PDA

View Full Version : Marshall samenvatting gevraagd!



davidof
26 mei 2012, 03:51
Hallo

Kan er iemand mij eens een beknopte duidelijke uitleg geven wat de kenmerken zijn van de verschillende Marshall buizentoppen want ik zie door het bos de bomen niet meer ... Als ik aan Marshall buizentoppen denk komen meteen de namen JCM2000 JCM900 JCM800 dsl 100 tsl 100 ...... en wat nog allemaal. Welke zijn 'higain'? Bij welke heb je geen zuiver clean kanaal? Enz...

Groeten
David

big dooley
26 mei 2012, 08:12
halleluja... alsof je info vraagt naar alle modellen die BMW ooit gemaakt heeft en hoe ze rijden...
laten we het simpel houden, door te vragen wat je zelf eigenlijk zoekt... multikanaals, enkelkanaals, high gain of niet, redelijk mooi clean of niet (je neemt geen marshall vanwege clean, maar er zijn modellen die een acceptabele clean erin hebben zitten)

Terminus
26 mei 2012, 09:15
http://www.marshallforum.com/marshall-amps/106-marshallforum-guide-marshall-amps.html

Korter gaat het niet worden.

davidof
26 mei 2012, 10:54
http://www.marshallforum.com/marshall-amps/106-marshallforum-guide-marshall-amps.html

Korter gaat het niet worden.

Thx! is nog vrij beknopt ;)

big dooley
26 mei 2012, 13:39
mist toch wel een behoorlijk aantal stukjes...
DSL, TSL, VM, JVM2 en JVM4, en allerlei populaire signatures zoals de 2203KK, YJM100, AFD100, etc etc..., de VBA400 mag ook wel een eervolle vermelding hebben dunkt me...
en dan hebben we het nog niet eens over de lagere klasses versterkers gehad...
valvestate 1, 2 en AVT, MG-series 1 t/m 5, MA-serie, JMD1 serie....

weet je wat? ik heb het perfecte naslagwerk voor je:
http://marshallamps.com/resources/downloads.asp?dowloadGroupId=2

helaas is ook deze niet compleet....

the sure thing
26 mei 2012, 13:56
Samenvatting: allemaal kut amps behalve de JTM45 en de JTM50 :-)

davidof
26 mei 2012, 14:02
Samenvatting: allemaal kut amps behalve de JTM45 en de JTM50 :-)

Hangt ervan af wat je nodig hebt hé ;) ik wil vooral voldoende gain hebben om slecht gitaarspel achter te verstoppen.. :D nene hij moet gwn hard gaan! Welke Marshall is het 'hardst' denken jullie?

guitarguru
26 mei 2012, 14:25
Hangt ervan af wat je nodig hebt hé ;) ik wil vooral voldoende gain hebben om slecht gitaarspel achter te verstoppen.. :D nene hij moet gwn hard gaan! Welke Marshall is het 'hardst' denken jullie?

Probeer es een Marshall Major 200 watt top.........................

the sure thing
26 mei 2012, 14:46
Alleen als die voluit mag ....

B-stone
26 mei 2012, 15:01
Wat een nutteloos uit: hij moet hard gaan.

Ik heb een 1959slp en hard gaat die ( volume is gain). Onbruikbaar hard: ja, zonder twijfel. Vette plexi achtige sound, ja zeker!!

Wat voor sound zoek je? Hard is een nutteloos antwoord, welke marshall gaatniet hard? Zo hard als je zelf wilt, zeker als je hem uit miced.

High gain: tsl/dsl/6100/modded plexi,jcm800 etc. Wil je niet meer een peavey 5150 of mesa achtige high gain?? Thats the question.

davidof
26 mei 2012, 15:13
Wat een nutteloos uit: hij moet hard gaan.

Ik heb een 1959slp en hard gaat die ( volume is gain). Onbruikbaar hard: ja, zonder twijfel. Vette plexi achtige sound, ja zeker!!

Wat voor sound zoek je? Hard is een nutteloos antwoord, welke marshall gaatniet hard? Zo hard als je zelf wilt, zeker als je hem uit miced.

