PDA

View Full Version : neovibe problemen



larsje
3 juni 2012, 13:02
hi,

tjsa, klaar met bouwen, maar niet goed werkend. De neovibe van general guitar gadgets.
Schema: http://www.geofex.com/FX_images/vibeschm.pdf
In bypass heb ik gewoon signaal (wel met een oscillerend geluid op de achtergrond). Als hij aanstaat oscilleert hij flink (enorme piep), wel een signaal met zeer zacht op de achtergrond. Het lampje werkt naar behoren ook de diepteregeling en speed regeling werkt, lampje verandert van sterkte. Ik heb een Hahn 24V transformer gebruikt. Hierbij de metingen van alle transistoren, plus 7815, diodes, etc.:

Q1
C =2
B =0,9
E =0,8
E-B=0,4

Q2
C=3
B=2
E=1,5
E-B=0,5

Q3
C =10
B =3,8
E =3,9
E-B=0,1

Q4
C=14,9
B=4,6
E=4,3
E-B=0,3

Q5
C =11
B =4,2
E =3,7
E-B=0,6

Q6
C=14,9
B=4
E=4,4
E-B=0,3

Q7
C =11
B =4,4
E =3,8
E-B=0,6

Q8
C=15
B=4,1
E=4,3
E-B=0,3

Q9
C =11,5
B =4,3
E =3,7
E-B=0,6

Q10
C=15
B=5,2
E=6,2
E-B=0,23

Q11
C =30
B =6
E =16
E-B=0,45

Q12
C =30
B = 16
E =12,5
E-B=0,55

Q13
C =25
B =2,5
E =2
E-B=0,6

D1=
A = 15
B = 15

D2=
A = 15
K = 15

DB1 = 30V

7815
I = 30
G = 0
O = 15

cluseau
3 juni 2012, 13:34
Om te beginnen komen de aansluitpunten in de layout niet overeen met die in het schema. Als je bv in het schema kijkt naar punt B is niet duidelijk waar dat heengaat. Kijk je in de layout is punt B aangesloten aan gnd.

Punt C komt in het schema 2x voor, namelijk aan de speedregelaar en aan gnd. Zie ik iets over het hoofd?

Maar.....je voedingsspanning is onnodig hoog, pak maar rustig een andere trafo of neem een voorschakelweerstand om de voeding te beperken. Ik dacht in een ander topic te hebben gezien dat je een 18V~ trafo had, gebruik die dan ook.

Verder maak je een meetfout bij alle drie emittervolgers Q4-Q5, Q6-Q7 en Q8-Q9. De basisspanning is lager dan de emitterspanning en dat is onmogelijk in normaal werkende situatie. Ga er maar van uit dat de basisspanning op de eerste tor niet juist is door de zware load van je meter. Dit hebben we al eerder gezien bij je andere projecten :).

Dat je in bypass gewoon signaal hebt is niet vreemd hoor, je verbind immers ingang met uitgang. Wat wel vreemd is dat je een bijgeluid hebt in bypass. Er moet dan iets ernstig mis zijn wil je de oscillatie horen. Als ik naar de eerste drie torren kijk lijkt het daar al fout te gaan. Q3e kan namelijk nooit hoger zijn dan Q3b. Om in dit circuit te beginnen zou het wel handig zijn de waardes van de componenten te weten anders kun je nooit beredeneren wat er fout gaat.

Ivm oscilleren het bekende verhaal....lange draden?

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/worthless.gif

larsje
3 juni 2012, 14:07
Dank je. voor wat betreft die eerste transformator, ze hadden de verkeerde geleverd, 12V, het leek alsof hij 18V gaf toen ik hem meette maar toch te weinig (het lampje ging amper aan). Bij die 24V doet het lampje het in ieder geval goed. Het schema gaf dacht ik aan dat hij tussen de 18V-24V AC ingangspanning kan hebben, vandaar die iets zwaardere. Het lampje doet het nu wel goed en die 7815 geeft nu de juiste 18V gelijkstroom. Dat was met die kleinere amper 12V

Het rare bij het checken van alle componenten op de PCB is dat een aantal weerstanden lagere waarden geven dan wat hun kleurcodering aangeeft. Doe ik iets verkeerd of kan dit? Wellicht moet ik er eens eentje uithalen en dan meten of hij van het PCB af ook deze foute meting geeft.

cluseau
3 juni 2012, 14:21
Dank je. voor wat betreft die eerste transformator, ze hadden de verkeerde geleverd, 12V, het leek alsof hij 18V gaf toen ik hem meette maar toch te weinig (het lampje ging amper aan). Bij die 24V doet het lampje het in ieder geval goed. Het schema gaf dacht ik aan dat hij tussen de 18V-24V AC ingangspanning kan hebben, vandaar die iets zwaardere. Het lampje doet het nu wel goed en die 7815 geeft nu de juiste 18V gelijkstroom. Dat was met die kleinere amper 12V

Het rare bij het checken van alle componenten op de PCB is dat een aantal weerstanden lagere waarden geven dan wat hun kleurcodering aangeeft. Doe ik iets verkeerd of kan dit? Wellicht moet ik er eens eentje uithalen en dan meten of hij van het PCB af ook deze foute meting geeft.

Een 7815 hoort 15V= te leveren hoor en nix meer. 18V= is al zeker teveel. Ik denk dat je niet goed zit te meten want Q4c is netjes 14.9V= en die hangt direct aan de 7815.

Beperk de ingangsspaning beter maar tot 20V= met een voorschakelweerstand. Voor de 7815 is het niet zo'n ramp maar de rest van de schakeling is wel op <17V= berekend. Een beetje meer is niet zo erg maar 30V= (volgens Q11c) op C24 en C25 is wel een beetje teveel van het goede.

larsje
3 juni 2012, 14:24
hoe doen ik dat?

cluseau
3 juni 2012, 14:35
hoe doen ik dat?

Ik neem aan dat je de begrenzing bedoeld?

Je moet dan het maximale stroomverbruik weten / meten. Stel je meet een stroom van 100mA en wil van 30V= naar 20V= dan moet je dus een spanningsdaling realiseren van 10V=. Volgens de wet van ohm kun je dan de weerstand uitrekenen met R=U/I ofwel 10/0.1 is 100 Ohm.

Onderbreek het spoor tussen C24 en C25 en verbind dat met de berekende weerstand, heb je ook nog eens een mooi rimpelfilter.

larsje
3 juni 2012, 15:47
oke, dank je

hier zit mijn twijfel (en dat had ik dus ook bij die andere transformator van Hahn). Op de site van Hahn geeft de transformator 2x9V aan en dat staat er ook op (en 2,25VA), echter als ik ga meten geeft hij 2x12V (en na de gelijkrichter geeft hij dus 30V). Ik weet dus niet zeker of de stroom ook klopt (2,25VA)?!?

Dit is hem....http://www.banzaimusic.com/Hahn-BVEI3821190.html

cluseau
3 juni 2012, 17:51
Ik weet dus niet zeker of de stroom ook klopt (2,25VA)?!?


De stroom van jouw trafo zou idd iets minder kunnen zijn maar nu moet hij het ook leveren. Het maakt dus geen flikker uit wat je in serie opneemt. Trouwens die 12 torretjes nemen geen 200mA op hoor.

Onderbreek ergens de verbinding aan de gelijkstroom kant en meet het stroomverbruik.

nico verduin
3 juni 2012, 18:42
oke, dank je

hier zit mijn twijfel (en dat had ik dus ook bij die andere transformator van Hahn). Op de site van Hahn geeft de transformator 2x9V aan en dat staat er ook op (en 2,25VA), echter als ik ga meten geeft hij 2x12V (en na de gelijkrichter geeft hij dus 30V). Ik weet dus niet zeker of de stroom ook klopt (2,25VA)?!?

Dit is hem....http://www.banzaimusic.com/Hahn-BVEI3821190.htmlMeet jij belast of onbelast?

cluseau
3 juni 2012, 19:21
Meet jij belast of onbelast?

