PDA

View Full Version : Ik zoek een non-permanente soundholepickup voor uitversterken v. meerdere acoustics



jimihattricks
28 mei 2012, 22:08
Beste akoestische gitaristen,

Ik heb getracht de titel van deze thread zo voor zichzelf sprekend mogelijk te maken.
Desondanks hieronder wat uitleg.

Wat ik zoek is een pickup die ik in het klankgat van zowel mijn Cort mini-jumbo als mijn James Neligan parlor kan hangen. Hij moet dus (makkelijk) uit en weer in een gitaar kunnen.
Het gebruiksgemak staat voorop. Daarom ook liefst een pickup die goed is te gebruiken zonder preamp.
Wbt prijsklasse richt ik me op alles tussen de 0 en 75 euro.
De pickup zal worden ingezet voor het uitversterken van mijn akoestische gitaren tijdens een drietal (fingerpicking-)nummers. Het gros van ons repertoire is elektrisch.

Vooraf zeg ik alvast dat ik niet hoop dat deze thread uitmondt in een trandsducer vs undersaddle vs soundhole discussie.
Immers, zoals treffend omschreven door Mike Gold: "[Soundhole] pickups are perfect for someone who is looking to plug in with a minimal investment and doesn't want anything to be permanently installed."
En over het geluid: "[Soundhole] pickups work the same way that electric guitars pickups do, consequently they often don't sound very close to what you hear when you're not plugged in."

Ik ben mij van bovenstaand zeker bewust en mijn verwachtingen mbt soundhole pickups zijn hier dan ook op afgestemd.

Desalniettemin ben ik vrij n00bish op het gebied van acoustische gitaar pickups (als elektrische gitarist ga je toch eerst kijken bij de merken die bij jou bekend zijn).

Ik vond o.a.:
- Seymour Duncan Woody
- Seymour Duncan Acoustic Tube (SA-1)
- Fishman Neo-D
- Dean Markley Pro Mag
- DiMarzio Super Natural (plus)
- DiMarzio Virtual Acoustic
- Bill Lawrence A-300 / FT-145 / A-245(C) / A-345(C)
- ???

Maar ik ben benieuwd wat de kenners hier in de prijsklasse tot 75 euro zouden aanraden
Ik neem elk advies ter harte....!

Bvd

Il_Falco
28 mei 2012, 22:11
ik was naar net hetzelfde op zoek. Ik heb gekozen voor de dean markley pro mag. klonk goed, maar de kabel is van geen zo'n goede kwaliteit. Ben nu aan het kijken naar een Alesis Acousticset. IS met een kabel om op te nemen, maar ik veronderstel dat het zonder ook gaat. Zowiso gebruik ik nog een compressor en een eq om mijn geluid op te krikken. Want ook mijn geluid met de dean markley was heel stil.

Hopelijk heb je hier iets aan. :)

Flipkoos
29 mei 2012, 16:02
Heb zelf een Fishman Neo-D die ik op mijn gitaren zonder onboard-versterking gebruik. Het is de singlecoil-versie. Niet duur en prima sound. Nadeel vind ik de wat lage output.

Fingerpick
29 mei 2012, 20:41
Heb zelf een Fishman Neo-D die ik op mijn gitaren zonder onboard-versterking gebruik. Het is de singlecoil-versie. Niet duur en prima sound. Nadeel vind ik de wat lage output.

Klopt, ik het er ook een en vind die prima (versterkt zelfs soms ook nog eens mijn akoestische bas).
Ik koppel er wel een 2dehandse Acoustic Boss AD3 tussen = volume en feedback controle + delay en chorus mogelijkheid + DI.
Het geeft niet dé akoestische sound van je gitaar weer, maar in een optreden met een band is-ie meer dan OK.

jimihattricks
30 mei 2012, 12:51
Bedankt voor jullie reacties tot nog toe!

Een nadeel van de Fishman Neo-D lijkt mij het ontbreken van aparte polepieces.
Ik vind het toch een pre om zo volumeverschillen tussen de snaren enigszins af te kunnen regelen.

Wat dat betreft ga ik liever voor een Woody XL (Seymour Duncan) of bv. een Schaller Western III:
http://a2.images4.thomann.de/pics/prod/235270.jpg

http://schaller-electronic.com/download/C5e682614X129b159375cX4d30/41___210.jpg

Die eerste zou bovendien wat output betreft een krachtiger signaal moeten geven dan de Fishman, en kan met 77 euro ook nog wel gezien mijn budget.