High gain: tsl/dsl/6100/modded plexi,jcm800 etc. Wil je niet meer een peavey 5150 of mesa achtige high gain?? Thats the question.


Mesa/Engl/peavey is idd ook een optie maar die vind je toch niet voor minder dan €800 2dehands (incl cab)

big dooley
26 mei 2012, 15:35
terug naar mijn eerste vraag: wat zoek je? welke opties?
marshalls kunnen allemaal hard gaan, das niet zo moeilijk

marco v
26 mei 2012, 15:56
Tot noch toe begrijp ik dat je een overzicht wilt van alle marshall versterkers met de daarbij behorende eigenschappen.
Daar valt online genoeg over te vinden, om hier nu een overzicht te gaan plaatsen, weet je wel hoe warm het buiten is?
Hij moet hard gaan, tsja, hard qua volume of hard qua gain?
Dat is nogal een verschil.
Tevens begrijp ik dat je een budget hebt tot 800 euro.
Als je nu wat meer uitwijdt over bovenstaande, wellicht is er iemand die je in de goede richting kan helpen.
Dus genoeg naslagwerk te vinden online, begin eens bij de reeds geplaatste links.

davidof
26 mei 2012, 15:58
terug naar mijn eerste vraag: wat zoek je? welke opties?
marshalls kunnen allemaal hard gaan, das niet zo moeilijk

Ik zoek iets dat veelzijdig is, maar toch vind ik het belangrijk om voldoende gain te hebben voor solowerk en metal-achtige riffs of toch stevige (metallica?) hardrock. Ik vind die 'vintage' overdrives toch te slap voor hetgene ik speel, En graag ook een gewoon clean kanaal. http://vi.be/theminorityprint hier hoor je het genre dat ik over het algemeen speel

big dooley
26 mei 2012, 16:10
zo dan!!! dat klinkt erg lekker :)
wat zijn je huidige spullen?

davidof
26 mei 2012, 16:30
zo dan!!! dat klinkt erg lekker :)
wat zijn je huidige spullen?
bedankt! Euuhm ja .. hou je vast ...... Marshall MG100dfx :D jawel ik ben blijkbaar de enige ter wereld die er (met gain helemaal open) toch nog redelijk geluid uit krijgt. Maar nu begrijp je ook waarom ik naar iets nieuw op zoek ben ;)

big dooley
26 mei 2012, 16:39
maar goed, veelzijdigheid, high gain en een redelijke clean...
dan neig ik richting de DSL, TSL, 6100 en de JVM als je absoluut geen pedalen wil gebruiken

DSL is wat meer "vintage" dan de TSL, die wat meer modern en stijver schijnt te zijn... over het algemeen vinden de meesten de DSL beter klinken, de DSL is lekker simpel met maar 1 EQ, maar dat vond ik destijds het grootste makkum van het model (10 jaar gehad)... de TSL heeft veel meer opties, maar word vaak gezien als steriel... heb zelf geen ervaring met dit model

6100 30th anniversary is vrij populair... en af en toe zie je er eentje opduiken, erg veel mogelijkheden en er zijn verschillende uitvoering van geweest 6100, 6100LE (erg zeldzaam) en de 6100LM (meeste gain van de 3, maar heeft geen EL34's)

de JVM-serie is dus het hedendaagse vlaggenschip en ze zijn ondanks de vele kritieken (vooral hier) ontzettend populair... waar je DSL's en TSL's de hele tweedehands markt overspoelen, zijn tweedehands JVM's veel lastiger te vinden, terwijl marshall momenteel eigenlijk bijna alleen maar JVM's produceert, wat 50/100watt tops betreft (met eigen ogen mogen aanschouwen), dat is niet omdat ze niks anders willen maken, dat is puur vanwege de vraag (marshall produceert naar vraag en ze houden hun voorraad erg laag)
de mogelijkheden zijn legio en zeker de 4-kanaalsversie...
van de 4 genoemde modellen heeft deze verreweg de meeste gain at the ready, zo erg, dat veel mensen klagen over de flinke hoop achtergrondruis/lawaai en feedback, waar ze geen baas over kunnen... ikzelf gebruik een noisegate om hem wat te temmen

