PDA

View Full Version : rackonderzoek



Il_Falco
24 mei 2012, 20:49
Hoi allemaal.

Ik ben geinteresseerd in een rack en ben van plan om alles stuk voor stuk aan te kopen.
Ik gebruik nu een pedalboard met twee amps, een clean en een dirty. (beiden single channel)
signaallijn:
in - pitchblack - aby
A: Hardwire Phaser - Hardwire Delay
B: Digitech bad monkey (boost) - Hardwire phaser - hardwire Delay

Nu komt er binnen de kortste tijd (budget...) een voodoolab pedal switcher met een VL commander.

De bedoeling is om op termijn al mijn pedalen in rackla's te hebben en enkel de commander voor me.


(Hieronder puur informatief mijn droomsetup:)
Wireless (line6 G30) naar VL Pswitcher1 met in de loops:
1: Tuner
2: ABY
3 Hardwire phaser
TRS: EQ
4: hardwire Delay
--> Dirty amp

B lijntje van de ABY gaat naar een tweede VL switcher met:
1: Distortion
2: EQ
3: HArdwire phaser
4: HArdwire delay
--> Clean amp

Mijn enige bezorgdheid is hoe hoog mijn rack zou moeten zijn. Ik ben niet van plan om rackeffects te hebben. Teveel programmeerwerk. Heb liever gewone pedalen in la's. Voor die pedalen dacht ik 2 rackla's. Dat is teveel maar ik wil me niet beperken naar de toekomst toe. Of kunnen er echt veel pedalen op een la?
Hoe hoog zijn die lade's? 2U?
Ook wil ik nog een schof om mijn commander in te stoppen voor transport en waarschijnlijk een racktuner. IS de behringer een goede?
Een patchbay is ook gemakkelijk. Zelf maken? Of zijn er goede die verkocht worden?
Zien jullie nadelen aan dit systeem die ik over het hoofd gezien heb?
Tips of opmerkingen?

Erg bedankt om mee te denken!

Falco

muziekschuur
25 mei 2012, 01:16
En dan pak je je rack op, krijg je eerst twee lades op je kin...

DemolitionColorScheme
25 mei 2012, 08:30
Racklades zijn over het algemeen 2HE, ja. Mijn advies: als je dan toch rack gaat en je gaat niet voor andere rackgear (bijv. een multi-FX unit, zoals een G Sharp, etc.), dan zou ik die Pitchblack verkopen en een Korg rack tuner kopen. In jouw geval kun je makkelijk starten met 1 la, lijkt me zo.

... zeg trouwens maar niet dat je geen rack units wilt, want na een tijdje zo'n setup te hebben gaat dat toch een beetje lonken. ;)

groovieguitarguus
25 mei 2012, 23:02
Op dit moment heb ik 5 pedalen op een la... + een Flatliner Voeding van Burkey (flinke unit!)
I.p.v. een rack tuner, zou ik voor bij je Footcontroller denken aan een pedal tuner, b.v. TC Polytunt of de bekende Boss (dacht Tu5 o.i.d.). Veel grote gitaristen hebben de boss 'on the floor'.

Oeps... ik zie je probleem en logica... de zender... tja... dan snap ik de racktuner.

Overigens gaf bij mij de voeding van de Voodoolap switcher problemen (te veel ruis etc.) Daarom de Flatliner!

Il_Falco
26 mei 2012, 00:17
@ muziekschuur: dus lades met clicksysteem :D

@demo: racktuner was inderdaad al het plan. korg racktuner is goed? oogjes open houden dus; Ja, waarschijnlijk wel :p Gelukkig speel ik nog niet al te veel met effecten in de band. Anders kon ik wel eens serieus beginnen lonken naar een alles in 1 oplossing: :cooler:

@Groovy:
idd, wil zo weinig mogelijk voor me liggen hebben. De voeding naar de pedalswitcher? of van de switcher naar de pedalen? Voorlopig zit alles nog op een daisychain. Maar eventueel kan er een chameleon komen. goeie tip!

LordRiffenstein
26 mei 2012, 07:08
Als het toch in een rack komt, waarom geen 2de hands GCX met een degelijk midi-controller op de vloer?

Johannes
26 mei 2012, 09:23
Behringer Racktuner is niet zo best. Langzaam en onnauwkeurig.

DemolitionColorScheme
26 mei 2012, 09:30
Als het toch in een rack komt, waarom geen 2de hands GCX met een degelijk midi-controller op de vloer?
Eigenlijk ben ik het hier mee wel mee eens, vooral met het idee als je in de toekomst nog gaat uitbreiden. :)


Behringer Racktuner is niet zo best. Langzaam en onnauwkeurig.
Wie had het over een Behringer racktuner? :soinnocent:

Il_Falco
26 mei 2012, 10:32
@ Lord Riffenstein: Die commander is van grootte goed. De groundcontrol vind ik the groot. En 100 presets ga ik niet gebruiken.

http://www.thomann.de/be/adam_hall_ablage_19_1heauszugschiene.htm
Iemand ervaring met deze?
OF zou ik beter voor een drawer gaan?

genre zoiets: http://www.thomann.de/be/thon_rackschublade_2he.htm

LordRiffenstein
26 mei 2012, 13:58
@ Lord Riffenstein: Die commander is van grootte goed. De groundcontrol vind ik the groot. En 100 presets ga ik niet gebruiken.

