PDA

View Full Version : Tips voor een betaalbare fuzz?



Sinner1980
30 mei 2012, 22:07
Hey allemaal,

Ik ben een beetje aan het rondneuzen voor een goede maar betaalbare fuzz.
Ik speel op een strat over een deluxe reverb en naast mijn TS9 (onderweg nu) lijkt het me gaaf om een fuzz en uiteindelijk nog een knappe wah te hebben.
Wat de wah betreft ben ik erg gecharmeerd van de Fulltone Clyde; heb al diverse andere ah's geprobeerd en d zee sprong er voor bovenuit.
Wat fuzz toegaat ben ik een enorme leek, heb eens in een opwelling een JH Dallas arbiter remake gekocht maar nooit mee gespeeld over mn huidige setup. Ik ben erg benieuwd of jullie misschien wat tips hebben, vast wel!

Thanks!

lennytien
30 mei 2012, 22:31
Een pedaal waar ik zelf al een tijd op zit te azen is de Crystal Dagger van Blackout Effectors, een hele gave fuzz/octaver waar je ook vrij makkelijk wat experimentelere sounds kunt creëeren. Onlangs ook Leendert Haaksma gezien die live de fuzzprobe gebruikte van zvex, gaaf ding maar misschien niet altijd bruikbaar.

Ik gebruik op het moment zelf de Red Witch Fuzz God ii, die is iets betaalbaarder dan bovengenoemden en je kunt er door de gate-control ook meerdere kanten mee op in expressie en klank. Een gaaf ding en ik vind hem ook behoorlijk goed klinken.

Ik denk dat je vooral even moet bepalen voor jezelf wat je voor je band/muziek nodig hebt (behalve een mooie klank natuurlijk) in een fuzz!

Dreverhaven
30 mei 2012, 23:16
Fender versterker + Big Muff is wel vet. Die vind je al voor een paar tientjes op Marktplaats en ben je ook zo weer kwijt.

Sinner1980
30 mei 2012, 23:18
Ik ben wel erg gecharmeerd van de Scott mcKeon fuzz maar did is f'ing duur. Ik speel met name blues en bluesrock dus wel een fuzz met een vintage karakter en niet helemaal over the top zeg maar; daar ga ik naar op zoek

DemolitionColorScheme
30 mei 2012, 23:23
Fender versterker + Big Muff is wel vet. Die vind je al voor een paar tientjes op Marktplaats en ben je ook zo weer kwijt.
In combinatie met een TS wel, ja, anders is het mid-dip + geen mids = totaal waardeloos in band context.

Dreverhaven
30 mei 2012, 23:37
In combinatie met een TS wel, ja, anders is het mid-dip + geen mids = totaal waardeloos in band context.

Dat roept iedereen hier inderdaad graag, maar ik zie vaak genoeg bands live die dat geen probleem lijken te vinden. Zelf doe ik het ook met een Bassman 100 en een Big Muff en ik heb er geen last van.
Ik heb me wel eens afgevraagd of het niet toevallig komt doordat andere figuren in zo'n band dan juist een overdaad aan mids gebruiken, dat het dan niet meer werkt.

fantastik_badr
30 mei 2012, 23:45
Ik zou als ik jou was een EHX Big Muff Tone Wicker op de kop proberen te tikken voor weinig tweedehands (nieuw is 'tie ook niet enorm duur trouwens).

Sanderltd
30 mei 2012, 23:49
Ik heb lang verschillende Fuzz's uitgezocht en geprobeerd, maar uiteindelijk ben ik gegaan voor de meeste simpele oplossing: de Big Muff. Dat ding is eigenlijk enorm veelzijdig, je moet hem gewoon goed kunnen afstellen. Heb in bandverband nooit problemen gehad met door de mix te prikken eigenlijk. Een super ding eigenlijk. Op MP te koop vanaf 50 euro denk ik.

TimS
31 mei 2012, 00:18
Niet echt betaalbaar, maar ik heb hier een Fulltone '69 Fuzz die erg lekker klonk met een strat door m'n DR, heel geschikt voor blues. Ik zou naar een pedaaltje zoeken in die richting, de Big Muff vond ik ook wel lekker, maar meer voor dat dikke dichtgesmeerde geluid.