Nico, het is wel belast voor zover je van belasting kan spreken. Hij houdt belast 30V= over wat zou betekenen dat hij 21.3V~ na de gelijkrichter moet meten. Komt er nog 1.4V~ verlies in de brug bij is 22.7V~ uit de trafo ofwel 2x11.3V~ belast. Zou best kunnen hoor.

nico verduin
3 juni 2012, 19:40
Ik vind het zo raar dat hij die afwijking heeft terwijl ik zelf over het algemeen betere ervaringen heb met dit soort trafo's. Maar ik belast ze meestal wat zwaarder en dan kakt die spanning gauw genoeg in. De voeding van dat .25 wattertje heeft 6.3vac, 7.5v gelijkgericht en 5.9V narond de 2A belasting.

jacky
3 juni 2012, 20:23
We kunnen beter een extra forum item maken Larsje probeert wat te maken ,mijn complimenten voor het geduld heren ;-)

larsje
3 juni 2012, 20:25
hiha grappig....

30V - 24V = 6V uitgaande van 250 mA. 6/0,250 = 24 ohm of iets meer als ik hem nog lager wil krijgen.

nico verduin
3 juni 2012, 20:29
We kunnen beter een extra forum item maken Larsje probeert wat te maken ,mijn complimenten voor het geduld heren ;-)Levert wel voldoende kopij op voor een boek "Electronica voor Dummies " :seriousf::seriousf::seriousf::seriousf::seriousf: :seriousf:

cluseau
3 juni 2012, 21:52
Tja, ik vind gewoon dat iedereen dus ook de beginner recht op hulp heeft. Wie daar dan in voorziet maakt me niet uit als de topicstarter maar verder komt.



30V - 24V = 6V uitgaande van 250 mA. 6/0,250 = 24 ohm of iets meer als ik hem nog lager wil krijgen.
Lars, vergeet de 24V van de trafo. Je hebt nu een gelijkspanning van 30V die je drastisch moet reduceren. Je kan er zelfs in positieve zin gebruik van maken. Je berekening klopt van geen kant, het heeft namelijk niets te maken met de maximale trafostroom. De spanningsregelaar heeft 15V= plus een bepaalde reserve nodig om te kunnen stabiliseren. In dit geval minimaal 17V= maar ik zou zeker 20V= aanhouden. Je moet dus 10V= wegwerken en daar heb je een weerstand voor nodig. Zoals eerder gezegd bereken je die met de wet van ohm door de spanning over die weerstand te delen door de stroom die de schakeling nodig heeft. Dit heeft dus helemaal niets te maken met de stroom die de trafo eventueel kan leveren. Lees anders de reactie's nog eens door.


Ik ben er bijna zeker van dat deze aktie niet je probleem zal oplossen maar je moet er wel mee beginnen. Geen gezonde schakeling zonder gezonde voeding.

larsje
3 juni 2012, 22:10
dat vind ik fijn!

Het meten lukt me niet, ik heb C24 er tussen uit gehaald de rode pin in de 10ADC gedaan, die op de plus kant aangeslosten van C24 en de COm op de min kant, maar hij geeft geen meting (schakelaar op 10A gezet), ik zal wel iets fout doen as usual.

larsje
3 juni 2012, 22:22
net r39 aan een kant verwijderd waardoor er een onderbreking ontstond, dezelfde meting uitgevoerd maar geen resultaat. volgens mij is mijn zekering van de multimeter naar zijn grootje, morgen maar eens een nieuwe halen en opnieuw meten.

cluseau
3 juni 2012, 22:26
ik zal wel iets fout doen as usual.

En niet zo'n klein beetje ook :crazyhappy:.


Stroom meten doe je in serie met de spanningsbron, spanning meten doe je parallel aan de spanningsbron.

Wil je dus de stroom meten moet je een geleider onderbreken en de stroommeter aansluiten op de punten die je hebt onderbroken. Je zou bv de plus van de brugcel los kunnen maken en dan de plus van de meter op de brugcel en de min van de meter op de plus van de elko. Zoals je ziet maak je dus ergens een onderbreking en herstel je die onderbreking dmv je stroommeter.

In jouw geval kijkt het me verstandig het printspoor tussen de elko's te onderbreken omdat je daar toch een weerstand overheen moet solderen. Je meter sluit je dan weer aan over de gemaakte onderbreking, op de plussen van de twee elko's dus.

larsje
3 juni 2012, 22:29
learning by doing, ik snap hem nu....

cluseau
3 juni 2012, 22:33
"On the job training" heet dat. :D

cluseau
3 juni 2012, 22:37
net r39 aan een kant verwijderd waardoor er een onderbreking ontstond, .......

Vind je het goed als ik daar eens een nachtje over ga slapen?

larsje
4 juni 2012, 09:00
ja precies, maar ik begrijp het nu wel, de transformator kan een aantal mA leveren, de neovibe trekt echter veel minder, dus het vandaar het meten van de stroom in het schema. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat hij 60mA trekt.

larsje
4 juni 2012, 17:22
net een nieuwe zekering erin, maar ik krijg geen meting (ja iets van 0,04 op de 10A schaal). Even kijken of ik het goed doe:
- het printspoor tussen beide pluspolen van C24 en C25 onderbroken.
- de rode meetpen in de 10ADC ingang van de multimeter, zwart gewoon in de com
- de multimeter op 10A, rode pen op de plus van C24 en de zwarte op C25
Nu een hoop geknetter en geen meting, ook niet als ik de zwarte en rode pen omdraai....

HaroldA
4 juni 2012, 17:31
iets van 0,04 op de 10A schaal

Hoeveel denk je dat dat is?

larsje
4 juni 2012, 17:37
ach so, hij zat er precies tussenin! ik had hem op standje 200m, toen kreeg ik geen meting. Ik denk dat moet fout zijn, die 0,04, maar dat is dus 40mA. Raar dat hij geen meting geeft op die 200m. Ik heb er nu door trial and error een 330 ohm tussengezet en hij geeft nu 20,3V dus dat moet goed zijn. Dank jullie wel tot zover!

larsje
4 juni 2012, 17:52
oke, net even getest met geluid, oscillatie is nog aanwezig. daarnaast pulseert het lampje niet meer, ook niet als ik tr1 en de speed en depth control helemaal openzet (dat had ik eerder wel), dus zal op termijn nog moeten gaan tweaken met een andere trimpot vermoed ik. ik zal weer een meting doen op alle transistoren als ik weer tijd heb.

cluseau
4 juni 2012, 20:41
oke, net even getest met geluid, oscillatie is nog aanwezig.


Was te verwachten, dat probleem ligt niet in de hoge voeding omdat dit deel toch op de 15V regelaar werkt. Heb je lange draden gebruikt?

Je stroom zou nu 9.7/330=29mA moeten zijn maar als het lampje gaat werken wordt dat waarschijnlijk een heel ander verhaal. De stroom zal pieken en dalen gaan vertonen waarbij op een piek de spanning niet onder de 17V mag komen. Dit is de uiterste marge voor de 7815. Om het lampje te laten werken moet je de trimpot in de emmiterlijn van de powertor kleiner maken.

larsje
5 juni 2012, 08:45
Is dat TR1? en hoeveel kleiner stel je voor?

cluseau
5 juni 2012, 09:24
Is dat TR1? en hoeveel kleiner stel je voor?

Geen flauw idee, doe maar iets kleiner ;)

Ik weet niet eens de waarden van de componenten. Draai er maar aan dan zie je het vanzelf.

larsje
5 juni 2012, 09:30
In de beschrijving (pagina 3 vierde alinea) van het schema (http://www.generalguitargadgets.com/pdf/neovibeupdate.pdf?phpMyAdmin=78482479fd7e7fc376804 4a841b3e85a) staat dat de base weerstand (R50=4K7) ook verhoogd kan worden tot 100k-330k om een juiste instelling te krijgen. Volgens mij had ik die beschrijving nog niet toegevoegd aan eerdere mails. als ik draai aan de potmeters of aan de trimpot doet hij helemaal niets (alleen uitgaan).

cluseau
5 juni 2012, 09:56
als ik draai aan de potmeters of aan de trimpot doet hij helemaal niets (alleen uitgaan).

Bedoel je hiermee dat hij alleen constant brand?


