PDA

View Full Version : Help Stillborn aan een nieuwe amp!



Stillborn
2 juni 2012, 20:45
Gegroet luitjes,

Momenteel ben ik in het bezit van een Orange AD30HTC met bijhorende open-back Orange PC212 (Celestion vintage spkrs).
Op zich ben ik wel tevreden over de Orange, maar ik zoek eigenlijk toch wat anders. Iets met wat meer 'punch' en eventueel wat meer high-gain?

De muziek die ik live speel bedraagt vooral hardcore en punk. Voor thuis lekker te 'bluesen' en te jammen heb ik nog een 5w blackstar en een 11rackje staan, dus het dient echt wel om mee te giggen.

Dus: mijn eerste vraag: wat mag/kan ik nog vragen voor de Orange set? Nieuwe staat ie nu bij Thomann voor +- 1500 (cab + head). Ik doe er dan nog een Orange beschermhoes voor beide elementen bij.

Mijn tweede vraag: waartegen kan ik dit stackje best ruilen? Ik zou dus eigenlijk niet teveel uit eigen zak willen betalen, maar gewoon met het geld van de Orange wat anders willen proberen.

Enkele zaken waar ik wel op sta:
-Duurzaamheid. Het gerief moet wel ergens tegenkunnen. Slechte bouwkwaliteit valt dus af.
-30w lijkt me meer dan genoeg? Ik merk dat ik nu met de AD30 mijn volume zelden hoger dan '3' moet draaien. Een 100w lampenversterker lijkt me dan misschien teveel van het goede?
-Hij moet beschikken over een lekkere crunch en een stevige sound. Mijn Orange heeft dat eerste, maar dat tweede (vooral bij palm mutes en powerchords) ontbreekt...

Voor de rest sta ik open voor alles. (tweedehands is zeker een optie, als jullie me leuke zoekertjes kunnen aanwijzen). Uiteraard ga ik het gerief grondig testen voor ik een oordeel vel, maar ik moet natuurlijk wel een beetje weten wat ik zoek ;)
Aan jullie om me in de goede richting te duwen!

Alvast bedankt!

Thiez
2 juni 2012, 22:27
Ik snap wat je bedoeld met die orange. Heb zelf de rockerverb weleens geprobeerd en ondanks dat het een erg lekker sound had was het voor mutes enzo niet wat ik zocht, heel los en rommelig ofzo.

Ik denk dat je voor de set in goede conditie nog zeker 1000 terug moet kunnen krijgen voor top

Buiten dat zijn er gigantisch veel mogelijkheden met wat je nu hebt aangegeven. Als de blackstar 5 je bevalt kun je kijken in de blackstar serie. Erg mooie combootjes en topjes met lagere wattages. Egnater, marshall, engl, laney, etc.
Wat voor sound zoek je?

StevenStrat
2 juni 2012, 22:54
probeer eens een closed back cab met je orange. je gaat meteen veel meer punch hebben.

Thiez
3 juni 2012, 10:22
probeer eens een closed back cab met je orange. je gaat meteen veel meer punch hebben.

+1. Je zou ook eventueel ook de rockerverb wel een keer kunnen proberen misschien. Hij is wel net wat strakker en ''ruiger'' dan de rocker30 en AD30. Of de thunder die ook wat meer metal gericht is dacht ik, maar die heb ik zelf ook nooit geprobeerd.

arjanb01
3 juni 2012, 10:42
1000eu voor je oude setje lijkt me teveel, 700-750eu is realistischer denk ik. Probeer eens een Engl screamer of een powerball topje, lekkere amps voor alle stijlen! Zowel nieuw als 2e hands erg betaalbaar! Laat ons es weten wat het geworden is!

Thiez
3 juni 2012, 12:44
1000eu voor je oude setje lijkt me teveel, 700-750eu is realistischer denk ik. Probeer eens een Engl screamer of een powerball topje, lekkere amps voor alle stijlen! Zowel nieuw als 2e hands erg betaalbaar! Laat ons es weten wat het geworden is!

