiteindelijk hebben we ook gebruik gemaakt van Impulse responses voor speakersimulatie, en hij heeft ook nog de solo's en cleane partijen opnieuw ge-re-amped door zijn Mesa Boogie Studio preamp.

pasqual
3 juni 2012, 22:30
Jullie hebben veel moeite gedaan om de juiste sound te krijgen maar ik ben blij dat dat niet helemaal gelukt is want de originele opname van Justice for all heeft zo'n beetje 0,0 dynamiek en jullie opnames klinken in mijn oren veel beter. Ik heb Jusitice for all altijd een album gevonden met goeie songs maar met een verschrikkelijk geluid, helemaal kapot gemasterd. Ik begrijp nu nog niet hoe ze dit ooit zo hebben kunnen uitbrengen... :dontgeti:. Anyway, dit klinkt erg lekker! Ben nu even iets oudere opnames aan het luisteren en heb nu Battery opstaan.
De zang komt aardig in de buurt van James;)

Henri H
3 juni 2012, 23:15
Ik vond destijds AJFA erg vet, maar na verloop van tijd toch minder dan de voorgaande 3 albums, dat terzijde. :)

Jullie zanger zingt met erg veel passie, en lijkt erg op JH qua stem.

Verder zou ik jullie wel 's willen horen op een paar JCM 800's met Rats of Tubescreamers ervoor, nog meer old skool, maar ik heb ook begrepen uit eerdere posts van jou, dat je dat al 's gehad hebt, en meer met Mesa hebt. Ik vind het een beetje een steriele sound op de één of andere manier, maar dat is mierenneukerij van mijn kant. Ik zou het jullie niet na doen, hoewel ik Blackened destijds ook al coverde met mijn Metallica tribute band back in the late '80's, maar wij bakten er lang niet zoveel van. :D

Ik kom wel weer 's langs als ik tijd en zin heb. :rockon:

interessander
3 juni 2012, 23:38
Jullie hebben veel moeite gedaan om de juiste sound te krijgen maar ik ben blij dat dat niet helemaal gelukt is want de originele opname van Justice for all heeft zo'n beetje 0,0 dynamiek en jullie opnames klinken in mijn oren veel beter. Ik heb Jusitice for all altijd een album gevonden met goeie songs maar met een verschrikkelijk geluid, helemaal kapot gemasterd. Ik begrijp nu nog niet hoe ze dit ooit zo hebben kunnen uitbrengen... :dontgeti:. Anyway, dit klinkt erg lekker! Ben nu even iets oudere opnames aan het luisteren en heb nu Battery opstaan.
De zang komt aardig in de buurt van James;)

Thanks, we wilden qua totaalgeluid ook meer richting Black Album dan AJFA. Ik vind het qua nummers een van de betere albums, maar de productie is inderdaad niet geweldig, zeker ook gezien de onhoorbare bas.


Ik vond destijds AJFA erg vet, maar na verloop van tijd toch minder dan de voorgaande 3 albums, dat terzijde. :)

Jullie zanger zingt met erg veel passie, en lijkt erg op JH qua stem.

Verder zou ik jullie wel 's willen horen op een paar JCM 800's met Rats of Tubescreamers ervoor, nog meer old skool, maar ik heb ook begrepen uit eerdere posts van jou, dat je dat al 's gehad hebt, en meer met Mesa hebt. Ik vind het een beetje een steriele sound op de één of andere manier, maar dat is mierenneukerij van mijn kant. Ik zou het jullie niet na doen, hoewel ik Blackened destijds ook al coverde met mijn Metallica tribute band back in the late '80's, maar wij bakten er lang niet zoveel van. :D

Ik kom wel weer 's langs als ik tijd en zin heb. :rockon:

Haha, die 800 heb ik gehad ja, kill em all en ride the lightning zou ik daar wel mee kunnen spelen maar AJFA is toch wel heel wat anders, (en inderdaad behoorlijk steriel) Niet dat ik nu belachelijk veel gain gebruik oid maar de Mesa geeft zonder pedalen al de juiste sound met een fijne druk in het laag en laag-mid zonder zompig tecworden, iets wat ik met de Marshall niet voor elkaar kreeg.

