PDA

View Full Version : Fender Strat 1979...



SBe
30 mei 2012, 09:51
Bij mijn eindeloze zoektocht naar gitaren (steeds uitkijken voor een koopje of iets speciaal, jullie weten wel hoe dat gaat) kwam via een klant in contact met iemand die een Fender S9 Strat van 1979 verkoopt.
Ik ben wel een strat fan maar heb totaal geen idee over de kwaliteit en waar op te letten bij zo'n instrument van deze periode, het enige dat ik weet is dat dezer jaren Fender in handen was van CBS, maar of dit nu goed of niet goed is zou ik niet weten.
Ik heb reeds een CS 60's strat maar er kan er natuurlijk steeds eentje bij.
Ik weet dat er hier wel wat strat-kenners zijn dus wat tips zijn zeker welkom.

Ik heb ze nog niet kunnen bespelen, maar heb wel nog deze week een afspraak voor een testje.
(vraagprijs ligt iets boven de 1000€)

Alvast bedankt.

Nielsje
30 mei 2012, 10:27
Jaren '70 strats worden verguisd en geliefd. Het is zeker niet de meest consistente bouwperiode van Fender geweest.
De 3-punts bevestiging van de hals met microtilt wordt vaak gezien als een zwak punt van het ontwerp, terwijl het idee niet slecht is.
De uitvoering laat alleen wel eens te wensen over. Als de neckpocket strak is gefreesd (en de hals dus geen speling heeft), hoeft het geen slechte gitaar te zijn. Verder zijn eind jaren '70 en begin jaren '80 strats inconsistent gebouwd qua houtdelen. Sommigen 2, meestal 3, maar ook 4 en 5-delige bodies komen voor. Gaat het om een gedekte kleur, dan maakt dat niets uit, maar met een sunburst is het toch niet zo mooi. Let vooral op dat het geen dood stuk hout is. Ik heb er wel eens een bespeeld die enorm zwaar was en niet klonk..

Verder natuurlijk de gebruikelijke punten, originele hardware checken, fretwear, geen getordeerde hals, etc ec.
De prijs van iets boven de 1000 euro is afhankelijk van de staat een nette prijs.

zoon van Piet
30 mei 2012, 10:42
ga effe lekker in een jeugdtrauma zitten peuteren, jôh!
Vraag effe hoe die kutstrats uit die kutperiode zijn, die loeizware lullogitaren van essenhout met die hopeloze mechanieken en wiebelende driepuntsbevestiging. Een keer springen op het podium en je stond vals. En de pickups klinken dun en geknepen, er valt met gene mogelijkheid iets goeds uit te persen..

En natuurlijk was dit een tijdperk van inconsistentie, zijn er ook goeie gitaren gemaakt in die periode. Ik heb er ooit een vastgehad, zelfs. En die van Walter Trout ( paar jaartjes ouder maar) zal ook wel goed zijn. Maar de andere 17.398 zijn gewoon bagger.

En ik wil er nog even heel zielig bij vertellen dat ik als jong manneke heel lang heb moeten sparen om zo'n ding te kopen.. ik dacht dat ik vanaf dat moment gelukkig zou zijn of zo...


Het gaat alweer, hoor, let maar niet op mij...

of was 79 het eerste jaar dat ze die betere The Strat piickups in de gewone strat stopten..?

Pepe
30 mei 2012, 11:35
als ze licht van gewicht zijn heb ik er geen problemen mee, je moet gewoon niet verwachten dat er een bluesy strat geluid uit komt. Op zich is er niks mis met het gitaargeluid van Kula Shaker of Smashing Pumpkins

eind 99/begin 80 stoppen ze de X1 pickup in strats en leads, de stamped black bottoms vanaf eind 81.

geert1976
30 mei 2012, 13:11
CBS Fenders: je haat ze, of je houdt van ze.

Er zijn in de CBS jaren echt wel goede exemplaren van de band gerold, maar er zitten ook absolute brollen tussen.
Gewoon gaan testen en afwachten of de gitaar je bevalt.