Ik dacht te hebben gelezen dat de trimpot zo moet afstellen dat hij nog net een beetje orange kleurtje heeft. volgens de aangegeven waarde is de minimale spanning 17V=. Jij zit daar nog ruim boven dus hiij moet gewoon werken. Doet hij wel wat als je de door jouw aangebrachte weerstand kortsluit?

Concentreer je eerst op het oscilleren van de versterkertrap, ff plaatje schieten van je bouwwerk dan kunnen we zien wat je nu weer voor moois hebt gemaakt ;). Ik denk namelijk dat er weer het een en ander te lang is.

larsje
5 juni 2012, 10:43
keep em coming for you (lampje is uit als ik de weerstand kortsluit, hij brandt er zachtjes en gaat daarna uit als ik aan de trimpot draai, beide potmeters volledig open). Wellicht is de bedrading neit goed hoor, ik heb me er blind op gestaard...


http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/04062012438.jpg



http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/04062012439.jpg


http://i201.photobucket.com/albums/aa253/larsratering/04062012441.jpg

cluseau
5 juni 2012, 11:02
Eerst maar eens in een gesloten metalen bakje monteren, nu is het een totaal niet afgeschermde versterkertrap. Kun je zo niet op vertrouwwen.

larsje
5 juni 2012, 11:08
oke, dat gaat effe duren. als ik zo ver ben laat ik van me horen.

flo123
5 juni 2012, 12:35
Met een audio probe (afgeknipt gitaarsnoer) kun je eenvoudig luisteren waar je signaal aanwezig is en waar het verdwijnt. Volg hierbij het audio pad door het effect heen.

larsje
5 juni 2012, 18:41
klopt had ik in het begin al eens geprobeerd, maar die piep was zo ondraaglijk dat ik het even heb gelaten, maar kan dat best nog eens proberen. Ik zal dat gewoon eens proberen, je hoort van me!

larsje
6 juni 2012, 13:39
nog een keer geprobeerd (laat het wel even staan, want wie weet komt er een tip). Ik volg het signaal (met een redelijke piep op de achtergrond) richting Q1, daar wordt die piep echt ondraaglijk hard en gaat het signaal enorm vervormen en wordt vrij zacht. Is Q1 nu de boosdoener of versterkt deze gewoon de piep die er al zit?

Ik ga die ombouw even proberen alhoewel ik me niet kan voorstellen dat daar die piep door wordt veroorzaakt.

cluseau
6 juni 2012, 13:44
Ik ga die ombouw even proberen alhoewel ik me niet kan voorstellen dat daar die piep door wordt veroorzaakt.

Het kan natuurlijk altijd door iets anders komen maar zo'n printje met draden ongeaard aan geen enkele afscherming is geen succesvolle formule. Voor jij (en wij) je de krampen gaat zoeken moet je dat eerst uitsluiten.

larsje
6 juni 2012, 14:03
gaat ik doen. In ieder geval ga ik de eerstvolgende keer al die transistoren op voetjes solderen, dat scheelt met uitproberen....

cluseau
6 juni 2012, 14:08
gaat ik doen. In ieder geval ga ik de eerstvolgende keer al die transistoren op voetjes solderen, dat scheelt met uitproberen....


Dat raad ik je sterk af, als een transistorschakeling eenmaal werkt gaat hij zelden kapot. Gewoon gelijk goed doen.

larsje
6 juni 2012, 14:15
oke, maar ik moet echt veel moeite doen om er een te verwijderen, is echt een crime.

HaroldA
6 juni 2012, 14:18
Dat raad ik je sterk af, als een transistorschakeling eenmaal werkt gaat hij zelden kapot. Gewoon gelijk goed doen.

In Larsje's geval zouden voetjes beter zijn. Evt in de voet solderen als de schakeling 100% werkt.

cluseau
6 juni 2012, 14:20
oke, maar ik moet echt veel moeite doen om er een te verwijderen, is echt een crime.

Waarom zou je hem verwijderen dan? Heb je aangetoont dat er een kapot is? Het is niet de oplossing naar je pieptoon hoor! Als hij piept zijn de transistoren waarschijnlijk in orde.

Harold heeft idd een punt dat in geval van veel fouten een voetje beter is maar ik zei ook "gelijk goed doen" ;)

larsje
6 juni 2012, 14:33
ha, oke, dank je. eerst maar eens die ombouw maken en dan kijken hoe de vlag er voor staat. En niet overal meer een vraag over stellen anders verbreek ik mijn oude record nog eens met de meeste lange post ooit!

Plant
6 juni 2012, 16:57
Eerst maar eens in een gesloten metalen bakje monteren, nu is het een totaal niet afgeschermde versterkertrap. Kun je zo niet op vertrouwwen.

In een gesloten bakje moet die print vanwege de 4 LDRs toch al, anders werkt de neovibe alleen 's nachts ;)

larsje
8 juni 2012, 20:24
oke, ombouw gemaakt. Er veranderd wel iets in de piep, het wordt een wat lagere harde brom, nu zo goed als zonder gitaarsignaal. De volumepotmeter doet nu niets meer qua geluidssterkte, wellicht morgen een checken of er iets is losgeschoten. Hoe verder?

cluseau
8 juni 2012, 21:57
oke, ombouw gemaakt. Er veranderd wel iets in de piep, het wordt een wat lagere harde brom, nu zo goed als zonder gitaarsignaal. De volumepotmeter doet nu niets meer qua geluidssterkte, wellicht morgen een checken of er iets is losgeschoten. Hoe verder?

Klinkt posiemistisch, als je ipv een piep nu een sterke brom hoort lijkt het er op dat hij eindelijk gaat werken. Meet ff de spanningen uit je voeding en op de 7815. De ingang van de 7815 mag absoluut niet onder de 17V komen maar liefst iets hoger. Ik meen dat je daar 20V had toch, meet dat nog ff na nu hij werkt. De uitgang moet exact 15V±0.1 zijn.

Mocht het opgepikt signaal zijn kun je dat uitsluiten door R3 even kort te sluiten. (overbruggen dus ☺)

larsje
9 juni 2012, 11:48
hi, net gemeten de waarden kloppen (20,4/0/14,7), R3 heb ik een draadje overheen gesoldeerd geeft geen verschil.
Het is niet echt een brom geworden, maar een lage, harde piep, als ik de deksel verwijder wordt hij schril en hoog. Volumepotmeter werkt gewoon nog, geen gitaarsignaal trouwens 'achter' de piep. Is het een idee dat ik in het signaalpad om en om een onderbreking veroorzaak door een onderdeel te verwijderen om zo de piep te lokaliseren, of is dit geen goede oplossing?

flo123
9 juni 2012, 12:31
Waar staat ook al weer het schema dat je gebruikt?
Kun je met de audioprobe het audiopad checken vanaf de ingang naar de uitgang, en luisteren waar precies de piep begint?

cluseau
9 juni 2012, 14:35
Waar staat ook al weer het schema dat je gebruikt?

Post 1....


@Lars
Je kan C17 even losmaken dan is de invloed van de LF oscillator uitgeschakeld. De audiotrap bestaat alleen uit de eerste drie torren Q1, Q2 en Q3 en moet eigenlijk gewoon werken tenzij je een fout in de bouw hebt gemaakt. Je kan dat natuurlijk nog ff nalopen.

larsje
11 juni 2012, 12:33
oke, net C17 losgemaakt en gecheckt, dan is inderdaad de piep helemaal weg en heb ik een overstuurd geluid. geen piep meer in bypass of wanneer hij aan is.

larsje
13 juni 2012, 13:39
iemand een idee hoe verder?

HaroldA
13 juni 2012, 13:40
iemand een idee hoe verder?


Kun je met de audioprobe het audiopad checken vanaf de ingang naar de uitgang, en luisteren waar precies de piep begint?

Weet je al waar de piep ontstaat?

larsje
13 juni 2012, 13:42
Ik zal het checkenproberen, in eerdere gevallen was hij er al gelijk vanaf de ingang (ook als hij uitstaat, vreemd nietwaar?), maar dat zal ik nog een keer checken. Als ik C17 verwijder is er geen piep meer.

