PDA

View Full Version : Beetje vreemde standby-schakeling



Frits van Mourik
1 juni 2012, 23:57
Hallo,
In 'n -overigens geheel afgeleefde- Wurlitzer 2800 jukebox-buizenamp kwam ik een vreemde standby-schakeling tegen.
Als de amp standby staat, worden de gloeidraden van de buizen gevoed met 4.5 VAC.
Wordt er een plaatje gedraaid, dan wordt er een extra trafowikkeling van 1.8 VAC in serie geschakeld,
zodat de buizen snel worden opgewarmd.
Uit de manual:"Use of the 4.5 V standby heater voltage greatly prolonges tube life."
Hmmm... Kweeniehoor!
Meningen?

Chris Winsemius
2 juni 2012, 00:08
ook wel gezien:
afkoppelen g2 spanning
of
de negatieve biasspanning nog negatiever maken zodat de eindbuizen worden uitgeschakeld

iets in mij zegt dat die wurlitzer-methode "niet geheel optimaal" is.....

grz!

Agent_Smith
2 juni 2012, 09:52
Vreemd idd zeg!
Wurlitzer is het enige merk (van de 4 groten) waar ik geen enkele ervaring mee heb. De meeste anderen laten de buizen gewoon gloeien en op het moment dat de box gaat scannen wordt de gelijkrichter en dus de HT ingeschakeld. De muting gaat er pas af als de naald op de plaat staat.

Even wat anders nu het over jukeboxen gaat: weet iemand of het is toegestaan om hier in de Werkbank een technisch issue over eene jukebox te plaatsen? Dit omdat het niet over gitaren of aanverwante zaken gaat?
Ik heb een probleem op te lossen in mijn jukebox en er zitten hier een aantal bijzonder bekwame techneuten die me wellicht zouden willen/kunnen helpen.

bass blom
2 juni 2012, 10:10
tuurlijk mag dat, gewoon doen :D

Agent_Smith
2 juni 2012, 13:23
Wat ik hierboven zei is natuurlijk niet helemaal waar.
Als de jukebox gaat scannen wordt de gelijkrichter ingeschakeld.
Op het moment dat de plaat gaat spelen en de muting er dus af gaat, komt de hoogspanning er pas op.

cluseau
2 juni 2012, 16:07
Uit de manual:"Use of the 4.5 V standby heater voltage greatly prolonges tube life."
Hmmm... Kweeniehoor!
Meningen?

Tuurlijk scheelt dat vermogen en tubelife maar helemaal standby is het niet omdat de buizen echt wel blijven werken. Aan de andere kant is de standby die we gewent zijn ook niet bevorderlijk voor de levensduur, het alleen levend houden van de gloeidraad verkort ook de levensduur van je buizen al maakt niemand zich daar druk over. Deze standby is nog niet eens zo gek omdat je zowel gloeidraad als buisstroom op een laag pitje zet en de buizen toch zeer snel in vol bedrijf kunnen zijn. Heb al vele jukebox ampjes gerestaureerd en verbaas me nergens meer over, yankees pff.