PDA

View Full Version : Battle of the Engl amps: Powerball II vs. Smolski Signature



Exile
29 mei 2012, 21:48
Hallo allemaal!

Tijdje terug had ik hier al eens gepost i.v.m. de zoektocht die ik naar een nieuwe head heb gedaan, meerbepaald naar Engl heads.

Helaas is er niet veel mee gebeurd met die info, ik heb namelijk voor een spotprijs een 5150 van Peavey gevonden (wat me de rit van Antwerpen naar Gouda zeker waard was).

Ondertussen een 3-tal maanden verder en stilaan uitgekeken op de 5150. Niet per se op de sound maar op de mogelijkheden. Er hoeft van mij geen 50-kanaals head op mijn cabinet te staan, maar ik mis toch de mogelijkheden wat die andere versterkers uit die klasse wél aan boord hebben. Verder is de EQ niet het van het en waren naar mijn mening nog heel wat pedalen nodig om de sound juist te krijgen, net wat ik dus NIET wil. Deze zomer houdt onz eband het aardig rustig en dus heb ik de tijd om mijn 5150 van de hand te doen en met opleg voor een Engl te gaan kijken.

Maar goed, terug de draad opgepakt en ik ben de raad van het vorige topic niet vergeten, de Savage staat een streepje voor op de Invader.

De Blackmore heb ik ook eens bekeken, maar was ook net te beperkt in mogelijkheden, wat ik dus nu ook heb. Jammer genoeg zal de SE voor een volgend leven zijn, deze blijft mij simpelweg te duur...

Daarnaast ben ik ook de Victor Smolski eens gaan bekijken en deze naast de nieuwe Powerball gaan vergelijken.
Technisch gezien spreken we over dezelfde amps: lampen zijn identiek en op een bright & depth knop op de PB is de interface ook gewoon hetzelfde.
Dan is de vraag waar mijn extra €200 naartoe gaat? Naar verluid zou de VS meer gain leveren dan de PB, wat in mijin genre handig kan zijn (metal-/death- en hardcore)

uiteraard zal ik deze nog wel eens gaan testen, maar wat voorkennis is altijd leuk meegenomen natuurlijk.

Heeft er iemand ervaring met de nieuwe powerball en/of de smolski en wat zijn de meningen hier zoal van?

Mvg,
Christophe

marter544
30 mei 2012, 11:41
Schijnt wat meer mid te hebben... Als de amp ook meer gain heeft zou ik voor de powerball gaan, je wil echt niet meer gain dan de fireball en powerball al geven.

Exile
30 mei 2012, 11:50
Absoluut feit, onze andere gitarist speelt met de 'oude' versie van de powerball en dat ding BULKT van de gain!

Dus ALS de smolski al meer gain heeft betaal je eigenlijk €200 meer voor een snakeskin tolex, chain grill, meer mid (wat op metalgenre's niet per se zo'n noodzaak is) en een overkill aan gain die je nooit aanspreekt? =D Of zie ik dat nu totaal verkeerd? ^^

2e rocker
2 juni 2012, 10:56
Wat de Smolski heeft, en de PB 2 niet. De mid-voice knop. Ik heb in een duitse zaak op zoek naar mijn ENGL gespeeld over de Smolski, Powerball 2, Fireball 100 en de Steve Morse Sig.
Voor mij werd het de Morse.
Maar goed, De powerball en Smolski.
Over het algemeen lijken ze erg veel op elkaar. Had het idee dat de Smolski een beetje meer een shred-sound had, meer midhoog met zo'n randje. Toen vond ik dus uit hoe je met de juiste Depthpunch en Precense settings, de mid-voice knop op de Smolsky kon gebruiken. Je kan er elke high-gain Powerball sound mee krijgen (gewoon dé modernrock/metal ENGL sound) en daarnaast de mids zo kon tweaken dat je.... Uhm, naja, het waren nuances... Maar je kon dus het laagmid een beetje boosten en je midhoog dat scherpe randje geven alles er tussen in. Geen compleet nieuwe sounds, maar god wat ben ik blij met de uitgebreide mid opties op de Smolsky en de Morse. Zeker meer opties dan de powerball en zeker die 200 extra waard.
Clean is trouwens zo goed als identiek, Smolsky was naar mijn idee wat levendiger en feller, door de ietsie meer hoogmid.