PDA

View Full Version : Elementen vervangen, hoe moeilijk is dat eigenlijk?



The Mule
10 juni 2003, 21:01
Mijn grote twijfel over welke gitaar als volgende te verwelkomen is nog altijd aanwezig. Ik zat vandaag eens te filosoferen over de PRS Santana SE II, wat op zich (als basis) een heel behoorlijke gitaar is, maar waar ik misschien in de loop der tijd wat dingen aan kan gaan veranderen.

Echt supercool zouden zebra-elementen (1 gewoon 1 omgekeerd) zijn, en misschien ooit nog eens een custom inlay, m'n naam ofzo. Een royal blue met zebra's lijkt mij perfect, en ik moet voor rond de € 1.000 klaar kunnen zijn. Ze staan bij Feedback voor ca. 850 euro, en dan de elementen nog etc.

Iemand ervaringen met elementje wisselen. Kan een leek dat zelf, zijn er sites die dudelijk aangeven waar je welk draadje moet vastsolderen etc. of moet je dat door een techneut laten doen, en door wie dan, kan iedere gitaarzaak zoiets?

Een hoop vragen, ik hoop dat iemand me wijzer kan maken.

Alvast bedankt!

Nicci
10 juni 2003, 21:05
elementen verwisselen is niet zo moeilijk, maar ik doe het nooit zelf. grappig trouwens. ik bespeel een Santana SE en heb net het neck-element laten vervangen.
als je kan solderen en je begrijpt welk draadje waar moet is het zo gepiept.

Negative K3 fan
10 juni 2003, 21:08
bij veel elementen is het gewoon een kwestie van solderen, bij humbuckers met een 4-conductor cable is het al IETS lastiger, maar nog wel te doen. De kabeltjes hebben een zgn. kleurcode waaraan je kunt herkennen waarvoor ze dienen.

als je maar een klein beetje handig bent met solderen kan je het al.

Ic3gl0vE
10 juni 2003, 21:18
als het je om de kleur van de elementen gaat, kun je ook gewoon toppers kopen. Ben de site ff kwijt... maar je plakt die dingen over je elementen heen

BLOK182
10 juni 2003, 21:34
mocht je elementen van bijv. Seymour Duncan of Dimarzio kopen, dan krijg je daar een lijstje bij met de kleurcodes, zodat je weet welk kleurtje waar gsoldeerd moet. Stelt niks voor, als je een soldeetbout kan vasthouden kan je ze zo verwisselen.

Nicci
10 juni 2003, 21:57
mocht je elementen van bijv. Seymour Duncan of Dimarzio kopen, dan krijg je daar een lijstje bij met de kleurcodes, zodat je weet welk kleurtje waar gsoldeerd moet. Stelt niks voor, als je een soldeetbout kan vasthouden kan je ze zo verwisselen.

ik geloof dat de santana van zichzelf humbuckers heeft met 2 draadjes. het is even zoeken als je daar een 4 draads humbucker op wil aansluiten. of staat dat ook in de handleiding?

The Mule
10 juni 2003, 22:03
Nee, 't is niet alleen vanwege de kleur, hoewel het een mooi gezicht zou zijn. De echte PRS Santana elementen, of bv. de Gibson classic 57 zebra's zijn naar mijn idee gewoon een echte verbetering qua geluid, en redelijk makkelijk los te krijgen.

Is dit trouwens een klusje waar ze misschien bij de gemiddelde technische afdeling van een gitaarwinkel hun hand niet voor omdraaien. Ik vraag dit omdat ikzelf absoluut geen knutselaar ben.

Misschien vraag ik Feedback wel of ik niet gewoon een nieuwe Santana SE met de gewenste mod's kan bestellen, en hoeveel me dat zou kosten...

Nicci
10 juni 2003, 22:17
elke technicus heeft ze er in 10 minuten in. ik zou trouwens eerst de pickups proberen voordat je ze switcht. ze klinken best goed. ze zijn alleen een beetje microphonisch.

Wilson
10 juni 2003, 22:30
elke fatsoenlijke gitaarwinkel kan dat

gerrekat
11 juni 2003, 10:07
elementen verwisslen is niet moeilijk doe het altijd zelf, je moet wel een fijne soldeerpen hebben.

een standaard soldeerbout is wat lomp en kan je gitaar beschadigen!