Zoals Piet al aangaf, check de neck wel effe goed, de driepunters kunne behoorlijk gammel zijn, naar jaren noeste arbeid

Verwacht geen rockmonster, maar wel een disco/soultrain sound:D

Oranjeaap
30 mei 2012, 13:25
Ik heb er een gehad uit dat jaar. Hals was stabiel. Verkocht om dat de frets zo goed als versleten waren en een refret boven mijn budget lag. Wat ook mee speelde was dat de dikke laag polyurethaan lak op de hals en toets erg stroef waren. Geluid was uniek, erg dun, maar ik vond het prachtig. Gitaar zelf was ook erg mooi vond ik. En ze kunnen ook echt heel erg zwaar zijn.

Ze kunnen dus erg wisselend zijn dus je zou er gewoon een uurtje op moeten spelen en neem dan ook je eigen strat mee.

Staat dat ding te koop op internet? Post dan eens een linkje. Die strats zijn niet echt populair en de vraagprijs is dan al snel te hoog. Wij kunnen wel oordelen of het de moeite waard is maar voor boven de 1000 euro moet het voor mij persoonlijk al een heel mooi en uniek exemplaar zijn.

Voor het geld kun je snel een betere strat kopen.

SBe
30 mei 2012, 14:39
Ik heb er een gehad uit dat jaar. Hals was stabiel. Verkocht om dat de frets zo goed als versleten waren en een refret boven mijn budget lag. Wat ook mee speelde was dat de dikke laag polyurethaan lak op de hals en toets erg stroef waren. Geluid was uniek, erg dun, maar ik vond het prachtig. Gitaar zelf was ook erg mooi vond ik. En ze kunnen ook echt heel erg zwaar zijn.

Ze kunnen dus erg wisselend zijn dus je zou er gewoon een uurtje op moeten spelen en neem dan ook je eigen strat mee.

Staat dat ding te koop op internet? Post dan eens een linkje. Die strats zijn niet echt populair en de vraagprijs is dan al snel te hoog. Wij kunnen wel oordelen of het de moeite waard is maar voor boven de 1000 euro moet het voor mij persoonlijk al een heel mooi en uniek exemplaar zijn.

Voor het geld kun je snel een betere strat kopen.

Staat inderdaad ook op het net: http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/fender-stratocaster-van-1979-123111377.html

Deze persoon komt morgen bij mij langs voor een testje dus kan ik ook meteen vergelijken met mijn eigen CS strat, ben benieuwd - het is wel zo dat ik fan ben van strats voor hun bluesy tone, dus begin ik na het lezen van de reacties en tips (dank daarvoor) al te twijfelen of deze wel iets voor mij zal zijn.
Testen dus...

Sanderltd
30 mei 2012, 14:51
Zoals al gezegd denk ik ook dat je vooral de neck pocket moet inspecteren. Het micro tilt systeem is een geweldig systeem dat je heel precies kunt afstellen, behalve als de pocket te ruim is gefreesd.
Ik heb een 1973 strat gehad en daarbij was de pocket letterlijk meer dan een millimeter te ruim gefreesd. Ik heb goedkope Ibanez gitaren gehad die een betere neck pocket hadden. Het probleem bij een te ruime neck pocket is niet alleen de klank, maar ook het feit dat de hals makkelijker kan verschuiven terwijl hij in de neck pocket zit. Ook al zit hij vastgeschroefd.

De halzen vind ik op zich niet slecht afgewerkt echter. Het zijn naar mijn ervaring meestal de bodies die twijfelachtig zijn.

zoon van Piet
30 mei 2012, 15:50
De halzen zijn redelijk afgewerkt. Maar de radius van originele ouwe fenderhalzen kan nietsvermoedende modernestratbezitters raar doen opkijken. dat speelt echt heel anders en komt heel nauwkeurig, optrekken betekent vaak doodslaande noten..

Eko
30 mei 2012, 15:59
Laat ik het zo utdrukken. Begin jaren tachtig heeft Fender de boel een jaar dicht gehad omdat de kwaliteit zo goed was dat ze allemaal op cursus mochten om het beter te doen. Die laatste jaren 70 zijn dus niet de periode waarvan iedereen een warm gevoel heeft.

