PDA

View Full Version : 1x12" Celestion V30 kast: bestaat dat?



Yngwie79
25 mei 2012, 17:47
Hoi mensen,

Omdat ik het tillen van mijn Line6 SpiderValve 212 (30kg) zat ben, wil ik hem vervangen voor de top. De meeste 2x12-kasten met V30 (laat staan 4x12) zijn echter ook flink aan het gewicht.

Daarom zoek ik een losse speakerkast met daarin één Celestion V30. Daarvan wil ik er dan twee aan die top hangen. Ik heb wat zitten googlen maar vond niks. Bestaan die, of wordt het zelfbouw?

Bedankt voor de tips alvast!

Erik70
25 mei 2012, 17:50
zeker zijn die er.

http://www.thomann.de/nl/search.html?xsid=2671e8e7fc95c15dc42fd863078c0128&KF=on&gk=gieag1&oa=ala&bn=&pr=&wgfid1=12123&wgf12123=60+W&wgfid2=12124&wgf12124=&wgfid3=12125&wgf12125=&x=6&y=7

maar er is vast nog meer te krijgen dan dit..

Tankman
25 mei 2012, 17:52
Palmer maakt ze en die zijn niet eens zo duur. Ik heb er zelf net een die ik zelf heb samengesteld verkocht, anders had je die wel mogen overnemen.

Erik70
25 mei 2012, 17:59
of koop een 2ehandsje van iets en vervang de speaker.

Yngwie79
25 mei 2012, 18:23
Erik70 en Tankman, dank voor de tips! Vooral die Palmer ziet er goed uit; je kunt zelfs kiezen tussen open/gesloten achterkant. Kun je iets zeggen over de kwaliteit van de kasten?

toddzilla
25 mei 2012, 18:32
Orange maakt 1x12 cabs met een V30 erin, die staat ook achter het Thomann linkje hierboven. Misschien is een compacte 2x12 ook wel iets voor je, zoiets misschien? http://www.thomann.de/nl/orange_ppc212cob.htm Weegt 20 kilo.

iWishmaster
25 mei 2012, 18:40
Ik gebruik inmiddels al een aantal jaar een Bogner 1x12" met een V30 erin (standaard zo geleverd). Geweldig cabinet dat in mijn oren met gemak de vloer aan veegt met sommige 2x12". Maar de prijs is er dan ook naar: daar koop je nieuw ook een 4x12" voor bij sommige fabrikanten.

Tankman
25 mei 2012, 18:58
Erik70 en Tankman, dank voor de tips! Vooral die Palmer ziet er goed uit; je kunt zelfs kiezen tussen open/gesloten achterkant. Kun je iets zeggen over de kwaliteit van de kasten?

Super degelijk! Ze klinken ook behoorlijk. Gewoon prima en niet al te belachelijk zwaar qua gewicht. Hun versterkers zijn overigens ook aanraders. De Fat 50 is een pareltje!

Yngwie79
27 mei 2012, 12:56
Goed om te horen, dank!

caliban
27 mei 2012, 14:07
Kast van de Mesa mini rectifier is nog een voorbeeld.

Meneer I.
27 mei 2012, 14:39
Kool & Elfring bouwen ook prima 1x12 kasten

speedmusic
28 mei 2012, 19:56
Kool & Elfring bouwen ook prima 1x12 kasten

Zat ik ook aan te denken, prima kasten en vriendelijke gasten.

Yngwie79
28 mei 2012, 20:22
En het prijskaartje daarvan ook ;)

Edit: van die Mesa bedoel ik ;)

MjS
28 mei 2012, 20:24
Heb zelf ook een 1x12 V30 cab van K&E. Erg tevreden mee. Laatst een Plexi over gehoord (en vergeleken met Marshall 4x12 met Scumback 65s) en dat bleef behoorlijk overeind, klonk groter dan de kast deed vermoeden.

Rick trodat
30 mei 2012, 10:05
K&E en Bogner is ongeveer dezelfde kwaliteit. Super sterk ( K&E Finger joints, beter kan niet en Bogner Tongue and groove joints ). Maar dit is meer een constructie ding en heeft geen invloed op het geluid.

Bogner is Berkenmultiplex en de baffle is van mdf

K&E zelfde volgens mij.