Mwah 700 voor complete set met hoezen en alles erbij vind ik laag. Zeker op marktplaats zou ik hem voor 1000 te koop zetten. Dan krijg je vanzelf biedingen of ruilvoorstellen. Als het er nog goed uit zie ga ik meestal op 2/3 van de nieuwprijs zitten met mijn verkoop spul. Vandaar schatte ik 1000. Maar de 2e hands markt is opzich redelijk verzadigd en ook daar zie je de crisis wel terug.

arjanb01
3 juni 2012, 12:58
Inderdaad het is tegenwoordig inderdaad een kopersmarkt, vandaar dat je je spullen niet te duur moet inzetten. Ikzelf ga altijd uit van de helft van de nieuwwaarde plus 50 tot 100 euro, meer kan je niet vragen. Daarbij komt nog dat Orange versterkers hele specifieke beestjes zijn die maar net in iemands straatje moet passen. Ook al heb je hoezen erbij, maakt niets uit.
Je kan dus beter lager inzetten en dan kijken wat er geboden wordt. Is je vraagprijs te hoog raak je je spullen sowieso never kwijt.

Thiez
3 juni 2012, 13:09
Inderdaad het is tegenwoordig inderdaad een kopersmarkt, vandaar dat je je spullen niet te duur moet inzetten. Ikzelf ga altijd uit van de helft van de nieuwwaarde plus 50 tot 100 euro, meer kan je niet vragen. Daarbij komt nog dat Orange versterkers hele specifieke beestjes zijn die maar net in iemands straatje moet passen. Ook al heb je hoezen erbij, maakt niets uit.
Je kan dus beter lager inzetten en dan kijken wat er geboden wordt. Is je vraagprijs te hoog raak je je spullen sowieso never kwijt.

Hm, zakken kan altijd. als je 700 vraagt zullen ze nooit 800 bieden. Als je 1000 vraagt zullen ze misschien wel 700 bieden maar misschien ook 800. Dan kun je nog kijken of je akkoord gaat met 700. Bied er niemand, dan zak je wat in je vraagprijs naar bijvoorbeeld 900. nog niemand? dan ga je naar 800.

Stillborn
3 juni 2012, 13:39
Dat mijn cab een closed-back moet zijn, staat inderdaad al vast. Ik vermoed dat ik daardoor direct wat meer punch ga krijgen.
Wat raden jullie me aan?

Ook vind ik 700 persoonlijk heel erg weinig. Voor dit bedrag hou ik 'm voorlopig liever zelf :)
Klopt ook wel wat Thiez zegt ivm verkoopsstrategie.

StevenStrat
3 juni 2012, 13:50
Probeer eerst je orange eens met een closed back alvorens je m verkoopt.
De kans is heel groot dat je terug verliefd wordt.

Bogner 2x12 oversized met v30s is wat jij moet hebben !

Thiez
3 juni 2012, 14:17
Kan inderdaad wel een goede zet zijn. V30 speakers is sowieso wel een aanrader denk ik. Maakt het geheel wat strakker voor mutes.
Bogner is zeer gaaf cabinet. hoewel de orange 2x12 kastjes met closed back ook zeker goed duwen, ze zijn wel iets donkerder van sound.
Als je wat feller kastje wilt kun je kijken naar een engl 2x12. Mooi compact kastje en front loaded speakers, heel erg in your face sound.

Buzzel
3 juni 2012, 16:20
Ik heb zelf de orange rocker 30 met een mesa closed back kast met V30's. Dat geeft hem wel wat punch en strakheid, maar karakter van de amp blijft losjes. Om een wat ruigere sound met meer punch uit je huidige versterker te halen kan je hem ook harder zetten :D die van mij staat altijd alles op de helft, en de treble wat terug (strat). Klinkt perfect!

Als je toch een lekkere rock sound zoekt en de punch kan je ook naar mesa/boogie stiletto kijken. mr. dynamite heeft een mooie te koop staan. Die versterkers kunnen alles wel, van rock tot metal.

