PDA

View Full Version : Ceriatone Overtone



keithfan
23 mei 2012, 16:30
Hallo allemaal.

Ik heb gehoord dat de Ceriatone Overtone amp een redelijk betaalbare dumble clone is. Nu moet ik zeggen dat ik wat demootjes heb gehoord en die ook zeker niet verkeerd klinken. maar wanneer ik er naar ga zoeken kan ik alleen maar zelfbouw-kits vinden. Weet iemand of je deze amps ook gebouwd kan kopen en heeft er iemand uberhaupt ervaring met deze amps? Zoja, hoe klinken ze? Goed voor die blues sound? En hoe zijn ze clean?

bass blom
23 mei 2012, 16:38
ik dacht dat ceriatone juist onlangs gestopt was met kits verkopen, dat je ze dus alleen nog maar gebouwd kunt kopen..

E-J
23 mei 2012, 16:40
Ik heb de standaard (non-HRM) versie gehad. Voor het optimale geluid moet je een zogenaamde Dumblelator (250-300 euro extra) hebben die je in de loop plaatst. Die kleurt je geluid op een mooie manier waardoor hij romiger en minder schel klinkt. Het geluid is dan heel rond en jazzy, absoluut niet 'rock'. Dat is ook de reden waarom ik hem weg heb gedaan, het is de ideale versterker voor die jazz-fusion toestanden maar niet geschikt voor strakke rock ritmes.

refused199
23 mei 2012, 16:42
ik dacht dat ceriatone juist onlangs gestopt was met kits verkopen, dat je ze dus alleen nog maar gebouwd kunt kopen..

Ja klopt, en onlangs zijn ze er ook weer mee begonnen.

keithfan
23 mei 2012, 17:19
Maar je kunt ze dus ook gebouwd kopen, ook in muziekzaken? En hoe zijn ze?

driesp
23 mei 2012, 17:27
Enkel via de website zelf dacht ik, zo is het toch bij mij gegaan. Wel jammer dat je die kits niet meer kunt kopen. Maarja, hij had teveel problemen met mensen die de kits slecht bouwden en dan bij hem aanklopten met de problemen...Begrijpelijk!

bass blom
23 mei 2012, 18:07
Ja klopt, en onlangs zijn ze er ook weer mee begonnen.

ah, vet, dus de verkoop zakte waarschijnlijk teveel in :D

AoDf
23 mei 2012, 19:41
Ik heb de mijne destijds via Frank Vernet (www.vernetamps.com) gekocht. Hij zit bij Rotterdam in de buurt. Hij bestelt het chassis en de elektronica. De behuizing+tolex maakt hij geloof ik zelf, en zet het ding in elkaar. Je koopt en betaald de amp dus bij Frank, met het voordeel dat je voor eventuele garantie of problemen gewoon bij Frank langs kunt gaan, zonder dat je de boel terug moet sturen naar Maleisie. Hij heeft toen ook voor mij een speakerkast gemaakt op basis van mijn wensen, welke hij nu ook aanbied als de 2x12FA.

Het enige is hij de laatste tijd geen Ceriatone amps meer wilde maken, maar misschien wil hij een uitzondering maken als je contact met hem opneemt.

bass blom
23 mei 2012, 19:53
en er waren een tijdje geleden hier mensen van ceriatone europe aan het spammen.
zou dat nog wat geworden zijn?

keithfan
24 mei 2012, 07:49
maar diegenen die er ervaring mee hebben? Klinkt het echt zo goed als er gezegd wordt? en voor wat voor een stijl?

Bernardduur
24 mei 2012, 11:27
Ik heb een prototype van een Welagen amp (gebaseerd op de ODRS) en damn, die is zo te gek!!!!!!

Eigenlijk kan ik er alle geluiden uithalen die ik wil. De crunch is zo dynamisch en vol en instelbaar tussen een nette break up of een keiharde Marshall lead. Het clean is van glas........... De reverb is bijdragend en aanwezig zonder teveel te worden. En de Dumbleator staat gewoon altijd aan voor die extra room........

Hij zit bij mij in een 4x10 combo voor gemak. Ik gebruik er vaak een extra 2x12 cab eronder voor meer mids.

