PDA

View Full Version : begonnen met liedjes



pescatore
29 mei 2012, 22:22
Hey,

Ik ben nog niet zo lang bezig en heb onlangs de actie van mijn (acoustische) gitaar laten verlagen, en ben nu op het punt van simpele liedjes spelen gekomen. Alles gaat prima an sich, zeker met capo. Mijn vraag is, met capo mis ik zelden een noot van mijn uber simpele liedjes, zonder capo wil ik nog weleens wat mutes hebben en ik hoor nog niet heel goed wanneer dat is maar ik merk het als ik random even langzaam strum.

Mijn vraag is nu, is dit waarschijnlijk een kwestie van dat de actie van mijn gitaar nog steeds niet in orde of is het normaal dat je met capo 50 x zo weinig druk op de snaren hoeft te geven, of onderschat ik hoeveel druk ik moet zetten op de snaren, want met de druk die ik nu geef daar crush je makkelijk een mandarijn mee :)?

Gr

Robin...
29 mei 2012, 22:57
Als de actie goed is zal er helemaal geen probleem moeten zijn. Maar als je zelf misschien 0.12(of dikker) snaren gebruikt kan het ook wat moeilijker spelen zijn vooral voor beginnende. Maar probeer vooral zonder capo te spelen. Ook al is een nummer met een capo geschreven probeer het dan ook zonder capo te leren. Als je is een keer ergens moet spelen en je heb geen capo bij je is het veel makkelijk om nog steeds je dingetjes te kunnen doen. En het uitzoek van de akkoorden brengt je veel verder.

Tuurlijk is met capo makkelijker omdat normaal je nut wat hoger licht dan je frets. Maar ik herinner me niet dat het 50x verschil uitmaakt en dat ik zonder sinaasappelsap aan het maken ben.

Ernest01
29 mei 2012, 23:01
Ligt eraan waar de capo zit, maar je hebt inderdaad minder 'kracht' nodig. En mute lijkt mij geen actie probleem. Dan denk ik
meer aan buzz, oftewel aanlopen van de snaren.
Misschien eens de vingerpositie/plaatsing bekijken, of het daaraan ligt ?

pescatore
30 mei 2012, 00:11
Ok tnx. Ik weet op dit moment niet anders dan hoe ik als een robot capo positie en akkoorden kopieer. Ben als trots dat ik liedjes met 4 akkoorden speel haha, maar zal het zeker in gedachten houden. Wat voor snaren zijn aan te raden dan? Bestel ik ze meteen :p

Ik ben best een stevige kerel (hiermee wil ik aangeven dat ik me afvraag hoe meisjes van 12 dit oplossen) en ik krijg bijv vaak een mute bij het E-akkoord bij mijn wijsvinger. Druk ik nog harder dan komt de noot er prima uit, ik zit netjes dicht bij de fret overigens. Ik heb een andere gitaar die sowieso wat beter speelt maar die ligt 250km verderop en daar kom ik de komende 10 dagen niet bij. Op zich zou de actie goed moeten zijn, zo'n 2.5 mm bij de E op de 12e fret, maar ik heb toch het idee dat ik onnatuurlijk hard moet drukken. Om te vergelijken: ik heb geprobeerd met dezelfde kracht in mijn arm te knijpen en dat geeft geen fijn gevoel.

Ik heb ook een beetje het idee dat die onzin in mijn hoofd zit, maar ik kan me niet voorstellen dat er zoveel kracht nodig is aan de andere kant. Maar eens even een ervaren speler proberen te zoeken en kijken wat die ervan vind denk ik...

peppie55
1 juni 2012, 22:57
Ok tnx. Ik weet op dit moment niet anders dan hoe ik als een robot capo positie en akkoorden kopieer. Ben als trots dat ik liedjes met 4 akkoorden speel haha, maar zal het zeker in gedachten houden. Wat voor snaren zijn aan te raden dan? Bestel ik ze meteen :p