HaroldA
13 juni 2012, 13:44
Ik zal het checkenproberen, in eerdere gevallen was hij er al gelijk vanaf de ingang (ook als hij uitstaat, vreemd nietwaar?), maar dat zal ik nog een keer checken. Als ik C17 verwijder is er geen piep meer.

Als in "geen stroom"? :???:

larsje
13 juni 2012, 13:59
nee bij geen stroom (stekker uit stopcontact) geen piep, stekker erin een piep. Maakt niet uit of hij aan of uit staat. Bij aan is de piep alleen veel harder.

larsje
15 juni 2012, 09:59
ik moet eerst zorgen dat die piep weg is als hij in bypass mode staat, anders kan ik niet goed achterhalen waar hij begint. zou iemand 1 x goed de wiring kunnen checken op basis van de foto's. Ik heb ze nu zo vaak gecheckt dat ik er denk ik overheen kijk. Als ik een extra foto moet maken, laat maar weten.

larsje
15 juni 2012, 21:16
oke, op het schema staat dat er een draadje moet van de dpdt naar A (dit is gaatje 2 op de pcb), op de wiring diagram die op Generel guitar gadgets staat, gaat deze in A1 (het eerste gaatje) wat is nu de correcte of zie ik iets verkeerd. Volgens mij heb ik alles in de eerste post neergezet. Graag jullie reactie!

larsje
16 juni 2012, 10:33
ha, zijn jullie 'uitgeholpen' met mij of gewoonweg tijd....zou top zijn als iemand nog inspringt.. ik weet het even niet meer.

Dirk_Hendrik
16 juni 2012, 11:26
oke, net C17 losgemaakt en gecheckt, dan is inderdaad de piep helemaal weg en heb ik een overstuurd geluid. geen piep meer in bypass of wanneer hij aan is.

Piep is oscillatie. Piep in bypass betekent dat die oscillatie door crosstalk, nog steeds in je bypass signaal staat te blazen.
Met C17 los heb je geen piep maar wel een overstuurd geluid. Dat betekent dat je ingangsversterker veel te veel versterkt.

En dat betekent dat je een componentbestukfout hebt gemaakt in de ingangstrap. Het circuit rond de eerste 3 torren dus. Componentwaardes van R4-R11 checken tot je er groen van wordt dus.

En als je het knooppunt van R1, R2 en C1 aan massa knoopt, is je piep dan weg?

En persoonlijk wordt ik altijd heel schurftig van schema's zonder componentwaardes.

larsje
16 juni 2012, 11:31
ik zal dit even checken. Ik heb net in ieder geval post 58 uitgevoerd en dan is die piep in bypass mode zo goed als helemaal weg (ik hoor hem erg ver weg).

larsje
16 juni 2012, 11:47
hierbij de waarden gemeten op het pcb, dus weerstand gemeten terwijl hij op de pcb zit. Alleen die zaken weergegeven die niet kloppen:
R4 = 1,1M (ipv 1,2M)
R5 = 92K (ipv 100K)
R7 = 450K (ipv 1,2M)
R10 = 30K (ipv 47K)
R12 = 30K (ipv 47K)
De kleurcoderingen kloppen trouwens allemaal (van alle weerstanden op de PCB). Ik zal nog even dat punt van R1/2/C2 aan massa zetten.

larsje
16 juni 2012, 12:04
draadje van knooppunt (R1/2/C1) naar de groundkant van input (zonder hem in de behuizing te doen...) geeft geen verschil.

larsje
18 juni 2012, 16:18
iemand nog een reactie op mijn laatste uitzoekwerk?

Plant
18 juni 2012, 18:35
Als je C17 loskoppelt is de piep weg. Dus dan komt het niet uit het circuit rond Q1 t/m Q3. Knooppunt C1/R1/R2 aan ground leggen maakt dan ook idd niks uit.

edit: vreemd genoeg lees ik in een oude post dat je wel degelijk piep op Q1 had... maar als je C17 loshaalt, heb je geen piep op de uitgang. Dan dus ook niet op Q1?

Je hebt blijkbaar een prachtige signaaltracer (je versterker). Haal C17 nog eens los zodat je geen piep meer op de uitgang hebt, haal de outputjack eens los van de DPDT (ground laten zitten) en soldeer aan de output jack een draadje met zonodig een condensatortje. Sluit je amp aan, hou het volume laag en ga eens luisteren aan een van de zijden van C15, C12 en C9 - in die volgorde, werk dus terug vanaf de uitgang. Als je ergens piep hoort en in de trap ervoor niet, dan weet je waar het ontstaat en kun je gericht zoeken.

De ellende van oscillatie is, dat als het eenmaal ergens staat je het overal terugvind. Als je C17 loshebt en je vind nergens meer een pieptoon terug, dan maak je met C17 een loop waardoor het ontstaat.

larsje
18 juni 2012, 19:33
dank je, ik ga het weer onderzoeken. Ik zal nog eens goed kijken of ik een piep hoor op de ingangkant als ik C17 los heb.

larsje
18 juni 2012, 20:37
oke, C17 losgehaald, draadje naar DPDT van de uitgang losgemaakt, daar een condensator opgezet, vervolgens gaan meten op C15/C12/C9/C5/C4/C18/C6, maar nergens die piep (ook niet als ik hem op c17 zet). Doe ik iets niet goed of zit het dan ergens anders?

Plant
18 juni 2012, 21:38
oke, C17 losgehaald, draadje naar DPDT van de uitgang losgemaakt, daar een condensator opgezet, vervolgens gaan meten op C15/C12/C9/C5/C4/C18/C6, maar nergens die piep (ook niet als ik hem op c17 zet). Doe ik iets niet goed of zit het dan ergens anders?

Nee, je onderbreekt door het loshalen van C17 de loop waardoor oscillatie ontstaat.

Vanaf de collector en emitter van Q3 gaan er lijntjes naar het circuit rond Q4 t/m Q10 en dan gaat er via C17 (als deze is aangesloten), R36, R35 en C18 weer een lijntje terug naar de emitter van Q3. Dat kun je zien als een loop. Als aan de oscillator voorwaarden (versterking en fase) voldaan word, krijg je hiermee vanzelf een oscillator - jouw piep dus.

Ik denk nog steeds dat de oscillatie ergens in het stukje circuit rond Q4 t/m Q10 ontstaat. Mogelijk door een verkeerde verbinding of componentwaarde. Dubbelcheck dus alles en staar je niet blind op alleen je print lay-out maar kijk of alles ook echt als in het schema zit.

larsje
18 juni 2012, 21:42
ik ga het bekijken en laat je weten als ik iets tegenkom. het kan trouwens toch niet die hahn voeding zijn toch?

Dirk_Hendrik
18 juni 2012, 21:48
Als je C17 loskoppelt is de piep weg. Dus dan komt het niet uit het circuit rond Q1 t/m Q3. Knooppunt C1/R1/R2 aan ground leggen maakt dan ook idd niks uit.

Knooppunt aan ground leggen toont aan dat de oscillatie niet afhankelijk is van ingangstroep.
Met C17 los piept ie niet. Mooi maar lars vertelt wel dat hij een zwaar vervormd uitgangssignaal heeft. Dat betekent dus dat de ingangsversterker, Q1 tot 3 dus, veel te veel staat te versterken en daarmee clipt. Met c17 aangesloten wordt vervolgens een idd loop gemaakt. Conclusie. Eerst de ingangstrap rond Q1-3 fixen. Die moet vervormingsvrij zijn en er zut dus een fout in.

Plant
18 juni 2012, 22:57
Lars :confused: , in post #2 (dat is inmiddels 69 posts terug) schrijft Frans al


Om te beginnen komen de aansluitpunten in de layout niet overeen met die in het schema. Als je bv in het schema kijkt naar punt B is niet duidelijk waar dat heengaat. Kijk je in de layout is punt B aangesloten aan gnd.

Punt C komt in het schema 2x voor, namelijk aan de speedregelaar en aan gnd. Zie ik iets over het hoofd?[/IMG]

en je reageert daar totaal niet op! Heb je dit wel nagegaan?

