PDA

View Full Version : P90 vs. mini-humbucker in Tele



rammybully
29 mei 2012, 10:38
Ik ben aan het zoeken naar de juiste sound voor de neckpositie van mijn Tele. (alder/ rosewood toets)
Wat zou de het qua klank opleveren als ik er een P90 of mini-humbucker in zou zetten, in vergelijking met een standaard tele pu.

Ik zoek iets meer "sparkle" en output en heb al een aantal singlecoils geprobeerd, maar krijg nog niet helemaal de sound die ik zoek. Misschien een P90 of mini-hum?

bass blom
29 mei 2012, 10:40
een P90 zal vast een dikker geluid geven.

Chris Winsemius
29 mei 2012, 17:17
sparkle is lastig bij veel Tele-hals-pu-tjes.

wat kan helpen:
- element ietsje verder naar brug verplaatsen (bijvoorbeeld op de plek waar een hals element bij een Strat zit, scheelt in mm's weinig maar in sound/sparkle/chime heel veel)
- kapje van element afhalen, bij sommige materialen scheelt dit weer veel qua hoogweergave
- elektronica aanpassen zodat de toonregeling is uitgeschakeld als alleen het hals-elemnt aanstaat

P90 (maar welweer afhankelijk van exacte positie) is idd. heerlijk vet als SC maar verwacht niet een hoge mate van Sparkle er bij

Andere dingen: stalen zadels ipv. messing zadels

Hubbe
29 mei 2012, 23:16
Een vriend van me heeft P90s in zijn tele. Klinkt helder en bluesy tegelijk; veel treble (maar niet scherp of schel) en dikke bassen. Krijg je zo'n P90 fatsoenlijk gemonteerd op een gitaar als daar normaal een single coil hoort?
Toevallig ben ik op dit moment ook op zoek naar een geschikte neckpickup voor mijn tele (standard Fender, rosewood toets). Mensen met verstand van zaken raden me Suhr aan (heel helder, vol en warm). Ook Lollar is een optie die ik overweeg. Iemand ervaringen, advies?