Palmer is Particle boards en heeft ook geen finger joints. Daarentegen hebben ze wel goede speakers. En ik heb ooit eens op een 2x12 gespeeld V30 en die had een prima geluid. Minder strak en minder bas dan de bogner oversized 2x12. Maar klanksgewijs klonk die zeer goed, beter dan een marshall 1936.

Een bogner of een K&E is dan wel 3x zo duur.

Yngwie79
25 juni 2012, 18:50
Korte update; inmiddels de 212 vervangen door de hd100 top, en twee 12" kastjes van Palmer erbij gekocht. Het ziet er niet alleen beter uit, zo'n ministack, het lijkt ook nog eens beter te klinken. De high-gain geluiden hebben net wat meer punch. Kan dus weer even vooruit!

(oja, de 212 staat te koop (http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=159312) ;))

Misery Signals
25 juni 2012, 19:22
Dus bij het tweede model hebben ze de modeling gewoon slechter gemaakt? Moet je maar durven :crazyhappy:

MS

StevenStrat
26 juni 2012, 10:47
K&E en Bogner is ongeveer dezelfde kwaliteit. Super sterk ( K&E Finger joints, beter kan niet en Bogner Tongue and groove joints ). Maar dit is meer een constructie ding en heeft geen invloed op het geluid.

Bogner is Berkenmultiplex en de baffle is van mdf

K&E zelfde volgens mij.

Palmer is Particle boards en heeft ook geen finger joints. Daarentegen hebben ze wel goede speakers. En ik heb ooit eens op een 2x12 gespeeld V30 en die had een prima geluid. Minder strak en minder bas dan de bogner oversized 2x12. Maar klanksgewijs klonk die zeer goed, beter dan een marshall 1936.

Een bogner of een K&E is dan wel 3x zo duur.

het lijkt me héél sterk dat bogner en K&E een MDF baffle gebruiken. (lees: dat is niet zo)

Rutger
26 juni 2012, 11:03
Waarom niet dan?

Mitch
26 juni 2012, 11:57
Constructie is slechter. Het materiaal is kwetsbaarder voor met name vocht maar ook mechanisch gewoon slechter belastbaar.

StevenStrat
26 juni 2012, 14:20
MDF is echt een inferieur materiaal voor gitaarcabs. Bogner zou er nog niet durven aan denken om dat te gebruiken.

muziekschuur
26 juni 2012, 14:27
MDF is houtstof gebonden met lijm en geperst tot platen. Het is een vormvast materiaal en uitermate goed te bewerken. Als nadeel, het trekt vocht aan en indien niet beschermd zal het opzwellen en dan is al vrij snel de stevigheid van de kast ver te zoeken. Een beschadigde MDF kast in een vochtige ruimte is geen beste zet.

Een MDF kast is prima voor thuis en voor een paar lichte gigs. Een goedgebouwde kast van MDF klinkt niet slechter dan een multiplex kast. Maar is dan veel zwaarder. Een multiplex kast heeft een bepaalde resonantie. Een mdf kast heeft dat niet. Aangezien alle grote gitaristen over multiplex kasten spelen is die toon dus meer gezocht.

Bogner, Bagend en Orange zijn fabrikanten die WEL een extra latje in hun product verwerken en hun cabinetten hebben vaak minder resonantie in het cabinet waardoor die cabinetten strakker klinken... Andere fabrikanten zijn vaak wispelturiger. De ene reeks wel, de andere niet. Een beroemd voorbeeld is de Marshall 1960 kast. De bouwwijze is door de jaren veel veranderd. De oude zijn geheel multiplex, de nieuwere vaak met een vezelplaten achterplaat. En andere goedkopere details. Over het algemeen is een Marshall 1960 een prima kast. Maar de nieuwere klinken minder strak dan de Bogner, Bagend en Orange kasten... (dat zijn de topkasten die ik ken, anderen kunnen vast ook heel goed zijn, bijv. Kool & Elferink heb ik nog nooit bespeeld, gehoord).

smullie
19 juli 2012, 01:07
Dit topic is al een tijdje niet meer bekeken, dus kaap ik het even voor mijn eigen vraag die hier op een manier wel thuis hoort.