Stillborn
3 juni 2012, 17:09
Ik heb zelf de orange rocker 30 met een mesa closed back kast met V30's. Dat geeft hem wel wat punch en strakheid, maar karakter van de amp blijft losjes. Om een wat ruigere sound met meer punch uit je huidige versterker te halen kan je hem ook harder zetten :D die van mij staat altijd alles op de helft, en de treble wat terug (strat). Klinkt perfect!

Als je toch een lekkere rock sound zoekt en de punch kan je ook naar mesa/boogie stiletto kijken. mr. dynamite heeft een mooie te koop staan. Die versterkers kunnen alles wel, van rock tot metal.

Ik weet dat een amp pas tot zijn recht komt als je een flink volume erdoor jaagt, maar ik heb mijn AD30 op max standje 3 (vd 10) en dit vind ik al vaak te luid.
Ik snap ook niet goed wat iedereen toch maar altijd met een 100w buizenamp aanvangt? Voor kleine gigs blaast een 30w luid genoeg en voor grote gigs stuur je hem toch naar een PA?

Wat zijn jullie ervaringen hiermee en bijgevolg: zou ik nog steeds voor een 30-watter gaan of meer/minder?

Tankman
3 juni 2012, 17:15
Ik heb nu een Palmer Closed Back 212 met V30's in bestelling staan na ze uitgetest te hebben. Echt te gekke dingen voor net onder de €400,-. Niet zo donker als de Orange, maar ook niet TE fel.

Buzzel
3 juni 2012, 17:25
Ik weet dat een amp pas tot zijn recht komt als je een flink volume erdoor jaagt, maar ik heb mijn AD30 op max standje 3 (vd 10) en dit vind ik al vaak te luid.
Ik snap ook niet goed wat iedereen toch maar altijd met een 100w buizenamp aanvangt? Voor kleine gigs blaast een 30w luid genoeg en voor grote gigs stuur je hem toch naar een PA?

Wat zijn jullie ervaringen hiermee en bijgevolg: zou ik nog steeds voor een 30-watter gaan of meer/minder?

Na, ik heb ook een 100watt bassman. Die staat meestal maar op 2 ja. Ik heb dan wel altijd oordoppen in. En als de mensen PA gaan zeuren dat mijn amp te hard staat draai je de speakerkast om ;) Ik vind 30 watt ideaal.

StevenStrat
3 juni 2012, 19:04
Ik weet dat een amp pas tot zijn recht komt als je een flink volume erdoor jaagt, maar ik heb mijn AD30 op max standje 3 (vd 10) en dit vind ik al vaak te luid.
Ik snap ook niet goed wat iedereen toch maar altijd met een 100w buizenamp aanvangt? Voor kleine gigs blaast een 30w luid genoeg en voor grote gigs stuur je hem toch naar een PA?

Wat zijn jullie ervaringen hiermee en bijgevolg: zou ik nog steeds voor een 30-watter gaan of meer/minder?

als onvoorwaardelijk 100w gebruiker moet ik hier wel even inpikken.


Een 100watter is niet zodanig veel luider dan een 30watter (ik ga niet het ondertussen afgezaagd fysica regeltje nog eens zetten), het is vooral de dynamiek, punch, en 'grootsheid' van het geluid dat verschilt.

Het is niet zo dat je een klank leuk vindt en er dan het modelletje met het juiste wattage voor jou uitkiest.

het wattage bepaalt voor een groot stuk de feel, response en sound van de amp.

je reactie is dus een beetje kortzichtig, 100watters hebben weldegelijk hun nut en zullen blijven bestaan.
Zelfs op laag volume heb ik liever een 100w dan een 'cranked' 5 watter.

Thiez
3 juni 2012, 20:31
+1. En buiten dat zijn bijna alle versterkers alleen maar te krijgen in 100 of hooguit in 50watt. De keuze in lagere wattages is beperkt. Hoewel je tegenwoordig door alle merken wordt doodgegooid ermee.

Stillborn
3 juni 2012, 22:12
als onvoorwaardelijk 100w gebruiker moet ik hier wel even inpikken.


Een 100watter is niet zodanig veel luider dan een 30watter (ik ga niet het ondertussen afgezaagd fysica regeltje nog eens zetten), het is vooral de dynamiek, punch, en 'grootsheid' van het geluid dat verschilt.