big dooley
26 mei 2012, 16:44
bedankt! Euuhm ja .. hou je vast ...... Marshall MG100dfx :D jawel ik ben blijkbaar de enige ter wereld die er (met gain helemaal open) toch nog redelijk geluid uit krijgt. Maar nu begrijp je ook waarom ik naar iets nieuw op zoek ben ;)


hahahaha, de wonderen zijn de wereld niet uit... ach ik heb zelf een ouwe valvestate en met opname's klinkt ie altijd goed... live is echter een iets ander verhaal, dus vandaar dat ik je GAS wel snap...
test eens een JVM zou ik zeggen... met een beetje mazzel staat er ook een TSL of DSL, zodat je kan vergelijken

natuurlijk zullen veel mensen zeggen dat je een JCM800 of JMP 2203/2204 moet proberen en dat kan ook, maar dan ben je voor high gain wel aangewezen op pedalen... dan heb je nog de 2210 split channel met een normaal en boost kanaal... een erg rauwe bak, waar je van moet houden

big dooley
26 mei 2012, 16:48
oh wach ff, je budget moet een top EN cabinet opbrengen? mjah, das wat lastiger...

davidof
26 mei 2012, 16:53
oh wach ff, je budget moet een top EN cabinet opbrengen? mjah, das wat lastiger...

Idd ... dus zal het sowiso 2dehands moeten gaan zoeken ;) mooie uitleg die je daar gaf. Misschien moet ik hier eens op ingaan.. http://www.2dehands.be/muziek/muziek-accessoires/gitaarversterker/marshall-dsl-jcm2000-randall-120745962.html?qq=marshall+dsl&pcpl=&pc_id=&afd=

Hoeveel zou ik voor de amp alleen kunnen bieden? Ik zou namelijk liever een 2x 16" speakerkast hebben :) (repetitiekot is 2 verdiepen hoog)

big dooley
26 mei 2012, 18:13
je bedoelde uiteraard een 2x12" :D
klinkt bekend, ik gebruik zelf 2 2x12" cabinetjes en stapel die op elkaar... gaat toch iets makkelijker

ik heb mijn DSL100 destijds verkocht voor €650,-, maar dat was in een wat betere tijd....
€550,- kun je proberen, voor €600,- heb je hem
als je een passende cab zoekt en je wilt liever van hetzelfde merk hebben dan moet je de 1936 hebben en niet de 1922!!!
een goed en goedkoop alternatief is de harley benton 2x12 met vintage 30's... heb ik een keertje tweedehands gekocht vanwege de speakers en ik moet zeggen, dat je voor het geld een erg goeie cab hebt

Erik70
26 mei 2012, 18:38
van ons eigen gitaarmarkt...

http://gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=158236


(nee, niet van mij..)

big dooley
26 mei 2012, 19:05
van ons eigen gitaarmarkt...

http://gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=158236


(nee, niet van mij..)

oeh... ik zeg: doen

B-stone
26 mei 2012, 19:10
Ik zelf speel op een 1959slp daarvoor heb ik een 6100lm gehad ( aanbevolen volgens mij ook door big dooley :D). Deze heb ik na een jaar (ong) toch weer verkocht. Super versterker, mooie cleans, goeie crunch en super uber leads. Maar toch kreeg ik er niet uit wat ik zocht een classic rock sound, dus voor modernere rock sounds is hij perfect.

Zelf als ik een veelzijdige amp zou kopen zou ik voor de jvm401 gaan ( zou ik nog best willen). De tsl serie heeft op zich zelf niet zo'n goede naam.

Wil je perse geen combo? Want ik kan je uit ervaring vertellen dat combos een stuk makkelijker zijn. Alhoewel stacks natuurlijk zo vet staan :D

big dooley
26 mei 2012, 19:22
ligt eraan wat je makkelijk vind dunkt me?
ik zeul liever een buizentop en een 2x12 cab apart dan een loodzware 2x12 buizencombo in één keer...

davidof
26 mei 2012, 21:14
idd met zo een combo sleuren vind ik ook allesbehalve makkelijk :) Die cab is wel nog €250 .. goedkoper zal ik niet vinden zeker? Waarom heb je je dsl verkocht eigenlijk?