Ik ben best een stevige kerel (hiermee wil ik aangeven dat ik me afvraag hoe meisjes van 12 dit oplossen) en ik krijg bijv vaak een mute bij het E-akkoord bij mijn wijsvinger. Druk ik nog harder dan komt de noot er prima uit, ik zit netjes dicht bij de fret overigens. Ik heb een andere gitaar die sowieso wat beter speelt maar die ligt 250km verderop en daar kom ik de komende 10 dagen niet bij. Op zich zou de actie goed moeten zijn, zo'n 2.5 mm bij de E op de 12e fret, maar ik heb toch het idee dat ik onnatuurlijk hard moet drukken. Om te vergelijken: ik heb geprobeerd met dezelfde kracht in mijn arm te knijpen en dat geeft geen fijn gevoel.

Ik heb ook een beetje het idee dat die onzin in mijn hoofd zit, maar ik kan me niet voorstellen dat er zoveel kracht nodig is aan de andere kant. Maar eens even een ervaren speler proberen te zoeken en kijken wat die ervan vind denk ik...

Had ik ook wel in het begin (nog geen jaartje geleden), maar dit verandert heel snel. Je moet gewoon wat meer kracht in je handen krijgen. Probeer ook eens met barre akkoorden te spelen, dan krijg je snel veel kracht in je handen.

Misschien is de actie bij de nut te hoog, deze zou nog geen milimeter moeten zijn. Hierdoor kan je misschien bij de eerste fret er moeilijk iets uit krijgen.

Rizz
3 juni 2012, 10:35
Hey,

Ik ben nog niet zo lang bezig en heb onlangs de actie van mijn (acoustische) gitaar laten verlagen, en ben nu op het punt van simpele liedjes spelen gekomen. Alles gaat prima an sich, zeker met capo. Mijn vraag is, met capo mis ik zelden een noot van mijn uber simpele liedjes, zonder capo wil ik nog weleens wat mutes hebben en ik hoor nog niet heel goed wanneer dat is maar ik merk het als ik random even langzaam strum.

Mijn vraag is nu, is dit waarschijnlijk een kwestie van dat de actie van mijn gitaar nog steeds niet in orde of is het normaal dat je met capo 50 x zo weinig druk op de snaren hoeft te geven, of onderschat ik hoeveel druk ik moet zetten op de snaren, want met de druk die ik nu geef daar crush je makkelijk een mandarijn mee :)?

Gr

Troost je, ik kan met een capo ook beter spelen dan zonder (na 20 jaar).. Heeft idd te maken met je actie, maar ook de afstand tussen de frets, tenminste, dat is mijn ervaring..

De druk die je uitoefent is hoog, maar dat gaat echt vanzelf beter, tot het moment komt dat je het niet meer door hebt. 1 veelvoorkomende fout die ik tegenkom bij beginners is dat ze de druk op de snaren verkeerd leggen, zeker bij steelstrings. Als je je duim over je hals hebt hangen, zorg dan dat je wel de goede kant opknijpt.. Als de voorste knokkel van je duim wit wordt van het knijpen, doe je iets niet goed.. Weet niet of het zo is, mar zorg dat de druk tussen je vingers en de binnenkant van je hand ligt, dus horizontaal ipv verticaal..

pescatore
3 juni 2012, 15:31
OK tnx. Wss moet ik er inderdaad eventjes doorheen. Heb al wat elixer .10 snaartjes besteld for the time being

Rizz
3 juni 2012, 15:34
OK tnx. Wss moet ik er inderdaad eventjes doorheen. Heb al wat elixer .10 snaartjes besteld for the time being

.010 op akoestisch? Kan wel, maar zal wat iel gaan klinken.. En je afstelling zal wat anders gaan worden Plus, je bent toch geen mietje? drukken zal je! :D

pescatore
3 juni 2012, 16:00
Ok, overal zijn de adviezen anders :D