Ik ben op zoek naar een 112 cabinetje aangezien mijn 212 (met celestion G12T-75's) bijna verkocht is. Ik wil iets warmere klanken en dus dacht ik aan de greenback en de Vintage 30.

Nu ben ik me aan het inlezen over wat er allemaal te koop is en hoeveel ik er aan wil geven. Nu heb ik voor mezelf uitgemaakt dat ik er max 200€ aan wil geven en dan kom ik dus uit op de Palmer (http://www.thomann.de/nl/palmer_pcab112gbk.htm), de andere Palmer (http://www.thomann.de/nl/palmer_pcab112v30.htm) , Vox van de night train (http://www.thomann.de/nl/vox_v112nt.htm), maar ook deze: Fame GN112-Vintage 30 Cabinet (http://www.musicstore.de/en_EN/EUR/Guitars/Cabinets-1x12-/Fame-GN112-Vintage-30-Cabinet-/art-GIT0023239-000).
Aangezien ik eigenlijk stiekem niet zo enorm graag werk probeer ik soms al eens bedachtzaam met mijn geld om te gaan (lees: ik ben ne gierige kloot) en dus spreekt een cabinetje van slechts 100€ die toch een V30 bevat me wel aan...
Het zal allemaal niet zo goed zijn als een berkenmultiplex merkencabinetje van een paar 100€ meer, maar dat geldt voor de Vox en de Palmers wss ook. Mijn vraag is dus: zal de Fame 112 zoveel anders klinken dan de Vox en Palmer cabs?

Gibsonman
19 juli 2012, 07:54
Het zal allemaal niet zo goed zijn als een berkenmultiplex merkencabinetje van een paar 100€ meer, maar dat geldt voor de Vox en de Palmers wss ook. Mijn vraag is dus: zal de Fame 112 zoveel anders klinken dan de Vox en Palmer cabs?[/QUOTE]

Ja.

LordRiffenstein
19 juli 2012, 08:35
Van die Fame cab claimen ze dat hij 100w is, met een Vintage30? Echt niet.
En die Fame cab is open back, dus die klinkt zeker anders.

Tankman
19 juli 2012, 08:36
Van de Fame weet ik weinig, alleen dat het een goedkoop huismerk is. De Vox is erg klein, compact en niet diep, wat voor de mobiliteit ideaal is, maar je geluid gaat er niet echt op vooruit. Je mist gewoon een hoop laag. Ik heb zelf dus een Palmer 212 met V30's en kan het je van harte aanraden. Het is de meerprijs wel waard. De constructie is solida en de klank is mooi, warm en gedefinieerd.

jules
19 juli 2012, 09:12
Ach ja ik heb een fame 2x12 cabje met die v30's er in en ik ben er eigenlijk wel zeer tevreden over.

smullie
19 juli 2012, 09:13
Van die Fame cab claimen ze dat hij 100w is, met een Vintage30? Echt niet.
En die Fame cab is open back, dus die klinkt zeker anders.

De luidspreker die erin zit (zie foto op de site) lijkt toch gewoon een V30 te zijn...
BTW, zowel de
Vox als de Palmer zijn ook open back...

Ze zijn alle 3 van mdf gemaakt. Het verschil zit em in de grootte: Vox is breder, maar minder diep. Palmer is breder en hoger en even diep.
Vox: 495 x 400 x 205mm
Palmer: 58 x 45 x 29 cm
Fame: 400 x 400 x 300 mm

Zijn er eigenlijk nog 112 dingen in die prijsklasse die interessanter zijn dan bovenstaande?

Yngwie79
19 juli 2012, 10:21
Ook de bouwkwaliteit zal van invloed zijn op de prijs. Als je niet zo vaak optreedt kun je misschien met wat minder toe. De Palmer is trouwens de enige die je parallel kunt aansluiten, wat 'm iets veelzijdiger maakt.

iWishmaster
19 juli 2012, 10:25
Ik ben op zoek naar een 112 cabinetje aangezien mijn 212 (met celestion G12T-75's) bijna verkocht is. Ik wil iets warmere klanken en dus dacht ik aan de greenback en de Vintage 30.

Een V30 is zeker niet warmer dan een G12T-75! Misschien een tikje minder tophoog ('presence'), maar de V30 blijft een erg felle speaker met de neiging tot 'ice pick' geluiden, ook in een 'warm klinkende kast'. Wat voor een versterker ga je hem mee gebruiken?

