PDA

View Full Version : Monitor gezocht voor amateur opnames



hjh360
24 mei 2012, 23:32
Beste mensen,

ik ging vandaag mijn nieuwe nummers laten horen aan een vriend van me. Deze vriend is in het bezit van redelijke speakers. Ik heb al mijn nieuwe nummers opgenomen met behulp van een goedkoop koptelefoontje.

Ik met mijn trotse kop die nummers laten luisteren, en ja hoor, ze klonken allemaal kut! Vooral de baspartijen verpestten het geluid, dankzij resonatie en een veel te hoog volume.

Nu ben ik er dus voor eens en altijd overtuigd dat ik goede monitors nodig heb, waarmee ik dit soort dingen kan voorkomen, en mijn muziek echt in orde maken.

Mijn vraag is nu; wat is de beste keuze? Ik heb relatief weinig geld te besteden, dus zoek een prijs/kwaliteit dingetje, wat simpelweg alleen "the job done" krijgt, meer hoef ik niet.

Iemand aanraders?

ruudjes
25 mei 2012, 05:38
Misschien tweede hands actieve monitors van bijv. krk, m,audio oid. Als je budget niet toereikend is misschien behringer actief. Voor een goede prijs/kwaliteit verhouding: krk rokit 5. Voor deze monitors heb je volgens mij wel een externe geluidskaart nodig.

guhlenn
25 mei 2012, 09:01
Iemand aanraders?

De zoekfunctie. JE vraag is hier al vaker gesteld.

hjh360
25 mei 2012, 16:10
Zoekfunctie van deze site vind ik persoonlijk niet handig. Al zoek ik naar het woord "monitor" kom ik terecht bij topics die gaan over politiek, en geouwehoer over auto's...

hjh360
25 mei 2012, 16:22
Ik heb nu trouwens van deze zelfde persoon een aantal oude monitors te leen gekregen. Hij had ze nog ergens in een hoekje staan, en gebruikt ze nooit meer. Het gaat hierbij om één paar Philips 532 electronic´s, uit zo rond de jaren 70 denk ik.

Dit :http://www.hupse.eu/radio/frameset.htm?philips_22rh532.htm&ContentFrame

Nu dus een nieuwe vraag (eentje die waarschijnlijk nog niet eerder op dit forum gesteld is :)) Zijn deze monitors geschikt voor mijn doeleinden.

De muziek die ik maak is niks bijzonders, gewoon zachte rock.

bass blom
25 mei 2012, 16:38
voor amateuropnames prima geschikt.
stonden altijd bekend als vrij strakke rechte dingen.

hjh360
25 mei 2012, 18:04
https://mail-attachment.googleusercontent.com/attachment/?ui=2&ik=6645ab35be&view=att&th=13784b7ea5b20115&attid=0.1&disp=inline&realattid=1402953895884357632-1&safe=1&zw&saduie=AG9B_P_vPjV2b9iuGhiGRd_ZxIbH&sadet=1337961857731&sads=717jiLWspuUilJdU4hKne4je81A

hjh360
25 mei 2012, 18:07
Dit is het achterpaneel. Ik zie nergens de standaard jack kabelgaten, en ac-adapter kabelopeningetjes. Kabels had hij er niet mee bij zitten, dus nu vraag ik me het volgende af: Waar kan ik nu nog de betreffende kabels vinden om het geluidsignaal vanaf mijn interface (jack kabel) via een verloopstekker in deze speakers te krijgen???? En ook één voor de adapter? Iemand die dit weet?

telecastermaster
25 mei 2012, 18:11
Ah, de legendarische Philips MFB speakers. http://www.hifi.nl/artikel/1680/Motional-Feedback.html

Ik heb ze zelf ook.:crazyhappy:
Lekker strak laag, hoor. Maar zoals met alle hifi speakers geldt: ze zijn niet erg neutraal.

bass blom
25 mei 2012, 18:14
Dit is het achterpaneel. Ik zie nergens de standaard jack kabelgaten, en ac-adapter kabelopeningetjes. Kabels had hij er niet mee bij zitten, dus nu vraag ik me het volgende af: Waar kan ik nu nog de betreffende kabels vinden om het geluidsignaal vanaf mijn interface (jack kabel) via een verloopstekker in deze speakers te krijgen???? En ook één voor de adapter? Iemand die dit weet?

din verloopjes is wat je moet zoeken neem ik aan.