Ace 1.15.19
26 mei 2012, 21:16
Maar toch kreeg ik er niet uit wat ik zocht een classic rock sound, dus voor modernere rock sounds is hij perfect.
De 6100 kan, voor een Marshall, uitzonderlijk goed clean. Hij kan high gain aan, absoluut. Maar geen classic rock sound? Zeker weten van wel. Maar goed, als het voor jouw smaak niet lekker genoeg was dan kan dat natuurlijk. Ik vind de 6100 enorm veelzijdig. Beter dan de JVM. Echter een dik minpunt vind ik dat je niet kan switchen tussen de verschillende modes in het tweede kanaal met de footswitch.

@ davidof, wat een gave plaat dat Down Memory Lane zeg!

big dooley
26 mei 2012, 21:30
idd met zo een combo sleuren vind ik ook allesbehalve makkelijk :) Die cab is wel nog €250 .. goedkoper zal ik niet vinden zeker? Waarom heb je je dsl verkocht eigenlijk?

zoals ik eerder zei, begon die gedeelde EQ tussen beide kanalen me tegen te staan... een goede setting op het groene kanaal was te iel op het rode kanaal en een goede setting op het rode kanaal was te modderig op het groene kanaal
de deep switch in was te veel, en deepswitch uit te weinig... dat soort dingen... ik wilde meer controle tussen de kanalen onderling

na 10 jaar trouwe dienst (alleen 2 eindbuizen opgeblazen) kocht ik een JVM 410H en heb ik hem daarna verkocht... nooit meer teruggekeken, ik vind de JVM een fantastisch apparaat.... ook na de aanschaf van een AFD100 zou ik hem niet kwijt willen... tegenwoordig combineer ik beiden in een stereo setup

momenteel ben ik bezig met wat kleine mods aan de JVM om hem ietwat minder stijf te maken... zo gaat er een choke in en wordt er een 1M pot geplaatst in de negatieve feedbackloop... op die manier, kan ik de hoeveelheid feedback naar de eindtrapingang regelen, van standaard (vrij hoog), via 2203 (vrij weinig), tot vox (helemaal niks)... met minder feedback breekt de eindtrap iets sneller op en gaat ditwat meer geleidelijk (lees: dynamischer)
dit is momenteel de populairste mod op het JVM-forum

B-stone
26 mei 2012, 21:34
De 6100 kan, voor een Marshall, uitzonderlijk goed clean. Hij kan high gain aan, absoluut. Maar geen classic rock sound? Zeker weten van wel. Maar goed, als het voor jouw smaak niet lekker genoeg was dan kan dat natuurlijk. Ik vind de 6100 enorm veelzijdig. Beter dan de JVM. Echter een dik minpunt vind ik dat je niet kan switchen tussen de verschillende modes in het tweede kanaal met de footswitch.

@ davidof, wat een gave plaat dat Down Memory Lane zeg!

haha, of ik kan gewoon niet equalizen? :P

nahhh.... ik kwam er gewoon niet mee uit de voeten, veel knopjes en kreeg er gewoon niet echt mijn sound uit. misschien dat het lead kanaal al beter ging, maar op het crunch kanaal lukte het mij gewoon niet om een classic rock sound te krijgen. jammer maar hellaas, daarom heb ik nu een slp :D

davidof
26 mei 2012, 22:04
Thx Ace ;) Ik heb nog nooit een buizen amp gehad dus ben nog aan't leren, die dsl100 lijkt mij een leuke om met te beginnen :) Gedeelde eq zal mij niet echt zo storen denk ik, als ik er 1 echt goede overdrive uitkrijg zal ik al tevreden zijn. Hier klinkt hij allesinds heerlijk!: http://www.youtube.com/watch?v=V2XB0W26ycw

Henri H
27 mei 2012, 23:35
DSL's zijn de beste "budget" buizen Marshalls.
Vooral het 2e kanaal heeft een goede classic rock sound.
Het cleane (1e) kanaal is helaas niet (standaard) via een footswitch te schakelen, wat door velen als vervelend wordt ervaren.
Het 3e kanaal is redelijk high gain, maar ik denk dat je voor Metallica-achtige sounds toch een tubescreamer o.i.d. nodig zult hebben.