Het is niet zo dat je een klank leuk vindt en er dan het modelletje met het juiste wattage voor jou uitkiest.

het wattage bepaalt voor een groot stuk de feel, response en sound van de amp.

je reactie is dus een beetje kortzichtig, 100watters hebben weldegelijk hun nut en zullen blijven bestaan.
Zelfs op laag volume heb ik liever een 100w dan een 'cranked' 5 watter.

Soms moet je wel eens met een cliché reageren ;).
Ik begrijp wat je wil zeggen, maar het klopt toch ook dat een 100w amp pas zijn 'sweet spot' bereikt op een veel hoger volume dan een 5w amp?

Ik denk dus dat ik ook geen 100w amps mag uitsluiten bij het testen...

muziekschuur
4 juni 2012, 00:03
Probeer eens een AMT R-1 pedaal. Kost 98 euro.

http://www.thomann.de/nl/amt_r1.htm

En doe eens een plankje achter in je open back om hem af te sluiten. closed back maken is niet zo moeilijk. Als het bevalt dan maak je netjes een plankje passend achterin je cab. Er is vast wel een manier om dat vast te maken zonder schade te maken...

http://www.sweetwater.com/images/closeup/xl/1600-Orange212ob_Back.jpg

Ik heb het idee dat je wat met effecten en elementen moet testen...

Ijselrobo 07
4 juni 2012, 07:56
Probeer eens een Blackstar HT-20 of een HT-40. Zelf gebruik ik de HT-20 in combinatie met een Marshall JTM45 + Marshall 1960TV Cab.
De HT-20 klinkt opzich best goed, maar alleen, (mijn "probleem") je kan 'm kan instellen voor een goede clean of voor een goede overdrive. die 1e heb ik gedaan, de OD laat ik uit een Blackstar HT-Dual komen en ik krijg er alle sounds uit die ik nodig heb, dus waarom niet?

Buzzel
4 juni 2012, 08:53
Ik vind die blackstars wat doods klinken.

muziekschuur
4 juni 2012, 09:16
Wat gebeurt er als je de ELEVEN rack voor de Orange zet..? Krijg je dan sounds die je wel lekker vind?

MjS
4 juni 2012, 10:13
Ik vind die blackstars wat doods klinken.

+1. Na Orange is Blackstar niet echt een upgrade.

dml
4 juni 2012, 11:09
+1. Na Orange is Blackstar niet echt een upgrade.

Nou, Blackstar kan best een upgrade zijn maar ga het dan niet in de HT-serie zoeken.

MjS
4 juni 2012, 11:25
Nou, Blackstar kan best een upgrade zijn maar ga het dan niet in de HT-serie zoeken.

Oh ja, goed punt! Artisan serie schijnt erg goed te zijn.

iWishmaster
4 juni 2012, 12:05
Advies geven is lastig in zoiets. Je hebt al enige ervaring, dus in de eerste instantie even je oren het werk laten doen: gewoon 10 (of nog meer) versterkers aansluiten in de winkel en kijken of er iets tussen zit wat in de richting komt. Als je dan je bevindingen hier post, kunnen we misschien nog wat alternatieven in dat straatje geven.

Thiez
4 juni 2012, 14:17
Je zou ook eens kunnen kijken naar een BBE sonic maximizer. Mijn gitaarleraar heeft dat ding aan zijn carvin legacy hangen en dat geeft de amp echt veel meer definitie en maakt hem minder modderig. Heb hem zelf ook weleens geprobeerd maar op mijn engl was het helemaal niks. Dus weet niet wat het met orange zal doen. Maar zeker het proberen waard.

Stillborn
5 juni 2012, 21:35
Goed, even alles overlopen :p
Mijn 11R gebruiken doe ik liever niet. Ik vind deze tool te delicaat om telkens mee te sleuren. Die staat hier netjes op mijn bureau, volledig aangesloten en dat denk ik zo voorlopig te houden.
Live gebruik ik trouwens liever een ampje in m'n rug.