hjh360
25 mei 2012, 18:18
Dank je Bass Blom,
Heb nu weer een andere vraag. Ik heb 2 speakers, dus wil wel stereo geluid hebben. Moet ik dan ook één of andere schakelaar kopen die dit geluid "verdeeld" over de 2 speakers, want ik neem aan dat dit niet automatisch gaat. Ook heeft mijn interface sowieso maar één headphone uitgang (jack), en hiermee moet ik naar 2 speakers (din ingangen als ik het goed begrijp).
Bestaat er een schakelaar wa

hjh360
25 mei 2012, 18:19
Telecastermaster, wat bedoel je met "niet erg neutraal". Als complete amateur heb ik geen idee wat je hiermee bedoeld ;p Ik heb de speakers ook nog niet gehoord, maar ik ben echt benieuwd!

bass blom
25 mei 2012, 18:48
Dank je Bass Blom,
Heb nu weer een andere vraag. Ik heb 2 speakers, dus wil wel stereo geluid hebben. Moet ik dan ook één of andere schakelaar kopen die dit geluid "verdeeld" over de 2 speakers, want ik neem aan dat dit niet automatisch gaat. Ook heeft mijn interface sowieso maar één headphone uitgang (jack), en hiermee moet ik naar 2 speakers (din ingangen als ik het goed begrijp).
Bestaat er een schakelaar wa

die jack is 3 polig.
1 gezamenlijke ground en 1 links en 1 rechts signaal.

hjh360
25 mei 2012, 18:53
Oké dit snap ik niet. kun je het mij alstublieft uitleggen in jip en janneke taal? :) En misschien ook waar ik dit allemaal kan aanschaffen?

bass blom
25 mei 2012, 18:53
http://www.allekabels.nl/Jack-Verloop/53/1071643/Verloopstekker.html

dan nog een din/din snoer om uit de ene box door te lussen naar de andere.

hjh360
25 mei 2012, 19:13
Maar ik heb maar 1 headphone out, en 2 speakers, dus op deze wijze kan ik maar één van de twee speakers gebruiken toch? Moet ik dan niet iets hebben waardoor ik die éne headphone out kan splitsen in 2 aparte signalen (een voor rechts, een voor links)??

hjh360
25 mei 2012, 19:31
Wacht, ik zie nu wel op de achterkant van elk van de speakers een knop waarbij ik left/right in kan stellen. Ook hebben ze naast de din-ingang ook een ding-uitgang. Zou het kunnen dat ik het gewoon als volgt kan opstellen? :

audio interface (jack outgang) --> verloopkabel (jack naar din) --> din snoer (din naar din) --> speaker 1 (knop op standje "left") --> din snoer (din naar din) --> speaker 2 (knop op standje "right"). Dus eigenlijk gewoon alles in een serie verbonden.

Zou dit kunnen misschien?

bass blom
25 mei 2012, 19:33
dat is precies wat ik in post #15 zeg ja :D

hjh360
25 mei 2012, 19:39
Dank je, ik ga het proberen. Nu heb ik alleen nog 2 van die voedingskabels nodig. In het plaatje is het te zien, die in het midden (het lijkt op 2 rondjes naast elkaar ;) ). Waar kan ik 2 van deze adapters kopen??
Ik heb ook best haast, want als ik voor 20:00 bestel heb ik het morgen nog in huis! :)

bass blom
25 mei 2012, 19:43
ik zie het plaatje niet maar ik neem aan dat dat zogeheten 'achtjes' zijn.
zoals ze ook aan scheerapparaten zitten.

hjh360
25 mei 2012, 19:48
YES! heb net het volgende besteld (19:47) :)

2 keer http://www.allekabels.nl/na/0/686/VerloopstekkerDIN-Kabel.html
2 keer http://www.allekabels.nl/na/0/1040856/VerloopstekkerDIN-KabelApparaatsnoer---C7.html
1 keer http://www.allekabels.nl/na/0/1071643/Verloopstekker.html

Dank je Bass! Ik laat nog wel weten of het allemaal werkt als ik morgen de kabels heb :)

bass blom
25 mei 2012, 20:15
:D goed man.
ja zijn fijne boxen, kunnen lekker hard.
maar je kunt ze ook opblazen (been there done that)

hjh360
26 mei 2012, 15:22
Heb net de kabels binnen gekregen. Allekabels.nl heeft jammer genoeg alleen één kabel niet verzonden, maar dat maakt niet zoveel uit.
Het zijn iig de juiste kabels.

