PDA

View Full Version : Gibson Les Paul Studio/ ESP LTD EC1000/ TOKAI Love Rock/ EVH Wolfgang



jackattack
23 mei 2012, 20:49
Beste Gitaarvrienden,

Het is weer tijd voor een nieuwe gitaar, en ben daarom op zoek naar een gitaar die een lekkere warme clean sound kan produceren over mijn Engl Screamer buizen. Van een goede distortion moet de gitaar ook niet vies zijn. De gitaar die ik nu heb een PRS SE Custom speelt soepel de poepel, maar het geluid is het net niet voor mij. Het eerste waar ik aan dacht met mijn geringe gitaar kennis was een Gibson Studio. Mijn budget ligt echt rond de 1000 euro. Na wat op forums te hebben gespit rezen erbij mij alleen nog meer vragen. De speelbaarheid en klank zijn voor mij even belangrijk. Het plan is om nog zeker langs de muziekboer te gaan om de 6 snarige rossen uit te proberen, maar graag zou ik wel wat tips van jullie willen hebben waar ik goed op moet letten. De volgende 4 gitaren hebben mij interesse gewekt:

Allereerst de Gibson Les Paul Studio:
http://www.thomann.de/nl/gibson_les_paul_studio_black.htm
Schijnt goed geluid uit te komen. over de speelbaarheid zijn de meningen erg verdeeld. Met name de dikke hals is niet voor iedereen prettig. Heb niet zulke grote jatten en hoop wel de akoorden goed te kunnen pakken.

http://www.thomann.de/nl/esp_ltd_ec1000_mgo.htm
Heb gelezen dat het een waardige concurrent is van de Studio series van Gibson. Hierbij nijg ik meer naar de seymour duncan versie, wat betreft de elementen.

http://www.peterverspuy.nl/elektrisch-lp-model/tokai/ls80vf-love-rock-violin-finish-17197.html
Van deze Jap had ik nog nooit gehoord, tot op vandaag. Over deze gitaar wordt geschreven, dat ie menig studio model van het podium wegveegt en wordt zelf vergeleken met de Gibson standaard uitvoering??

http://www.thomann.de/nl/evh_wolfgang_special_tb.htm
De laatste van het stel en de meest vreemde eend in de bijt, edoch. Van deze gitaar met een drop-D heb ik eens op zijn duurdere broer gespeeld. Waanzinnig! Nu ben ik er niet zeker van of die van Thomann een USA of Japanner is en zit er veel kwaliteit verschil met zijn duurdere broer. Hoe is deze vergeleken met bovenstaande gitaren.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Fiendish
23 mei 2012, 21:11
Waarom meteen een nieuwe gitaar, als je SE goed speelt ?
Je kunt toch gewoon op zoek gaan naar andere pickups ?

crapton
23 mei 2012, 21:47
Je vraagt om een mooie warme clean over je Engl Screamer. Dat is toch een 1x12" combo, misschien dat het aan de amp ligt? Een PRS is iha toch best een aardige gitaar.

Je vergelijkt 3x LesPaul's met een Wolfgang. Ik heb een Peavey Wolfgang Koreaan. Een warme clean gaat wel, ik vind m zelfs wat te muddy op neck, moet je echt met je toonregeling bijwerken, tenminste op mijn amp. Ik zou zelf zeggen dit is niet bij uitstek de gitaar voor een warme clean.

De Wolfgang is naar EvH traditie een rockgitaar bij uitstek. Op het brugelement heb je een volle stevig lead toon, veel definitie, niet schel. Er zit bij mij een vrij dikke nek op, speelt goed maar een Ibanez RG speelt lekkerder. Uitstekende trem, ligt aan op de body, veel sustain. Ik gebruik m regelmatig bij optredens, vind het een prima en uiterst betrouwbare gitaar met goede klank en bespeelbaarheid voor steviger rock muziek.

Als je je versterker goed afstelt kan je er uiteraard ook jazz en blues mee spelen. Maar ik denk dat een LP daar beter bij past.

Idd andere PU's kan ook, ik heb zelf ooit een SD JB/Jazz combo in een Epi Sheraton gezet, was ik zeer over te spreken. Zoiets kan je ook overwegen en is ruim binnen je budget. Hele mooie volle warme clean, en met de JB een uitstekende zeer gedefinieerde lead.

RoelSmoel
23 mei 2012, 22:15
Ik reageer alleen even op de Wolfgang.
Mijn Wolfgang heb ik in oktober 2 jaar, en was de eerste van de Special serie, top gitaar, kan er niet meer over zeggen. Kwalitatief dik in orde, alleen optisch merk je dat hij verschilt van de USA, maar dat is het ook.
Crapton heeft het je prima uitgelegd, niets aan toe te voegen.