Een andere cab (closed back) kan ik ook eens proberen eventueel. Bij het testen, ga ik dus zeker mijn huidige head meenemen om deze eventueel op een andere cab te plaatsen.

Verder heb ik al redelijk wat pedaaltjes geprobeerd, maar niets dat me echt aansprak om het volle 'punch' geluid te bekomen. (In combinatie met een Sweet Honey Overdrive klinkt hij trouwens heel erg lekker).

Eén amp die momenteel wat in het oog springt, is de Laney Ironheart. Wat zijn jullie bemerkingen hierover?
Blackstar is zeker een optie, maar ik hoor zowel veel goede als slechte opmerkingen. Is de Artisan niet een beetje meer 'vintage'-getint dan zijn broertjes?

muziekschuur
6 juni 2012, 10:28
Het ging mij er om, in de ELEVEN RACK zitten een heleboel stompboxes. Dus de speaker emulatie en versterker emulatie uitzetten en dan zoeken naar een paar pedalen die werken met de Orange. Dan de speakerbox dichtmaken met een plankje en wat velcro en testen maar....

Ik ga er namelijk vanuit dat met een paar gerichte stompboxes je huidige setup zal voldoen...

E-J
6 juni 2012, 12:10
Als je de Eleven Rack gebruikt, heb je toch ook een aantal versterkersimulaties die je het meeste gebruikt? Als je daar nu de 'echte' versie van probeert...

StevenStrat
6 juni 2012, 15:23
Het ging mij er om, in de ELEVEN RACK zitten een heleboel stompboxes. Dus de speaker emulatie en versterker emulatie uitzetten en dan zoeken naar een paar pedalen die werken met de Orange. Dan de speakerbox dichtmaken met een plankje en wat velcro en testen maar....

Ik ga er namelijk vanuit dat met een paar gerichte stompboxes je huidige setup zal voldoen...

de eigenschap van een goed closed back cabinet is dat hij niet lekt.

als je een half-open cabinet dicht maakt met een plankje en wat velcro gaat dat niet klinken als een closed back, geen goed idee dus.

Ook pedaaltjes gaan de voicing van de amp niet genoeg kunnen veranderen IMO, enkel meer gain geven.

Stillborn
6 juni 2012, 20:22
Als je de Eleven Rack gebruikt, heb je toch ook een aantal versterkersimulaties die je het meeste gebruikt? Als je daar nu de 'echte' versie van probeert...

Dat klopt inderdaad. Maar ik vraag me af of de simulaties ook echt tegen de echte amps kunnen opboksen. Op 11R gaat mijn voorkeur voor alternatieve stijlen vooral naar de Engl's.


de eigenschap van een goed closed back cabinet is dat hij niet lekt.

als je een half-open cabinet dicht maakt met een plankje en wat velcro gaat dat niet klinken als een closed back, geen goed idee dus.

Ook pedaaltjes gaan de voicing van de amp niet genoeg kunnen veranderen IMO, enkel meer gain geven.

Klopt. Ik heb al 'tig pedaaltje geprobeerd, maar toch is de strakheid en punch niet prominent genoeg aanwezig.


By the weg, (ahum), iemand heeft me een Carvin V3M aangeraden. Wat zijn jullie bevindingen hierover en is deze zijn prijs waard?

Buzzel
6 juni 2012, 20:30
de eigenschap van een goed closed back cabinet is dat hij niet lekt.

als je een half-open cabinet dicht maakt met een plankje en wat velcro gaat dat niet klinken als een closed back, geen goed idee dus.



Daar heb je toch schroeven voor? Om het goed af te sluiten douw je er een handoek tussen klaar.

Stillborn
8 juni 2012, 17:58
Voor de amp heb ik een ruilvoorstel gekregen voor een Brunetti Pirata 141 valvemix.
Helaas ken ik dit merk niet voldoende om hier een objectief oordeel over te vellen. Wat zouden jullie doen?

muziekschuur
8 juni 2012, 18:10
D'r op spelen... En dan zelf een oordeel vellen....