In het schema staat punt B boven R1 dat nergens heen gaat. In de lay-out gaat dat punt van R1 naar punt A1 wat naar de DPDT gaat. Maar in het schema gaat punt A (zonder 1) naar de DPDT en komt punt A1 niet voor. Op de lay-out gaat R2 naar punt A en lijkt helemaal niet aangesloten. Punt B is in de lay-out de input ground. Wat een geknoei! Wie weet wat er nog meer verkeerd aangegeven staat en wat er dus nu allemaal mogelijk verkeerd zit als je alles blind volgens de lay-out hebt aangesloten.

Het zal monnikenwerk zijn, maar je zult echt zelf met het schema erbij de vertaalslag naar de lay-out moeten maken en alles wat in de lay-out afwijkt moeten onderzoeken en corrigeren want je kijkt nu naar 2 verschillende dingen.

larsje
19 juni 2012, 19:25
Hi, ik heb in het begin een heleboel gemeten, losgemaakt, weer vastgezet, etc. Nu bij de laatste keer verwijderen van C17 had ik geen piep meer op het ingangssignaal en ook geen sterk vervormd geluid, dus het zit waarschijnlijk verderop in de pcb. Ik ga hem eerst maar eens goed schoonmaken, eventuele solderingen checken en de waarden. Ik laat het weten of er iets is veranderd.

Plant
19 juni 2012, 22:12
Ik vond via googlen naar neovibe een deels overeenkomend schema van een univibe, met name de ingangstrap. Ik was toch benieuwd naar de aan 1 kant niet aangesloten weerstand R1 (op de lay-out R2) bij de ingang.

http://www.univox.org/pics/schematics/univibe.gif

Blijkbaar heeft deze een 2de jackingang en heeft jouw neovibe daar ook de mogelijkheid voor, alleen is deze niet gebruikt. Tot zover waarschijnlijk vals alarm.

larsje
20 juni 2012, 09:28
klopt daar was ik inmiddels ook achtergekomen, excuus dat ik dat niet heb laten weten. Op de PCB heten A,B,C -> A1, A, B
en bij de speedpotmeter C,D,E

A1 en A is voor een dubbele ingang. C/D/E is gewoon voor de speedpotmeter. Heb dat gecheckt op tal van foto's die elders staan op het internet.

larsje
20 juni 2012, 11:06
oke, in ieder geval alle solderingen nagelopen met vergootglas en evt. overtollige soldeersel verwijderd. Zo maar eens proberen of hij nog een piep geeft. Bij het nalopen van de waarden van alle componenten kwam ik in ieder geval op 1 ding. De trimpot die ik op
R35/R36 heb gezet zou 200K moeten zijn, die geeft echter max. 500 ohm (het lijkt alsof ze een verkeerde hebben geleverd!). Zou dit het probleem kunnen zijn?

Plant
20 juni 2012, 12:44
oke, in ieder geval alle solderingen nagelopen met vergootglas en evt. overtollige soldeersel verwijderd. Zo maar eens proberen of hij nog een piep geeft. Bij het nalopen van de waarden van alle componenten kwam ik in ieder geval op 1 ding. De trimpot die ik op
R35/R36 heb gezet zou 200K moeten zijn, die geeft echter max. 500 ohm (het lijkt alsof ze een verkeerde hebben geleverd!). Zou dit het probleem kunnen zijn?

Bedoel je dat je R35/R36 hebt vervangen door een trimpot met de loper op het knooppunt R35/R36?

(edit: Ja dus, ik zie het op je foto uit post #32. Hoe meet je trouwens maximaal 500 Ohm over de 3 pootjes? Over welke 2 pootjes meet je wat?).

Als ik het schema van die univibe hanteer zijn de beide weerstanden R35/R36 100k, dus met een trimpot van 200k die je juist afstelt zou dat moeten werken. Meet je die 500 Ohm als de trimpot nog op de print zit of heeft ie onaangesloten die waarde.

(edit: Staat de waarde niet gewoon op die trimpot? En als ie 200k is, heb je hem wel om te beginnen ongeveer op het midden afgesteld?).

M.a.w. is de trimpot totaal maar 500 Ohm dan heb je idd de verkeerde, haal je de trimpot eruit en is deze toch 200k dan meet je over de plek waar R35/R36 zitten op de print 500 Ohm en die kan ik niet zo 1,2,3 verklaren. Dan zou daar dus een fout kunnen zitten.

Als je daar totaal maar 500 Ohm hebt, heb je een vrij laagohmige verbinding tussen in- en uitgang van het circuit rond Q4 t/m Q10. Dat zou best eens de oscillatie kunnen veroorzaken.

guitaraddict
20 juni 2012, 13:16
Hij werkt wel volgens het schema en de layout !

Ik heb hem een paar jaar geleden gebouwd maar er is een keer iets stuk gegaan en heb nog geen tijd gehad om te repareren.

http://i291.photobucket.com/albums/ll291/snofal/neovibeonder.jpg

http://i291.photobucket.com/albums/ll291/snofal/neovibecomponents.jpg

larsje
20 juni 2012, 18:06
pieperdepiep is weg!!!!

ik heb nu een gewoon signaal zowel aan als uit, nog geen effect, maar dat heeft te maken met het feit dat de lamp nog niet goed werkt.
men geeft in de handleiding aan dat de trimpot van de lampdriver aangepast moet worden (nu 200 ohm), die doet echter niets. Als hij voluit staat heb ik een mager lampje. Moet ik iets met R50 zoals in de tekst staat (47K verhogen tot max. 100K-330K?) of moet ik een andere trimpot erop zetten (ik heb nu een 500ohm over.....)

larsje
21 juni 2012, 09:44
oke, net die andere trimpot erop gezet, geen verschil, oude er op gezet, r50 vervangen door een 330K weerstand geen verschil. Ook geen geluid verschil door aan de speed/depth knop te draaien. de lamp blijft stationair zachtjes branden (dat dan wel...). Iemand een idee voor een vervolgstap (zal ik de voltages nog eens meten zoals in post 1)?

Plant
21 juni 2012, 13:02
pieperdepiep is weg!!!!

ik heb nu een gewoon signaal zowel aan als uit, nog geen effect, maar dat heeft te maken met het feit dat de lamp nog niet goed werkt.
men geeft in de handleiding aan dat de trimpot van de lampdriver aangepast moet worden (nu 200 ohm), die doet echter niets. Als hij voluit staat heb ik een mager lampje. Moet ik iets met R50 zoals in de tekst staat (47K verhogen tot max. 100K-330K?) of moet ik een andere trimpot erop zetten (ik heb nu een 500ohm over.....)

Pieperdepiep hoera :cheerup: Da's vast 1 probleem minder.

Over die lamp: heb je de cancel-switch op punten X en I aangesloten en zo ja, staat die aan? :hide: (Ik denk, ik vraag het toch even voor de zekerheid).

larsje
21 juni 2012, 13:05
nee, die heb ik niet aangesloten, dat moest toch alleen als je geen dpdt gebruikt?
nb. ik kan me herinneren dat ik in het begin wel een pulserend lampje had, maar weet het niet zeker....

Plant
21 juni 2012, 13:20
nee, die heb ik niet aangesloten, dat moest toch alleen als je geen dpdt gebruikt?
nb. ik kan me herinneren dat ik in het begin wel een pulserend lampje had, maar weet het niet zeker....

Ja, ik ging nog even naar de foto van post #32 en daar zag ik niks aangesloten. Die cancel switch is alleen maar voor als je geen true-bypass wilt.

De feitelijke LF-oscillator voor je lampje zit rond Q11 en Q12, dus daar zit het mogelijk. Als ik het schema hanteer van de univibe voor de componentwaarden zie ik wat kleine afwijkingen vergeleken met jouw foto, maar dat hoeft niet te betekenen dat de oscillator daardoor helemaal niet werkt.