Heb dat ding aangesloten op mijn interface via dat verloopje, en de DIN kabel. Voeding snoertje ook aangesloten, en ze doen het nog! ;)

Wat wel heel raar is, is dat er niet het goede geluid uit komt. Als ik hem aanzet, komt er gewoon muziek uit, ook als ik op mijn pc niks aan heb staan. Alsof het als een radio werkt. Dus zonder dat ik iets op mijn pc afspeel, gaat die speaker al geluid geven, en het lijkt verdacht veel op een radio. Als ik vervolgens de DIN kabel (de verbinding naar mijn pc) eruit trek, stopt de "radio" ook, ook al zou mijn pc hier niks mee te maken hebben (het signaal komt toch al niet door).

Iemand weet wat ik hiermee kan doen?

bass blom
26 mei 2012, 15:34
oei :D ja dat kan wel eens gebeuren met ouwe meuk :D
en als je iets afspeelt van de pc? hoor je er dan radio doorheen? :D

hjh360
27 mei 2012, 11:44
Niet eens er door heen, maar gewoon alleen radio. Ik hoor het signaal dat ik zelf doorstuur niet vanaf mijn pc totaal niet.

bass blom
27 mei 2012, 11:51
hmm, dat is super vaag :D

guhlenn
28 mei 2012, 10:16
hmm, dat is super vaag :D

HAHAHA, daar is ie mee geholpen!

IS de kabel niet gewoon stuk?

bass blom
28 mei 2012, 10:23
nieuwe kabels heeft ie gekocht..

marter544
28 mei 2012, 15:45
Ik heb dezelfde drivers in mijn speakers zitten als daarin zitten, echter gebruik ik een marantz versterker. Ze klinken leuk, maar tis niet top. Dit is door mij gemixt (en de bekkens ook opgenomen mbv die speakers doordat een stel beunhazen waren vergeten de overheads op de opname tafel aan te zetten):


http://www.youtube.com/watch?v=WxX2r1bJYyg

bass blom
28 mei 2012, 16:40
en de bekkens ook opgenomen mbv die speakers :dontgeti:

marter544
28 mei 2012, 16:57
Ja nou als monitor gebruikt bij het opnemen van die zooi... De mics waren 2x behringer XM1800s (goedkopere zijn er volgens mij niet)

hjh360
29 mei 2012, 00:28
Maar heeft iemand nog een idee/suggestie van wat ik aan mijn probleem zou kunnen doen?

guhlenn
29 mei 2012, 13:18
Nieuwe kabels kunnen ook kapot zijn. welke snoeren lopen er nu precies waar heen? Zit het probleem in beide speakers? Heb je al eens een mp3 speler ofzo erop aangesloten?

hjh360
29 mei 2012, 15:15
Heb eigenlijk al zo'n beetje alles uitgesloten wat fout zou kunnen zijn.

Kabels doen het wel, aangezien het lichtje aan de voorkant van de speaker wel gaat branden, en ook omdat ik dus al een radiosignaal erdoor heen te horen kreeg. Als ik vervolgens het kabeltje eruit haalde ging het radiosignaal ook plat. Heel raar.

De interface waarop de speakers zijn aangesloten doet het ook gewoon nog, want wanneer ik mijn eigen koptelefoon erop aansluit, doet deze het gewoon normaal, en krijg ik het geluid wat ik daadwerkelijk vanaf mijn pc doorstuur te horen.

Ik snap er echt niks van, en er is ook vrijwel niks over te vinden op 't internet, omdat het hier al om zulke oude speakers gaat :(

bass blom
29 mei 2012, 15:26
meld je hier aan, de echte freaks moeten daar zijn :D

http://forum.mfbfreaks.com/

hjh360
29 mei 2012, 15:53
Ik heb daar al contact gezocht ja ;) heb al een mailtje gestuurd naar iemand. Ik laat het wel weten hoe het verder gaat.

hjh360
30 mei 2012, 20:21
Heb nu op één of andere vaag forum gisteren gelezen dat je voor mijn interface (tascam) de LINE OUT moet gebruiken voor speakers. Ik gebruikte de headphone out, dus dat was het probleem... Gisteren dus meteen de juiste kabels besteld (van tulp-kabeltjes naar DIN) en vandaag binnen gekregen. De speakers doen het nu prima! :)

Heb al gelijk een paar van mijn nummers flink kunnen fixen, want ze klonken ECHT heel kut. Nu begrijp ik ook dus eindelijk hoe belangrijk goede monitoring wel niet is voor de opnames die je maakt. Voordat ik de Philips 532 speakers had, was ik gewoon troep in elkaar aan het mixen.. :(

Han S
30 mei 2012, 20:34
En als je nou nog eens een paar eurootjes over hebt gehouden koop je een paar Adam A3X, A5X of A7X monitoren. Dan kun je de mix echt goed beoordelen. Die Philips speakertjes zijn leuk, maar een beetje nostalgisch. Ik heb er ook ergens een paar zwerven.