Het enige grote nadeel van deze amp is dat hij zo direct is; eigenlijk alles wat je erin stop dat komt eruit.......... dus als je je dag niet hebt hoor je dat. Het OD kanaal is zeker daarbij niet vergevend en legt er opnieuw een loep op je spel......... dus geen compressie of gain om je (slechte) spel te verdoezelen maar alleen maar direct en puur genot........

Ik hou van mn amp! Ik heb er zoveel binnen gehad voor testen en reparatie en geeneen die ik heb gehad kwam een beetje in de buurt van de veelzijdigheid of de toon van een Dumble.

erwin_ve
24 mei 2012, 14:25
Er zijn zoveel verschillende types. Over het algemeen zijn de HRM types zoals Bernardduur ze beschrijft. De Non_Hrm types(Ford, #183 ed.) zijn wat minder picky op je spel. Die types hebben ook meer compressie op de overdrive.

Belangrijk zijn de keuze van je speakers, daar valt de grootste winst te behalen; waar je bij een "normale" rock versterker een lekkere sound krijgt met V30/ greenback en al zijn varianten, deze versterker klinkt over het algemeen niet zo goed met deze speakers; over het algemeen klinken EVM12L, Fane studio 12L, Celestion Gold erg lekker, direct, veel hoog, zeer geschikt voor clean met toch een mooie ronde overdrive. De G12-65 en varianten klinkt ook lekker in de overdrive maar te donker om echt een goede cleane sound te krijgen. Bovendien zou er bij een relatief donkere speaker wat aanpassingen moeten worden gemaakt in het presence circuit om het beter in balans te krijgen, idem voor hele brighte speakers.
Ik heb zelf een #102 kopie zelfbouw(Robben Ford, wel met Ceriatone Chassis), een zelfbouw HRM en momenteel bezig met een eigen ontwerp gebaseerd op wat zaken die ik in andere Dumble's ben tegen gekomen.

Om eerlijk te zijn vindt ik het samen met de Marshall Plexi en de Matchless DC30 de lekkerste versterkers ooit, maar teveel in het prototype fase blijven steken qua opzet. Ik merk ook bij veel gebruikers, met een a-technische achtergrond, het erg lastig vinden om er een goede sound uit te halen. Een externe dumblelator/ clator helpt ook niet echt mee. Opzich zijn er wel moderne bouwers die het dusdanig inbouwen dat het allemaal wat makkelijker wordt, maar Ceriatone OTS/HRM?Bluesmaster ed. zijn old-skool.

Bernardduur
24 mei 2012, 15:53
Ben ik het helemaal mee eens; idem over de speakers! Ik heb er nu 4x Eminence Legend 10's in zitten en de AlNiCo magneet maakt het helemaal af....... maar kan hierdoor weer erg aanwezig zijn + bright. Met een setje 12" los ik dat compleet op!

Oh en ja, ik heb een HRM.

keithfan
24 mei 2012, 16:53
Maar je kunt van Ceriatone dus wel amps 'kant en klaar' bestellen?:p

erwin_ve
24 mei 2012, 17:24
Maar je kunt van Ceriatone dus wel amps 'kant en klaar' bestellen?:p

ja, maar reken kosten ots+shipping en over dat bedrag totaal nog 25% invoer.

Chris Winsemius
24 mei 2012, 22:50
Heb al wat Ceriatone Dumble-clones meegemaakt: vervang in ieder geval de OT als je 'n minder gruizige/scherpe od wilt, sommigen vinden het misschien mooi maar velen (net als ik) niet.
Op zich netjes gemaakt als je geen bezwaar hebt tegen kinder- of puberarbeid.
Qua speelgevoel gaat mijn voorkeur uit naar "low plate" Dumble-achtigen en dan nog wat subtiele tweaks om ze helemaal top te krijgen.

StevenStrat
25 mei 2012, 21:26
in mijn uitgebreide zoektocht naar een dumble versterker heb ik ook ceriatone overwogen.
Maar in vergelijking met alle andere dumble style versterkers valt hij toch echt onderaan de ladder.

Bij de ontwikkeling van de hook silverstar (welke ik trouwens ook geen fan van ben) waren er een tiental dumble style amps aanwezig bij van de haar, en daar kwam de ceriatone echt wel als slechtste uit.



voor de prijs zijn ze ok, maar verwacht niet dat ze opkunnen tegen hun duurdere tegenhangers.


probeer eens een two-rock jet 35 ofzo, mooie dumble clean en hele goeie dumble OD.