Ik zie wel in het univibe-schema dat de weerstand op de plek van R49 in jouw schema 47k zou moeten zijn, bij jouw lijkt het of ik 4k7 zie (geel paars rood). Een faktor 10 kleiner, kan dat?

larsje
21 juni 2012, 13:27
er zit inderdaad een 4k7 in, maar op het schema van GG en de beschrijving staat dat die er ook in moet op die plek? Op een van de vele forums las ik dat je daar ook een 47K in kon doen voor een betere sweep, maar die mod heb ik nog niet uitgevoerd.

nb. 1) net alle andere kleurcoderingen nagelopen en qua kleurcodering klopt het wat betreft het schema.
nb. 2) ik meet op Q12 18V terwijl in het schema wordt aangegeven dat er 10V moet zijn. Rest van de voltages zoals aangegeven in schema kloppen wel ongeveer. Zal ik nog een keer alle voltages meten?

Plant
21 juni 2012, 13:34
er zit inderdaad een 4k7 in, maar op het schema van GG en de beschrijving staat dat die er ook in moet op die plek? Op een van de vele forums las ik dat je daar ook een 47K in kon doen voor een betere sweep, maar die mod heb ik nog niet uitgevoerd.

nb. 1) net alle andere kleurcoderingen nagelopen en qua kleurcodering klopt het wat betreft het schema.
nb. 2) ik meet op Q12 18V terwijl in het schema wordt aangegeven dat er 10V moet zijn. Rest van de voltages zoals aangegeven in schema kloppen wel ongeveer. Zal ik nog een keer alle voltages meten?

Als je op de emitter van Q12 18V meet, staat deze volledig in geleiding want je voedingsspanning op de collector is ook 18V (komt rechtstreeks van voor de 7815 regulator).

Geef eens alle spanningen op de transistoren Q11 en Q12?

(edit: meet je die 11.7V op knooppunt R39 en R40 wel?)

Als de oscillator werkt zou de spanning van 10V zelfs niet vast zijn maar moeten variëren met de frequentie, je meet dan een gemiddelde.

Plant
21 juni 2012, 13:57
Ik kan het op de foto niet goed zien, maar heb je op die stereo potmeter voor de speed (punten C, D en E) bij punt C 4 pennen van de potmeter doorverbonden, de beide lopers en 2 pennen aan een kant moeten allemaal aan punt C. Het is net of de loper van de achterste pot nog los zit.

larsje
21 juni 2012, 15:04
volgens mij is bij die transistoren iets mis,

Q11 (C,B,E) 19V,16V,19V
Q12 (C,B,E) 19V,19V,19V

speedmeter met de schacht omhoog linksonder verbonden met rechtsboven en beide middelste lugs (verbonden aan C), D, verbonden aan rechtsboven, E verbonden aan rechtsonder, eigenlijk zoals op het plaatje.

Inderdaar 11,1V op R39/R40

bass blom
21 juni 2012, 15:07
:grouphug: voor lars :D

Plant
21 juni 2012, 15:17
volgens mij is bij die transistoren iets mis,

Q11 (C,B,E) 19V,16V,19V
Q12 (C,B,E) 19V,19V,19V

speedmeter met de schacht omhoog linksonder verbonden met rechtsboven en beide middelste lugs (verbonden aan C), D, verbonden aan rechtsboven, E verbonden aan rechtsonder, eigenlijk zoals op het plaatje.

Inderdaar 11,1V op R39/R40

De basis van Q11 16V :???: kan niet. Als op het knooppunt R39/R40 11.1V staat en aan de andere kant van R40 (dus aan de basis van Q11) 16V, dan word die basisspanning ergens door omhoog getrokken. Misschien is Q11 defekt of maakt de basis van Q11 of die kant van weerstand R40 ergens sluiting mee.

larsje
21 juni 2012, 15:31
Het is echt zo, nog een keer gemeten en zie geen contact dat er niet zou moeten zijn. Q11 vervangen? of zowel Q11 als Q12?

Plant
21 juni 2012, 17:06
Het is echt zo, nog een keer gemeten en zie geen contact dat er niet zou moeten zijn. Q11 vervangen? of zowel Q11 als Q12?

Yup, je kunt Q11 eruit halen en dan eerst eens zonder tor meten wat er op dat basispunt staat. Je ziet dan hooguit nog wat er door R40 door je meter naar massa lekt, maar dat moet ver onder de 11.7V liggen. Is dat niet zo en heb je nog steeds 16V dan moet je daar verder zoeken.

En anders is in ieder geval Q11 stuk. Misschien is er iets geks gebeurd met Q12 (een keer kortsluiting van de bedrading aan punt C naar ground gehad o.i.d.) en is deze stuk en heeft deze Q11 meegenomen. Kortom, ik zou ze in één keer beide vervangen.

larsje
26 juni 2012, 16:34
oke, even niets kunnen meten, het lampje was afgebroken en moest een nieuwe bestellen. Net Q11 weggehaald, ik meet zonder transistor nu 21,6V/!8,6V/0V op Q11 (zonder transistor) en op Q12 21,6/18,6/21 (met transistor).

larsje
26 juni 2012, 17:04
update, nu ook Q12 verwijderd, wat een gedoe zeg!

Ik meet nu zonder transitorren op
Q11 (E/B/C) - 21V/4,6V/0V
Q12 (E/B/C) - 21V/0V/0V

gewoon 2 nieuwe er in zetten?

Plant
26 juni 2012, 17:53
oke, even niets kunnen meten, het lampje was afgebroken en moest een nieuwe bestellen. Net Q11 weggehaald, ik meet zonder transistor nu 21,6V/!8,6V/0V op Q11 (zonder transistor) en op Q12 21,6/18,6/21 (met transistor).

Is het nog steeds volgorde c,b,e? Vreemd dat je op de plaats van de emitter van Q11 (die er uit is) 0V meet en dan op de basis van Q12 18.6V, die punten horen aan elkaar te zitten en gelijk te zijn.
Beide basisspanningen zijn 18.6V. Zijn bij Q11 de punten waar b en e zitten nu kortgesloten of zo :???:


update, nu ook Q12 verwijderd, wat een gedoe zeg!

Ik meet nu zonder transitorren op
Q11 (E/B/C) - 21V/4,6V/0V
Q12 (E/B/C) - 21V/0V/0V

Nogmaals Q11 e en Q12 b meten resp. 21V en 0V, terwijl het volgens schema hetzelfde punt is. Net meette je resp. 0V en 18.6V. Gooi je de aansluitingen door elkaar?


gewoon 2 nieuwe er in zetten?

Eerst goed kijken wat er nou op Q11 e en Q12 b gebeurt zonder transistoren erin, want je metingen kloppen niet of er zit daar iets niet goed.

larsje
26 juni 2012, 19:35
oeps verkeerd om....

Q11 (E/B/C) = 0/4,6/21
Q12 (E/B/C) = 0/0/21

volgens mij klopt het zo, Q11E = Q12B = 0

Plant
26 juni 2012, 20:50
oeps verkeerd om....

Q11 (E/B/C) = 0/4,6/21
Q12 (E/B/C) = 0/0/21

volgens mij klopt het zo, Q11E = Q12B = 0

OK :) Nieuwe torren erin en gaan.

larsje
26 juni 2012, 20:51
doen ik, nu alleen nog de lamp, want die werkt ook niet goed. zal eerst even checken of het signaal nu werkt. je hoort van mij.

larsje
27 juni 2012, 12:18
Hij werkt! De oscillatie start nu ook nadat ik q11/q12 heb geplaatst. Klinkt al best goed!

Er zijn nog wel wat issues met een wat overdrive-achtig geluid als ik een lage toon aansla, hij lijkt wat doffer te klinken in vergelijking met het cleane kanaal. Nog een idee?

Plant
27 juni 2012, 12:34
Hij werkt! De oscillatie start nu ook nadat ik q11/q12 heb geplaatst. Klinkt al best goed!

Er zijn nog wel wat issues met een wat overdrive-achtig geluid als ik een lage toon aansla, hij lijkt wat doffer te klinken in vergelijking met het cleane kanaal. Nog een idee?

