PDA

View Full Version : G en lage E niet stabiel - Stratocaster



crapton
26 mei 2012, 19:02
Ik heb een Lite Ash Strat (Koreaans dus) waar ik al flink wat heb aangepast. Zo zit er een Wilkinson VS50 trem op en locking tuner, sinds vandaag een Fender LSR topkam.

Tot mijn stomme verbazing blijft de G en lage E niet op stemming als ik de tremolo beweeg. Staat ie goed, en laat ik de tremolo duiken en lossen, dan komen deze snaren hoger terug. Eventjes benden en ze staan weer goed.

Ik dacht dat het de topkam was. Nieuwe snaren gezet, probleem leek weg maar toch niet helaas. Dan die LSR erop, moet toch werken zonder wrijving. Toch komen genoemde snaren niet helemaal terug.

Snaren weer losgemaakt, alles gecontroleerd, zit ie goed in het tremblok, geen losse zadeltjes. Probleem blijft.

Ik doe al heel lang rommelen aan mijn gitaren, weet aardig de weg. Maar nu ben ik ff de weg kwijt. Is er iemand die zoiets herkent en er een oplossing voor heeft gevonden?

Bij voorbaat dank - zo is het moeilijk spelen met een gitaar die niet zuiver blijft. Overigens was er vroegah geen probleem, maar wat er dan anders is geworden afgezien van die LSR snap ik niet.

bass blom
26 mei 2012, 19:05
rek je je snaren wel flink op als je ze er nieuw op zet?

frekie
26 mei 2012, 19:55
Ik heb even een Lite Ash strat gehad, bleef idd ook niet zo goed op stemming, ik denk door de plastic topkam en blikken snaargeleiders. Verder wel een toffe strat trouwens. Mmm je hebt hem al helemaal gepimpt zo te lezen. Staat alles goed afgesteld? Heb je nieuwe onderdelen gebruikt of gebruikte? Indien gebruikt, conditie? Zit je hals goed vast? Van je gitaar dus he? :seriousf:

geert1976
27 mei 2012, 03:41
Hoe staan de zadels van die 2 snaren?
Indien ze heel erg ver naar achteren staan is de hoek waarin de snaren door het zadel gaan erg hoog en kan indien je trem terug laat komen, kan de snaar als het ware iets blijven haken aan de onderzijde van de zadel.

Fiendish
27 mei 2012, 03:59
Misschien ff de zadels wat smeren met een grafietpotlood of iets als Nutsauce of GHS graphitall ?

crapton
27 mei 2012, 22:22
Mensen bedankt voor de suggesties. Alles zit goed vast en ik rek de snaren.

Zadel mn de G snaar staat al lang naar achteren, heb ik niet gewijzigd. Heb snaar losgehad en langs zadel getrokken om te zien of wrijving daar een oorzaak zou kunnen zijn. Moeilijk te zeggen, ik denk het niet. Ik zal er nog wat grafietpoeder op doen.

De locking tuners zijn Sperzels, misschien dat daar of in de string tees een heel klein beetje beweging zit met hysterese. Vaag.

De topkam is een Fender LSR roller nut (kogeltjes eigenlijk) en heb het idee dat dat heel goed wrijvingsloos werkt, naar gevoel ook meer sustain bij open snaren. Is wat lastig installeren maar daarna heb je ook wat.

Ondertussen lijkt het probleem wat minder te worden, misschien is er toch iets wat zich moet zetten na het lossen van de snaren. Vreemde zaak...

Nobler
29 mei 2012, 12:58
Als de stemming blijft zakken, ook als je steeds bijstemt, kan het dus NIET aan de kam, zadels of rek in de snaren liggen. Ik zie dan maar twee oorzaken: 1. de snaar slipt om de as van de tuner, óf 2. je tuner werkt niet goed. Maak je snaar helemaal los en leg hem nog eens om, waarbij je er extra aandacht aan besteedt dat de snaar goed is opgelegd en in de tuner blijft vastzitten. Als het probleem blijft kan het alleen de tuner zijn. Dan kan het óf zijn dat je iets intern slipt wat aangedraaid kan worden met een schroefje. Als je dat schroefje flink aandraait (maar vast is vast!) en het probleem blijft óf als er geen stelschroefjes zijn, zal waarschijnlijk je tuner naar de filistijnen zijn en moet je een nieuwe monteren.

crapton
29 mei 2012, 20:30
@Nobler - bedankt.

Ik was ondertussen zelf tot een vergelijkbare conclusie gekomen en heb alle tuners nog eens onderzocht. Het zijn Sperzel Locking Tuners.

Blijkt dat de G-snaar tuner wat speling heeft op het asje. Ik bedoel radiale speling. Dat betekent dat de snaar een heel klein beetje kan rekken als je door die speling gaat - als je het asje beweegt of de trem.

Ik heb nu het stelschroefje flink aangedraaid, op alle tuners overigens. Dat lijkt te helpen.

Ik vind de kwaliteit van die Sperzels flink tegenvallen, en snap niet goed waar die speling vandaan kan komen. Speling is radiaal en zit op het asje van de stelsleutel, niet op de as met de snaar. Zou haast versleten lager zijn, maar goed hoeveel draai je nou aan zo'n ding, toch twee keer niks?

Bizar, met alle gitaren die ik heb en heb gehad heb ik dit nog niet meegemaakt.