PDA

View Full Version : Ibanez - SZ 520 QM GAB



niels5150
11 juni 2003, 10:25
kijk voor een plaatje even bij de gitaarafdeling van feedback.nl! zit erover te denk deze te kopen. mahonie, met maple top, mahonie neck (gelijmd) 2 humbuckers en gibraltar III vaste brug met string thru body voor vette sound!

niels5150
11 juni 2003, 21:15
er moet toch iemand zijn die deze gitaar gecheckt heeft?

Ibanez
11 juni 2003, 21:32
gewoon ff wachten er zijn best veel mensen met dat ding. Ik heb er zelf ook ff op gespeeld. Lekker gitaartje, zeker waar voor je geld, speelt erg lekker en heeft een een mooie kleur. Test zelf en oordeel zelf zou ik zeggen

niels5150
11 juni 2003, 21:43
das waar, maar ik ben altijd benieuwd naar het oordeel van andere, ookal zal ik daar nooit een instrument op kopen

skabouter
11 juni 2003, 21:50
ik heb hem zowel bij fred dons, als bij akira bespeelt !! ik ben helemaal weg van dat ding. (tis dat ik al iets beters heb, maar anders zou ik hem ook kopen)

hij is EEEERRRRRRGGGGG mooi, en hij speelt ook gewoon goed. ik hoor akira wel eens klagen over de pu`s, maargoed, die kan je vervangen, toch ?

ik denk dat dit gitaartje zondermeer het kopen waard is. waar voor je geld, en ook wat voor het oog :)

M Kactus
13 juni 2003, 14:56
Ik heb nou errug weinig tijd, maar ik heb net dezelfde dus. Als je een search doet naar mijn naam, dan kom je'm wel een paar keer tegen :)

Als je nog iets meer moet weten, vraag het maar, mr nu moet ik lopen (examens č ;))

M Kactus

Phoenix Rising
13 juni 2003, 16:18
Super gitaar man, echt mooi en nog mooiere prijs. Gewoon ff de PU“s vervangen en je hebt een heerlijke gitaar.

niels5150
14 juni 2003, 10:04
hoe kan je deze aparte brug trouwens intoneren? kun je de zadeltjes apart verschuiven van die gibraltar III ?

niels5150
14 juni 2003, 10:14
het lukt me niet er een plaatje van neer te zetten, kan iemand dat doet? liefst de amberkleurige versie. die vind ik toch iets mooier. thanx

lupoloco
14 juni 2003, 10:18
http://www.ibanez.com/guitars/zoom/SZ520QMGAB.jpg
alsjeblieft

niels5150
14 juni 2003, 10:30
ahhh toppie! waar heb je die vandaan? ik kon hem niet vinden op de ibanez site!

lupoloco
14 juni 2003, 10:33
ahhh toppie! waar heb je die vandaan? ik kon hem niet vinden op de ibanez site!
Usa als land nemen, dan kom je er wel

niels5150
15 juni 2003, 12:37
ik vind alleen die inlay bij de 12de fret niet zo mooi. op de goedkopere sz320 zitten die niet, die is ook wel mooi. Zag trouwens dat Marty Friedman op zo'n gitaar speelt! aardig gek.

Soulflyhigh
15 juni 2003, 13:06
ik vind alleen die inlay bij de 12de fret niet zo mooi. op de goedkopere sz320 zitten die niet, die is ook wel mooi. Zag trouwens dat Marty Friedman op zo'n gitaar speelt! aardig gek.
Misschien een custom inlay laten doen. Fred Dons had laatst een leuke inlay gedaan bij de Ibbie van Skabouter :wink: :-D

M Kactus
19 juni 2003, 17:14
Er wordt heel wat afgepraat over die inlay. Ik vind'm in ieder geval wel iets hebben :)
Heb je'm nu al gekocht, of ben je nog aan't twijfelen?
denk ik... Of anders een beetje zoeken op't forum :) Daar staan foto's. Er zijn er trouwens nog meer hoor.

M Kactus

iam
19 juni 2003, 17:17
site werkt niet

Bins
19 juni 2003, 17:42
Ik ga deze gitaar donderdag checken bij Feedback. Ik vind em echt mooi man, ik hoop dat ie een beetje speelt.