Er bestaan nog wel andere midi-controllers dan de Groundcontrol die je met de GCX kan gebruiken, bv een Midimate van Rocktron.

Johannes
26 mei 2012, 15:07
Eigenlijk ben ik het hier mee wel mee eens, vooral met het idee als je in de toekomst nog gaat uitbreiden. :)


Wie had het over een Behringer racktuner? :soinnocent:


...en waarschijnlijk een racktuner. IS de behringer een goede?


kleinigheidje :P

Liquid_Metal
26 mei 2012, 16:40
Mijn enige bezorgdheid is hoe hoog mijn rack zou moeten zijn. Ik ben niet van plan om rackeffects te hebben. Teveel programmeerwerk. Heb liever gewone pedalen in la's. Voor die pedalen dacht ik 2 rackla's. Dat is teveel maar ik wil me niet beperken naar de toekomst toe. Of kunnen er echt veel pedalen op een la?
Hoe hoog zijn die lade's? 2U?

Wat is veel? Hierop staan er zes en dit kan in 2 HE.

http://a2.ec-images.myspacecdn.com/images01/81/dd0c537a80f4b3877e5d101d956b5dcc/l.jpg

DemolitionColorScheme
26 mei 2012, 18:29
Wat is veel? Hierop staan er zes en dit kan in 2 HE.

http://a2.ec-images.myspacecdn.com/images01/81/dd0c537a80f4b3877e5d101d956b5dcc/l.jpg
Bekend plaatje! Is dit niet een stukje van de rig van Zach Peterson?

groovieguitarguus
26 mei 2012, 22:02
Prima Racklade....

Dit is mijn rack... Met Voodoolab GCX Switcher + Groundcontrol, waarmee ik GCX, maar ook De G-Force mee aanstuur...

https://lh6.googleusercontent.com/-fY7NcY99HAs/TlAo4OOpbiI/AAAAAAAAAPQ/IkZJqlTQqeY/s1024/IMG_0038.JPG

+ Groundcontrol met Volume (Volume dicht = Tuning) + Wha

https://lh6.googleusercontent.com/-0B-fKWnkthw/TlAo6idboEI/AAAAAAAAAPU/GKck7RYyCHc/s800/IMG_0036.JPG

Liquid_Metal
26 mei 2012, 22:44
Bekend plaatje! Is dit niet een stukje van de rig van Zach Peterson?

Inderdaad. Recent gezien, goed geheugen of megaforummer?

http://acapella.harmony-central.com/showthread.php?1902606-Guitar-Effects-and-Amp-Channel-Switching-Systems&p=26661302&viewfull=1#post26661302

DemolitionColorScheme
27 mei 2012, 10:00
Inderdaad. Recent gezien, goed geheugen of megaforummer?

http://acapella.harmony-central.com/showthread.php?1902606-Guitar-Effects-and-Amp-Channel-Switching-Systems&p=26661302&viewfull=1#post26661302
Goed geheugen. Zach zat 'vroeger' nog op The Gear Page en hij was aardig fan van foto's posten van z'n eigen setup. Op een gegeven moment is hij gebanned daar en ik zie nu ook dat hij daar bij HC ook gebanned is. Waarom weet ik niet. Desalniettemin een erg aardige en vriendelijke kerel. :)

Il_Falco
27 mei 2012, 13:36
Prima Racklade....

Dit is mijn rack... Met Voodoolab GCX Switcher + Groundcontrol, waarmee ik GCX, maar ook De G-Force mee aanstuur...

https://lh6.googleusercontent.com/-fY7NcY99HAs/TlAo4OOpbiI/AAAAAAAAAPQ/IkZJqlTQqeY/s1024/IMG_0038.JPG

+ Groundcontrol met Volume (Volume dicht = Tuning) + Wha

https://lh6.googleusercontent.com/-0B-fKWnkthw/TlAo6idboEI/AAAAAAAAAPU/GKck7RYyCHc/s800/IMG_0036.JPG

Groovy: mooie setup maar niet waar ik naar toe wil :cooler:
Je hebt toch nog een serieuze plank voor je liggen terwijl ik wil gaan downsizen. (toch voor me :crazyhappy:)

Nieuw plan. Ik wil persee kunnen schakelen tussen EN clean/dirty en Dirty1amp/Dirty2amps. Tot nu wou ik die tweede dirtysound uit mijn cleane versterker met distopedalen kunnen halen. Maar ik zat dan te denken dat ik evengoed een amp erbij kan halen. (na onderzoek is mijn oog gevallen op een dark terror; redelijk bruut icm met een blazende 20h) Als ik daarna alles verbind met een lehle dual sgos is mijn basis naar de toekomst gelegd. Die is midiswitchable en dan kan ik nog alle kanten uit. Want eigelijk is mijn probleem met de meeste switchers dat ze geen mogelijkheid tot biampen hebben. De Gcx dan weer wel, maar die vind ik prijzig en zijn control groot voor me. Ok je hebt wel andere controllers maar zoveel sounds ga ik ook niet hebben.

