PDA

View Full Version : Versterker maakt een soort sirene geluid, erg hard! Maar waarom?



richardwillem
30 mei 2012, 10:56
Op iedere Pagina staat:
"Trek nooit je Jack uit de versterker als hij nog aan staat. "

Ik heb vorige week mijn versterker uitgeleend. En bij die persoon heeft iemand anders toch de jack eruit getrokken. op een beetje schuine manier. Sinds dien maakt de versterker een hells kabaal.

Het is een soort geluid wat je bij een sirene hoort. het gaat steeds harder en wordt steeds hoger. t gekke is dat als ik aan een knopje draai. volume, gain, reverb maakt niet uit. dan gaat het direct weg en begint het opnieuw met geluid maken van laag naar hoog en van zacht naar hard.

Het is een Mega Amp / Fame T64RS. Niet de versterker van de eeuw. maar toch een leuk dingetje. Ik heb er toen 200 euro voor betaald. wat erg weinig is voor de hoeveelheid herrie die eruit komt. er zit 1 buis in de voorversterker.

Maar wat kan er nou stuk zijn? en valt het te repareren?:???: Ik hoor het graag want ik ben zelf een leek met de draadjes zelf en ik kan niks op internet vinden. Bovendien is het een beetje ongemakkelijke situatie omdat iemand anders hem heeft stukgemaakt.

o0rollo0o
30 mei 2012, 11:31
Buisje wellicht microfonisch geworden, tik er is tegen aan met een potloodje als die aanstaat en luister of dat het geluid beinvloed. Zoja, even ander buisje kopen(10 euro?)

Bijl
30 mei 2012, 11:35
Als er 1 buisje inzit zou ik zowieso een 12AX7 buisje kopen. Mocht dat het probleem niet zijn heb je meteen een reservebuisje. Maar dit lijkt heel veel op een microfonische buis idd.

Agent_Smith
30 mei 2012, 12:19
Ik heb er toen 200 euro voor betaald. wat erg weinig is voor de hoeveelheid herrie die eruit komt.

Wat een 'opmerkelijk' selectie criterium op een versterker te kopen: prijs/herrie verhouding. Persoonlijk beoordeel ik altijd de klank van de versterker, maar dat verschilt per persoon natuurlijk.

Je kunt het buisje proberen, maar heb daar weinig vertrouwen in eerlijk gezegd als dat door het uittrekken van een plug is gebeurd.
Waarom zou je trouwens je gitaarplug (ik neem aan dat je die bedoelt) niet uit je versterker mogen trekken als hij aan staat? Dat is nieuw voor mij hoor.

Je schrijft ook dat het niet uitmaakt als je aan de knoppen draait, maar het geluid gaat wel weg en begint opnieuw?? Dan reageert het geluid toch wel op de knoppen?
Geeft de versterker ook nog gitaarsignaal door of helemaal niks?
Plug je gitaar een in de FX-return. Wat gebeurt er dan? Hoor je gitaar signaal? Is je sirene dan uit?

cluseau
30 mei 2012, 13:33
Jouw klacht wordt bijna zeker niet door het buisje veroorzaakt. Je zegt zelf al dat de plug er uitgetrokken is en nu schuin staat. Er is dus iets defect geraakt want een plug gaat niet zomaar schuin staan. Verder moet ik Agent_Smith gelijk geven dat de amp wel degelijk op het bedienen van knopjes reageerd maar je spreekt jezelf een beetje tegen op dit gebied. Conclusie is iig dat je amp als een gek staat te oscilleren dus als je er nog langer plezier van wil hebben dan direct uitzetten en eerst (laten) repareren. Een amp die ocilleer neiging vertoont trekt erg veel stroom wat inhoud dat hij dat niet lang volhoud. De schade is dan vele malen groter. Natuurlijk is je amp te repareren alleen is zo niet te zeggen wat er aan gedaan moet worden. Mogelijk is het defect van mechanische aard en valt de schade mee.


edit
Als je jouw regio bekend maakt kunnen we je adviseren waar je terecht kunt.

richardwillem
30 mei 2012, 17:41
Ik woon in Baarn. vlakbij hilversum.

het is nietzo dat de jack er nu schuin inzat hoor. ik bedoelde gewoon dat hij lomp eruit is getrokken. De buis zit in de voorversterker. dus of die stuk is of juist de eindeversterker. Er zitten 2 weerstandjes in die bloed heet werden toen ik hem aanzetten. dus zoals Clueseau al zei kan ik hem beter niet nog verder stuk maken.

Aan de Agent trouwens nog even: De versterker was prima en kwam een redelijk geluid uit. Natuurlijk beoordeel ik versterkers op hun klank en niet op herrie. maar ik ga natuurlijk niet praten over een versterkertje van 200 euro alsof dat het mooiste geluid is wat ik ooit heb gehoord. dat is gewoon stom.

Ik hoorde net iemand over een adresje in Zeist waar ze versterkers maken voor 50 euro excl de benodigde componenten. is dit een goeie deal?

cluseau
30 mei 2012, 17:44
Ik hoorde net iemand over een adresje in Zeist waar ze versterkers maken voor 50 euro excl de benodigde componenten. is dit een goeie deal?

financieel wel, de kwaliteit moet achteraf blijken.

richardwillem
30 mei 2012, 17:47
Oke, Die jongen die hem stuk heeft gemaakt kwam daarmee, ik zal kijken of dat wat is. Ik hoopte op iemand die zei: ow dat, nee dan is gewoon ..... stuk en dan moet je even.....
ofzo.

Gearjunkie
30 mei 2012, 20:52
Ik woon in Baarn. vlakbij hilversum.

het is nietzo dat de jack er nu schuin inzat hoor. ik bedoelde gewoon dat hij lomp eruit is getrokken. De buis zit in de voorversterker. dus of die stuk is of juist de eindeversterker. Er zitten 2 weerstandjes in die bloed heet werden toen ik hem aanzetten. dus zoals Clueseau al zei kan ik hem beter niet nog verder stuk maken.

Aan de Agent trouwens nog even: De versterker was prima en kwam een redelijk geluid uit. Natuurlijk beoordeel ik versterkers op hun klank en niet op herrie. maar ik ga natuurlijk niet praten over een versterkertje van 200 euro alsof dat het mooiste geluid is wat ik ooit heb gehoord. dat is gewoon stom.

Ik hoorde net iemand over een adresje in Zeist waar ze versterkers maken voor 50 euro excl de benodigde componenten. is dit een goeie deal?

Zou het geen 50 euro per uur zijn? ;)

allochthomas
30 mei 2012, 20:57
financieel wel, de kwaliteit moet achteraf blijken.
Ik woon hier al 3 jaar en heb nog nooit gehoord van een reparateur in Zeist.

@TS: Ik zou even contact op nemen met Arjen Blonk van giablo, die zit in de buurt van jou

Chris Winsemius
30 mei 2012, 21:30
arjen blonk besteedde het weer uit bij nico verduin heb ik vernomen

omgeving zeist/utrecht: probeer ff Bram van ac/dc repair

cluseau
30 mei 2012, 23:08
Ik woon hier al 3 jaar en heb nog nooit gehoord van een reparateur in Zeist.



Ik ook niet :sssh:

allochthomas
31 mei 2012, 12:10
arjen blonk besteedde het weer uit bij nico verduin heb ik vernomen

omgeving zeist/utrecht: probeer ff Bram van ac/dc repair
Nico is al lange tijd geleden gestopt en Arjen heeft recent zijn hele werkplaats uitgebreid om meer orders aan te kunnen:)

fantastik_badr
31 mei 2012, 13:21
Maar nu ben ik dus nog benieuwd of het gaat om de gitaar input of de output voor naar je cabinet (of gaat 't om een combo?)

richardwillem
31 mei 2012, 16:12
De gitaarkabel vanaf de gitaar is uit de versterker getrokken. gewoon aan de voorkant. sindsdien maakt hij dat geluid. Het gaat niet om een combo.

B-stone
31 mei 2012, 17:08
Ik trek altijd mijn gitaarkabel uit de input vd amp. Is toch niks mis mee? Anders is de kabel uit de gitaar trekken als de amp aan staat..