MjS
19 juli 2012, 11:25
Een V30 is zeker niet warmer dan een G12T-75! Misschien een tikje minder tophoog ('presence'), maar de V30 blijft een erg felle speaker met de neiging tot 'ice pick' geluiden, ook in een 'warm klinkende kast'. Wat voor een versterker ga je hem mee gebruiken?

Het blijft natuurlijk subjectief als de pest zolang we geen metingen vergelijken maar ervaringen... toch vind ik de V30 veel prettiger in het hoog. Ja, het is een felle speaker, maar goed ingespeeld moet 'ie toch echt wel een stuk warmer en minder schel klinken dan een G12T-75. Die laatste heeft een dip in het midden en veel hoog, terwijl de V30 vooral midhoog heeft. Nogmaals, mijn ervaring. Maar ik denk dat de V30 zeker een stap vooruit is tov een G12T-75 als je die laatste te schel/scherp/hoog vindt.

iWishmaster
19 juli 2012, 11:34
Sowieso is een V30 altijd een stap vooruit ten opzichte van een G12T-75, maar echt minder schel vond ik het niet. Ik ben zelf op zoek naar een vervanger van de V30 in mijn 1x12" omdat ik die te 'hard' vind klinken en een irritant mid hoog wat lang niet smooth genoeg klinkt bij lagere gain instellingen. Een V30 is wel weer te gek voor high gain zoals metal, zeker in een 4x12" en nog beter in een 4x12" met 2 G12T-75's erbij.

Kingfisher
19 juli 2012, 13:17
Deze: http://www.thomann.de/nl/mesa_boogie_thiele_gitarrenbox.htm

WTF is een Thiele box?

Plant
19 juli 2012, 13:38
Deze: http://www.thomann.de/nl/mesa_boogie_thiele_gitarrenbox.htm

WTF is een Thiele box?

Bass-reflex.

smullie
19 juli 2012, 18:02
Een V30 is zeker niet warmer dan een G12T-75! Misschien een tikje minder tophoog ('presence'), maar de V30 blijft een erg felle speaker met de neiging tot 'ice pick' geluiden, ook in een 'warm klinkende kast'. Wat voor een versterker ga je hem mee gebruiken?
ik zou em in eerste instantie aan een VHT special 6 hangen, maar de kans is heel groot dat daar ook nog andere versterkers op aangesloten zullen worden, misschien een Vox lili nighttrain, misschien een blackstar ht-5, ... Ik wil gewoon een 112 cab om een laag vermogen buizenversterker op aan te sluiten.

Het blijft natuurlijk subjectief als de pest zolang we geen metingen vergelijken maar ervaringen... toch vind ik de V30 veel prettiger in het hoog. Ja, het is een felle speaker, maar goed ingespeeld moet 'ie toch echt wel een stuk warmer en minder schel klinken dan een G12T-75. Die laatste heeft een dip in het midden en veel hoog, terwijl de V30 vooral midhoog heeft. Nogmaals, mijn ervaring. Maar ik denk dat de V30 zeker een stap vooruit is tov een G12T-75 als je die laatste te schel/scherp/hoog vindt.
Ik heb verschillende filmkes gezien op het magische youtube waarin verschillende speakers vergeleken worden en daaruit concludeer ik dat ik meestal de V30 en de greenback het beste klinken vind. Ik vind de G12T-75 die ik nu heb (en nu wil ik niet doen alsof ik er iets van ken, maar ik moet het een naam geven) nogal "droog", "steriel", "karakterloos".

Sowieso is een V30 altijd een stap vooruit ten opzichte van een G12T-75, maar echt minder schel vond ik het niet. Ik ben zelf op zoek naar een vervanger van de V30 in mijn 1x12" omdat ik die te 'hard' vind klinken en een irritant mid hoog wat lang niet smooth genoeg klinkt bij lagere gain instellingen. Een V30 is wel weer te gek voor high gain zoals metal, zeker in een 4x12" en nog beter in een 4x12" met 2 G12T-75's erbij.
De bedoeling is dat het voornamelijk goed klinkt voor wat blues/rock mee te spelen, clean met crunch en overdriven. Dat metal een mogelijkheid is zou zeker fijn zijn, maar het is geen must.