Tristan
31 mei 2012, 09:35
Een Big Muff zou ik juist niet doen voor Blues en Bluesrock, zeker die nieuwe vind ik helemaal nergens naar klinken.
Ik denk dat je toch al gauw richting een Fuzz Face achtige zal willen gaan.
Of misschien nog een Valco The Stooge, die is niet duur, klinkt op de clipjes best lekker en heeft ook een octave fuzz erin zitten.
Of eventueel de Blackout Effectors Fix'd Fuzz Deluxe, die vond ik op de clipjes een erg gave sound hebben en lijkt me ook behoorlijk veelzijdig.

Montecristo
31 mei 2012, 09:47
Kijk ook eens naar de double muff van EHX, nieuw is die al een prikkie. Lekker veelzijdig, erg goed met single coils en naar mijn mening dat lekkere 70's geluid.

Kijk hier voor een aardige demo:

http://www.youtube.com/watch?v=wAVhAgTIP6g

Rutger
31 mei 2012, 09:48
Fulltone 69 is erg lekker, mijn ervaring is dat die het op Fenders minder lekker doet. Fulltone 70 zou je ook kunnen proberen, is net even wat anders.
Maar een fuzzface clone kun je ook eenvoudig zelf bouwen als je t leuk vind, dat is pas echt voordelig.

Ik zou voor een wat meer 'stand alone' fuzzje gaan, zoals een Big Muff. Die klinkt zelfs leuk op een transistorbak. Tja, het hoeft allemaal zo ingewikkeld niet te zijn.

muziekschuur
31 mei 2012, 10:08
Ik heb een Danelectro fuzz (French cheese). Daar ben ik tevreden mee. Ik had een fuzzwah van Shin ei. Maar deze fuzz is prima voor mij. En was iets van 35 euro... Probeer ook eens de coolcat vibe.

Verder qua wah zou ik ook eens de Wowee wah proberen. Die is van G labs.

De wowee wah gaat uit als je je voet eraf haalt. M.a.w. handiger. Daarnaast een Q tron optie... (envelope filter)

onrust nv
31 mei 2012, 10:11
Zvex mastron klinkt ook erg mooi(en rauw) en met de instelf mogelijkheden kan je precies het geluid zoeken wat nog door de rest v/d band heenprikt. Ik heb gisteren een fuzz test met een stoner gitarist en bassist gedaan, de gitarist gaat nu de mastotron aanschaffen(meer defenitie op zijn gitaar geluid hij speelde alleen wel over een line 6 versterker(brrr) en de bassist vond de Swollen pickle het lekkerst(op z'n bass). Mastrotron en death by audio sonic anihilator klonk ook wel vet(bas gitaar) alleen na een paar minuten een verschrikkelijke gesmolten plastic geur in de oefenruimte.

scabiosa
31 mei 2012, 13:40
Zvex mastron klinkt ook erg mooi(en rauw) en met de instelf mogelijkheden kan je precies het geluid zoeken wat nog door de rest v/d band heenprikt. Ik heb gisteren een fuzz test met een stoner gitarist en bassist gedaan, de gitarist gaat nu de mastotron aanschaffen(meer defenitie op zijn gitaar geluid hij speelde alleen wel over een line 6 versterker(brrr) en de bassist vond de Swollen pickle het lekkerst(op z'n bass). Mastrotron en death by audio sonic anihilator klonk ook wel vet(bas gitaar) alleen na een paar minuten een verschrikkelijke gesmolten plastic geur in de oefenruimte.

ja die zvex mastotron lijkt me ook wel wat! zou erg vet klinken en als je het zo eens bekijkt heel wat opties...
en niet al te duur!