Is het zo dat het enige verschil met de sz320 (?) die top is? Want dan beespaar ik weer wat doekoes :) (ik vind die top wel mooi, maar voor dat geld haal ik liever een andere pu, tenzij die pu's wel ok zijn)

niels5150
19 juni 2003, 17:46
zit nog te twijfelen. het is niet echt een tijdloos model als een strat of een lp weetje. misschien ga ik toch voor een lp!? zie wel.

M Kactus
19 juni 2003, 17:54
Nu werkt de link wel :) Het enige verschil is inderdaad de top, maar ik -samen met andere mensen- zijn het er over eens dat de top niet alleen het uitzicht verandert. Het geluid wordt ook veranderd, want de mahonie zorgt voor de zwaardere tonen, de dikkere en de top van esdoorn laat de hogere, ielere klanken niet verdrinken.

M Kactus

jorrit
19 juni 2003, 17:59
k vraag me sterk af wat een paar mm aan maple (??) nou echt hoorbaar aan je geluid veranderd......en de meeste mensen willen toch andere elementen dr in zetten.............



ff off topic.....scheelt string thrue nou echt zoveel in sustain? of maakt het niet erg veel uit???

fred dons
19 juni 2003, 18:14
de maple top op deze gitaar is op het dikste punt 2 cm dik er is alleen weer een finneer laagje over deze top gedaan (mijn top is toevallig gevlamd onder het quilted fineer)

Ik weet niet of het goedkopere model massief mahonie is maar ik vermoed dat daar ook een top op zit (kun je alleen op dit model
zien als je de pups er uit haalt)

maar als antwoord op je vraag, ja het scheelt zo'n dikke top :D

jorrit
19 juni 2003, 18:41
jah owke als ie zo dik nog is wel jah, ik dacht dat we het over een top van 1 a 2 mm hadden...

Akira
19 juni 2003, 20:37
Ik heb de ibanez sz520 zelf ook, en ik vind het verschil van de sustain tussen mijn bc rich floyd rose gitaar en mijn ibbie mega groot.

M Kactus
19 juni 2003, 20:40
Ja, dat dacht iedereen wel ongeveer, maar ik heb foto's gezien van een sz waar de elementen uit waren gehaald, en daar was de top echt wel zo dik. Naar het schijnt zou het gewoon te moeilijk zijn om die zo dun erover te kunnen maken, zou nog meer kosten.
Maar over het elementen vervangen: je kan elementen wel vervangen, maar met een massief mahonie kan je minder elementen kiezen dan eentje met een top. De keuze wordt toch breder dan.
En of die string through nu zo veel verschil uit maakt: ik weet niet wat het is, maar deze gitaar leeft. Volgens de verkoper is het de string-thru, want dan wordt de trilling in het hout van de gitaar gehouden in plaats van doorgegeven aan het metaal van de brug (lijkt mij ook wel logisch, maar ik weet er niet zo veel van) en dood gaat. Ze heeft zonder twijfel een sustain die ik nog niet veel gehoord heb op andere elektrische gitaren...

M Kactus

jorrit
19 juni 2003, 20:48
hmz...waarom zitten er jumbo frets en een rosewood toets op dat ding....

k wil medium large en ebben....

:evil:

Phoenix Rising
19 juni 2003, 23:01
Volgens mij maakt string thru niet zoveel uit voor de sustain tegenover een normale vaste brug. Tenminste, ik kan me dat niet voorstellen omdat de vibraties van de snaar na en voor de brug verwaarloosbaar zijn.

Akira
19 juni 2003, 23:31
Volgens mij maakt string thru niet zoveel uit voor de sustain tegenover een normale vaste brug. Tenminste, ik kan me dat niet voorstellen omdat de vibraties van de snaar na en voor de brug verwaarloosbaar zijn.

Zal best, maar ik weet wel dat als ik mijn floyd rose gitaar pak na op mijn string thru gitaar gespeeld te hebben, ik denk dat er iets mis is omdat de toon zo snel weg is...
Echt, mijn string thru blijft GOED merkbaar langer doorklinken dan mijn floyd rose.

M Kactus
20 juni 2003, 10:00
Zou ook iets te maken kunnen hebben met de nek. het is een set neck en geen bolt on ofzo. Necktrough zou nog beter zijn, maarja :)
En een floyd is een echte sustain-absorber, want die vangt de trillingen net op en killt ze...

M Kactus

niels5150
20 juni 2003, 10:04
ja dat scheelt dus echt enorm. ook als je je snaren aan de kopkant afknijpt met lockers, dan blijft er ook niets van je toon over. De gitaar heeft inderdaad mega sustain.

Phoenix Rising
20 juni 2003, 13:45
Maar waar is deze gitaar het beste mee te vergelijken dan? Toch niet met een LP ephiphone he want dan hoef ik em niet meer.... dat zijn echt klote dingen.

niels5150
20 juni 2003, 21:02
denk meer aan een kruizing van een LP met een PRS.

M Kactus
21 juni 2003, 00:56
denk meer aan een kruizing van een LP met een PRS.

Maar je mag Ibanez natuurlijk niet vergeten: het is de ibanez-hals nog steeds hoor! :) Hij's echt wel dunner dan een LP, of een PRS, maar hij voelt wat 'voller' aan. Wrs voor een deel omdat'ie gelakt is.

M Kactus

Phoenix Rising
21 juni 2003, 03:28
Damn zometeen praat ik mezelf er nog eentje aan.... Maandag ben ik toch in amsterdam dus dan ga ik ff bij kees dee eentje uitproberen, ik ben nu echt heel erg benieuwd.

M Kactus
21 juni 2003, 09:53
Laat maar weten als je geweest bent, ik denk dat niels die'm wou kopen ook wel geļnteresseerd zal zijn voor de nadelen, want die zijn hier nog niet zo dikwijls aan bod gekomen... Zijn allemaal bevooroordeeld :)
Jah, een nadeel dat ik wel heb na een tijdje is dat als ik m'n kabel erin laat zitten en de gitaar zo op het rekje zet dat de volgende dag dat schroefje aan de uitgang loszit. Nu heb ik al nagelak geprobeerd, maar dat blijft losgaan. En eraan draaien is ook niet goed, want dan draait de hele bedrading..
Maar dat is dan ook het enige tot nu toe :)

M Kactus

Akira
21 juni 2003, 10:03
Die van mij ontstemd nogal snel.
Maar dat kan ook zijn omdat ik mijn B.C.Rich Floyd Rose gewend ben, die nog in stemming blijft als ik hem van de trap af flikker.
Volgens Fred Dons komt het doordat de snaren in de topkam blijven hangen.
En Fred Dons heeft mijn brug humbucker vervangen voor een DiMarzio Super Distortion, want het geluid van de stock humbucker vond ik niet zo denderend.

Verder geen klachten!!

p.s., met snel onstemmen bedoel ik dat ik hem als ik ga spelen opnieuw moet stemmen, daarna blijft ie wel een oefensessie gestemd (das 3 uur)

Phoenix Rising
21 juni 2003, 13:04
okey ik zal er ff een proefrit mee maken en daarna ff een LP pakken. Ik ben alleen maar RGtjes gewend dus dat gaat lache worden :)

StereoX
21 juni 2003, 13:34
Damn zometeen praat ik mezelf er nog eentje aan.... Maandag ben ik toch in amsterdam dus dan ga ik ff bij kees dee eentje uitproberen, ik ben nu echt heel erg benieuwd.

Kees Dee zit toch in Amersfoort?

niels5150
21 juni 2003, 15:20
ik denk dat de topkam het zwakke punt is. Gewoon even vervangen voor een grafieten ofzo, en hij onstemt niet meer! Ga hem ook deze week even naast een les paul studio zetten.

StereoX
21 juni 2003, 19:51
ik heb er vanmiddag een gekocht, en ik moet zeggen wat een superbrute gitaar.

gelijk een setje 0.10 snaren opgedraait en hij klinkt als een klok. 8-)

niels5150
22 juni 2003, 11:51
waar heb je hem gekocht? welke kleur? en wat heb je ervoor betaald als ik vragen mag? Heb je hem nog met andere gitaren vergeleken?