Het is trouwens alleen voor thuis of om eens mee te nemen naar vrienden. Op een optreden van mijn talenten zit niemand echt te wachten hoor...;)

Ik wil hier gerust "out of the box" denken hoor, dus als iemand me goede raad kan geven ivm de te maken keuze, dan hoor ik het graag...

ACSlater
21 juli 2012, 09:28
Ik zou ook graag een Greenback in mijn Marshall 1912 schroeven maar die gaat het niet trekken met een 50 watt top er op. Dan maar weer een Vintage30 er in. Ik ben het wel eens met iWishmaster het niet mogelijk om hier een lichte crunch uit te krijgen met een lage gain-setting. Het blijft wel een magnifieke speaker natuurlijk.

the sure thing
21 juli 2012, 09:33
Warmte, low gain en geen irritant hoog? G12-65

iWishmaster
21 juli 2012, 12:42
Warmte, low gain en geen irritant hoog? G12-65

Dat was ook mijn eerste ingeving, heb 'em stiekem al maanden in het winkelmandje zitten van een webshop, maar op de één of andere manier ben ik huiverig ook echt te bestellen :chicken:

the sure thing
21 juli 2012, 13:47
Ik zou m live (in een band) niet snel gebruiken, maar thuis vind ik het een fluweel mooie speaker voor clean en low gain.

iWishmaster
21 juli 2012, 16:23
Ik zou m live (in een band) niet snel gebruiken, maar thuis vind ik het een fluweel mooie speaker voor clean en low gain.

Waarom niet live? Prikt niet lekker of nog andere redenen?

the sure thing
22 juli 2012, 00:08
Waarom niet live? Prikt niet lekker of nog andere redenen?

Prikt inderdaad niet lekker. Met goede micing en monitoring zou t geen probleem moeten zijn. Met een felle amp (Fender?) zou t mss beter prikken.

ACSlater
22 juli 2012, 19:16
Ik heb net een Eminence Legend GB128 besteld. Ben benieuwd wat die gaat doen in de 1912 kast. Als het goed is, is het ongeveer een Greenback met iets meer definitie in het laag. In ieder geval wat anders dan een V30 en goedkoper dan de Celestion G12-65.

iWishmaster
22 juli 2012, 22:44
Prikt inderdaad niet lekker. Met goede micing en monitoring zou t geen probleem moeten zijn. Met een felle amp (Fender?) zou t mss beter prikken.

Ik speel met een behoorlijk felle amp, zelfbouw en overduidelijk brits gevoiced. Dus als ik wat hoog kwijt raak heb ik daar niet zoveel moeite mee eigenlijk. Denk dat ik eens de Warehouse ET65 ga overwegen. Voor 75 euro nieuw niet zo'n buil aan te vallen lijkt me. Daarnaast speel ik momenteel niet in een band, mocht dat veranderen en het in een band niet bevallen vis ik wel ergens een V30 op :).

smullie
27 juli 2012, 10:26
Ff bedanken voor de hulp en ik kan je melden dat ik morgen dus wss een Palmer 112 cab met greenback zal gaan ophalen... ;)
Hopelijk morgen meer in het nieuwe aanwinsten topic... :ok:

Erik70
27 juli 2012, 19:57
Ik heb net een Eminence Legend GB128 besteld. Ben benieuwd wat die gaat doen in de 1912 kast. Als het goed is, is het ongeveer een Greenback met iets meer definitie in het laag. In ieder geval wat anders dan een V30 en goedkoper dan de Celestion G12-65.

dus.... been there, done that, like it !!
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?107611-Speaker-voor-1x12-cab&p=2059329

smullie
28 juli 2012, 22:13
Palmer 112 cab met greenback is er en is natuurlijk direct aangesloten op mijn VHT Special 6. En ik vind het een pak beter klinken dan met de 212 cab met G12T-75's erin of dan de stock 10" combospeaker...

Ik heb ook geboden op een ad voor een lil night train en de verkoper is al akkoord met de geboden prijs. Nu nog ff afspreken wanneer ik em ga halen. Ik hoop nog op morgen, maar anders zal het een avond in de week worden...

En dan moet ik toch echt eens wat gaan verkopen... Mijn kamertje begint vol te geraken...