PDA

View Full Version : pod hd, pod hd 500 en pod hd pro niet compatibel



harrie-beton
28 mei 2012, 12:35
Heb sinds 2011 een pod hd pro, geweldig apparaat en heb leuke patches gemaakt. Speel in een coverband en het apparaat voldoet aan mijn wensen. Nu heb ik problemen sinds firmware 1.4 en omdat het nog binnen de garantie valt laat ik hem maken. Ik ben mijn unit dan vier weken kwijt en heb in tussentijd een pod hd bean. Ik ben begonnen op een pod xt, toen pod xt pro, toen de x3, toen de x3 pro. De gewone modellen en de pro waren volledig uitwisselbaar maar met de hd serie is dat niet!

De editors voor de hd en hd pro zijn ook verschillend en om mijn patches in te stellen moet je de pro editor en de hd editor naast elkaar openen en je patches overtypen. De versterkermodellen zijn grotendeels hetzelfde maar niet op alle instellingen. De pod hd pro klinkt ook beter dan de hd bean.
Er is een amateur die een convertor heeft geschreven in java maar die werkt niet goed op mijn machine.

Op zich goed dat de pro versie die stukken duurder is dan de bean beter klinkt en meer opties heeft maar aardig slordig dat de editors er niet mee om kunnen gaan.

dml
28 mei 2012, 14:27
Hmmm, idd een beetje sloppy. Wel goed om te weten want ik was de aanschaf van een Bean al aan het overwegen, gewoon voor erbij.

rufus
29 mei 2012, 11:43
Op zich goed dat de pro versie die stukken duurder is dan de bean beter klinkt en meer opties heeft maar aardig slordig dat de editors er niet mee om kunnen gaan.

Meen je dat? Ik dacht dat buiten de mogelijkheden alle HD's dezelfde sounds in zich hadden.

Meneer Zwijn
29 mei 2012, 19:57
Geloof het ook niet. Ben een tijdje geïnterreseerd geweest in de pods, en op het Line6 forum beweren ze steeds dat de 500-serie volledig hetzelfde/compatibel is, behalve enkele uitgangen en een aan/uit-knop dan.
Je kan zelfs(volgens dezelfde bron) de bean, of de podHD, als slave gebruiken van de Pro en zo je patches verdubbelen.
Trouwens, editors, welke editors? Er is er toch maar 1?

harrie-beton
30 mei 2012, 00:15
Het zijn verschillende editors. Jullie verhaal dat ze hetzelfde hangt af van je definitie van "hetzelfde". Ja, er zitten in de HD 500 en de pod hd pro en de pod hd dezelfde effecten en amps maar er zijn kleine verschillen waardoor de sounds niet hetzelfde zijn.
Kijk bijvoorbeeld naar de screenshots van de twee editors naast elkaar:
http://besidesdata.nl/podhdpro.png

Links de HD pro en rechts de pod hd. Je ziet dat je in de pro versie nog bij de Treadplate de pentode en triode functies hebt en die optie is er niet in de bean. De pro patch is ook niet leesbaar in de bean daarom.

Line6 schrijft ook voor dat je de editors naast elkaar offline moet openen en de patches moet overtypen.
De extensies van de patches zijn per editor ook verschillend.

Meneer Zwijn
30 mei 2012, 00:25
Dan heb jij gelijk, niet hetzelfde. En vind ik het best een dik min-punt voor Line6...

Rinze
30 mei 2012, 08:02
Dat onderste stukje bij de HD Pro met o.a. dat tri/pentode schakelaartje is toch alleen voor wanneer je met de DT-versterkers werkt? Ik dacht dat de HD500 daar ook mee samen kon werken?

Verder buitengewoon knullig van Line6..

rufus
30 mei 2012, 09:25
Ik zie in mijn hd300 editor ook zo'n knop pentode triode.

Kingfisher
30 mei 2012, 09:29
Als ze allemaal dezelfde zijn, waarom was de laatste software update eerst voor de HD pro en de HD500, en kwam ie pas later voor de andere modellen?

dml
30 mei 2012, 10:24
Dat onderste stukje bij de HD Pro met o.a. dat tri/pentode schakelaartje is toch alleen voor wanneer je met de DT-versterkers werkt? Ik dacht dat de HD500 daar ook mee samen kon werken?

Verder buitengewoon knullig van Line6..

Klopt, pentode/triode switch, evenals de hele editingmogelijkheid van Variax-gitaren, zit alleen op de modellen die een L6-link- en/ of een Variax-aansluiting hebben. De Bean heeft beide niet dus is het ook normaal dat deze opties niet zichtbaar zijn in de editor.

De laatste sw-update was inderdaad eerst voor de HD Pro, HD 500 en HD Bean. Dit zou eigenlijk betekenen dat ze compatible moeten zijn. Dit vond ik ook nog op het Line6-forum:

http://line6.com/support/thread/72341

Blijkbaar is er een work-around voor dit probleem die jammer genoeg niet door Line6 wordt ondersteund.
Kort gezegd komt het er op neer dat je een patch van het ene model (bijv. Bean) opslaat op je PC, daarna de Bean loskoppelt, daarna de editor van het andere model (bijv. HD500, deze natuurlijk ook aansluiten op je PC) en de opgeslagen Bean-patch opent/ opslaat in je HD500.

harrie-beton
2 juni 2012, 14:57
Blijkbaar is er een work-around voor dit probleem die jammer genoeg niet door Line6 wordt ondersteund.
Kort gezegd komt het er op neer dat je een patch van het ene model (bijv. Bean) opslaat op je PC, daarna de Bean loskoppelt, daarna de editor van het andere model (bijv. HD500, deze natuurlijk ook aansluiten op je PC) en de opgeslagen Bean-patch opent/ opslaat in je HD500.

Dat werkt niet. De editors voor de hd en hd pro zijn online en offline gelijk en de patches zijn niet uitwisselbaar. Line6 adviseert beide editors te openen en de patch overtypen. De klank is dan grotendeels gelijk maar niet helemaal.

muziekschuur
2 juni 2012, 16:44
Hmmm.... knullig.... Er zijn een heel leger aan gebruikers nu aan het klojo-en om hun presets in de nieuwe dozen te krijgen...

harrie-beton
2 juni 2012, 16:56
pod hd bean - extension .HBE
pod hd pro - extension .HRE
pod hd500 - extension .H5E


ieder een andere editor.

peter_heijnen
4 juni 2012, 12:24
ieder een andere editor.
Is er een goede -lees ook vooral 'nette'- reden waarom ze dit de voorkeur hebben gegeven boven de optie klantvriendelijkheid?

harrie-beton
25 juni 2012, 22:34
@Peter

Het antwoord is even simpel als maar kan; de editors zijn niet hetzelfde omdat de apparaten niet hetzelfde zijn. Dat is een trendbreuk met de line6 XT en X3 editie maar de HD serie is nu eenmaal zo gebouwd. Ze hebben overeenkomsten maar ook essentiële verschillen dat de editors en patches niet uitwisselbaar zijn.