interessander
6 juni 2012, 10:26
De impulse responses die we uiteindelijk hebben gebruikt zijn trouwens ook echt voor dit doel gemaakt, ene Bgelais uit Canada heeft namelijk een impulse set gecreëerd voor specifieke Metallica albums en nummers. Met behulp van Curve EQ worden de IR's voorzien van een bepaalde EQ instelling die overeen komt met het album en nummer. Deze IR's zijn ook perfect voor het meespelen met het album, dan pas het direct goed bij de mix. Hier een link naar de set: http://richardcookson.co.uk/Tattva/

Voor het opnemen klinkt het geheel droog door de impulse toch vrij steriel, ik had een even een snel voorbeeldje gemaakt, onderstaande riffs zijn identiek, het signaal in twee sporen is afkomstig van mijn peavey Rockmaster preamp. De eerste mp3 is door een Mesa 4x12 IR gegaan, en de tweede door de blackened IR. Je hoort duidelijk dat de EQ curve opeens als AJFA klinkt, dat typische holle geluid.

Blackened-Normal (http://soundclick.com/share.cfm?id=11690413)
Blackened-AJFA (http://soundclick.com/share.cfm?id=11690412)

In hoeverre de IR's in de mix van de opnames zitten weet ik niet, zo gortdroog als bij deze tests klinkt het namelijk niet, maar dat kan ook aan de preamp liggen natuurlijk.

Megadeth
6 juni 2012, 13:33
Chapeau! Erg goed gedaan...Als het doel was om de sound van metallica benaderen zijn jullie er griezelig goed in geslaagd. Als coverband dus een super resultaat.

De tone van Hetfield is spot on, maar de solopartij vind ik dan weer dun klinken qua toon (gitaarspel is opzich prima). Maar dat is mierenneuken in de marge hoor, totaalplaatje is top.

Enige kritiek die ik kan verzinnen is dat het origineel dusdanig dicht benaderd wordt dat de meerwaarde van de opname om naar te luisteren klein wordt: waarom zou ik dit opzetten ipv AJFA? Wat dat betreft zijn de covers haast te goed...Er is geen ruimte voor eigen interpretatie.

LordOfLager
6 juni 2012, 15:56
Dit is inderdaad vies close op het origineel - wel enorm knap gedaan ;-)

interessander
6 juni 2012, 16:19
Chapeau! Erg goed gedaan...Als het doel was om de sound van metallica benaderen zijn jullie er griezelig goed in geslaagd. Als coverband dus een super resultaat.

De tone van Hetfield is spot on, maar de solopartij vind ik dan weer dun klinken qua toon (gitaarspel is opzich prima). Maar dat is mierenneuken in de marge hoor, totaalplaatje is top.

Enige kritiek die ik kan verzinnen is dat het origineel dusdanig dicht benaderd wordt dat de meerwaarde van de opname om naar te luisteren klein wordt: waarom zou ik dit opzetten ipv AJFA? Wat dat betreft zijn de covers haast te goed...Er is geen ruimte voor eigen interpretatie.

Haha je hebt helemaal gelijk, er is niet echt een meerwaarde, maar als tribute band hebben we ook niet de instelling om de bekende "eigen draai" aan de nummers te geven. Hier was het echt de uitdaging om er dicht bij te komen. Het is leuk als promo materiaal voor een potentiele boeker en het is los daarvan gewoon erg leuk om opnames te maken. Je leert er ook weer veel van.

Dit was mijn eerste ervaring met het re-ampen van een signaal, we hebben alle tracks als DI opgenomen zodat deze altijd nog met andere instellingen opniew door de preamp konden gaan, als je daar nog de mogelijkheden van de IR's aan toevoegt dan heb je veel opties, maar ook veel die dus niet goed klinken. Wat dat betreft was het ook leuk om de AJFA studio notes van flemming Rasmussen te bekijken waar bepaalde instellingen op beschreven zijn. Verder is AJFA natuurlijk Hetfield ten voeten uit, dus het is ook een leuke uitdaging om de 4 afzonderlijke partijen zo strak mogelijk te krijgen.