Mooi! :)

Mogelijk word het ingangscircuit rond Q1 - Q3 ergens overstuurd. Ik vind ook dat de ingangsweerstandjes laagohmig zijn voor gitaar, die bepalen deels je ingangsimpedantie.
Je kunt R2 in het schema (R1 in de lay-out) eens verhogen naar 220k of zo, of gewoon die weerstand tussen de DPDT en punt A(1) erbij solderen om te proberen. Je krijgt dan een hogere impedantie aan je gitaar (minder dof) en de verhouding van de spanningsdeler met R3 verandert, waardoor de kans op oversturing minder word. Ter compensatie moet je dan wel het volume hoger zetten, maar ik neem aan dat je die ruimte hebt.

larsje
27 juni 2012, 15:13
in het schema dus A met B (=A1 op de PCB) verbinden?

Plant
27 juni 2012, 15:25
in het schema dus A met B (=A1 op de PCB) verbinden?

Nee, dat bedoel ik niet. Lastig dat de componenten en punten in schema en layout verschillend heten :mad:

Even alleen de layout dan:

R1 vervangen door een paar 100 kOhm (b.v. 220k, ik weet niet wat je op voorraad hebt). Je kunt ook om te proberen R1 laten zitten en de DPDT loshalen van punt A1 en daar die weerstand tussen zetten. Dan staan die weerstand en R1 samen in serie, maar dat maakt niet zoveel verschil.

larsje
27 juni 2012, 16:06
a oke, gewoon dus waar de dpdt contact maakt met de ingangsweerstand. Ik zal er eens 200K tussenzetten. Ik vermoed dat ik volume tekortkom aangezien hij met de potmeter voluit nu net boven unity gain komt.

larsje
27 juni 2012, 16:36
oke, 220k ervoor gezet, dus totaal 244K en inderdaad het signaal is nu schoon! Probleem is wel dat ik geen unity gain meer haal, volume valt dus (iets) weg als ik hem aanzet. Misschien de 100K volumepot verhogen naar 200K (of er een weerstand tussenzetten)? of maakt dat niets uit?

Plant
27 juni 2012, 17:09
Oh, alles is dus heel precies gedimensioneerd :(

In feite ga je dus met de originele waarden met een te sterk signaal (rechtstreeks je gitaar?) naar binnen waardoor ie clipt. Je zou het ingangssignaal al voor de DPDT moeten temperen om zo de vervorming weg te houden én in balans te blijven met het bypass signaal.

De potmeterwaarde verhogen kan wel, maar dat doet naar verhouding niet zo heel veel, tenzij je hem heel hoogohmig maakt. En aangezien alles true-bypass is, krijg je dan ook last van tonesuck met een langere kabel aan de output als de regelaar ietsje dicht gaat. Net als bij je gitaar zelf.

Kun je voor chorus wat compensatie krijgen door de trimpot op de plaats van R35/R36 iets te verregelen? Misschien kun je voor de vibrato-stand iets compenseren door R37 te verkleinen van 47k naar bv. 10k. Veel meer gaat het niet worden denk ik.

larsje
27 juni 2012, 17:57
Ja, ik geloof dat ik begrijp wat je bedoelt, als ik hem ervoor temper, maakt dat voor het bypass signaal niet uit.

Ik moet sowieso nog wat zaken bestellen; ik bestel dan gelijk zo'n 200k trimpot voor die r35/r36, wellicht dat ik daar iets kan inregelen en evt. dus die 47k naar 10k, gewoon maar eens proberen. Moet ik dan die 220K laten zitten bij de wijzigingen die je voorstelt?

Plant
27 juni 2012, 18:20
Ja, ik geloof dat ik begrijp wat je bedoelt, als ik hem ervoor temper, maakt dat voor het bypass signaal niet uit.

Ik bedoel: Als je op de input jack al een zachter signaal hebt, heb je dus ook een zachter signaal op de output jack in bypass. Zo zou effect/bypass weer in balans moeten zijn. Alleen is dan alles zachter.


Ik moet sowieso nog wat zaken bestellen; ik bestel dan gelijk zo'n 200k trimpot voor die r35/r36, wellicht dat ik daar iets kan inregelen en evt. dus die 47k naar 10k, gewoon maar eens proberen. Moet ik dan die 220K laten zitten bij de wijzigingen die je voorstelt?

Oh, er zit nu helemaal geen trimpot op die plek? Ik dacht dat op foto wel zo was, alleen had die de verkeerde waarde en ik ging ervan uit dat die was aangepast.
Ja, die 220k laten zitten anders heb je weer vervorming toch?

larsje
28 juni 2012, 09:02
Misschien ook nog wat stoeien met een lagere waarde dan die 220k, wellicht kan ik met een lagere waarde (100K bijvoorbeeld) toch net unity gain halen of maakt dat niet uit.

Inderdaad verkeerde waarde trimpot. Nu er 2 x 100k op gezet, maar wellicht dat er nog iets in te regelen valt met die trimpot.

Plant
28 juni 2012, 12:22
Misschien ook nog wat stoeien met een lagere waarde dan die 220k, wellicht kan ik met een lagere waarde (100K bijvoorbeeld) toch net unity gain halen of maakt dat niet uit.

Dat zal best uitmaken. Ik koos alleen deze waarde om zo een paar honderd kOhm ingangsimpedantie voor je gitaar te krijgen. Je schreef nl. ook dat het geluid wat doffer was.

larsje
28 juni 2012, 12:41
ik heb net een 47k direct na de ingang gesoldeerd zodat hij uit en aan hetzelfde volume heeft, dat werkt best oke. nu nog wat finetunen. in ieder geval bedankt tot zover!

HaroldA
28 juni 2012, 19:43
ik heb net een 47k direct na de ingang gesoldeerd zodat hij uit en aan hetzelfde volume heeft, dat werkt best oke.

Even voor de duidelijkheid: heb je nu in bypass een 47k tussen signaal en ground zitten? :???:

larsje
28 juni 2012, 19:48
op de lay-out het bovenste draadje van de input naar dpdt en daartussen. Maar goed kan tijdelijk zijn hoor, ligt eraan of ik nog iets kan regelen met de trimpot op r35/r36

larsje
2 juli 2012, 09:40
is de werking van het lampje oke, ik heb er een filmpje van gemaakt.

http://www.youtube.com/watch?v=BurFmJvblpI

larsje
11 juli 2012, 11:32
laatste vraag, als ik het lampje wat feller wil laten branden als depth en speed max zijn, wat moet ik dan doen. ik werk al met een 500ohm potmeter, maar die geeft niet genoeg. Kan ik nog een andere weerstand vervangen. ik gebruik een 18V miniatuurlampje ipv de 12V die wordt aanbevolen, die was makkelijker te verkrijgen in Nederland.

cluseau
11 juli 2012, 11:35
als ik het lampje wat feller wil laten branden als depth en speed max zijn, wat moet ik dan doen.

Een 12V lampje gebruiken :soinnocent:





Maar zonder gekheid, meet met de scoop op de drivertor of deze volledig in geleiding wordt gestuurd. Emitter is dan vrijwel gelijk aan de collector. Eventueel kun je R48 iets verkleinen maar je mag de max collectorstroom niet te groot laten worden.

larsje
11 juli 2012, 11:39
ha oke, daar zit ie dus. Ik kan hem bij banzai bestellen, maar dan kost dat inclusief verzendkosten 8 euro, beetje overdreven. zijn er in nederland nog bedrijven waar je hem kunt bestellen zonder gelijk 7 euro verzendkosten te moeten betalen?

cluseau
11 juli 2012, 11:46
een lampje stop je toch in een envelope.

Je moet eerst weten waar het probleem zit, zeker geen scoop bij de hand?

larsje
11 juli 2012, 11:49
sorry had je laatste zin niet gelezen, wilde al gaan bestellen.....ik heb inderdaad geen scoop.

cluseau
11 juli 2012, 12:09
k heb inderdaad geen scoop.