Vinni heeft me dan wel geinspireerd. Hij had vroeger een dual icm een commander. Dus dat lijkt me mijn oplossing.

Maar nu eerst de Dark Terror en de lehle Dual bestellen :cooler:

Liquid_Metal
27 mei 2012, 13:51
De GCX heeft ook geen mogelijkheid tot Dual Amping. Je kunt met een loop schakelen tussen twee (A/B) maar niet tegelijk (A+B). In ieder geval niet met een enkele loop (het kan als je elke amp een eigen loop geeft met on/mute maar dan heb je dus twee losstaande CC's nodig).


Goed geheugen. Zach zat 'vroeger' nog op The Gear Page en hij was aardig fan van foto's posten van z'n eigen setup. Op een gegeven moment is hij gebanned daar en ik zie nu ook dat hij daar bij HC ook gebanned is. Waarom weet ik niet. Desalniettemin een erg aardige en vriendelijke kerel. :)

Ik vond het in ieder geval altijd leuk om z'n posts te lezen, sounds te horen en foto's te zien dus ik vind het jammer dat 'ie geband is.

Il_Falco
27 mei 2012, 15:56
De GCX heeft ook geen mogelijkheid tot Dual Amping. Je kunt met een loop schakelen tussen twee (A/B) maar niet tegelijk (A+B). In ieder geval niet met een enkele loop (het kan als je elke amp een eigen loop geeft met on/mute maar dan heb je dus twee losstaande CC's nodig).




MAar ik heb nu een ABY liggen. Die zou ik dan in een loop stoppen om zo te schakelen tussen 2 amps. Maar met een drie amp idee is hij waardeloos. Plus een groot nadeel is dat hij geen lichtjes heeft. :D heb ik me wel aan mispakt.

Liquid_Metal
27 mei 2012, 16:33
Als je drie amps wilt gebruik zou je deze routing (http://www.voodoolab.com/gcxdiagrams/04-Multiple_Preamps_Stereo_Loops_Stereo_PowerAmp.pdf) kunnen gebruiken, maar wederom kun je dan geen amps tegelijkertijd gebruiken.
Met een ABY kun je ook slechts twee amps tegelijk gebruiken (als je flexibel wilt kunnen schakelen).

Il_Falco
27 mei 2012, 17:24
Inderdaad. Maar met de lehle heb je drie outputs die je kan kiezen. De tuner out is wel niet geisoleerd en zou je best niet gebruiken in combinatie met een andere output. Mijn clean kanaal gebruik ik dan daarvoor zodat ik de twee dirty amps apart of samen kan schakelen met de A en de B.

Met de gcx zou ik sowiso eerst mijn signaal moeten splitsen. Daarvoor kan ik dan evengoed een lehle gebruiken in combinatie met een pedal switcher/commander.

En de nood om die twee versterkers samen te hebben is 1) voor solo's en 2) om een verschillend geluidsniveau te hebben in bv intro's, intermezzotjes. Sinds ik enige gitarist ben zou dat een mooie oplossing zijn voor het geluidspallet van de groep. (...Man, wat een zin was dat...)

Il_Falco
1 juni 2012, 06:39
De lehle en de voodoolabs zijn onderweg. Voorlopig zullen de pedalen in een pedalboard tussen mijn amps staan en de commander bij mijn microfoon. Later dan uitbreiden naar racklade's :)

Dimitri92
1 juni 2012, 10:02
Nice, ik ga deze volgen! Zelf ook wel eens wat ideetjes gehad voor een dergelijke setup..

Il_Falco
7 juni 2012, 23:56
De voodoolabs zijn ondertussen binnen gekomen. Morgen kijk ik voor foto's maar man, het is een rommeltje op mijn plank :D zoveel kabels..
Nuja, de switcher doet zijn werk en dat oogt goed. Nu nog wachten op de lehle en ik kan beginnen met serieus programmeren.

Tonegewijs is er wel een en ander veranderd. ik heb nu ipv mijn drive uit mijn amp te halen, enkele pedalen daarvoor. De Bad monkey die een mxr DIII boost met daarachter een grafische eq met een hardwire distortion erna voor mijn volume op te halen. Het zootje ruist als een malle dus zit dit in een boss ns. Voor mij teveel pedalen, dus dat zal in de toekomst nog moeten veranderen. (GAs voor Riot wordt nu wel heel groot..) En zo blijft een mens bezig. OVerige kandidaten voor het distortionplekje zijn zvex box of metal en de tc electronic dark matter/rottweiler.

Nu, conclusie is dat de voodoolab zijn werk doet en dat eens de pedalen blijvers zijn, ze in een rack kunnen. Nu zitten ze voorlopig in een zak van Electro Harmonix.