Een humbucker heeft vak 4 draadjes een "hot" lead waar daadwerkelijk het signaal doorgaat, een aardedraad en wat coilsplit draden waarme je de spoelen van de hunbucker kunt splitsen met een push/pull pot maar die gebruik ik nooit en die kun je dis gewoon aan elkaar solderen en ergens wegfrommelen!

Sicky61
11 juni 2003, 12:57
MAKKIE,ROOD EN WIT AAN MEKAAR EN AFPLAKKEN,GROEN BIJ DE MASSA EN ZWART IS JE HETE DRAAD.(JA JA , D'R ZIJN UITZONDERINGEN)IK LAAT HET ALTIJD DOOR MIJN OMA DOEN :???:

Lacrymosa
11 juni 2003, 13:08
MAKKIE,ROOD EN WIT AAN MEKAAR EN AFPLAKKEN,GROEN BIJ DE MASSA EN ZWART IS JE HETE DRAAD.(JA JA , D'R ZIJN UITZONDERINGEN)IK LAAT HET ALTIJD DOOR MIJN OMA DOEN :???:

er zijn niet alleen uitzonderingen, ieder merk heeft zn eigen kleurenschema..........let er ook op dat als je bijvoorbeeld Dimarzio en Seymourduncan door mekaar gebruikt dat de elementen vaak uit fase zijn met elkaar.

CheerS!!

Sicky61
11 juni 2003, 13:26
MMMM.......BEN IK NOG NIET TEGENGEKOMEN.....EN ACH,D'R ZIT BIJ EEN NIEUW ELEMENT TOCH ALTIJD EEN KLEUREN/AANSLUIT /HOE WERKT HET?SCHEMA :roll: OF NIET OMA?.......OMA?

Lacrymosa
11 juni 2003, 13:28
Caps uit aub

CheerS!!

BLOK182
11 juni 2003, 14:47
mocht je elementen van bijv. Seymour Duncan of Dimarzio kopen, dan krijg je daar een lijstje bij met de kleurcodes, zodat je weet welk kleurtje waar gsoldeerd moet. Stelt niks voor, als je een soldeetbout kan vasthouden kan je ze zo verwisselen.

ik geloof dat de santana van zichzelf humbuckers heeft met 2 draadjes. het is even zoeken als je daar een 4 draads humbucker op wil aansluiten. of staat dat ook in de handleiding?
Bij een vierdraadshumbucker moeten er zowiezo 2 aan mekaar, en eentje naar de switch en de andere naar aarde, dusse, stelt niet veel voor.

Anavrin
11 juni 2003, 15:15
als je kan solderen, kun je ook elementen vervangen. Als er al humbuckers inzitten, en die zouden er ook weer in moeten, hoef je niet eens de kast/slagplaat te veranderen. Bij de goede merken zit er idd altijd een schemaatje bij, of kun je het op internet zo vinden
http://www.seymourduncan.com/website/support/schematics.shtml

Als je het jezelf echt makkelijk wilt maken, knip je de originele draadjes op ong 3 cm vh oude element af, en zet je de nieuwe draadjes er met kabelschoentjes/ kroonsteentjes weer aan. Als je dan getest hebt of alles werkt, en of ze goed klinken, dan kun je ze later natuurlijk alsnog aan de potmeters solderen.

Pegasus
11 juni 2003, 19:52
mocht je elementen van bijv. Seymour Duncan of Dimarzio kopen, dan krijg je daar een lijstje bij met de kleurcodes, zodat je weet welk kleurtje waar gsoldeerd moet. Stelt niks voor, als je een soldeetbout kan vasthouden kan je ze zo verwisselen.

ik geloof dat de santana van zichzelf humbuckers heeft met 2 draadjes. het is even zoeken als je daar een 4 draads humbucker op wil aansluiten. of staat dat ook in de handleiding?
Bij een vierdraadshumbucker moeten er zowiezo 2 aan mekaar, en eentje naar de switch en de andere naar aarde, dusse, stelt niet veel voor.


Dat hoeft helemaal niet. Het ligt er maar net aan hoe je de elementen geschakeld wil hebben.