StereoX
22 juni 2003, 12:58
ik heb 'm gekocht bij dijkman in a'dam. ik zat al een hele tijd te twijfelen tussen een ltd viper 100 en die ibbie en dat was de enige winkel waar ze die twee gitaren hadden(wat voor mij aan te reizen is dan).

de hals wan de ibanez viel gelijk in de smaak, terwijl ik die viper een vrij dikke nek vond hebben(wat ik persoonlijk kut vind spelen). ik had ook het idee dat die viper echt metalgericht was terwijl ik een meer allround gitaar zocht. en voor de rest de afwerking van de ibanez was perfect.

ik heb de amberburst uitvoering. ze wilden hem voor 589 bij me aansmeren maar ik heb er nog 65 pleuro vanaf geluld.

nu nog een setje SD pickups erin schroeven en ik ben helemaal tevreden.

niels5150
22 juni 2003, 13:26
welke SD's ga je erin zetten?

StereoX
22 juni 2003, 18:50
waarschijnlijk invaders

jorrit
22 juni 2003, 20:44
invaders??? zonde......

StereoX
23 juni 2003, 10:10
wat zou jij adviseren dan.

ik wil een zwaar rockend geluid, geen schel metalelement

Bins
23 juni 2003, 10:17
Dimarzio superdistortion in de brug, paf pro in de neck.

niels5150
23 juni 2003, 10:50
ik zou een Jeff Beck in de brug doen, en een '59 in de hals. Das echt een lekkere combi!

jorrit
23 juni 2003, 12:09
ik sluit me volledig aan bij niels jeff beck in de brug en 59 in de nek. je zou ook voor een duncan distortion kunnen gaan voor de brug positie. maar de jeff beck is veel veelzeidiger als de invader of de distortion. en naar mijn smaak een betere tone....

niels5150
23 juni 2003, 14:30
die seth lovers schijnen ook te gek te zijn! soort oude PAF's Of natuurlijk de Antiquity's. Handgewonden pickups van SD. Ook een setje burstbuckers van gibson lijkt me een goede keus.

jorrit
23 juni 2003, 15:37
hmz jah dat zijn mooie combinaties alleen ik denk niet dat hij naar die tone op zoek is...

niels5150
23 juni 2003, 17:43
das waar. Ik heb in een scheurgitaar van me een Dimarzio Air Norton in de halspositie en een Evolution in de brug. Dat is best veelzijdig, en scheurt als de neten!

StereoX
23 juni 2003, 19:44
dus voor een echte zware bruldistortion (a la godsmack, als iemand dat wat zegt) zou ik voor een SD distortion of jeff beck moeten gaan?

de neck-pu wil ik later nog eens vervangen, maar eerst de brug-pu

jorrit
24 juni 2003, 14:00
duncan distortion. daar speelt die gozer van coal chamber ook mee. je kunt trouwens wel je brug vervangen voor een invader maar alleen als je zeker weet dat je er nooit een mooi clean geluid uit wilt halen. daar moet je dan een mooi neck element voor kiezen. een duncan distortion is gewoon veelzijdiger.

StereoX
24 juni 2003, 18:54
ok, thanx. distortion it will be

Bins
26 juni 2003, 00:07
Toch nog even terugkomen op de verschillen tussen de sz520 en de sz320:

Ik heb vanochtend dus even een 520 in me klauwen gehad. Heerlijk ding, ziet er goed uit, en die neck zit zo mooi "versmolten" met de body, was ik echt van onder de indruk. Neck speelde zowizo heel lekker, hij oogt onconfortabel, maar dat is zeker niet zo. Beetje jammer dat ie gelakt is, ik had liever een "kale" neck. Ik kon hem helaas niet versterkt testen (weinig tijd), maar de elementen zouden echt heeeeeel erg tegen moeten vallen om mij van gedachten te doen veranderen.

Ik vond de QM top wel mooi, maar ik vind hem in het zwart (320) ook heel fraai. En het scheelt toch bijna 100 eur, das geen kattepis.
Maar als ik dus bij de specs op de ibanez site kijk, is het enige verschil "Mahogany/ Maple top Body"(320) en "Mahogany/ Quilted Maple top Body" (520). Zit er ook verschil in klank tussen maple en quilted maple? Nee toch?

Ik weet het echt niet, de ene dag vind ik zo'n quilt heel mooi, en de andere dag weer niet. Zwart is gewoon zwart, dat is altijd goed. Dus als ze hetzelfde klinken neem ik denk ik die zwarte...

Bins
26 juni 2003, 23:58
:dontgeti: Bump :dontgeti: