PDA

View Full Version : vraag over akkoord schema's voor liedjes



MRH
29 mei 2012, 23:29
Ik heb een vraag over akkoord begeleiding bij liedjes....bij de meest sites zie jevoor de begeleiding de akkoordjes boven een regel tekst staan.....bv:



A E
Dit is een regel met tekst

wat ik alleen niet begrijp is hier nooit slagschema's bij staan...of is het zo dat je de A en E akkoorden dan maar één maal downstroke aanslaat?

aaronstonebeat
30 mei 2012, 00:15
Als je geluk hebt, staan de akkoorden op min of meer de juiste plaats boven de tekst. Bij dit soort 'akkoord en tekst-documenten' zit geen enkele informatie over de muziek behalve het benoemen van de akkoorden, en zelfs daarbij weet je van tevoren nooit zeker of wat je aantreft ook klopt.
Bovendien zeggen namen van akkoorden niets over exacte liggingen, vingerzettingen.

Wil je wat dieper graven dan kun je beter zoeken naar 'tab' (+ artiest en liedtitel); het probleem is dan dat je meestal alleen een opeenvolging ziet van vingerzettingen op de toets zonder enige akkoordbenamingen of ritmische informatie.

Als je geluk hebt, vind je accurate tabs in Guitar Pro (TuxGuitar (http://en.wikipedia.org/wiki/TuxGuitar) is een freewarevariant). Dat biedt wel ritmische informatie in de vorm van notenschrift.

Wat je moet doen, mijn advies, is goed luisteren naar de muziek die je wil spelen en een manier vinden om die op je eigen gitaar te reproduceren. Alle denkbare vingerzettingen en aanslagpatronen zijn mogelijk maar meestal is het behoorlijk 'voor de hand liggend', letterlijk.

In vervlogen tijden hadden mensen niet meer dan radio's en grammofoonplaten om muziek van te leren; nog eerder was de enige mogelijkheid om zelf naar uitvoeringen van muziek te luisteren (Mozart schreef als kind al partituren van concerten die hij met zijn vader had bezocht). Het vermogen van de gemiddelde mens om accurate transcripties van muziek te maken, is naar mijn idee niet zo groot; de kans om goede gratis transcripties op het internet aan te treffen nog kleiner. Er is wel veel te vinden maar geen andere manier om te beoordelen of het klopt dan zelf te luisteren.

En dat veronderstelt dat je goed kunt luisteren; dus train je oor en je vaardigheid op de gitaar. Zoek het zelf uit, daar kom je uiteindelijk veel verder mee.

barno
30 mei 2012, 00:23
mijn dochter speelt sinds kort gitaar. ik ben verbaasd hoe pragmatisch ze dat aanpakt met haar tablet in de zetel. ze zoekt op het net akkoordenschema's, tegenwoordig vind je van zowat elke song in no time akkoorden. Ze neemt snel wat printscreens. zoekt dan het nummer zelf op, zet dat op, haalt de printscreens naar voor en speelt mee. Zo leert ze slag, ritme, dynamiek.

Ze heeft wel het geluk dat ze een pa heeft die af en toe kan zeggen: hola, dat klopt niet en het even met haar doorneemt, er zijn nl nogal wat van die akkoordenschema's die niet helemaal kloppen.

aaronstonebeat
30 mei 2012, 00:29
...tegenwoordig vind je van zowat elke song in no time akkoorden. Ze neemt snel wat printscreens. zoekt dan het nummer zelf op, zet dat op, haalt de printscreens naar voor en speelt mee. Zo leert ze slag, ritme, dynamiek.


Omdat ze analytisch kan luisteren, hoort ze kennelijk welke actie nodig is. Wat ervaring in de buurt kan natuurlijk ook nooit kwaad :ok:

Meneer Zwijn
30 mei 2012, 00:31
Klopt, kan je allemaal doen. En dan heb je ook nog YouTube, kan je alles nog eens duidelijk zien vanuit 4 camera-standpunten...
Het is wel makkelijker dan vroeger, inderdaad, om op jezelf te leren. Maar naar mijn idee vervangt het nog steeds niet een goede leraar.

MRH
30 mei 2012, 00:44
thx voor de replies...

ik probeerde het volgende liedje mee the strummen met akkoordjes:

A..................E
Going down the line, my head up high
F#min.............D.............A
Wonder why it´s so hard to feel fine
A................E
Got all I need Plastic teeth

de tempo's waarop zich de akkoordjes wisselen verschilt ook dus ik merkte dat ik tijd nodig had om slagjes te zoeken die lekker lopen.....ik kan me voorstellen dat een ervaren gitarist die dit noteerd ook de slagjes erbij zet zodat je meteen kunt focussen daarop omdat je immers begint en ervaring op moet bouwen....Als je dan een aantal liedjes kent en ervaring hebt kan ik me voorstellen dat je het dan vanzelf wel kunt.

aaronstonebeat
30 mei 2012, 00:51
Ik heb het eigenlijk allemaal geleerd van 'Gitaar spelenderwijs' door Jan Mol, een cursus die op TV werd uitgezonden, gepresenteerd door Lut Leysen; voor enige guldens (17,50 meen ik; mijn ouders betaalden) werden cursusboek en grammofoonplaat toegestuurd. Daaruit heb ik me in de jaren '70 de basis van harmonieleer eigen gemaakt en hoe je die op de gitaar kunt realiseren.
Sinds die tijd heb ik met de gitaar in de hand naar muziek geluisterd om erachter te komen hoe die in elkaar zat, 'trial and error' vaak, je wordt er steeds beter in. Pas de laatste tien jaar maak ik gebruik van het internet om akkoorden op te zoeken (soms is het toch wel makkelijk, zeker als het even snel moet, vaak is het ook frustrerend); de laatste twee, drie jaar ben ik actief met tabs, noodgedwongen omdat veel jonge gitaarleerlingen lijken te leven in een universum waar tabs het enige en alles schijnen te zijn. Het systeem heeft zijn merites, maar het vermijden van inzicht in muzikale structuren, zowel harmonisch als ritmisch, vind ik een groot manco.
Oude lul, over en uit :D

aaronstonebeat
30 mei 2012, 00:58
thx voor de replies...

ik probeerde het volgende liedje mee the strummen met akkoordjes:

A..................E
Going down the line, my head up high
F#min.............D.............A
Wonder why it´s so hard to feel fine
A................E
Got all I need Plastic teeth

de tempo's waarop zich de akkoordjes wisselen verschilt ook dus ik merkte dat ik tijd nodig had om slagjes te zoeken die lekker lopen.....ik kan me voorstellen dat een ervaren gitarist die dit noteerd ook de slagjes erbij zet zodat je meteen kunt focussen daarop omdat je immers begint en ervaring op moet bouwen....Als je dan een aantal liedjes kent en ervaring hebt kan ik me voorstellen dat je het dan vanzelf wel kunt.

Het is 'tricky' en het is heel simpel. De eerste A sla je een halve tel voordat de maat echt begint aan, en dat geldt ook voor sommige andere akkoorden.

????

Heb je een idee van maten? Dat je telt van 1-2-3-4 of 1-e 2-e 3-e 4-e? En dat je soms aanslaat op de tel of soms er tussenin, op de 'e' in plaats van op de 1, 2, 3 of 4?

MRH
30 mei 2012, 02:17
ja heb juist deze structuur tussen mijn oren want ik heb als beginner 2 cursus boeken doorlopen om te beginnen (slaggitaar1 en 2 incl. alle barre akkoorden en 16beat slagjes).....daar had ik de structuur omdat alle maten de slagjes up-down, deadnotes, staccato alles erop en eraan werd aangegeven en heb gevolgd, dus nu ik begin met liedjes was ik de structuur van de slagjes even compleet kwijt.

aaronstonebeat
30 mei 2012, 14:25
Ik denk dat één plaatje hier meer zegt dan duizend woorden, en het is minder werk dat plaatje te maken dan die woorden te bedenken en op te schrijven:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HTDE3TZS.jpg

In grote lijnen is dit het, afgezien van de solo.

MRH
30 mei 2012, 21:11
Zo kan je hem ook spelen, maar dit is toch een andere versie van spelen dan het strummen van de akkoordjes.

Laat ik de vraag anders formuleren...


F#min.................D.......A
Wonder why it´s so hard to feel fine

b.v. bij dit fragment als je akkoordjes strumt....zocht ik een lekker bijbehorend slagje...dus m.a.w. wat sla je aan tussen de F#min en D.....is dat alleen een Down stroke. of een Up-Down-Up....of een weet ik wat...omdat er tussen D en A minder tijd zit sla je dus weer een ander slagpatroontje.

Blijkbaar is dit compleet ter improvisatie van de speler maar ik hoopte bij dit soort liedjes ook een slagpatroontje tussen de akkoordovergangen zodat ik sneller op weg zou komen.

aaronstonebeat
30 mei 2012, 21:26
De Fism speel je op de 1 van de betreffende maat; de D zit op de laatste achtste noot, de 'e' van 4-e, en A op de vierde achtste noot van de volgende maat, de 'e' van 2-e.
Dat is waar in dat fragment de accent cq. de akkoordovergangen zitten.

Maar je kunt er alle kanten mee op; je zou het zelfs als een reggae kunnen spelen door alleen akkoorden op tel twee en vier aan te slaan. Of je zou een algemeen patroon van d-d-u-u-d-(u) toe kunnen passen; dan zit je qua aanslag volgens mij op halve snelheid, het nummer is traag genoeg om alles omlaag aan te slaan.

Ik vind het best moeilijk om zo'n nummer dat ik helemaal kan dromen te reduceren tot de algemeenheid van een 'slagje' :makeup:
Wat ik doe als ik zoek waar de accenten in een nummer zitten, is meetikken met mijn vingers; 1-2-3-4 is dan bij mij pink-ring-middel-wijs, en zo hoor ik of een accent op de tel zit of juist tussen twee tellen in.

Martin_
31 mei 2012, 20:11
http://www.youtube.com/watch?v=CQYzH8SUGDc
Misschien kun je hier wat bruikbaars uithalen. Of Aaron moet te verleiden zijn om een versie op youtube te gooien:)

Ik heb overigens gemerkt dat filmpjes die je echt op youtube kijkt, meer synchroon zijn dan "embedded" filmpjes zoals in deze post.

MRH
2 juni 2012, 15:34
Zo kan je hem ook spelen, maar dit is toch een andere versie van spelen dan het strummen van de akkoordjes.

Laat ik de vraag anders formuleren...


F#min.................D.......A
Wonder why it´s so hard to feel fine

b.v. bij dit fragment als je akkoordjes strumt....zocht ik een lekker bijbehorend slagje...dus m.a.w. wat sla je aan tussen de F#min en D.....is dat alleen een Down stroke. of een Up-Down-Up....of een weet ik wat...omdat er tussen D en A minder tijd zit sla je dus weer een ander slagpatroontje.

Blijkbaar is dit compleet ter improvisatie van de speler maar ik hoopte bij dit soort liedjes ook een slagpatroontje tussen de akkoordovergangen zodat ik sneller op weg zou komen.

bedankt voor de feedback! Heb het inmiddels aardig in de vingers; vrijdag ook met gitaarleraar gespeeld...dit was het 1e nummer namelijk dat ik ging spelen met hem omdat we tot nu toe alleen basis gedaan hebben (rock solo technieken en korte licks en akoordenschema's incl. barré)

vind zelf de intro nog het moeilijkst op tempo...de solo kan ik wel meespelen op tempo; heerlijk ben er al aan verslaafd :)

Roxanne Poeki
19 juni 2012, 19:39
Van Guitar Pro heb ik ook al heel veel geleerd. Maar helaas enkel vingerzettingen en geen akkoorden. Slagritmes horen en naspelen is blijkbaar niet mijn sterkste kant want daar sukkel ik enorm mee. Ik heb net mijn eerste liedje ondervonden. Zocht de akkoorden op op het net en probeerden deze te spelen. Gelukkig was het strumming pattern supereenvoudig! Op naar de volgende en op naar een goed gehoor!