PDA

View Full Version : Marshall - Ironman



joskedentweede
24 mei 2012, 14:55
Hey Gitaarnetters,

Ik heb een vraag, die lijkt misschien wat raar, maar ik stel ze toch.
Ik heb net bij Van De Haar een Toneking Ironman gaan halen en daar ook getest op een aantal versterkers, dat ding deed echt wonderen met de Marshalls die hij had staan.
Maar toen ik thuis kwam gebeurde er iets vreemd, ik sloot alles aan zoals bij hem, en mijn versterker knalde na vijf minuten en er kwam geen geluid meer uit. Ik heb meteen de Ironman ertussen uit gehaald om op veilig te spelen, maar nog steeds geen effect. Toen zag ik dat een van mijn buizen totaal wasted was, wat wel te verwachten was na al die tijd.
Om te controleren of dat wel alles was heb ik de kapotte buis verplaatst met een buis die wel werkt, omdat ik geen buizen op overschot heb. Nu deed mijn versterker het wel, maar ik heb hem niet lang laten draaien, enkel een paar nootjes en dan terug af, die kapotte buis maakte me toch zorgen. Dan hier mijn vraag:

- Wat doe ik verkeerd met die Ironman? Er staat een Ohm regeling voor de versterker, die heb ik op 16ohm gezet, omdat ik dacht dat het zo moest, de marshall bij Van De Haar stond ook op 16Ohm. Het gaat om een Marshall JMP 100W Superlead uit '72.

Ik heb gezocht op het internet, maar kon geen duidelijk antwoord vinden, enkel dan die verstelbare impedantieknop voor de cab van 16, 8 of 4 ohm, maar daar ben ik nu niets mee.

Groeten,
Jonathan

pimmetje
24 mei 2012, 15:06
Verplaatst naar randapparatuur.
Vragen => PM

MSNL
24 mei 2012, 23:08
Hey,
Ik gebruik ook een IronMan en en '72 superlead.
Op de IronMan zitten 2 impedantie schakelaars. Met de eerste match je de impedantie van je versterker. Dus als je versterker op 16 ohm staat ingesteld kies je 16 ohm. De 2e schakelaar gebruik je voor het matchen van de IronMan op je speakercabinet. Heb je een 8 ohm cabinet, dan kies je 8 ohm.

Dan het probleem met je versterker.
Bij het gebruik van een oude Marshall en een powersoak kunnen problemen met je versterker snel naar boven.
Je gebruikt je versterker op een 'volume' dat je normaal nooit met zo'n Marshall zou doen. Tenminste ik niet!!!!!!
Waarschijnlijk was die buis al slecht en door zwaardere belasting dan normaal gaat de buis kapot. Of je hebt een flinke impedantie mismatch gehad.
Ik heb hetzelfde probleem gehad en dat kwam door buizen die niet goed gematched waren.
Daarna heb ik nog een probleem gehad met de voltage-schakelaar
Hier is sluiting ingekomen. Deze is door een technicus nu vast ingesteld op 240V en hierdoor krijgen de buizen bij 220V een iets lagere spanning dan als je 220V zou kiezen. Volgens de technicus was de spanning in mijn amp te hoog.

Tip: probeer een nieuw setje gematchte buizen.
succes!

Sent from my iPad using Tapatalk HD

joskedentweede
25 mei 2012, 15:27
Bedankt voor je reactie!

De impedantie had ik gevonden, maar die had ik volgens mij juist ingesteld voor de versterker op 16 ohm en voor mijn cab ook, omdat mijn LC cabs 16 ohm vragen, want daar stond die ook op aangesloten zonder Ironman, hoe staat de impedantie voor de amp bij jou?

Ik ben vandaag al een nieuw setje buizen gaan halen, jammer genoeg hadden ze maar 1 paar, waardoor ik geen idee heb hoe lang deze het gaan doen.

Groeten,
Jonathan