PDA

View Full Version : Nog een Elk met een probleem (tremelo werkt)



Hendriks
26 mei 2012, 21:10
Ik ben superhappy met mijn Elk , tot gisteravond , halverwege de repetitie hoorde ik een bijgeluid , alsof er een blik knikkers op het combo stond mee te rammelen , erg vervelend .
Het geluid komt dus uit de speaker , dus geen mechanische resonantie.
Ik dacht zelf eerst aan de buizen , geen idee hoe oud ze zijn , ik heb de vorige eigenaar net gemailt of hij het weet.
Wat zou het eventueel anders kunnen zijn? Morgen ga ik wat pre-amp buisjes halen om te testen.

nico verduin
26 mei 2012, 22:39
Kan van alles zijn. Kan een buisje zijn, maar net zo goed iets anders.

Agent_Smith
26 mei 2012, 23:08
Ik had enkele jaren geleden erg veel bijgeluiden door versleten buisvoeten in mijn JCM800. Maar idd, kan van alles zijn. Bij een jukebox versterker had ik eens een slechte weerstand die gekraak veroorzaakte.

Hendriks
27 mei 2012, 00:27
Ik ga morgen dan maar eerst de pre-amp buizen verwisselen.

cluseau
27 mei 2012, 10:52
Ik ga morgen dan maar eerst de pre-amp buizen verwisselen.

Mail ff een soundsample. Buisje? natuurlijk nooit uit te sluiten maar heb zo mijn twijfel.

Hendriks
27 mei 2012, 12:17
Mail ff een soundsample. Buisje? natuurlijk nooit uit te sluiten maar heb zo mijn twijfel.

Even zien hoe ik dat doe , ik kan met mijn MP4 opnames maken en naar jou mailen oid.

Ik heb ontdekt dat het verschijnsel optreed als de amp opgewarmt is en dat V1 niet kapot is , straks de andere nog even bijlangs.

cluseau
27 mei 2012, 12:31
Even zien hoe ik dat doe , ik kan met mijn MP4 opnames maken en naar jou mailen oid.

Ik heb ontdekt dat het verschijnsel optreed als de amp opgewarmt is en dat V1 niet kapot is , straks de andere nog even bijlangs.

Dat versterkt het vermoeden dat het geen buis is, een defecte buis lijkt me direct al een probleem. Mogelijk een instelling welke verloopt.

Mail maar ff naar mijn cluseau adres uit het profiel. Zakelijke server ligt plat, tweede keer in een jaar tijd. Er wordt gezocht naar een andere oplossing.

Hendriks
27 mei 2012, 13:02
Nieuwe ontwikkeling (topictitel ten spijt) , zolang ik van de tremelo afblijf klinkt hij goed , ga ik de tremelo gebruiken gaat hij vervormen en het verschijnsel blijft dan ook.
V3 is een ECC85 volgens de vorige eigenaar is dit de enigste oudere buis , de rest is vrij nieuw (jaartje oud).

nico verduin
27 mei 2012, 13:22
Nieuwe ontwikkeling (topictitel ten spijt) , zolang ik van de tremelo afblijf klinkt hij goed , ga ik de tremelo gebruiken gaat hij vervormen en het verschijnsel blijft dan ook.
V3 is een ECC85 volgens de vorige eigenaar is dit de enigste oudere buis , de rest is vrij nieuw (jaartje oud).het feit dat ie na inschakelen van de tremolo pas begint, hoeft niet perse die ecc85 te zijn. Als het schema hetzelfde is als in de andere topic, dan kan het ook in de keten naar die buis zijn. De ecc85 wordt voor de helft gebruikt als reverb driver en de andere helft als Phase inverter. Als hij rot is zou je altijd een slecht geluid moeten hebben. Ik ga voor de keten vanaf de tremolo naar de ECC85.

Hendriks
27 mei 2012, 13:29
het feit dat ie na inschakelen van de tremolo pas begint, hoeft niet perse die ecc85 te zijn. Als het schema hetzelfde is als in de andere topic, dan kan het ook in de keten naar die buis zijn. De ecc85 wordt voor de helft gebruikt als reverb driver en de andere helft als Phase inverter. Als hij rot is zou je altijd een slecht geluid moeten hebben. Ik ga voor de keten vanaf de tremolo naar de ECC85.

Klopt v4 is de buis voor de tremelo.

Hendriks
30 mei 2012, 09:35
Het zit dus in het tremelo circuit , zolang ik die niet gebruik gaat het goed , ik heb hem net een uurtje aangehad en niets aan de hand. De komende zomer ligt de band een paar maanden stil , ik heb dan rustig de tijd om hem uitelkaar te halen en na te lopen.

Hendriks
23 juni 2012, 22:11
Tijdje terug V4 vervangen en alles werkt weer zoals het hoort , viel weer mee dus.