Stillborn
8 juni 2012, 18:13
Ja zover was ik wel al, maar ik bedoel: is deze amp kwalitatief goed, hoe is de bouwkwaliteit, is deze zijn geld waard, kan deze hetgeen ik zoek etc? Ik ben best bereid om tijd te investeren in het naar daar rijden en testen van de amp, maar ik wil vooraf een gefundeerde mening hebben...

Thiez
8 juni 2012, 19:46
Brunetti heeft een erg goede bouwkwaliteit. Italiaans merk (zoals al doet vermoeden). Echter is de 2e hands waarde meestal niet heel hoog omdat het redelijk onbekend is.

Een 059 vind ik zelf nog wel interessant als ik clipjes hoor op de site. Pirata vind ik niet heel overtuigend klinken voor mezelf.

Stillborn
8 juni 2012, 19:49
Bedankt Thiez, daar kan ik zeker wat mee!

Stillborn
12 juni 2012, 20:23
Bij deze is de zoektocht gestaakt.
Wat heb ik er aan overgehouden?
Een Carvin V3M en een Zilla Fatboy cabinet under construction!

Thiez
12 juni 2012, 20:31
Toevallig bij guitarcandy geweest?

Stillborn
12 juni 2012, 20:50
Toevallig :)

Thiez
13 juni 2012, 07:52
Had al zo een vermoeden. Zilla cabs kom je niet veel tegen en de Carvin had hij ook redelijk recent binnen gekregen haha.

Stillborn
13 juni 2012, 12:38
Het is volgens mij ook de enige Zilla dealer in Europa? (tenzij Paul van Zilla zelf natuurlijk).
Ik heb er wel een serieus tripje voor moeten doen om alles te testen (heen en terug 4u), maar voor wat hoort wat...

Ik heb de amp thuis al eens over de Orange PPC212 gezet, maar ik vrees dat zelfs op 7watt, ik de buren boos maak. :sssh:
Clean channel met de drive heel ver open en voicing op 'soak' geeft trouwens een heerlijk randje, samen met mijn Les Paul.

Thiez
13 juni 2012, 19:38
Ik ben zelf ook een keer naar guitarcandy gereden. Voor mij maar krap 2 uurtjes rijden maar zeker de moeite waard. Ik ging voornamelijk voor de splawns. Toevallig die elmwood top nog aangesloten?

Stillborn
13 juni 2012, 20:25
Er was jammer genoeg niet al te veel tijd. Dus de V3M heb ik uitvoerig kunnen testen over allerhande cabs, waarbij de Zilla toch wel het lekkerst klonk!

tillens
14 juni 2012, 16:15
Bedankt Thiez, daar kan ik zeker wat mee!

Dus je wijst een amp af omdat iemand anders em niet tof vind van een filmpje? De Pirata is juist een vette amp, met valvemix en plexi mode! Te gek klinkende amp!

Stillborn
14 juni 2012, 18:14
Nee hoor, heb er heel wat research naar gedaan uiteindelijk. Een mening op dit forum was een goeie 'nice-to-have'.
Uiteindelijk kwam de V3M nog steeds als winnaar uit de bus.

Buzzel
14 juni 2012, 18:18
hedde gij ook foto's? :)

Stillborn
15 juni 2012, 18:35
Nog niet, ik wacht op de zilla cab =)

Stillborn
24 juni 2012, 21:12
Ondertussen is de cab al een klein weekje binnen!
Dus, fotootjes!

http://users.telenet.be/stillborn/newgear/DSC07880.jpg

http://users.telenet.be/stillborn/newgear/DSC07883.jpg

http://users.telenet.be/stillborn/newgear/DSC07884.jpg

http://users.telenet.be/stillborn/newgear/DSC07885.jpg

http://users.telenet.be/stillborn/newgear/DSC07888.jpg

http://users.telenet.be/stillborn/newgear/DSC07890.jpg

Mr. Dynamite
24 juni 2012, 21:37
Hmmm zeer smaakvol! :ok:

Thiez
24 juni 2012, 22:47
Mooi cabje die zilla cab.

Buzzel
24 juni 2012, 22:51
lekker setje! Inderdaad die zilla kast ziet er degelijk uit.