Sinner1980
31 mei 2012, 17:39
Zo dan! Hoop reacties, top!
Ik wilde net vragen of zo'n Muff niks was...😉
Die zijn idd niet duur en daarom zeker een poging waard; kan ik mezelf geen breuk aan vallen lijkt me! Toch blijft die Scott McKeon fuzz ook wel jeuken...199 pond...pfff, dure grap!

h.maes
31 mei 2012, 19:46
Ik vind persoonlijk de pedalen van Paul Trombetta top: Bone en Mini Bone. Paul heeft ook de Rockett WTF gedesigned en deze hoorde ik laatst in een demo van Mike Hermans. Ik weet niet wat je budget is maar dit zijn echt top pedalen IMO. Helaas wel allemaal boven de 200 euro ben ik bang.

humbucker
31 mei 2012, 21:49
Ik heb een MXR fuzz face (m108 oid), de "moderne" vierkante variant. Das een prima fuzzface en komen tweedehands regelmatig voorbij rond de 100€

onrust nv
1 juni 2012, 10:57
Ik heb ook nog een monarch fuzz, die ik een keer voor 10gulden bij een gitaarwinkel had gekocht, doet z'n werk ook maar is geen muff of schaller.

TopRob
11 juni 2012, 09:58
Ik ben wel erg gecharmeerd van de Scott mcKeon fuzz maar did is f'ing duur. Ik speel met name blues en bluesrock dus wel een fuzz met een vintage karakter en niet helemaal over the top zeg maar; daar ga ik naar op zoek

Als je op zoek bent naar een vintage fuzz, zou ik vooral eens gaan kijken naar de Tone Benders met Germanium transistoren. De originele Tone Benders (bijv. van Sola Sound of Coloursound) uit de jaren '60 zijn tweedehands nogal prijzig, maar en zijn tegenwoordig genoeg goedkopere klonen te koop.
De Throbak Stone Bender (http://www.youtube.com/watch?v=4nKbHyKgiFg) lijkt me misschien geschikt? Zelf gebruik ik al geruime tijd de Tone Reaper (http://www.youtube.com/watch?v=tQHduav8MvY)van EarthQueaker Devices, een erg veelzijdige vintage fuzz. Of ze betaalbaar zijn, hangt uiteraard van je budget af.

Bernardduur
11 juni 2012, 11:18
Ik lees hier heel veel verschillende kanten van de fuzz........ maar wat zoekt de TS eigenlijk in zijn geluid? Wilt hij een vieze sound om stukken mee op te vullen of zoekt hij meer een mids achtige fuzz om lekker te kunnen scheuren? Of iets heel anders? Wilt hij wel een fuzz???? Ik merk vaker en vaker dat mensen het 'fuzz' effect associeren met een bepaald OD geluid wat je vaak niet met een fuzz kan maken maar gewoon met een goede tube amp + booster / OD pedaal.........

En waarom heb je je Dallas Arbiter nog niet over deze setup gebruikt?

Tankman
11 juni 2012, 12:14
Niet echt betaalbaar, maar ik heb nu de Dr. No Kafuzz!! thuis staan. Heerlijk pedaal! Kan ik je van harte aanraden en is iedere cent waard.

yavin
11 juni 2012, 12:41
Deze.... Large Beaver (http://www.degierguitars.com//webshop/product_info.php?cPath=1_21&products_id=34)

kopie van een Ramshead of Triangle Big Muff uit de seventies met scooped mids mogelijkheid. En daarnaast is het ook nog eens een leuk bouwpakket. Absolute aanrader...

Sinner1980
12 juni 2012, 19:11
Ik lees hier heel veel verschillende kanten van de fuzz........ maar wat zoekt de TS eigenlijk in zijn geluid? Wilt hij een vieze sound om stukken mee op te vullen of zoekt hij meer een mids achtige fuzz om lekker te kunnen scheuren? Of iets heel anders? Wilt hij wel een fuzz???? Ik merk vaker en vaker dat mensen het 'fuzz' effect associeren met een bepaald OD geluid wat je vaak niet met een fuzz kan maken maar gewoon met een goede tube amp + booster / OD pedaal.........

En waarom heb je je Dallas Arbiter nog niet over deze setup gebruikt?

Yep! Ik wil wel degelijk een fuzz, met name om het basisgeluid lekker aan te dikken. Ik ben mezelf goed bewust van het geluid van een fuzz dus dat is wel degelijk waar ik naar op zoek ga/ben.
Ik zal de fuzz hoofdzakelijk gebruiken voor leads. Ik heb besloten nog even door te sparen; ga toch voor iets duurders.
Die Dallas arbiter is al een tijdje niet meer in mijn bezit; klonk vet over mijn setup destijds maar geen input voor voeding en ook nog eens geen klepje voor de batterij...vintage correct? Yep! Handig?? Hell no!!!!