PDA

View Full Version : nogal ingewikkelde schakelaar nodig..



Ijselrobo 07
29 mei 2012, 22:14
Mijn setup:
Gitaar --> M-Audio Fast track ultra --> KORG DT-10 --> Dunlop Wah --> HT-Dual --> Digitech BP80 --> Digitech RP300R Artist --> Blackstar HT-20 (Left output RP300R) & Marshall JTM45 (Right output RP300R).

Om toch het cleane geluid van mijn amps te krijgen (zonder pedalen ertussen), had ik het volgende idee:
De M-Audio heeft 6 output's. een van die output's gaat gewoon naar de KORG DT-10, zoals normaal. maar een andere output gaat naar een schakelaar-achtig-kastje. In dat kastje komen ook de 2 input's van de RP300R samen. Dan heb ik ook nog een stereo out voor de versterkers nodig (omdat ik stereo effecten gebruik)

Dus ik zoek een schakelaar met 2 (of meer) stereo input's en minimaal 1 stereo output waar ik tussen de input's (en eventueel tussen de output's) kan schakelen.
ik zal proberen een tekening te maken als het onduidelijk is.

iemand een idee?

Nielsje
29 mei 2012, 22:19
Ah toe Mitch, mag ik? Mag ik?!? :D

Nielsje
29 mei 2012, 22:44
Goed, IJselrobo, ik heb er even over nagedacht en ik kwam tot de conclusie dat ik er geen fluit van snap.
Dat je twee versterkers gebruikt: daar zijn er meerdere van die dat doen en daar is niets mis mee.
Maar je wil dus je hele effecten keten bypassen, zodat je ook uit beiden tegelijk clean kan krijgen.
Zeker in combinatie met die M-audio is dat best een lastig iets om op te lossen..

Mijn advies is iets waar je wellicht niet op zit te wachten:
- ditch die M-audio.
- weg met de digitech multibakken.

Neem dan gewone stompboxes met een goede bypass.
Als je dan je cleane sound van je amps wil, kan je gewoon je effect uitschakelen.
Eventueel als je het nodig vindt en het geld hebt, kan je eens kijken naar programmeerbare looper.

Ijselrobo 07
29 mei 2012, 23:12
Al mijn delay's, flanger's, reverb's, noisegate's enz. enz. zitten in die multi-effecten, die weg doen is denk ik geen mogelijkheid. of ik moet al een x aantal pedalen kopen waar ik dezelfde mogelijkheden mee heb...
Hier heb ik effe het schema getekend hoe ik het bedoel:
http://img849.imageshack.us/img849/6973/opstellingmetstereosele.png (http://imageshack.us/photo/my-images/849/opstellingmetstereosele.png/)

Hier de schakelaar zoals ik 'm in gedachten heb:
http://img51.imageshack.us/img51/976/stereoselector.png (http://imageshack.us/photo/my-images/51/stereoselector.png/)

Bestaat zo'n schakelaar? zo niet, poging wagen het zelf te maken??

TimS
29 mei 2012, 23:15
Zet al je pedalen gewoon in een simpele looper, ben je ook klaar.

Liquid_Metal
29 mei 2012, 23:15
Tijd voor een Sound Sculpture Switchblade.

Rinze
29 mei 2012, 23:48
Begrijp ik nu goed dat je een usb-geluidskaart in je setup hebt zitten :???:

bass blom
29 mei 2012, 23:55
http://i.imgur.com/gzjnS.gif

N.D.
30 mei 2012, 00:22
Goed, IJselrobo, ik heb er even over nagedacht en ik kwam tot de conclusie dat ik er geen fluit van snap.
Dat je twee versterkers gebruikt: daar zijn er meerdere van die dat doen en daar is niets mis mee.
Maar je wil dus je hele effecten keten bypassen, zodat je ook uit beiden tegelijk clean kan krijgen.
Zeker in combinatie met die M-audio is dat best een lastig iets om op te lossen..

Mijn advies is iets waar je wellicht niet op zit te wachten:
- ditch die M-audio.
- weg met de digitech multibakken.

