PDA

View Full Version : Splitbare humbuckers in singlecoil formaat???



B-stone
31 mei 2012, 23:40
Sinds dat ik een strat heb (1 maand ong) ben ik eigenlijk in dubio, ik wil namelijk een humbucker in de brug positie. Alleen wil ik graag ook een strat sound (daarom heb ik er ook een). Daar zijn dus 2 mogelijkheden op: een fullsize hb met coilsplit of een humbucker in single coil formaat splitbaar. Die 2e optie ging mijn gedachte het meeste naar uit omdat ik een fullsize hb in een strat niet uit vind zien. Maar probleem was altijd dat ik dacht dat splitbare hb in single coil formaat niet bestonden. Tot vandaag: mijn gitaarleraar belde met die opmerking van mij een bevriende gitaarbouwer op. Hij kon mij vertellen dat oa. Een dimarzio super distortion en een seymour duncan jeff beck deze mogelijkheden hebben. Logisch ook als beide coils maar aparte draden hebben (weet ik nog van een ver veleden :P)

Ik zoek een echte strat sound als single coil, maar een vette van halen (redelijk high gain) achtige humbucker sound (dik, les paul achtig maar wel lekker snijden en scherp). Ik weet niet of jullie hier iets mee kunnen. Maar welke pups zouden dan het beste in mijn situatie passen?

Alvast erg bedankt voor het lezen van mijn verhaal :D

Groetjes Bram

Malle Eppie
31 mei 2012, 23:43
Volgens mij kan je een SD Hotrails ook splitten. Is geloof ik ook een high output.

B-stone
31 mei 2012, 23:59
Volgens mij kan je een SD Hotrails ook splitten. Is geloof ik ook een high output.

Thnx!! Als ik zo op de sd site kijk en op wireing diagram druk bij de hot rails. Staat er idd iets uitgelegd over coil splitten, volgens mij zijn alle sd humbuckers in single formaat splitbaar zo te zien.

Moet ik wel voor hete pups gaan? Werkt dit mij niet tegen als ik gesplit speel en bv een een cleane sound wil.

B-stone
1 juni 2012, 00:10
Toevoeging: ik mis ballen met een single in de brug.

Uiteraard heb ik nu wel de juiste zoek termen en zie eigenlijk alleen maar mensen die vinden dat een gesplitte humbucker niet als een single coil klinkt. Dit vind ik echter wel belangrijk...

Groetjes,

B-stone
1 juni 2012, 20:06
is er uberhaupt een singlecoil sound uit een gecoilsplitte humbucker te halen?

3 reacties waarvan 1 niet van mij, beetje een tegenvallende oogst :seriousf:

bass blom
1 juni 2012, 20:09
dik, les paul achtig.. :lp: kopen :D

B-stone
1 juni 2012, 20:20
dik, les paul achtig.. :lp: kopen :D

heb ik al, maar zoek dit in element vorm voor mijn strat :D

aaronstonebeat
1 juni 2012, 21:38
Ik heb een oude Dimarzio SuperDistortion op één van mijn gitaren en die kan ik naar enkelspoels schakelen (draaien); dat klinkt absoluut als één enkele spoel maar het zal niet exact hetzelfde geluid zijn als een Strat-brugelement met één spoel.
Voor mij werkt het; perfect geluid om bijvoorbeeld Roadhouse Blues in de Quo-versie mee in te zetten.

B-stone
1 juni 2012, 22:03
Ik heb een oude Dimarzio SuperDistortion op één van mijn gitaren en die kan ik naar enkelspoels schakelen (draaien); dat klinkt absoluut als één enkele spoel maar het zal niet exact hetzelfde geluid zijn als een Strat-brugelement met één spoel.
Voor mij werkt het; perfect geluid om bijvoorbeeld Roadhouse Blues in de Quo-versie mee in te zetten.

bedankt aaron, het gaat mij er eigenlijk vooral om dat mijn 2e positie ( midden pup icm brug pup) nog steeds een lekker twangy sound blijft geven.. als de brug positie maar single coil achtig blijft terwijl ik ook nog een lekker humbucker sound krijg is dat natuurlijk perfect.

ik ben mij een beetje aan het orienteren op de: sd jb jr, sd jeff beck, sd little 59 en een dimarzio super distortion.

volgens mij zijn ze allemaal splitbaar.

groetjes Bram

aaronstonebeat
1 juni 2012, 22:06
Het wordt op Strats met een brughumbucker ook wel gedaan dat in de tussenpositie de humbucker automatisch wordt gesplit (hele simpele schakeling) en in mijn oren werkt dat prima.

TimS
1 juni 2012, 22:07
Het probleem zal niet zijn dat ze niet als single coil klinken als ze gesplit zijn, eerder dat ze ielig klinken.

aaronstonebeat
1 juni 2012, 22:08
Het probleem zal niet zijn dat ze niet als single coil klinken als ze gesplit zijn, eerder dat ze ielig klinken.

Dat kan ik niet zeggen van mijn SuperDistortion op halve kracht.

TimS
1 juni 2012, 23:40
Dat kan ik niet zeggen van mijn SuperDistortion op halve kracht.
Ik zeg eerder hè, het leek nu net alsof hij bang was dat het alsnog als een hubmucker zou klinken.

B-stone
2 juni 2012, 00:09
Nee ik ben bang dat de gesplitste coil niet erg single coil achtig klinkt maar meer als een soort vage hybride of iets dergelijks :D

aaronstonebeat
2 juni 2012, 00:25
Ik heb wel meer humbuckers gesplit; als je dat doet, heb je een single coil. Wel een met een wat andere magneetconfiguratie dan een Stratocasterelement, maar toch echt een single coil.