De enige Marshall die genoeg gain EN strak blijft klinken is de JVM, ik heb de 410H gehad.
Kanaal 3 en 4 zijn de sterke kanten van de JVM naar mijn idee, ook na de mod, waarbij ik een choke heb laten plaatsen en de output transformator heb laten vervangen, bleef het een beetje hetzelfde.
Uiteindelijk heb ik hem geruild met een Mesa Stiletto, omdat ik het jammer vond dat de 1e 2 kanalen van de JVM erg plat en dynamiek-loos klonken.
Ook werd ik op den duur tureluurs van alle knopjes en mogelijkheden die deze amp had, maar veelzijdig is ie zeker!

Marshall 6100 is ook een hele goeie Marshall, maar ook hierbij heb ik altijd een tubescreamer nodig gehad om hem echt strak te krijgen.

Voor Metallica prefereer ik mijn huidige JCM 800 2204 met een Goudie FX 808+ ervoor. Voller, vetter, en strakker wordt het niet met een Marshall denk ik. 8)

Correctie: destijds was de JVM de enige Marshall die strak genoeg bleef klinken zonder pedalen.
Vlot daarna kwam de JCM 800 KK uit, maar die heb ik nooit getest.

Outrage
28 mei 2012, 00:13
Als je dat geluid krijgt uit een MG, krijg je volgens mij zeker een aardig geluid uit een versterker uit de hogere klasse.

big dooley
28 mei 2012, 08:27
DSL's zijn de beste "budget" buizen Marshalls.
Vooral het 2e kanaal heeft een goede classic rock sound.
Het cleane (1e) kanaal is helaas niet (standaard) via een footswitch te schakelen, wat door velen als vervelend wordt ervaren.
Het 3e kanaal is redelijk high gain, maar ik denk dat je voor Metallica-achtige sounds toch een tubescreamer o.i.d. nodig zult hebben.

De enige Marshall die genoeg gain EN strak blijft klinken is de JVM, ik heb de 410H gehad.
Kanaal 3 en 4 zijn de sterke kanten van de JVM naar mijn idee, ook na de mod, waarbij ik een choke heb laten plaatsen en de output transformator heb laten vervangen, bleef het een beetje hetzelfde.
Uiteindelijk heb ik hem geruild met een Mesa Stiletto, omdat ik het jammer vond dat de 1e 2 kanalen van de JVM erg plat en dynamiek-loos klonken.
Ook werd ik op den duur tureluurs van alle knopjes en mogelijkheden die deze amp had, maar veelzijdig is ie zeker!

Marshall 6100 is ook een hele goeie Marshall, maar ook hierbij heb ik altijd een tubescreamer nodig gehad om hem echt strak te krijgen.

Voor Metallica prefereer ik mijn huidige JCM 800 2204 met een Goudie FX 808+ ervoor. Voller, vetter, en strakker wordt het niet met een Marshall denk ik. 8)

Correctie: destijds was de JVM de enige Marshall die strak genoeg bleef klinken zonder pedalen.
Vlot daarna kwam de JCM 800 KK uit, maar die heb ik nooit getest.

clean rood vind ik toch een van de beste modes qua dynamiek... plat wil ik hem zeker niet noemen...
clean groen is ook prima voor mij, alhoewel ik wel vaker gehoord heb dat mensen hem te steriel vinden... maar ik speel op belachelijk dikke snaren, dus wellicht heb ik daar geen last van :)

crunch kanaal vind ik zelf idd vrij stug... gaat verandering in komen met de negatieve feedbackmod, ook wel "rudeness" genaamd
inmiddels is de choke er ingebouwd, maar ik moet nog testen... maakte de choke nog wat uit qua ruis bij jou, trouwens?

Henri H
28 mei 2012, 10:42
Nee, choke had daar volgens mij geen invloed op.
Die hele mod van mij was eigenlijk weggegooid geld. :(

Clean rood was idd nog wel te doen, maar dat is geen clean meer (als ik het me goed herinner).

E-J
28 mei 2012, 11:48
Kijk of een winkel in de buurt de JVM verkoopt en probeer hem eens zou ik zeggen. Als je vooral metal (en Metallica in het bijzonder) wilt spelen zou ik het echter zoeken bij andere merken en bij 6L6 buizen. Dan ben je wel weer een hoop meer geld kwijt...

big dooley
28 mei 2012, 15:08
Nee, choke had daar volgens mij geen invloed op.
Die hele mod van mij was eigenlijk weggegooid geld. :(

Clean rood was idd nog wel te doen, maar dat is geen clean meer (als ik het me goed herinner).

clean rood kun je clean krijgen, maar dan met singlecoils en heeeeeeeeeeeeeeeeeel zacht aanslaan :) dynamische mode dus :D

op het JVM-forum zijn ondertussen heel wat mods beschreven en een groot aantal mensen modden hun JVM dan ook... vaak gaat het meer om de ervaring van het modden, dan echt de versterker willen "verbeteren"
de welbekende choke zit ook tussen het rijtje... het swappen van de OT echter wordt daar vrijwel helemaal niet gedaan... er zijn er een paar, maar ook zij zeggen hetzelfde... zeker gezien het geld wat je voor die krengen neer moet leggen, doet een MM OT-swap verdomde weinig... er was iemand die de OT en choke ook had gedaan, maar tussendoor getest had... de choke maakte meer verschil uit dan de OT en dat wil toch wat zeggen

Henri H
28 mei 2012, 18:23
Als het crunch kanaal als een 2203/2204 zou zijn, en dan vooral dat dynamische, waarbij die echt clean wordt door het terugdraaien van het gitaarvolume, heb je een superamp, geen drive pedalen meer nodig.
4 kabel methode met een GT-8/10 en je bent helemaal klaar!
Maar dan nog zou ik de weg kwijt raken ben ik bang. Zoveel mogelijkheden, je blijft bezig dan.

big dooley
28 mei 2012, 18:46
het crunch kanaal heeft vrijwel dezelfde opbouw als een 2203/2204 (eigenlijk bij alle kanalen behalve clean)
de voeding en hoge headroom van de eindtrap maken het tot een stijve hark...
de meest populaire mod hedendaags is een draadje door knippen en een potmeter ertussen zetten (of een vaste weerstand), zodat de eindtrap zich meer gedraagt als een ouwe 2203... (of evt zelfs een vox)
de reviews op deze mod zijn zo positief, dat ik het er ook op ga wagen

Henri H
28 mei 2012, 19:57
Dat klinkt als een simpele mod, maar een draadje doorknippen, is dat niet lastig op een dergelijke ingewikkelde PCB?
Ik ben wel benieuwd naar het resultaat.

Toaster
28 mei 2012, 20:07
@topicstarter

Heb je al eens een orange getest? Past ook uitstekend in je straatje. (orange rockreverb bijvoorbeeld.)
http://www.youtube.com/watch?v=2wXXdai4P_4&feature=related

big dooley
28 mei 2012, 20:43
Dat klinkt als een simpele mod, maar een draadje doorknippen, is dat niet lastig op een dergelijke ingewikkelde PCB?
Ik ben wel benieuwd naar het resultaat.

het is doodsimpel: er lopen 2 draden vanaf de kleine PCB die de outputs bevat, richting de main board... een ervan moet je hebben...

davidof
29 mei 2012, 17:17
@topicstarter

Heb je al eens een orange getest? Past ook uitstekend in je straatje. (orange rockreverb bijvoorbeeld.)
http://www.youtube.com/watch?v=2wXXdai4P_4&feature=related

Zou inderdaad mooi zijn, maar jammer genoeg wat duur!