Antoon
30 mei 2012, 16:08
Ik vind de halzen uit die tijd ook net echt geweldig. Zoals iemand al zei zijn er heel veel met in meer of mindere mate getordeerde hals. Verder is de laklaag op maple toetsen zo dik en de frets vanaf de fabriek zo ver gevlakt dat er meestal nauwelijks een werkbare frethoogte overbleef, zelfs toen ze nieuw waren. Sommige beweren ook dat de moer (bullet) voor de halspen aan de kopkant nadelig voor de het geluid is. Ook vind ik de halzen vaak een vervelende lompe vorm hebben maar dat is persoonlijk. Met de originele mechanieken heb ik nooit problemen gehad maar ze werden destijd wel verguisd. Uitkijken zou ik vooral voor de naturel gelakte exemplaren die altijd een essen body hadden en vaak veel te zwaar waren. De ondoorzichtige en sunburst kleuren hadden een Alder body dat meestal iets lichter was. Over de brug en de elementen is al een en ander gezegd. Het soldeerwerk ziet er ook soms amateuristisch uit en de 1M pots ipv 250k zijn ook een slecht idee gebleken.
Toch zijn er juist voor deze periode liefhebbers die het schelle dunne dode geluid juist zoeken. Er is ondanks alles ook veel goede muziek opgenomen met (al dan niet gemodificeerde) 70ties fenders. Sterk gebouwd zijn zo ook en Fender heeft voor de strat in die tijd leuke kleuren uitgebracht.

Stratman70
30 mei 2012, 23:33
Ik heb een '78 strat en daarnaast twee Tokai strats, een mex Blackmore strat en een jap '70s strat: de '78er CBS strat speelt toch echt het fijnst en klinkt onversterkt het mooist. Van de elementen ben ik wat minder enthousiast, maar wil 'm (vooralsnog) zo origineel mogelijk houden, dus hou ik de elementen er in. Daardoor is de Jap mijn nummer 1 strat.

Gewoon proberen en goed letten op de zaken die eerder zijn genoemd. Wie weet heb je een prachtexemplaar binnen je bereik. Hij ziet er mooi uit trouwens.

pasqual
30 mei 2012, 23:38
Ik heb een '78 strat en daarnaast twee Tokai strats, een mex Blackmore strat en een jap '70s strat: de '78er CBS strat speelt toch echt het fijnst en klinkt onversterkt het mooist. Van de elementen ben ik wat minder enthousiast, maar wil 'm (vooralsnog) zo origineel mogelijk houden, dus hou ik de elementen er in. Daardoor is de Jap mijn nummer 1 strat.

Gewoon proberen en goed letten op de zaken die eerder zijn genoemd. Wie weet heb je een prachtexemplaar binnen je bereik. Hij ziet er mooi uit trouwens.

Je kan natuurlijk een extra slagplaat prepareren met je favoriete elementen en die installeren. Bij verkoop plaats je de originele weer terug....

Stratman70
31 mei 2012, 12:04
Je kan natuurlijk een extra slagplaat prepareren met je favoriete elementen en die installeren. Bij verkoop plaats je de originele weer terug....Dat ligt inderdaad in de planning.

SBe
31 mei 2012, 18:39
.................

http://i45.tinypic.com/20f3gxd.jpg

http://i50.tinypic.com/j7rh4x.jpg

http://i47.tinypic.com/2zqg56u.jpg

http://i45.tinypic.com/344f9rd.jpg

Wat kan ik zeggen, klinkt als alles wat hier niet staat... Vol en warm, zeer bluesy volle sound, lekker clean met een randje.
Speelt als een droom, redelijk zwaar maar niet zo veel zwaarder dan mijn custom shop 60's strat, slechts een klein verschil.
Frets zijn eens gevijld geweest maar nog dik in orde, komt van de originele eigenaar die er de laatste 10 jaar nog zelden op speelde.
Zwaar getwijfeld door de vele reacties hierboven, heb er dan ook meer dan een uur zitten op spelen back to back met mijn cs strat en het was mij zeer duidelijk, Hendrix sound de volle moot.

Heb er nog wat kunnen afdoen ook; voor 1000€ gekocht (vraagprijs was 1350)
Sorry voor de slechte pics, rap wat geschoten met m'n telefoon, wil wel eens wat betere posten indien gewenst.

Zeer tevreden!!:)

Braindead
31 mei 2012, 18:49
Wow SBe. Wat een beauty! Prachtige nerf in de body en die kleur is echt fenomenaal. Mijn complimenten.

Pepe
31 mei 2012, 19:02
Ik zag 'm al een paar keer voorbij komen in de ads. Het is een rare body voor een late seventies, het rood uit de tri-tone wil nog wel eens vervagen maar niet zo sterk en overmatig UV zie je gelijk terug in het plastic maar het witte plastic is natuurlijk niet origineel. Wel mooie tekening.

SBe
31 mei 2012, 19:33
Over de burst had ik ook mijn vragen maar aan de achterkant zie je wel nog wat rood, de eigenaar (1ste eigenaar) vertelde me dat het rood sinds het begin niet zo fel was zoal ze meestal zijn. De slagplaat is origineel en goed onderhouden (komt op de foto witter uit dan dat ze eigenlijk is) de eigenaar liet de gitaar om de paar jaar kuisen en afstellen door een prof. De zadels zien er gewoon nieuw uit, hij legde deze geregeld is de Cola om de corrosie er af te halen.... Alle chroom is nog perfect, enkel wat vijsjes hebben wat roest, ziet er gewoon minder 'relic' uit dan m'n cs strat. Het enige waar ik eens moet naar kijken is de nut, deze is nogal ingesleten en zou eens vervangen mogen worden.

Mr.Fingers
31 mei 2012, 19:48
slagplaat is gemakkelijk te achterhalen, als je ze losschroeft, moet je aan de achterzijde een stickertje zien met daarop het serienummer dat op de kop staat, idem met de body... Ziet er wel een fraaie plak hout uit.

Pepe
31 mei 2012, 19:58
Vanaf 75/76 kreeg de strat zwart plastic, pas in '81/'82 werd er weer wit gemonteerd. Aftermarket dus. De pickups zijn ook simpel te herkennen. Of het zijn de date stamped grays of de zwarte plastic met het productie nummer en dan moet de brugpup een gele hot lead hebben.

Ik denk sterk dat het een 80/81 model is gezien de body. Aan de gitaar zelf kan je dat niet zien, ze kregen allemaal de 9 prefix.

SBe
31 mei 2012, 20:47
Wow SBe. Wat een beauty! Prachtige nerf in de body en die kleur is echt fenomenaal. Mijn complimenten.
Thanks man!
@pepe, ik heb eens gebeld met de verkoper en hij zou de slagplaat en pu covers laten veranderen hebben midden jaren 80 naar wit,de originele zou hij nog hebben en ging ze mij opsturen ( van mij mag ze ook van 81 zijn; is mijn geboorte jaar). De pickups ga ik eens bekijken dit weekend, dan vijs ik de slagplaat er eens af.
Bedankt voor de reacties!

Oranjeaap
1 juni 2012, 15:48
Het zou mij niet verbazen als de pickups niet origneel blijken te zijn. Ik had deze gitaar ook al eerder te koop gezien en toen vond ik hem er wel leuk uit zien, maar nu ik jou foto's zie moet ik toch zeggen dat ik em erg erg mooi vind. Ik vermoed wel dat hij een refret heeft gehad als ik zo naar de kleur van de toets en naar de frets kijk

muziekschuur
1 juni 2012, 15:56
D'r is vast aan gesleuteld. En dat mag. Mooie gitaar, ziet er goed onderhouden uit...

California Jam
2 juni 2012, 18:53
Ik vind het ook een mooie strat! Ik heb dit topic doorzitten lezen en kon me ook totaal niet vinden in de opmerkingen dat er alleen maar een dun disco geluid uit zou komen. Ik heb zelf een '78 strat (origineel USA) en die klinkt lekker vet en vol dus tja, ik kon me haast niet voorstellen dat het met deze ook niet zo zou zijn. En gelukkig bevestig je dit met je ervaring! Veel plezier ermee! Die gitaar heeft zo te zien al wat meegemaakt en nu kun jij je er lekker mee vermaken, top toch?

the sure thing
3 juni 2012, 09:57
Toen ik in de jaren 80 begon met gitaar spelen, stonden de eind jaren 70 strats van Fender bekend als "instabiele honkbalknuppels". En nu: zijn ze goed van kwaliteit! Ik heb een aantal eind jaren 70 modellen in mijn handen gehad, en de kwaliteit en bespeelbaarheid varieert nogal.

geert1976
3 juni 2012, 13:15
Vanaf 75/76 kreeg de strat zwart plastic, pas in '81/'82 werd er weer wit gemonteerd. Aftermarket dus. De pickups zijn ook simpel te herkennen. Of het zijn de date stamped grays of de zwarte plastic met het productie nummer en dan moet de brugpup een gele hot lead hebben.

Ik denk sterk dat het een 80/81 model is gezien de body. Aan de gitaar zelf kan je dat niet zien, ze kregen allemaal de 9 prefix.

Je hebt gelijk pepe.

Als ik de bellycut zie en de bovenzijde van de bodyshape, denk ik ook dat het een modeljaar 81/82 is.

E en S serienummers zijn in de periode 79/81 langs elkaar gebruikt.

een E-000 is 1979 bijvoorbeeld, waar je 1980 zou verwachten.

SBe
3 juni 2012, 14:03
Na een paar dagen toch wel nog steeds tevreden over m'n aankoop, er is echter 1 ding wat me stoort.
Ik speel voor 80% met een germanium fuzz, fuzz helemaal open, gitaar een beetje terugdraaien naar 9 voor een mooie cleane sound met wat extra karakter en crunch.
Bij m'n andere twee fenders (CS 63 Tele en CS 60's Strat) werkt dit perfect en gaat het van enkel fuzz tot clean ergens tussen 10 en 8.
Hier zit bij deze m'n probleem, als ik het volume een terugdraai gaat hij van dirty naar clean in een millimeter, geen sweet spot te vinden - gewoon alles of niets.
De volume knop werkt anders wel goed.
Weet iemand hier raad mee?

Pepe
3 juni 2012, 14:29
Je hebt daar een logaritmische zitten, vervang hem door een lineaire.

SBe
3 juni 2012, 15:35
Je hebt daar een logaritmische zitten, vervang hem door een lineaire.

Bedankt voor de tip, gaan we deze week eens werk van maken.

Antoon
3 juni 2012, 16:43
Of 250k als er nog een 1M in zit

soup
3 juni 2012, 16:51
Ik heb er een gehad uit dat jaar. Hals was stabiel. Verkocht om dat de frets zo goed als versleten waren en een refret boven mijn budget lag. Wat ook mee speelde was dat de dikke laag polyurethaan lak op de hals en toets erg stroef waren. Geluid was uniek, erg dun, maar ik vond het prachtig. Gitaar zelf was ook erg mooi vond ik. En ze kunnen ook echt heel erg zwaar zijn.

Ze kunnen dus erg wisselend zijn dus je zou er gewoon een uurtje op moeten spelen en neem dan ook je eigen strat mee.

Staat dat ding te koop op internet? Post dan eens een linkje. Die strats zijn niet echt populair en de vraagprijs is dan al snel te hoog. Wij kunnen wel oordelen of het de moeite waard is maar voor boven de 1000 euro moet het voor mij persoonlijk al een heel mooi en uniek exemplaar zijn.

Voor het geld kun je snel een betere strat kopen.
Was dat die paarse beat up strat?

Toaster
3 juni 2012, 19:19
Als je toch bezig bent:

De plastic "nut" vervangen voor een betere (bijvoorbeeld been)
En de zadeltjes vervangen voor de vintage RI's klinkt stukken beter. Heb ik bij mijn 73-er ook gedaan.

Pepe
3 juni 2012, 19:23
Het "dunne" geluid van een seventies strat ligt aan een aantal factoren. De non staggerd pickups en de zinc trem zijn de grootste boosdoenders.

Napoje
4 juni 2012, 16:21
Speelde Jimi ook niet op zo'n 70ies strat? Die klinkt nou niet echt dun.

sjoerd5
4 juni 2012, 16:35
Jimi speelde een '68 of '69 ? Dus nog met 4 punts bevestiging en ik gok ook andere brug en pickups.

geert1976
4 juni 2012, 16:39
Jimi speelde een '68 of '69 ? Dus nog met 4 punts bevestiging en ik gok ook andere brug en pickups.

Jimi overleed al in 1970, dus die heeft de driepunts disco strats niet meer meegemaakt.
Hendrix speelde overigens op alles wat 6 snaren had, Gibson Fender, Danelectro etc., maar de meeste mensen herinneren hem met de 68/69 Strat.

bat
4 juni 2012, 16:59
Ik heb eigenlijk niks toe te voegen aan de discussie, behalve dan dat ik het een übergeile gitaar vind.

SBe
5 juni 2012, 14:38
Ik heb eigenlijk niks toe te voegen aan de discussie, behalve dan dat ik het een übergeile gitaar vind.

Thanks man!

Ik heb ondertussen de slagplaat er eens afgehaald en:

5-way switch is van 95
Pick-ups zijn origineel van 79 (datum staat er ingestempeld)
Pots zijn ook origineel, maar zijn volgens abacus (gitaarbouwer/hersteller) mogen ze wel eens vervangen worden. De pickups ga ik ook vervangen door Lollar Vintage Blackface PU's, de originele nek PU klinkt zeer goed en vol maar vooral de bridge PU is mij te schel en niet goed bruikbaar voor wat ik zoek.
Morgen af te halen, ben benieuwd..

Eko
5 juni 2012, 22:07
Nog even en dan is het een hele goede strat mits alles vervangen wordt.......
Ook ik heb ze vroeger gehad en niet voor niets weg gedaan. Ze zijn vaak mooi om te zien , maar dat waren Fiats soms ook.
Geef niet op, er is vast wat van te maken.

groovieguitarguus
6 juni 2012, 00:13
Thanks man!

De pickups ga ik ook vervangen door Lollar Vintage Blackface PU's, de originele nek PU klinkt zeer goed en vol maar vooral de bridge PU is mij te schel en niet goed bruikbaar voor wat ik zoek.
Morgen af te halen, ben benieuwd..

Ben benieuwd... ik heb de Lollars kort in mijn Strat gehad... wel sprankel, maar te weinig 'ballen' en balans tussen Neck (lekker) en brug (te dun)... heb er nu Rumplestilskin Expirence inzitten... Fijn!!!!

SBe
6 juni 2012, 14:50
Vandaag gitaartje afgehaald en meteen getest - die Lollar PU's klinken echt wel goed, een zeer typische fender-klank, doet mij eerder denken aan een 50's sound strat, mooie vintage sound.
Volume knop is vervangen naar lineair en er is ook een condensator vervangen, verder wat opgekuist en eens goed afgesteld. Heeft me nog iets gekost maar alles samen zit ik nog net niet aan de prijs van een American standard strat en nu heb ik een mooie vintage strat die goed speelt én zeer goed klinkt.
Zeer tevreden van mijn beslissing.

Bedankt voor de vele tips van waar op te letten etc..

groovieguitarguus
7 juni 2012, 00:21
Goed te horen en te lezen!!! Mooi project geworden! En ook dat de sound precies is wat je zoekt / zocht.
De Lollars hadden absoluut 'sprankel'... voor mijn stijl (toepassing in een All Round band) te weinig 'ballen'...
Maar zoveel smaken... Lollar is zeker toonaangevend.
Ik vind het absoluut een hele gave en authentieke Strat!!! Gefeliciteerd!!!!

Difficulttocure
8 juni 2012, 16:03
cool! ziet er goed uit. een mooie player.
tis altijd een beetje kiele-kiele met die 70s strats. Ik heb er eentje uit '74, sunburst, maple toets. Ik was in Angel Music Shop in Londen en daar hing die '74 en ook een '75, maar die '74 klonk 1000x beter.