PDA

View Full Version : Deville Bias probleem



ThomasR
24 mei 2012, 19:36
Hallo

Ik heb nieuwe buizen in een fender deville 212 gestoken maar krijg het ding niet meer gebiast.
Wanneer ik de bias probeer af te regelen gaat hij (instelstroom) of in heel grote sprongen naar omhoog en omlaag of blijft hij stijgen naar omhoog totdat ik de switch af zet. Nu heb ik die potentiometer waarmee je de bias instelt eens nagemeten en ik zie dat er dode plekken in het verloop van de weerstand zitten. Ik heb de potentiometer wel op de pcb gemeten. Nu mijn vraag: mag ik die weerstandsmeting als correct beschouwen omdat het hele circuit er nog aanhangt en ik kan mij nog vaag herinneren van op school dat de rest van het circuit invloed heeft op uw meting.

Thomas

cluseau
24 mei 2012, 22:16
Nu mijn vraag: mag ik die weerstandsmeting als correct beschouwen omdat het hele circuit er nog aanhangt en ik kan mij nog vaag herinneren van op school dat de rest van het circuit invloed heeft op uw meting.

Thomas

Simpel nee, al hangt het ervan af hoe je meet. Een betere metode is om de eindbuizen er even uit te laten en dat de roosterspanning te meten. Deze moet netjes van min naar max regelen. Een weerstandsmeting is dan helemaal niet nodig. Heb je niet een paar ongeschikte buizen er in gezet?