PDA

View Full Version : Grill cloth strak/glad



Chris Winsemius
24 mei 2012, 21:45
Hoi allemaal!

Ff een cosmetisch vraagje: mijn oude blackface Bandmaster is een tijdje terug ergens v/e nieuw frontpaneel en 'n stukje grillcloth voorzien maar helaas is dat niet strak gedaan; de grill-cloth is wat "hobbelig" geworden.

Elektronica is voor mij geen probleem maar met dit soort dingen heb ik ff wat advies nodig, bvd!!!

bass blom
24 mei 2012, 21:51
strijkbout/plank?

Agent_Smith
24 mei 2012, 22:06
Hee Chris!
Ik heb ooit een Marshall 4x12 opnieuw bespannen met checkerboard doek. Misschien is het iets heel anders hoor, dat weet ik niet. Maar ik heb m toen gewoon erg strak opgespannen en vast geniet.
Kun je het doen niet losmaken en opnieuw opspannen?

Chris Winsemius
24 mei 2012, 22:20
Ga ik ff proberen, persoon die het had gedaan zou zeer kundig zijn maar bleek dus tegen te vallen. Hoorde ook iets over doek eerst nat maken en dan pas monteren.

Thiez
24 mei 2012, 22:23
Dat heb ik ook vaker gelezen ja. Als het droogt trekt het strak.
Zelf heb ik alleen een slanted cabinet gedaan. Deze had ik plat opgespannen en toen pas de baffle onder een hoek gezet, dan trekt hij gelijk het doek mooi strak.

nico verduin
24 mei 2012, 22:31
Dit doek is nylon. Heeft geen enkele zin om dat nat te maken. Cane achtig doek wel omdat dat water absobeert waardoor het materiaal zacht wordt en wat flexibeler. Bij drogen trekt het weer strak en stug.

Freeqi
25 mei 2012, 00:51
heb daarvoor een 'spantang' zo noemen we dat hier ? Geen idee of dat de juiste term is. beetje googlen ? Je zet recht vast met nietpistool op +/- 3 bar aan één kant en dan trek je overkant over met spantang. Kan je zo hard aanspannen dat zelfs scheurt dus beetje common sense/gevoel gebruiken qua kracht. Daarna doe je zijkanten idem dito, maar enkel de zijkant licht aanspannen of je trekt lijn scheef. Cane moet je id mee oppassen, trek je kapot als té nat is en spant zichzelf nog aan als droogt. De Marshall doeken zijn eigenlijk ook gewoven papier. Die beter niet nat maken maar gewoon goed hard opspannen.

dus losmaken aan 3 kanten en zo'n spantang scoren ... nylon krijg je nooit lekker strak met de hand en rafelt snel uit ... wel klotejob om nietjes allemaal los te maken ... veel kans dat er te weinig nietjes gebruikt zijn ook, vandaar het werken van het doek ? ;-)

hier is een linkje: http://www.harolds.nl/p/doeken/gereedschap/spantang/pag/1/p/spantang-2183/#spantang-2183

The Running Man
25 mei 2012, 08:53
Dit doek is nylon. Heeft geen enkele zin om dat nat te maken. Cane achtig doek wel omdat dat water absobeert waardoor het materiaal zacht wordt en wat flexibeler. Bij drogen trekt het weer strak en stug.

+1 Nylon kan ontzettend rekken als het nat wordt; middel waarschijnlijk erger dan de kwaal

Heb ook wel bobbelige cloths gezien bij originele Fender cabs na biergooien
Spanning plus lokaal natmaken --> lokaal rekken

Nagramoth
25 mei 2012, 10:01
Chris, paneel en doek losmaken. Als je de achterkant van het paneel beplakt met Tesa tapijttape, dan kan je het het doek met de hand stukje bij beetje opspannen. De tape is sterk genoeg om het tijdelijk op zijn plaats te houden, maar je kan nog makkelijk kleine correcties aanbrengen. Daarna vast tacken.

Klaar, kopje koffie, en dan lekker in de zon...