Neem dan gewone stompboxes met een goede bypass.
Als je dan je cleane sound van je amps wil, kan je gewoon je effect uitschakelen.
Eventueel als je het nodig vindt en het geld hebt, kan je eens kijken naar programmeerbare looper.

Dit. En dan hoef je nog nieteens allemaal losse effecten te kopen, maar desnoods 1 multieeffect van fatsoenlijke kwaliteit. Met minder meuk in je keten heb je nieteens een gate nodig.

DemolitionColorScheme
30 mei 2012, 09:46
Heb je overigens geen problemen met die M-Audio? Dat is toch een soundcard? Heb je daar een laptop aan hangen? Heb je geen impedance problemen en extra noise?

HaroldA
30 mei 2012, 09:51
Begrijp ik nu goed dat je een usb-geluidskaart in je setup hebt zitten :???:


Heb je overigens geen problemen met die M-Audio? Dat is toch een soundcard? Heb je daar een laptop aan hangen? Heb je geen impedance problemen en extra noise?

Ijsel, kun je nog 1 keer uitleggen waarom je een geluidskaart in je setup hebt? Ik kan ook geen enkele reden verzinnen.

Dimitri92
30 mei 2012, 10:45
Ijsel, kun je nog 1 keer uitleggen waarom je een geluidskaart in je setup hebt? Ik kan ook geen enkele reden verzinnen.

Dat zou ik ook wel eens willen weten... ik heb je setup meerdere keren voorbij zien komen maar ik snap dr echt geen snars van....
Hoe 't bij mij over komt: zonde van die jtm45 al die rotzooi ervoor

JohnLord
30 mei 2012, 11:38
Dat laatste is ook mijn idee. Een schakelaar zoals jij die wil zal ook nog eens niet goedkoop zijn. Voordat je ook nog eens aan dat grote pedalboard begint waar je het in het pedalboardtopic over had zou ik zeker naar andere mogelijkheden kijken. Ik denk dat je er met alleen vier of vijf stompboxjes van goede kwaliteit i.c.m. je JTM ook bent.

refused199
30 mei 2012, 11:55
Inderdaad, al die onzin tussen je gitaar en versterker slaat helemaal nergens op.
Houd het simpel en bruikbaar, dan heb je ook meer aan die amp van je.

Rakker
30 mei 2012, 13:19
Ik heb ook gewoon een geluidskaart tussen m'n setup hoor, twee zelfs! M-Audio Fast Track en Apogee GIO. Wat valt daar niet aan te snappen? En mijn setup is misschien nog wel ingewikkelder dan deze...

OT: Ik kan je helaas niet helpen met je schakelaar, maar hij ziet er opzich helemaal niet ingewikkeld uit, het is gewoon een soort dubbele ABY switch dus dat moet vast wel door iemand hier te bouwen zijn. In mijn geval gebruik ik voor de GIO een AB switch, en de M-Audio zit aan het begin van de chain via een Y-splitter dus die beinvloed de rest verder niet.

Snappen jullie boutique snobs het nog? ;)

DemolitionColorScheme
30 mei 2012, 13:44
Ik heb ook gewoon een geluidskaart tussen m'n setup hoor, twee zelfs! M-Audio Fast Track en Apogee GIO. Wat valt daar niet aan te snappen? En mijn setup is misschien nog wel ingewikkelder dan deze...
Ligt er een beetje aan waar je die voor gebruikt. Ik vind datsoort setups handig als je vrij complexe en unieke sounds wilt maken, maar ik doe dat liever post, dus na de recording, dan dat ik een soundcard tussen m'n amps zou gooien (ik gebruik een Axe-FX ULTRA, dus ik hang die sowieso voor de meeste recordings dus aan m'n soundcard).

Brum
30 mei 2012, 13:52
Wat ik van Ijselrobo eerder heb begrepen, is dat ie die geluidskaart gebruikt als een soort attuenator en daar is een geluidskaart helemaal niet voor bedoeld. Ook was de klacht dat het signaal nogal dun was en als ik dan de setup zie, dan is daar nogal veel in te winnen. Wat daarvoor te doen zijn al vaak telkens dezelfde tips voor gegeven.