Chris Winsemius
29 mei 2012, 17:22
clean rood kun je clean krijgen, maar dan met singlecoils en heeeeeeeeeeeeeeeeeel zacht aanslaan :) dynamische mode dus :D

op het JVM-forum zijn ondertussen heel wat mods beschreven en een groot aantal mensen modden hun JVM dan ook... vaak gaat het meer om de ervaring van het modden, dan echt de versterker willen "verbeteren"
de welbekende choke zit ook tussen het rijtje... het swappen van de OT echter wordt daar vrijwel helemaal niet gedaan... er zijn er een paar, maar ook zij zeggen hetzelfde... zeker gezien het geld wat je voor die krengen neer moet leggen, doet een MM OT-swap verdomde weinig... er was iemand die de OT en choke ook had gedaan, maar tussendoor getest had... de choke maakte meer verschil uit dan de OT en dat wil toch wat zeggen

Andere/betere OT verbetert wat aan de sound maar laat ook heel goed de tekortkomingen van het circuit horen. Imo kun je het beste het circuit (laten) tweaken/redisgnen dan gelijk (dure) spoelen en trafo's d'r inzetten, beide is dan wel weer goed en brengt zo'n amp (imo) veel meer richting een soepel spelende boutique amp.

(met circuit bedoel ik oa. de waardes van allerlei weerstanden/condensatoren/elko's in de amp op de grote printplaten; ff wat gedoe maar achteraf 'n zegen imo)

Orpheo
29 mei 2012, 18:00
het crunch kanaal heeft vrijwel dezelfde opbouw als een 2203/2204 (eigenlijk bij alle kanalen behalve clean)
de voeding en hoge headroom van de eindtrap maken het tot een stijve hark...
de meest populaire mod hedendaags is een draadje door knippen en een potmeter ertussen zetten (of een vaste weerstand), zodat de eindtrap zich meer gedraagt als een ouwe 2203... (of evt zelfs een vox)
de reviews op deze mod zijn zo positief, dat ik het er ook op ga wagen

Je bent een naar mannetje. Mij zomaar gas geven... Ik wil geen nieuwe amp, maar hoe smakelijk jij de jvm verkoopt... Darned!

Chris Winsemius
29 mei 2012, 18:04
die mod lijkt mij een regelbare neg.feedback-loop: meestal maar twee standen echt bruikbaar over het hele bereik en het maakt bij hogere instellingen het laag minder strak en het hoog nog scherper......

big dooley
29 mei 2012, 18:53
Je bent een naar mannetje. Mij zomaar gas geven... Ik wil geen nieuwe amp, maar hoe smakelijk jij de jvm verkoopt... Darned!
hahahaha, ik verkoop hem niet, ik geef alleen wat feitjes weer... hoe goed de mod gaat werken moet ik zelf nog achter komen


die mod lijkt mij een regelbare neg.feedback-loop: meestal maar twee standen echt bruikbaar over het hele bereik en het maakt bij hogere instellingen het laag minder strak en het hoog nog scherper......
dat is precies wat het is, maar ik heb nog van niemand gehoord dat de regelbare versie van de mod maar 2 bruikbare standen heeft
ik denk wel dat ieder kanaal zijn eigen "ideale setting" zal hebben en dat er dus een compromis zal moeten komen voor een totale live setting... maakt niet uit, de kritieken waren erg lovend... het schijnt dat er een goed aantal mids mee in te kunnen draaien zijn... maar goed daar ga ik zelf achterkomen :)

lefthandstrat
29 mei 2012, 23:11
Om even terug te komen op je vraag: Dit al gezien? http://en.wikipedia.org/wiki/Marshall_Amplification

davidof
30 mei 2012, 00:17
Om even terug te komen op je vraag: Dit al gezien? http://en.wikipedia.org/wiki/Marshall_Amplification

aha, had ik nog niet aan gedacht, thx!

lefthandstrat
30 mei 2012, 22:27
aha, had ik nog niet aan gedacht, thx!

Bij deze nog wat tips die wellicht antwoord op je vragen zullen geven:

http://www.evatco.com.au/books2.htm > plaatje index: http://www.evatco.com.au/histmarsh.htm
http://julieannamos.hubpages.com/hub/Marshall-Ampliifiers
http://www.amptone.com/booksamps.htm
http://www.300guitars.com/articles/marshall-amplifier-date-codes/

Succes ermee!