PDA

View Full Version : versterker maakt hard geluid



debill71
3 juni 2012, 11:25
Hoi allemaal.

Ik heb nog niet zo lang een epiphone blues custom bc30. Nu is deze schakelbaar tussen 15 en 30 watt via een switch aan de achterkant. Versterker heeft pas heel weinig draaiuurtjes gehad.
Ik heb pas geleden de versterker van 15 watt naar 30 watt geschakeld en ben hier vergeten de versterker uit te schakelen.
Als ik hem nu op 30 watt heb staan heb ik gewoon geluid maar na 20 seconden begint er een geluid te komen welke steeds luider wordt. Het is een geluid alsof je een microfoon te dicht bij de versterker hebt staan. Beter weet ik het niet te beschrijven. On stage hoor je dit ook wel eens en als ze dan iets weg lopen is het weg. Bij mij wordt het steeds luider en ik durf hem niet aan te laten op 30 w om te zien of het weg gaat of hoe luid het wordt.
Mijn 15 watt kanaal doet het gewoon nog zoals het hoort.
Kan ik hier iets aan doen of kan ik hem beter naar een reparateur brengen?

Greetzz

big dooley
3 juni 2012, 11:55
ik denk aan een microfonische buis, maar weet te weinig van dit model

debill71
3 juni 2012, 11:59
Indien dat het geval is. Is zo,n buis dan meteen aan vervanging toe?

big dooley
3 juni 2012, 12:07
ja, als de buis microfonisch is, valt er niks aan te repareren...

debill71
3 juni 2012, 15:51
Thanks. Helaas weg brengen dus. Kan dit komen door het niet uit schakelen alvorens te swtichen tussen 15 en 30 w?

Buzzel
3 juni 2012, 16:12
Lijkt mij niet eigenlijk. Er zijn wel meer amps die schakelbaar zijn tussen verschillende wattages waarbij dat gewoon kan terwijl ze aanstaan. Zien je buizen er ook raar uit als ze aan staan? Heb je de feedback (die piep) ook als je er geen gitaarkabel in hebt zitten?

Annyway sowieso verstandig om hem weg te brengen.

debill71
3 juni 2012, 17:52
Yep,

Ben aan het spelen nu en even geprobeerd. Via standby geschakeld naar 30 w en na ongeveer 20 seconden komt de piep langzaam op. Zowel met als zonder kabel in geprikt.

Ik kan de buizen niet echt zien dus daar kan ik eigenlijk geen antwoord op geven helaas. Zal hem van de week maar eens weg brengen. Ik zou namelijk niet weten welke buis het zou moeten zijn.

cluseau
3 juni 2012, 19:30
Jouw probleem heeft niets te maken met de omschakelaktie, gewoon pech hebben. Je amp is instabiel er daar zijn vele oorzaken voor te bedenken. Een buisje is idd een mogelijkheid.

debill71
3 juni 2012, 19:44
Bedankt voor de reacties. Dan maar eens zoeken naar adres omgeving Tilburg/Denbosch waar ik hem naar toe kan brengen. Kreeg volgens mij ooit al een tip voor een adres in Schijndel maar kan die zo snel niet terug vinden.