PDA

View Full Version : Snaren grounden nodig?



barno
1 juni 2012, 13:35
Uiteraard,
alleen, op het Stratotone plan van javaca dat ik gebruik staat dat het tailpiece/snaren/tuners niet is geaard. Jan raadt aan om het toch te doen. maar waarom? als het bij de oudjes werkte zonder ... heb de pup ongeaard getest in een andere gitaar, en dat werkte ook.
Ik kan nu nog een verbinding boren van tailpiece naar controle cave, maar als het niet nodig is, doe ik het liever niet.

bass blom
1 juni 2012, 13:58
als ik, les paul custom met P94's.. mijn snaren loslaat zonder volume dicht hoor ik een bak herrie die ik dus ook zou horen als mijn snaren niet geaard zouden zijn..

:hide:

aaronstonebeat
1 juni 2012, 14:03
Het bromt wat meer als je de snaren niet aardt. Mensen zijn geleiders, waterzakken vol ionen; en die gaan ook brommen, net als niet afgeschermde kabels, ongeaarde chassisdelen et cetera. Normaal merk je dat niet totdat je bijvoorbeeld de tip van je gitaarkabel aanraakt als die in de versterker is geplugd; dat is dus jouw eigen brommen dat je dan hoort.

barno
1 juni 2012, 14:11
ik weet uit ondervinding dat ongeaarde brug/snaren bij de meeste gitaren gewoon niet te doen is. waarom zou het bij die Harmony's wel kunnen?

edit: zou het te maken kn hebben met de hoeveelheid metaal op de gitaar? deze hebben houten brug, lichte open gear tuners normaal ..

stijnkenens
1 juni 2012, 14:19
Of was het eerder kosten besparend ???



s.

aaronstonebeat
1 juni 2012, 14:24
Ik ben eens even snel aan het zoeken en ik lees her en der dat die Harmony's met ongeaarde snaren echt wel willen brommen.

barno
1 juni 2012, 14:45
Of was het eerder kosten besparend ???



s.

dat sowieso. de slagplaatjes kwamen bij Harmony fully loaded binnen van bij DeArmond. Er was in hele Harmony fabriek maar 1 soldeerman. ...

Allez, ik zal voor ik ga lakken toch maar even met lange boor een kanaaltje boren. Als het nodig is kan ik de hele zwik alsnog aarden.

RatiuG
4 juni 2012, 20:07
Allez, ik zal voor ik ga lakken toch maar even met lange boor een kanaaltje boren. Als het nodig is kan ik de hele zwik alsnog aarden.

Beter voorkomen dan genezen toch...??? Zeker nu je er nog een beetje normaal bij kunt... :cheerup:

angel-eyes18
10 juni 2012, 09:10
Weer wat geleerd....dus 1 draadje van de brug naar het control gebeuren volstaat?
En dat draadje soldeer je natuurlijk vast aan de aarde van je output?

Rinze
10 juni 2012, 09:34
Op de site van Bill Lawrence stond altijd een manier om de boel stil te krijgen zonder de brug te aarden. Weet niet of het er nog op staat, het is niet zo'n overzichtelijke site..

Als ik even wat afbeeldingen van Harmony Stratotones bekijk zie ik een houten brug met benen "zadel". Dan valt er toch ook niks te aarden aan die kant? Of ben ik nu gek?

aaronstonebeat
10 juni 2012, 09:40
Als ik even wat afbeeldingen van Harmony Stratotones bekijk zie ik een houten brug met benen "zadel". Dan valt er toch ook niks te aarden aan die kant? Of ben ik nu gek?

Dan kan het nog via het staartstuk.

barno
10 juni 2012, 10:15
ik heb ondertussen het staartstuk geaard. schijnt een courante mod te zijn bij de oudjes vanwege te veel brom.

Rinze
10 juni 2012, 10:25
Dan kan het nog via het staartstuk.

Oeps. Nog niet helemaal wakker..

http://1.bp.blogspot.com/-HYCAOX1t4zg/TYh2k7wDm5I/AAAAAAAAA8I/er4y9Rsuw3I/s1600/482.jpg

angel-eyes18
10 juni 2012, 10:56
Ik plak alles dicht met koperfolie....zilverfolie schijnt ook te kunnen...is dat niet voldoende?

barno
10 juni 2012, 10:59
Ik plak alles dicht met koperfolie....zilverfolie schijnt ook te kunnen...is dat niet voldoende?

dat is in eerste instantie voor afscherming. dat is goed maar niet noodzakelijk. aarding van alle metalen onderdelen is wel nodig, dus je moet je brug of tailpiece aarden (dan zijn de snaren en tuners ook geaard)

angel-eyes18
10 juni 2012, 11:03
Dank je Barno...maar mischien een stomme vraag..dat aarden doe je dat solderen aan je output...of pak je een ander willekeurig aarde draadje?

barno
10 juni 2012, 11:45
maakt niet uit, alle geaarde dingen moeten met mekaar contact maken. dus pots, switch, pu's, hardware, output