Dan wordt het lastig om de juiste werking te checken en moet je vertrouwen op fingerspitzengefühl ☻.

larsje
11 juli 2012, 12:25
ik kan dus die 68ohm iets omlaang brengen, maar niet teveel, ik vermoed omdat hij anders kan doorbranden? Ik begreep dat R50 (base to ground op Q13) ook gevarieerd kan worden van 47k naar 100K-330K of zelfs geen weerstand. Klopt dat en doet dat iets in de brightness van de lamp?

cluseau
11 juli 2012, 12:47
ik kan dus die 68ohm iets omlaang brengen, maar niet teveel, ik vermoed omdat hij anders kan doorbranden? Ik begreep dat R50 (base to ground op Q13) ook gevarieerd kan worden van 47k naar 100K-330K of zelfs geen weerstand. Klopt dat en doet dat iets in de brightness van de lamp?

Zou niet weten of met die 68 Ohm de emitter weerstand bedoeld wordt maar als dat zo is idd.

R50 geeft een beetje tegenkoppeling aan de sturing dus door die weg te laten zal de tor makkelijker geleiden. Wel moet je oppassen dat het lampje dan nog voldoende dooft in de uit stand. Als het allemaal niet wil lukken kun je ook nog een darlington schakeling creeeren met een extra tor die je voor Q13 plaatst. Dit ontziet de sturing waardoor Q13 verder open en dicht gaat. Is wel allemaal nattevingerwerk zoinder scoop.

Plant
11 juli 2012, 12:53
als ik het lampje wat feller wil laten branden als depth en speed max zijn...

Zit je niet naar de 'traagheid' van het lampje te kijken? Het is een gloeilampje dus als je er spanning opzet is ie niet helemaal meteen op sterkte en als je de spanning loshaalt gloeit ie nog kort na (eigenschap gloeidraadje).

Als de depth op max staat en de speed laag, kan het lampje dit 'bijhouden' en is voor het oog het lampje afwisselend helemaal aan of uit. Dat zie ik ook duidelijk in jouw filmpje.
Als de speed ook naar max gaat, gaat voor het oog het lampje nooit helemaal aan of uit, maar brand het redelijk continu op gemiddelde sterkte (dus effektief zwakker).

larsje
11 juli 2012, 13:09
het zit hem meer inde felheid van het lampje, hij gaat op zich goed aan en uit, maar op de sterkste stand is hij niet echt fel.

Plant
11 juli 2012, 13:35
Hoe kan trouwens een 12V lampje aanbevolen worden? Zo te zien zit het lampje met de aansturing vóór de 7815 regulator en dan werkt het dus op minimaal 18V. Een 12V lampje blijft alleen heel als de Q13 niet volledig open word gestuurd.

Enfin, je hebt een 18V lampje dus dat zou ik dan maar zo laten en idd zien of je die tor verder opengestuurd krijgt.

cluseau
11 juli 2012, 21:54
Een 12V lampje blijft alleen heel als de Q13 niet volledig open word gestuurd.


Vergeet je de emitterweerstand van Q13 niet ;)

larsje
12 juli 2012, 08:12
die moet ik dan inderdaad weer minimaal op 68 ohm zetten en wellicht dan nog iets verkleinen, maar niet zoveel als nu. hij staat op die 18V nu op 30 ohm (R48 verwijderd en de trimmer helemaal dicht) en nog steeds ben ik niet geheel tevreden.

Plant
12 juli 2012, 11:35
Vergeet je de emitterweerstand van Q13 niet ;)

Touché! :soinnocent:

Je kunt ook eens het lampje van de collector losnemen en op de emitterkant van tor Q13 aansluiten, dan zit het lampje rechtstreeks via R48 en Tr1 over de voedingsspanning (18V). Dan kun je zien wat het lampje doet als de tor (continu) helemaal opengestuurd zou zijn.

Als het dan ook niet fel genoeg brand, heeft het geen zin om iets aan Q13 te veranderen. Een ander lampje is dan nog de enige optie.

larsje
13 juli 2012, 14:04
net het lampje rechtstreeks aan de emmiterkant aangesloten en met de trimmer nu veel meer licht te regelen, kan nu niet meer dicht anders knapt hij vermoed ik. kan ik iets aanpassen?

cluseau
13 juli 2012, 14:09
kan ik iets aanpassen?

Yep, als je perse wil dat het lampje feller reageert kun je het volgende doen:

1 Maak de basis van Q13 los.
2 Neem een BC547 oid en soldeer de collector aan de collector van Q13
3 Soldeer de emitter van de BC547 aan de basis van Q13
4 Soldeer de losgehaalde aansluiting van Q13 aan de basis van de BC547

Je hebt nu een emittervolger gemaakt welke een veel hogere stroomversterking heeft.

larsje
13 juli 2012, 14:22
oke, moet ik even gaan bestellen want ik heb alleen een BS170 hier liggen of werken die ook?

HaroldA
13 juli 2012, 14:25
oke, moet ik even gaan bestellen want ik heb alleen een BS170 hier liggen of werken die ook?

Als je de collector kunt vinden op een BS170 zou ik 'm gewoon gebruiken! :ok:

cluseau
13 juli 2012, 14:28
BS170 is totaal ongeschikt. Je hebt een gewone NPN tor nodig. Heb je geen sloop printjes, daar zit altijd wel wat op.

larsje
13 juli 2012, 14:35
ik zal eens kijken wat ik heb.

larsje
13 juli 2012, 14:38
als ik het goed kan lezen:
- mps A18
- K30A GR58
- C2240 GR41

cluseau
13 juli 2012, 14:42
als ik het goed kan lezen:
- mps A18
- K30A GR58
- C2240 GR41

Pak die mpsa18 maar, hier (http://www.redrok.com/NPN_MPSA18_45V_100mA_0.625W_Hfe400_TO-92.pdf) is het datasheet

larsje
13 juli 2012, 14:44
thanks, ga het proberen. je hoort van mij.

cluseau
13 juli 2012, 14:51
....je hoort van mij.

Ongetwijfeld http://home.casema.nl/jajop/cluseau/icon__facepalm.gif

larsje
13 juli 2012, 14:57
haha, hij werkt verder goed hoor....

larsje
13 juli 2012, 15:04
als ik het goed lees moet zowel de Emitter als de Base van de MPS aan de basis van Q13 gesoldeerd worden, klopt dat?

cluseau
13 juli 2012, 15:13
haha, hij werkt verder goed hoor....

Ik snap em, ik bedoel er ook nix mee hoor maar je moet begrijpen dat ik als kleine zelfstandige niet veel drukte om me heen heb, afgezien van een paar ophalers en brengers. Dat is de reden dat ik af en toe over iemand zijn lul heen moet fietsen. Dergelijke onzin heb ik nodig om op de been te blijven en mijn zwartgallige gevoel voor humor te voeden. Voel je je gekwest dan maak ik bij deze van de mogelijkheid gebruik om mijn oprechte spijt te betuigen.

Om het een beetje goed te maken zal ik je blijven helpen oke? :hide:

cluseau
13 juli 2012, 15:15
als ik het goed lees moet zowel de Emitter als de Base van de MPS aan de basis van Q13 gesoldeerd worden, klopt dat?


Nee dat klopt niet. De basis van Q13 losmaken en aan de emitter van de mpsa solderen. De cap welke aan de basis van Q13 zat plak je nu aan de basis van de mpsa.

larsje
13 juli 2012, 15:21
Ik heb als kleine zelfstandige hetzelfde probleem......dus je humor is voor mij juist een uitkomst.

cluseau
13 juli 2012, 15:23
check je mail, daar staat een tekeningetje.

larsje
13 juli 2012, 15:52
thanks, hij doet het. ik heb het idee dat de piek iets lichter is dan eerder. Hij werkt daardoor iets beter, kom er nu achter dat te fel ook niet goed is, want dan is er veel minder effect op de een of andere manier.

cluseau
13 juli 2012, 15:56
thanks, hij doet het. ik heb het idee dat de piek iets lichter is dan eerder. Hij werkt daardoor iets beter, kom er nu achter dat te fel ook niet goed is, want dan is er veel minder effect op de een of andere manier.


Weer wat geleerd dus, je passeerd op een bepaald moment het verzadigingspunt van de LDR's. Maar de emittervolger werkt he! Heb ik het nu een beetje goed gemaakt :hide:

larsje
13 juli 2012, 18:47
haha jazeker! en die tweed werkt als een teet, ik denk dat ik er nog wel een blower inbouw om hem wat te koelen.