Sinner1980
23 mei 2012, 23:18
Ik zeg een studio, maar dan een 2e hands uit begin 90 ofzo. Mn neef heeft er laatst één uit 91 gescoord voor 700, lekkere gitaar man!

Orpheo
24 mei 2012, 08:54
Die wolfgangs zijn te gek. Echy grandioos. Kan er alles mee, letterlijk.ze steken nieuwe gibson lp studios naar de troon in termen van afwerking, bespeelbaarheid en tone.de pickups zijn ook te gek overigens.

Als je graag een gibson les paul wilt kies dan een tweedehandsje uit. Je kan vaak voor 1000e een standard kopen.





En ook dan zou ik kiezen voor de wolfgang.



Ps. Dikke halzen?! One does not simply complain about a fat gibson neck if one hasnt tried a real obese motherf*cker!;)

frekie
24 mei 2012, 10:56
Tja als je PRS SE heerlijk speelt ga dan eens met pickups in de weer zou ik zeggen. Ik heb een GLP Studio gehad, doorverkocht aan meneer Orph, begin 90s, ebben toets, zag er niet uit maar speelde en klonk te gek. Dat is de goede periode wmb. Ik heb nog steeds een Tokai LP standard copie, Japan early 90s. Echte LP van de goede materialen, binding waaronder je het maple topje uit ziet komen enz. Strakke gitaar, als je van warm en wollig houdt kan je beter wat anders kopen. Kwaliteit en afwerking subliem.

Orpheo
24 mei 2012, 12:08
@frekie zag er niet uit?! Juist wel! Beetje elbow grease en hij kon mooi glimmen. En klonk walgelijk goed.

Braindead
24 mei 2012, 18:22
Gibson Les Paul studio: De Gibson Les Paul studio's zijn er in bespeelbaarheid en gewicht erg op vooruit gegaan de laatste jaren maar daarvoor zijn ze van binnen uitgehold en hebben ze dus een wat ander geluid. De uitholling zorgt voor wat minder ballen maar wel voor meer geluid in je gitaar zonder versterking. Vergelijk Deze eens met een jaren 90 LP bijvoorbeeld (of met die Tokai). Bijkomend nadeel is dat je de Gibson absoluut eerst moet testen omdat ze erg verschillen van gitaar tot gitaar.

De LTD's van deze prijsklassen zouden erg goed zijn en wat betreft bespeelbaarheid en afwerking waarschijnlijk nog een tikje beter dan de Gibson. Het geluid van dit model neigt meer naar een sg dan naar een LP.

De Tokai zal wat betreft geluid misschien nog wel het meeste naar een goede LP klinken. De Japanse Tokai's worden over het algemeen zeer goed bevonden zowel sound als prijs/kwaliteit . Ik heb zelf een Tokai Custom MIJ bespeeld en vond deze erg goed. In hoeverre die met jou model hier overeenkomt durf ik niet te zeggen.

De EVH Wolfgang kan ik niet veel over zeggen want ik ken vooral de voorgangers (USA made) van dit model. Als je echt wilt shredden zou dit je eerste keus moeten zijn, op de voet gevolgd door de LTD. De Wolfgang heeft met de tremolo uiteraard een extra feature waarmee je het scheuren echt af kunt maken. In hoeverre deze verschilt met de USA kan ik je helaas niet vertellen maar verschil zal er zeker zijn. Weet ook dat de Wolfgang ander hout heeft dan de andere 3 gitaren wat je zal gaan horen. Voor de 1 een plus voor de andere een min. Weer iemand anders zal het een zorg zijn...

Volgens mij kan je met geen enkele van bovenstaande gitaren echt een miskoop doen. Met de Gibson moet je het meest op je hoede zijn vanwege de soms rotte appels, of laten we zeggen de gitaren die wat minder zijn maar toch door de kwaliteitscontrole zijn geglipt :) Wat betreft clean denk ik dat je misschien ook eens een gitaar moet checken waarvan je de humbuckers kan splitten. Als je echt mooi clean wil dan zou ik denk ik wat eerder naar andere gitaren neigen dan hierboven. De Les Pauls moeten in de middenstand wel een aardig warm clean geven maar het is natuurlijk geen strat met single coils. EVH kennende kan je uit deze EVH vast een goed clean krijgen maar dan zal je wel met de volumeknop moeten werken. (dus terugdraaien) Voluit zijn de pickups van de EVH's meestal erg hot (dus al met een randje)

jackattack
24 mei 2012, 19:18
gasten,

alvast bedankt door jullie vele reacties. Het blijft een moeilijke keuze. Ik denk dat ik op zoek moet gaan naar een winkel die ze alle 4 heeft en hopelijke hebben we dan een winnaar. Shredden komt wel voor in mijn arsenaal, idd een punt om mee te nemen.elke suggestie, advies blijven uiteraard van harte welkom!!