PDA

View Full Version : Comfortably numb solo cover



naamvergeten
31 mei 2012, 19:11
Cover van mijn favoriete solo :D

Geluid is niet zo super want het is met m'n mobiel opgenomen

Heb 2 versies:

1:

http://www.youtube.com/watch?v=OU3z-ez5Kv0

2:

http://www.youtube.com/watch?v=OsVq4hUmXtM

Wat vinden jullie ervan?

arcane
31 mei 2012, 19:16
Als feedback wil ik je meegeven dat je nog zou moeten werken aan timing en gevoel.

naamvergeten
31 mei 2012, 19:21
Hoe werk je aan je gevoel?

arcane
31 mei 2012, 19:25
Tja, dat is nou het lastige. Het heeft veel met de timing te maken. Hoe lang je een noot door laat klinken etc. Bij jou klinkt het soms nog wat afgehakt zeg maar. Ik vind het nogal lastig te omschrijven. Je kunt horen welke solo je speelt, maar het klinkt gewoon qua feel anders dan het origineel.

The Lo Lands
31 mei 2012, 19:45
Ik heb destijds deze solo en andere van Floyd wekelijks gespeeld in een PF tribute band. Gevoel is een goeie en niet echt uit te leggen, dit is voor iedereen verschillend. Steve Vai zei laatst in een clinic dat je solo's maat voor maat moet oefenen en dat je moet visualiseren dat je deze speelt! Dus met andere woorden pak het eerste thema van deze solo en oefen dit net zo lang tot je het volledig eigen hebt gemaakt en ga dan door naar het volgende thema. Je speelt nu de noten en thema's maar het klinkt nog niet als of het van jou is. Je bends zijn niet zuiver en je timing te gehaast. Werk dus ook naast deze solo aan je techniek. Zelf heb ik een hekel aan noot-voor-noot een solo uitzoeken maar als je een dergelijk stuk meester wil maken zal je jezelf hervoor de tijd moeten geven en veel oefenen, oefenen, oefenen... Je bent hier al mee begonnen dus ik kan niet anders zeggen dan 'succes'!

Duhsjaak
1 juni 2012, 03:35
Hi
Ko van Dijk, een van de betere toneelspelers in NL, leerde zijn tekst in no time feilloos. Daarmee begon het werk pas volgens hem. Daarna moest het karakter van de persoon die hij uitbeelde, tot de diepere lagen van zijn lichaam doordringen.

Daarvoor, voor dat doordringen, ijsbeerde hij, en zegde zijn rol net zo vaak op, tot het helemaal was 'ingesleten'. Ondertussen weten wij dat dat ritmische gedoe geen voodoo was maar een zaak waarbij andere lange termijn geheugens worden ingeschakeld. Ik kan je wel vertellen hoe of wat, maar het is de vraag of je wilt weten wat er onder de motorkap gebeurt of dat je wilt genieten van het gebrul van je motor.

Tegenwoordig weten wij dat ook kauwgum kauwen daarbij behulpzaam is.

Persoonlijk ben ik ook overtuigd, dat noot voor noot uitzoeken alleen tot een mechanisch juiste benadering leidt. Als je tot de ziel van de muziek zult willen doordringen, en dan raak je zaken als dynamiek en 'feel'', dan is deze loop/stamp/klap/kauwgum kauw methode bij uitstek geschikt.

Omdat een flink deel van jouw gitaarspel hem zit in je bouw, je motoriek, je 'handschrift' en je vingers, hoef je niet bang te zijn dat je een perfecte kopie van het origineel zult krijgen. Dat gebeurt niet zonder meer. Die kopie krijg je alleen als en je je daar speciaal op toelegt nadat je je het stuk hebt meester gemaakt. Maar waarom zou je dat willen? Alleen in een PF tribute band komt het aan op een zo getrouw mogelijke kopie doorgaans.

Als je daar niet in zit: Jouw eigen versie is naar mijn smaak vreselijk veel interessanter. Ik hoef jou maar één haal met houtskool op een groot vel papier te laten zetten om jouw eigen handschrift naar boven te halen. Dat maakt jou uniek. De combi van jouw handschrift en het stuk muziek, daarnaar zou je op zoek moeten zijn.

Als je al een tijdje hiermee aan het klooien bent, zitten je lange termijn geheugens als een beetje vol met je eerdere probeersels. Het is lastig de verkeerd ingeprente dingen te vervangen die je beter bevallen. Mijn voorstel zou dan ook zijn een ander stuk uit te zoeken en daarmee op bovenstaande manier aan de slag te gaan.

Je zult verbaasd zijn van het resultaat en als je de manier van werken doorhebt, zul je andere zaken op diezelfde manier willen aanpakken.
Probeer ook niet gelijk met de moeilijkste stukken te beginnen. Hoe je streefniveau realistisch, daar wordt je veel happier van.
Vriendleijke groet, Gus

smullie
1 juni 2012, 10:14
Ik wou dat ik het even goed kon... :ok:

Maar ik kan me wel vinden in de uitleg van de meer ervaren forumgangsters hierboven... :makeup: