PDA

View Full Version : Latency... of niet ?



stebru
30 mei 2012, 10:01
Hoi allemaal,

ik heb een vraag cq. probleem waar ik niet uitkom.
Het volgende is namelijk het geval.
Voor mijn gitaaropnames maak ik gebruik van een PodX3.
Die heb ik middels USB aangesloten op mijn PC en ingesteld als Audio-device in Reaper (mijn DAW).
Koptelefoon gebruik ik als monitor voor gitaar (opnames).

Wat is het probleem: als ik opneem dan hoor ik mezelf goed terug (lees zonder latency).
Echter, de gitaaropnames in Reaper die zijn 50 - 70 ms later opgenomen (t.o.v. de drumtrack) dan dat ik ze heb ingespeeld.
Is dit latency? Lijkt mij niet toch, want ik hoor mezelf wel goed terug in de monitor?
Heeft het iets te maken met een mogelijk trage harde schijf die de gegevens wat later verwerkt in mijn DAW ofzo?
Ik kom hier zelf niet echt uit, dus wellicht dat iemand mij hierin verder kan helpen.
Ik heb alles al geprobeerd: buffers bij ASIO POD instellingen staan laag (schuifje onderaan helemaal naar links en de buffer size van 512 (default) naar 128 gezet). En in reaper de buffer van 1200ms naar 100 ms gezet.
Niks verhelpt mijn probleem.

Graag hoor ik of iemand een oplossing weet, want ik zie het niet zitten om elke opname te gaan corrigeren / verschuiven, zodat het strak is...

Alvast bedankt !

bass blom
30 mei 2012, 10:15
en je pc kan het allemaal wel bijsloffen processor gezien?

stebru
30 mei 2012, 10:24
yup, net een nieuwe quad-core i-5 met 8 gb RAM ;-)

rvorkink
30 mei 2012, 10:35
Misschien wat simpel gesteld, maar gebruikt je DAW wel de Asio drivers, zelf gebruik ik Samplitude en daar kan je in de audio setup aangeven of je de Asio drivers dan wel de WDM drivers gebruikt.

Best kans dat het daar nog niet goed staat?

René.

stebru
30 mei 2012, 10:40
Misschien wat simpel gesteld, maar gebruikt je DAW wel de Asio drivers, zelf gebruik ik Samplitude en daar kan je in de audio setup aangeven of je de Asio drivers dan wel de WDM drivers gebruikt.

Best kans dat het daar nog niet goed staat?

René.

Hoi René,

in reaper kan ik de ASIO driver van de POD kiezen, dan wel de WMD driver.
Ik heb bewust voor de ASIO driver van de POD X3 gekozen omdat die dus geen latency zou moeten geven lijkt mij.

Raar probleem dit ... of zie ik nu iets gruwelijk over het hoofd..

hjh360
30 mei 2012, 11:11
Dit probleem had ik ook een keer. Gebruik zelf ook Reaper, met een audio interface, en had een soort latency die pas waarneembaar was tijdens het terugluisteren. Tijdens het recorden zelf hoorde ik alles gewoon normaal, zonder vertraging. Was toen gewoon maar gestopt (ragequit), en had er ff geen zin meer in. Volgende dag weer proberen, en alles deed het weer normaal.
Misschien ff je pc opnieuw opstarten? ;)

stebru
30 mei 2012, 12:31
Dit probleem had ik ook een keer. Gebruik zelf ook Reaper, met een audio interface, en had een soort latency die pas waarneembaar was tijdens het terugluisteren. Tijdens het recorden zelf hoorde ik alles gewoon normaal, zonder vertraging. Was toen gewoon maar gestopt (ragequit), en had er ff geen zin meer in. Volgende dag weer proberen, en alles deed het weer normaal.
Misschien ff je pc opnieuw opstarten? ;)

Hoi,

het is niet een vertraging, want ik hoor alles wel op de normale snelheid.
Alleen zijn mijn opnames (als ik het strak meespeel met de drumtrack) net ietsje later elke keer dan de drums (ongeveer 50 ms).
Ik heb inmiddels al diverse dagen geprobeerd of het veranderde, maar het probleem blijft.
PC al diverse keren opnieuw opgestart etc. .....

Niemand een idee wat het kan zijn ??:???:

belfrink
30 mei 2012, 12:42
Heb je de Asio 4 All drivers al eens geprobeerd ?
http://www.asio4all.com/

Bij de DAW software moet je sowieso altijd de ASIO drivers kiezen in combinatie met je device.

Ik gebruik zelf Pro Tools in combinatie met Fast Track Pro USB en dit werkt prima zonder enige vertraging.

N.D.
30 mei 2012, 12:44
Wordt de gitaar niet gewoon via de Pod gemonitord zonder dat 't signaal via de computer en DAW gaat?

stebru
30 mei 2012, 12:58
Ja via de POD, daarop heb ik een koptelefoon aangesloten voor monitorgeluid.

stebru
30 mei 2012, 13:00
Heb je de Asio 4 All drivers al eens geprobeerd ?
http://www.asio4all.com/

Bij de DAW software moet je sowieso altijd de ASIO drivers kiezen in combinatie met je device.

Ik gebruik zelf Pro Tools in combinatie met Fast Track Pro USB en dit werkt prima zonder enige vertraging.

Hoi, ik heb Asio 4 All geinstalleerd, maar ik krijg geen inputmogelijkheden te zien.
Er staat bij input: not connected 1, en daaronder not connected 2.

Wat je schrijft over de DAW + ASIOdriver van Device.
Dat zou dus in mijn geval zijn Reaper + ASIO Podx3 ? Dat heb ik namelijk ingesteld / geselecteerd in Reaper ...

belfrink
30 mei 2012, 13:32
Hoi, ik heb Asio 4 All geinstalleerd, maar ik krijg geen inputmogelijkheden te zien.
Er staat bij input: not connected 1, en daaronder not connected 2.
.

Bij mijn Asio 4 All control Panel zie ik mijn Fast Track Pro USB netjes als connected device staan. Volgens mij hoort dit bij een PoDX3 ook zo te zijn want dit is feitelijk toch ook gewoon een externe geluidskaart ?

stebru
30 mei 2012, 13:44
Bij mijn Asio 4 All control Panel zie ik mijn Fast Track Pro USB netjes als connected device staan. Volgens mij hoort dit bij een PoDX3 ook zo te zijn want dit is feitelijk toch ook gewoon een externe geluidskaart ?

Ja dat zou wel moeten ... Met Asio 4 all Control panel bedoel je dat vensterje in Reaper --> Preferences --> Audio --> Device --> ASIO --> ASIO4 ALL en de opties die je dan ziet als je op eigenschappen klikt?

belfrink
30 mei 2012, 13:49
Ja dat zou wel moeten ... Met Asio 4 all Control panel bedoel je dat vensterje in Reaper --> Preferences --> Audio --> Device --> ASIO --> ASIO4 ALL en de opties die je dan ziet als je op eigenschappen klikt?

Control panel van Asio 4 All zelf, staat rechts onderin bij je tray icons.
Kan zijn dat je via Reaper bij hetzelfde uitkomt, dat weet ik niet.

stebru
30 mei 2012, 14:23
Control panel van Asio 4 All zelf, staat rechts onderin bij je tray icons.
Kan zijn dat je via Reaper bij hetzelfde uitkomt, dat weet ik niet.

Hmm rechtsonder heb ik nog niet gechecked. Ga even kijken en laat het weten (morgen).
Thanks

Maar zou A4A betere resultaten geven kwa latency dan de ASIO van de POD ?
de ASIO vd POD zou toch ook goed moeten zijn ?

harrie-beton
30 mei 2012, 18:49
ASIO for all heeft nooit de voorkeur boven de orginele asio drivers.

Wat zijn je pc specs?

-cpu
-geheugen
-moederbord

stebru
30 mei 2012, 22:35
ASIO for all heeft nooit de voorkeur boven de orginele asio drivers.

Wat zijn je pc specs?

-cpu
-geheugen
-moederbord

Hoi, dat vermoeden had ik al.

CPU: Intel i5-2400
Geheugen: 2x4 gb DDR3
Moederbord: Asus P8H61

Ik ga even kijken / testen of het probleem met ASIO4ALL nog blijft bestaan...lijkt mij wel, maar om dit even uit te sluiten is dat het proberen waard.

stebru
31 mei 2012, 17:33
Hoi,

ik begrijp dat ASIO4ALL niet helemaal.
Kan iemand mij dat misschien uitleggen?

ik selecteer dus ASIO4ALL v2 in mijn Reaper Audio Device Settings, vervolgens staat er bij inputs: Not connected ....... die kan ik dus niet kiezen in het opnamespoor...
Bij output staat wel lin6 podx3 1 en 2 vermeld.

En in het asio4All werkscherm heb ik volgens mij alles goed ingesteld..

Asio4all scherm:
WDM Device List, hier staat mijn realtek kaart (on-board) in, daarvan heb ik alle opties uitgezet.
andere is de Line 6 podx3, daarvan heb ik de in en out aangevinkt.

Hmmmm :???: iemand?

ps. balen dat ik hier geen screenshot kan uploaden ..

doctormetal
31 mei 2012, 23:09
Die asio4all moet je gewoon vergeten. Gewoon de asio drivers van line6 gebruiken voor je POD. Je zegt dat je een 8 GB geheugen hebt. Dat suggereert ook een 64 bit OS. Gebruik je dan wel de 64 bit versie van Reaper?

stebru
1 juni 2012, 08:54
Die asio4all moet je gewoon vergeten. Gewoon de asio drivers van line6 gebruiken voor je POD. Je zegt dat je een 8 GB geheugen hebt. Dat suggereert ook een 64 bit OS. Gebruik je dan wel de 64 bit versie van Reaper?

Hoi, ik heb idd win7 64, en reaper is ook 64 bit.

harrie-beton
1 juni 2012, 12:18
Ik heb een mindere cpu maar geen latency. Ik heb een pod hd en win64 en reaper64.

http://besidesdata.nl/reaper_pod.png

Zo staat hij ingesteld. ASIO for all moet je voor altijd vergeten.

muziekschuur
1 juni 2012, 12:36
En dan op ASIO CONFIGURATION klikken en daar de latency instellen. Daar kun je namelijk zelf voor kiezen. Ook moet er ergens een PDC optie zijn. Dat is een latency compensatie techniek. Dus bij playback sample accuraat met je beat. Het kost even tijd om dit allemaal goed in te stellen. Maar dan heb je ook wat. Gefeliciteerd met de i5. Lijkt me een top ivestering. Evt. een SSD als ze wat goedkoper zijn geworden en je kan laagvliegen... Ook bij hoge trackcounts. Je wil hem instellen op 64 samples. Dan (samen met een pbc instelling (dus sample accuraat neerzetten na de opname onder de andere sporen) heb je een fijne werkmethode. Als de ASIO configuratie 32 samples mogelijk maakt dan die ook even testen, en dan meteen 1 track en daarna naar iets van 15 tracks. Gelijk kijken of de processor dan rond de 15 20% blijft. Gaat de processor dan (ctrl alt del dan taakbeheer starten en dan even kiezen voor prestaties, dat open laten staan terwijl je opneemt met je DAW en kijken wat de processor aangeeft. 32 samples is heel mooi en heel strak. Maar vraagt heel veel van je systeem. En als de ASIO driver maar iets buggie is dan valt ie nu door de mand. Jouw systeem is krachtig genoeg. De vraag is of de driver dit echt kan. Er zijn er niet veel die 32 samples aankunnen.

stebru
1 juni 2012, 13:43
En dan op ASIO CONFIGURATION klikken en daar de latency instellen. Daar kun je namelijk zelf voor kiezen. Ook moet er ergens een PDC optie zijn. Dat is een latency compensatie techniek. Dus bij playback sample accuraat met je beat. Het kost even tijd om dit allemaal goed in te stellen. Maar dan heb je ook wat. Gefeliciteerd met de i5. Lijkt me een top ivestering. Evt. een SSD als ze wat goedkoper zijn geworden en je kan laagvliegen... Ook bij hoge trackcounts. Je wil hem instellen op 64 samples. Dan (samen met een pbc instelling (dus sample accuraat neerzetten na de opname onder de andere sporen) heb je een fijne werkmethode. Als de ASIO configuratie 32 samples mogelijk maakt dan die ook even testen, en dan meteen 1 track en daarna naar iets van 15 tracks. Gelijk kijken of de processor dan rond de 15 20% blijft. Gaat de processor dan (ctrl alt del dan taakbeheer starten en dan even kiezen voor prestaties, dat open laten staan terwijl je opneemt met je DAW en kijken wat de processor aangeeft. 32 samples is heel mooi en heel strak. Maar vraagt heel veel van je systeem. En als de ASIO driver maar iets buggie is dan valt ie nu door de mand. Jouw systeem is krachtig genoeg. De vraag is of de driver dit echt kan. Er zijn er niet veel die 32 samples aankunnen.

Hoi Muziekschuur,

bedankt voor je reactie. Ik bedoel het niet verkeerd, maar ik begrijp werkelijk niks van je verhaal. Je bedoelt het vast goed, en dat waardeer ik, maar ik ben denk ik wat minder onderlegd op dat gebied dan jij.
Als het echt iets heel relevants is, wil het dan iets eenvoudiger uitleggen (n00b dat ik ben ;-) )
Thanks vwb. de i5, ben d'r ook erg blij mee ! Heb er ook een SSD bij, klik en het reageert meteen. Werkt supersnel, echt geweldig.
En geruisloos..

Voor wat betreft mijn probleem: ik heb Reaper opnieuw geinstalleerd, en echt duidelijk 64 bit aangegeven, en ook de folder (dus niet de x86 maar de andere), en nu heb ik geen latency probleem meer.

Vraag me niet hoe, maar het is opgelost dus ! Het zat 'm ws. dus wel in het 32-64 bit verhaal.... Ik moest nu ook opnieuw alle vsts toewijzen, wat eerst ook niet hoefde, dus blijkbaar had ik'm in de verkeer map geinstalleerd oid ....

Maargoed, ik wil jullie allemaal super bedanken voor het meedenken hierin !!!
Geweldig forum / behulpzame mensen hier !

THANKS !