Plant
30 mei 2012, 18:27
Bedankt voor jullie reacties tot nog toe!

Een nadeel van de Fishman Neo-D lijkt mij het ontbreken van aparte polepieces.
Ik vind het toch een pre om zo volumeverschillen tussen de snaren enigszins af te kunnen regelen.

Bij veel elementen zonder verstelbare polepieces is het volumeverschil een serieus probleem. De Dean Markley Pro Mag is er zo een weet ik uit eigen ervaring. Dat soort elementen koop ik dus niet meer.


Wat dat betreft ga ik liever voor een Woody XL (Seymour Duncan) of bv. een Schaller Western III:
http://a2.images4.thomann.de/pics/prod/235270.jpg

http://schaller-electronic.com/download/C5e682614X129b159375cX4d30/41___210.jpg

Die eerste zou bovendien wat output betreft een krachtiger signaal moeten geven dan de Fishman, en kan met 77 euro ook nog wel gezien mijn budget.

Die Schaller heb ik nu zelf ook in een van mijn gitaren. Alleen dan de versie zonder regelaars. Niet alleen de polepieces zijn verstelbaar, maar ook de hoogte van het hele element. En omdat het kabeltje bij het element eruit kan, laat ik het element er gewoon altijd inzitten. Maar als ik wil is ie er zo uit. En de klank is OK.

fastfolkert
30 mei 2012, 22:43
Ik heb ook de pro mag plus van Dean Markley; voor drie tientjes gekocht op MP om wat mee te experimenteren.
Je moet toch met een paar dingen rekening houden:
- hij past niet even lekker in elke gitaar (ik heb 4 acoustics, waarvan er 2 goed passen en 2 redelijk)
- output is laag
- klank moet IMHO door een EQ of goede toonregeling. Ik gebruik een EQ pedaaltje voor wat boost en om de klank wat in balans te brengen want die is vrij "neuzig" met weinig laag. Helaas heeft mijn EQ pedaaltje nogal wat ruis; die krijg ik er gratis bij.

YMMV

jimihattricks
31 mei 2012, 08:49
Dag allemaal,

Ik heb zojuist mijn bestelling geplaatst bij Thomann.
Het is de Seymour Duncan Woody XL geworden:
http://a2.images4.thomann.de/pics/prod/235270.jpg

De adjustable polepieces, het hum-canceling design en de iets hogere output hebben voor mij de doorslag gegeven.
Daarnaast bevalt de maple behuizing me wel, maar dat is beispiel.

Het ging uiteindelijk tussen deze en de DiMarzio Virtual Acoustic (ongeveer zelfde prijs).
Pluspunt van die laatste is dat deze een volumecontrole heeft.
Ik kan me voorstellen dat je graag het volume terugschroeft wanneer de boel begint te feedbacken.
Daar zal ik bij de Seymour Duncan dus de mute-functie van mijn tuner voor moeten gebruiken.

Ik merk dat ik me wat heb laten leiden door 'onbekend maakt onbemind', want de DiMarzio zie ik zelden op fora genoemd worden. De Seymour Duncan wel, daarentegen. Misschien is dat jammer, want de pickups voor elektrische gitaar van DiMarzio vind ik horen tot de beste in termen van prijs-kwaliteit.

Bedankt voor jullie adviezen, die ik desondanks grotendeels in de wind heb geslagen merk ik :D
Na een paar maanden zal ik eens een review posten. In het begin zijn die nogal eens gekleurd door de euforie (of teleurstelling) van de aanschaf ;)

Plant
31 mei 2012, 18:42
Die teleurstelling kan best wel eens meevallen.

Op een andere gitaar gebruik ik een oudere DiMarzio soundhole pickup:

http://www.chrisguitars.com/pu-dimarzio-soundhole-humbucker-0903.jpg

Niet mijn exemplaar, maar wel dezelfde. Op de achterkant staat P.A.F. , in feite dus gewoon een elektrische gitaar humbucker. Hij heeft een pak meer output dan de Schaller uit m'n vorige post, is lekker stil en klinkt uitstekend.

Ik ben wel benieuwd naar jouw element want dat 'houten' design heeft wel wat, da's dan het enige wat leuk is aan die Dean Markley's.