HaroldA
31 mei 2012, 17:16
Loeit hij eigenlijk tijdens het spelen, of alleen maar als er niets in zit?

richardwillem
31 mei 2012, 23:38
Hij doet het loeien altijd geloof ik. ook met gitaar. maar het is zoo luid t is niet lang te proberen hoor. want na 2 seconden ofzo is het echt pijnlijk aan het gehoor. Het is maar 60 watt maar volgens mij is het ook echt vol vermogen op dat moment.

Ik Doe eigenlijk als B-Stone altijd mijn gitaarkabel eruit trekken. En dat gaat altijd goed. al lees je wel dat het "slecht zou zijn voor je versterker" . Bij mij ook nooit een probleem geweest. Maar bij deze jongen helaas wel even.

HaroldA
31 mei 2012, 23:40
al lees je wel dat het "slecht zou zijn voor je versterker"

Zou je aan kunnen geven waar je dat leest? Je stekker uit de amp trekken is namelijk hetzelfde als je volume op je gitaar dicht draaien, je maakt gewoon een connectie met aarde.

cluseau
31 mei 2012, 23:47
Zou je aan kunnen geven waar je dat leest?


Lijkt me niet echt zinvol, is immers klinklare onzin.

@richardwillem:
Je kan er lang en breed over praten maar je zal hem toch een keer weg moeten brengen als je hem gemaakt wil hebben.

B-stone
1 juni 2012, 07:45
Ik denk dat hij het verward met de kabel uit je gitaar trekken als de verdterker aan staat.. Dit kan namelijk wel kwaad.

cluseau
1 juni 2012, 07:48
Ik denk dat hij het verward met de kabel uit je gitaar trekken als de verdterker aan staat.. Dit kan namelijk wel kwaad.

Ow, wat voor kwaad dan ?

B-stone
1 juni 2012, 08:05
Ow, wat voor kwaad dan ?

Lol, niet dan? Iedereen heeft mij altijd verteld dat als je je jack uit de gitaar haalt als je amp aan staat, je je speaker kan op blazen als je dan ergens met je jack tegen aan tikt????? Ik heb het gewoon altijd uit zekerheid nooit gedaan. Dus als wij de gitaar wisselen dan of volume uit ( ik vraag me af of dit ook veilig is) jack uit de amp of versterker op standby. Dus een van deze dingen voordat ik mijn jack uit de gitaar haal.

Nu ga jij mij toch niet vertellen dat ik dit altijd voor niks gedaan heb he? :seriousf::crazyhappy:

cluseau
1 juni 2012, 08:15
Nu ga jij mij toch niet vertellen dat ik dit altijd voor niks gedaan heb he? :seriousf::crazyhappy:

Het is natuurlijk logisch, veilig en aangenaam voor hart en oren als je zo handeld maar je blaast niets op. Dat wil ik er mee zeggen. Als je de tip van je kabel aanraakt komt er gewoon een vette 50Hz brom uit je speaker. Daar issie voor gemaakt hoor! Een speaker en/of amp maakt geen onderscheid tussen de 50Hz brom uit jouw vingers en je E snaar al ligt die nog wat hoger in frequentie. Wel is er verschil in de spanning. Wat er uit je vingers komt zou namelijk wel eens hoger kunnen zijn dan het signaal van je pickup. Maar who cares. Een amp met bijbehorende speaker moet je kunnen uitsturen tot het gaatje, gaat hij daardoor kapot is er iets mis met de setup en zou het ook stuk gaan met een stevig stukje ACDC imitatie.

B-stone
1 juni 2012, 10:22
Oow dat wist Ik niet, ik dacht dat het ook vooral om de plop ging als metaal in aanraking komt met de jack of iets dergelijks..

Maar ik ben blij om te horen dat dat dus gewoon safe is :D

Buzzel
1 juni 2012, 10:38
Als je de jack aan de gitaarkant er uit trek krijg je kabaal, verder niks aan de hand. Daarom haal ik de jack altijd aan de versterkerkant omdat dat altijd lekker stil is, lijkt mij niks aan de hand.

Als je echter de speakerkabel er uit trekt, dan sloop je je versterker.

B-stone
1 juni 2012, 12:19
Slash doet dat trouwens ook in de sweet child o mine clip op het begin. :D