Rakker
30 mei 2012, 13:55
Ik heb nog even nagedacht, en wat je eigenlijk gewoon in theorie nodig hebt zijn twee stereo A/B/Y switches. Ik heb even een tekeningetje gemaakt:

http://img525.imageshack.us/img525/6229/stereoab.jpg

Ik kan alleen nergens op internet een stereo A/B/Y switch vinden... Maar met deze wetenschap moet het voor pedalenbouwers toch een stuk minder ingewikkeld zijn dan dat het lijkt? ;)


Ligt er een beetje aan waar je die voor gebruikt. Ik vind datsoort setups handig als je vrij complexe en unieke sounds wilt maken, maar ik doe dat liever post, dus na de recording, dan dat ik een soundcard tussen m'n amps zou gooien (ik gebruik een Axe-FX ULTRA, dus ik hang die sowieso voor de meeste recordings dus aan m'n soundcard).

Inderdaad precies wat je zegt, maar die complexe en unieke sounds wil ik ook live en on the fly in de oefenruimte gebruiken.

HaroldA
30 mei 2012, 14:03
Ik heb ook gewoon een geluidskaart tussen m'n setup hoor, twee zelfs! M-Audio Fast Track en Apogee GIO. Wat valt daar niet aan te snappen? En mijn setup is misschien nog wel ingewikkelder dan deze...

Om iets op te nemen lijkt me dan, maar Ijsel gebruikt ze om z'n sound te maken. :???:

Rakker
30 mei 2012, 14:08
Wat dacht je van plugins? (Guitar Rig bijvoorbeeld)

HaroldA
30 mei 2012, 14:10
Wat dacht je van plugins? (Guitar Rig bijvoorbeeld)

Dat gebruikt de TS niet.

Rakker
30 mei 2012, 14:15
Waar maak je dat uit op?

HaroldA
30 mei 2012, 14:16
Waar maak je dat uit op?

http://img849.imageshack.us/img849/6973/opstellingmetstereosele.png

Edit ... en dit:


Al mijn delay's, flanger's, reverb's, noisegate's enz. enz. zitten in die multi-effecten

Rakker
30 mei 2012, 14:21
Daar valt niet uit op te maken of de TS wel of geen plugins gebruikt? Maargoed, misschien moet Ijsselrobo inderdaad maar eens gaan vertellen waar die de geluidskaart voor gebruikt :p. Niet dat dat echt relevant is aan zijn vraag, maar toch!

DemolitionColorScheme
30 mei 2012, 17:02
Wat ik van Ijselrobo eerder heb begrepen, is dat ie die geluidskaart gebruikt als een soort attuenator en daar is een geluidskaart helemaal niet voor bedoeld.
Als dat zo is, dan is dat, naar mijn mening echt ontzettend omslachtig ...



Inderdaad precies wat je zegt, maar die complexe en unieke sounds wil ik ook live en on the fly in de oefenruimte gebruiken.
Dat snap ik geheel. :) Ik heb dat voorheen ook gedaan, maar dan dus wel met een modelers (Guitar Rig / Axe-FX), vroeger eens met wat amps gedaan, maar bracht veel noise, een vrij dunne sound en een groundloop.

Met de Axe-FX kan ik hem dus aansluiten op m'n soundcard en Ableton Live, zodat ik plugins kan gebruiken die je normaal niet in pedalen zal vinden.

Maar goed, eerst maar eens duidelijk krijgen waarom de OP een soundcard in z'n setup heeft.

Ijselrobo 07
30 mei 2012, 17:09
komt 'ie dan: mijn versterkers trek ik niet meer open dan normaal en de m-audio staat niet zacht. de geluidskaart gebruik ik om het volume van de gitaar wat zachter te zetten om als het wat harder of zachter moet niet weer met de balans van de 2 versterkers te hoeven klooien.

HaroldA
30 mei 2012, 17:12
komt 'ie dan: mijn versterkers trek ik niet meer open dan normaal en de m-audio staat niet zacht. de geluidskaart gebruik ik om het volume van de gitaar wat zachter te zetten om als het wat harder of zachter moet niet weer met de balans van de 2 versterkers te hoeven klooien.

Een heel erg dure oplossing om impedantieproblemen en mogelijk headroom problemen te krijgen dus?

http://www.dv247.com/assets/products/61325_l.jpg

Ace 1.15.19
30 mei 2012, 17:16
Het is en blijft in elk topic weer dezelfde onnozele en zinloze discussie. De TS zegt keer op keer dat deze setup voor hem werkt en dat hij zo zijn sound krijgt. Toch wil hij elke keer wat anders en klopt het allemaal net niet.

Sommige mensen willen niet geholpen worden...


En ja, ook ik kijk steeds weer naar die gekleurde Paint-schema's en ik begrijp er werkelijk waar geen hol van.

DemolitionColorScheme
30 mei 2012, 19:35
komt 'ie dan: mijn versterkers trek ik niet meer open dan normaal en de m-audio staat niet zacht. de geluidskaart gebruik ik om het volume van de gitaar wat zachter te zetten om als het wat harder of zachter moet niet weer met de balans van de 2 versterkers te hoeven klooien.
I see ... zoals hier dan al gezegd is zeg je dat dat voor jou werkt, maar om eerlijk te zijn: er zijn čcht een hele hoop betere oplossingen voor dit, geloof me. Een soundcard heeft voor deze applicatie totáál geen toegevoegde waarde en, inderdaad, je krijgt impedantie problemen.

Mijn advies (ook al wil je hem misschien niet horen): er zijn multi-FX units waar je de output los van elkaar kunt afstellen, dus dan kun je per patch het volume van de ene amp lager zetten, of beiden of de ene lager en de ander hoger.

Je soundcard heeft voor de rest ook totaal geen switch mogelijkheden, vooral als je hem zonder laptop gebruikt. De functie die jij wilt, dat kan zo makkelijk met dat pedaal wat HaroldA heeft gepost, als voorbeeld, of desnoods een volume pedaal.

Alles werkt, als het werkt, maar dat wil niet per definitie zeggen dat het niet beter / effectiever kan. :)

Ik stel dus voor: ga voor zoiets als een t.c. electronic G-System, je kunt hier 2 amps aan hangen en die los van elkaar switchen (ook hun kanalen, als ze die hebben), je kunt daarbij 4 pedalen in de pre-amp loops gooien, dus die pedalen hoef je niet weg te doen. De tuner en die crap multi-FX bak (echt, kan beter), kunnen dan weg, die soundcard ook en je kunt dan doen wat je wilt. Vanalles switchen, van je effecten tot aan je amps.

Desnoods kom je een keer hier langs en kan ik samen met je kijken of een G-System iets voor je is čn wat je nu exact wilt qua switching mogelijkheden.

Ijselrobo 07
30 mei 2012, 22:00
Misschien kan een volume pedaal die m-audio vervangen, dat is misschien al een beter idee.
Kwa schakel mogelijkheden wilde ik eigenlijk alleen dat ik de pedalen kan bypassen (dus direct naar de amp ga), alleen is dat een wat lastig met het stereo verhaal..
Zo'n G-System is misschien wel interessant, maar om alleen het pedaalboard te kunnen bypassen €1500 uitgeven, is misschien een beetje veel van het goede..

Oke, iets gevonden:
Kan het werken als ik mijn gitaar in een Lehle Little Lehle II (http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Lehle-Little-Lehle-II-True-Bypass-Looper/Switcher/art-GIT0008940-000), de effecten in de loop van de Lehle stop en de output van de Lehle naar deze Morley ABY schakelaar (http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Gitaren/A/B/Y-Boxen/MORLEY-ABY-AB-Y-Schalter-A-B-A-B-/art-GIT0000188-000) stuur, en vanuit deze mijn amps aansluit?
Lijkt mij toch wel te werken, maar verlies ik niet de stereo effecten die ik gebruik?

