PDA

View Full Version : PRS Single Coil



USofguitar
25 mei 2012, 20:52
Heb de single Coil mode van mijn PRS opnieuw ontdekt. Het klinkt een stuk vuiler en minder zuiver dan de humbucker maar niet minder tof! Wat is jullie mening? Zijn er andere PRS addicted hier? :)

Dit is namelijk een beetje noodling on Hot Fudge van Robbie Williams:


http://www.youtube.com/watch?v=tun3gYoVroE

Duhsjaak
25 mei 2012, 23:30
Hi
Ik herken daar wel wat in. Mijn petekind aan de PRS humbuckers geholpen, omdat dat het ding was waarop hij zich het beste kon uitdrukken. Bij iedere verjaardag voorzie ik hem van een flinke hoeveelheid snaren en plectrums om het weer een jaar op vol te houden. En tot nu toe gaat dat heerlijk.....

Persoonlijk ben ik P90's en lipsticks freak en neem het ongemak van gerochel en gereutel voor lief.
Primitief? Reken maar! Maar zolang ik geen gekke volume (als in hard) stel, is er niks aan de hand.

Dit is ook precies waar het wringt:
Ik bewonder humbuckers en humbuckerspelers voor hun controle en noot voor noot perfecte voordracht, terwijl ikzelf in iedere noot (vaak door slordigheid - er is geen slordiger speler dan ik) nuances hoor die humbuckers nie kunnen bieden.

Ik zeg tegen jou exact hetzelfde als tegen Bloodline en Timo:
Jullie maken helemaal mijn ding niet; ik neem mijn petje af voor jullie vakmanschap!
Ik hoop op nog veel posts van jou en s.v.p. van normale lengte, zodfat ik niet telkens opnieuw hoef te starten om aan een normale speelduur te komen.
Vriendelijjkke groet, Gus

The Lo Lands
26 mei 2012, 14:46
Klinkt lekker! Ik heb een tijdje een PRS gehad maar deze uiteindelijk toch ingeruild voor een American Strat waarop ik nog steeds speel. De PRS speelde te gek en was subliem afgesteld maar de ietswat steriele sound kon mij uiteindelijk toch niet boeien waardoor de gitaar in de hoek van de kamer bleef staan. Ik ben een single coil speler en hou van die sound en de 'zwakkere output' van deze elementen waardoor je harder moet werken voor je geluid :-)

Grappig is dat ik het steriele geluid ook terug hoor in jouw gitaar :) Ik ben een lange tijd fan geweest van Incubus. De gitarist was ook een fanatiek PRS speler maar is uiteindelijk toch overgestapt op Fender gitaren waardoor het geluid toch organischer en rauwer is gaan klinken.

Het blijven wel erg mooie gitaren!

USofguitar
27 mei 2012, 16:27
Ik snap jullie punt. Maar dit is dus meer een kwestie van smaak. En smaak verandeert met tijd.

Ik ben zeker mee eens dat een Strat een wat meer trebly en crysallijne geluid heeft. Maar over het algemeen vind ik mijn PRS helemaal niet steriel. Het zingt zelf. Guitar Rig 3 helpt helaas hier niet om een goede indruk achter te laten. Het klinkt te donker en steriel in vergelijking tot een echte tube versterker.

Maar humbucker en single coil elementen zijn natuurlijk 2 complete andere werelden. En op hetzelfde manier zijn ook PRS en Fender 2 andere werelden. PRS komt dichter bij een Gibson geluid met meer kracht, bass and body. Het geluid die ik zoek zou ik nooit met een Fender Strat kunnen bereiken. Ook niet met P90's.