Zelfs op mijn Squier Strat waarop de humbucker bij de brug niet wordt gesplit in stand 4 (zo nummer je officieel de combinatie van brug- en middenelement, de conventie is om te beginnen met tellen bij het halselement) klinkt het lekker als een 'tussenstand'. Eigenlijk zou ik het na al die jaren samen met die gitaar niet anders willen hebben. Stand 5 (alleen brug) is 'very heavy' (het element heeft een weerstand van rond de 17 kOhm), stand 4 is een heavy tussenstand; en standen 3, 2 en 1 zijn wat je min of meer van een Strat zou verwachten.

B-stone
2 juni 2012, 00:36
Duidelijk maar ik wil eigenlijk mijn standen 1,2,3 en 4 onveranderd willen houden alleen stand 5 wil ik een lekkere vette humbucker. Single coil in de brug klinkt mij momenteel te iel. Wellicht wil ik stand 5 als humbucker, en stand 3 (alleen midden pup) brugpup singlecoil. Of alles houden en dan de humbucker met een switch splitbaar maken....

marter544
4 juni 2012, 13:51
Mijn ervaring is dat humbuckers in single coil op den duur niet bevredigend zijn.. Het klinkt net niet als een echte volle humbucker, en ik ging me daar aan ergeren.. Het verschilt heel erg per humbucker hoe ze gesplit klinken. De crunchy pat van GFS vond ik erg iel en dun worden, same voor de SD custom custom. JB was al beter in single coil, en de 59' deed het heel goed in single coil zelfs!

yavin
4 juni 2012, 15:24
...dacht ook gelijk aan Hotrails. Mijn broer heeft ze in z'n tele, en gesplit klinken ze echt wel als singlecoils.

LemmyNL
4 juni 2012, 15:42
...dacht ook gelijk aan Hotrails. Mijn broer heeft ze in z'n tele, en gesplit klinken ze echt wel als singlecoils.

Dat ben ik dus! Enne... ja, dat dus. Ik trek er gewoon een serieus telegeluid uit, goed helder en gedefinieerd, komt ook een stuk beter door de mix als m'n SG... maar dat komt ook door de rest van de band, we maken er vaak nogal een dikke humbuckerbrij van, dan heb je met halve hotrails in een Tele gewoon meer helderheid die ook op volle kracht overeind blijft. En wil je wat meer punch, dan druk je 'm zo weer terug naar HB powaaaaaa:rockon:

B-stone
4 juni 2012, 18:08
Bedankt voor jullie reacties; iemand ervaring met de super distortion? Screaming deamon of iets dergelijk?

Ik vind een lekkere 2e positie (midden en brug) erg belandrijk. Maar een humbucker sound is natuurlijk ook erg belangrijk.

Hot rails kan, al vind ik ze wel lelijk in een strat. :D

Jajaj zeikert:chicken:

RS-Rik
5 juni 2012, 16:14
Hotrails is zekersteweten splitbaar. Ik heb 'm zelf. Zeker een aanrader. Klinkt gesplit nog redelijk vol maar zo'n klein ding gesplit geeft (zeker in de brugpositie) echt karakteristiek SC geluid want de spoel is veel dunner, maar het is een leuke toevoeging.

De meeste gewone humbuckers hebben minder diepe spoelen dan single coils, het wordt moeilijk om een humbucker te vinden die gesplit als een SC klinkt. Ik denk dat je het beste ruimte kunt frezen in de body, een nieuwe slagplaat kopen (of ook frezen) en een splitbare HB erin zet. Dan heb je gewoon een HSS strat.

marter544
6 juni 2012, 16:20
Je zou zelfs een humbucker frezing kunnen maken, en daar een Hot rails en een normale single coil naast elkaar zetten. Dan bewaar je echt die single coil klank in de brug. Ik kan me echter wel voorstellen dat met 2 pickups zo naast elkaar dat ze elkaar gaan beïnvloeden. Iets met meerdere magneten waardoor je een andere verandering in magnetische flux krijg, en er dus een ander stroompje uit de spoel komt.

B-stone
6 juni 2012, 17:40
mijn strat heeft swimming pool frezing dus frezen is niet nodig. een fullsize humbucker zal misschien toch het beste zijn, alhoewel ik dat wel lelijk vind :D

een sc naast een hotrails (oid) heb ik ook al aangedacht, krijg je dat niet een onheimelijke brom?

een hotrail is dus volgens vele van jullie de beste/meest gebruikte humbucker in sc formaat? ik hoor niemand over andere sd pups of over bv een super dist.

aaronstonebeat
6 juni 2012, 20:59
Ik split een SuperDistortion, had ik al eerder gemeld, wel een hele oude; weerstand iets van 13,5 kOhm, inductie zou ik even moeten meten.

B-stone
7 juni 2012, 22:26
Vanavond even op een strat met een jeffbeck in de brug gespeelt over een fender super sonic. En vond dat toch niet echt bevredigend klinken, niet echt dik humbucker achtig. Nou weet ik dat op een blackstar ht100 op het lead kanaal zelfs mijn huidige brug sc super dik en vet klinkt, terwijl op mijn 1959slp (ts-808 en dan een od3, beide aan) die single coil te sc klinkt. Volgen jullie het nog? :D

Misschien dat een hete sc wel wat voor mij is? Mark (venlonear) kwam daar eer gisteren mee.

Groetjes Bram

Pieuw
2 juli 2012, 00:11
Vroegah had ik in mijn namaak strat een full size Super Distortion. Om het hum cancellen intact te houden heb ik een serie parallel schakeling eraan gehangen. Destijds met een DPDT miniswitch maar kan wellicht ook met een superswitch. In parallel mode is een SD alweer een heel stuk milder, maar niet single coil: Denk Gibson Firebird. Het is wel een beetje Fender-achtig.