Mitch
30 mei 2012, 22:57
Misschien kan een volume pedaal die m-audio vervangen, dat is misschien al een beter idee.
Kwa schakel mogelijkheden wilde ik eigenlijk alleen dat ik de pedalen kan bypassen (dus direct naar de amp ga),
De eerste zin: het lijkt erop of je luistert naar andere forumleden met ruime ervaring. Halleluja.
De tweede zin is waar de werkelijke winst in zit: je wil je effecten bypassen! Driewerf hoera!;)
Ik heb zo'n idee dat ik begrijp waarom je met deze onlogische pestzooi zit: je bent ooit begonnen met o.a. die RP multishizzle en die M-Audio lag er ook nog en je kan moeilijk afscheid nemen van spullen die je niet meer nodig hebt. :D (en dan ben je niet de eerste of de enige hoor). Maar daardoor zit je met een ratjetoe van spullen die niet voor hun normale gebruikersdoel kunnen worden ingezet. Je moet écht een keer inzien dat je volledig onlogisch bezig bent met deze setup en dat de bezem er doorheen moet. Da's helemaal niet erg, da's alleen maar progressie.
Voor volumebeheersing zijn er ook Lehles met volume regeling trouwens en natuurlijk volumepedalen, een mild ingestelde compressor kan wonderen doen, afijn... meer dan genoeg logische keuzes.

DemolitionColorScheme
30 mei 2012, 23:22
Zo'n G-System is misschien wel interessant, maar om alleen het pedaalboard te kunnen bypassen €1500 uitgeven, is misschien een beetje veel van het goede..
Je hebt die tegenwoordig al voor €800,- hoor. ;)
Daarbij is het een qualiteits switcher (incl. MIDI) čn een qualiteits multi-fx, sowieso beter dan wat je nu hebt. Maar goed, je moet het budget maar hebben.

Liquid_Metal
31 mei 2012, 10:47
De eerste zin: het lijkt erop of je luistert naar andere forumleden met ruime ervaring. Halleluja.
De tweede zin is waar de werkelijke winst in zit: je wil je effecten bypassen! Driewerf hoera!;)
Ik heb zo'n idee dat ik begrijp waarom je met deze onlogische pestzooi zit: je bent ooit begonnen met o.a. die RP multishizzle en die M-Audio lag er ook nog en je kan moeilijk afscheid nemen van spullen die je niet meer nodig hebt. :D (en dan ben je niet de eerste of de enige hoor). Maar daardoor zit je met een ratjetoe van spullen die niet voor hun normale gebruikersdoel kunnen worden ingezet. Je moet écht een keer inzien dat je volledig onlogisch bezig bent met deze setup en dat de bezem er doorheen moet. Da's helemaal niet erg, da's alleen maar progressie.
Voor volumebeheersing zijn er ook Lehles met volume regeling trouwens en natuurlijk volumepedalen, een mild ingestelde compressor kan wonderen doen, afijn... meer dan genoeg logische keuzes.

Hier kan ik me in vinden. Misschien de setup die je voor ogen hebt eens uittekenen zonder rekening te houden met wat je al hebt en wat je nog wilt hebben. Zie effecten dus als losse units en kijk waar je op uit komt. Dat kun je dan toepassen op de set die je al hebt.

Brum
31 mei 2012, 10:57
Een tweedehands Boss Line Selector en die M-Audio kan ook weg. Volumeverschil, geen probleem, dat kun je instellen op de Line Selector.

Die Digitech meuk, helemaal zelf weten, maar een aantal losse pedalen, delaytje, phasertje, flangertje, etc., wat helemaal niet zo duur hoeft te zijn, en je gaat zelf ondervinden wat een verschil dat dat maakt. Budget heb je sowieso te over, gezien het eerdere Fender Custom Shop plan.;)

Ik zou het wel weten, maar jij moet het zelf weten natuurlijk.