PDA

View Full Version : Jimmy Page geluid...



Heusinkveld
23 mei 2012, 16:28
Forumleden!

Ik zit er over na te denken om m'n elementen te gaan vervangen.
Op dit moment zitten in mijn Gibson LP Special faded een Gibson 490-r (neck)
en Gibson 498T humbuckers.

Weet dat dhr Page heuze PAF elementen had. Deze jongen heeft geen paar duizenden euro's.

Al redelijk wat zitten lezen, kom hierop uit dat ik oa. keuze heb op een Burstbucker of seth lovers.
Hebben jullie nog meer ideeën, ervaringen etc?

Weet dat ik eigenlijk een 1959slp moet hebben. Maarja, die zijn nog knap duur, zelfs de replica's.
Speel nu over een jcm800 4104, 1kanaals.

Squier4ever
23 mei 2012, 16:32
Forumleden!

Ik zit er over na te denken om m'n elementen te gaan vervangen.
Op dit moment zitten in mijn Gibson LP Special faded een Gibson 490-r (neck)
en Gibson 498T humbuckers.

Weet dat dhr Page heuze PAF elementen had. Deze jongen heeft geen paar duizenden euro's.

Al redelijk wat zitten lezen, kom hierop uit dat ik oa. keuze heb op een Burstbucker of seth lovers.
Hebben jullie nog meer ideeën, ervaringen etc?

Weet dat ik eigenlijk een 1959slp moet hebben. Maarja, die zijn nog knap duur, zelfs de replica's.
Speel nu over een jcm800 4104, 1kanaals.

Wat mij betreft is er voor het geld van Burstbuckers echt wel iets lekkerders te krijgen dan BB's. Zou al eerder de Seth Lovers nemen bijvoorbeeld. Maar kijk ook eens naar Bareknuckle bijvoorbeeld, Lindy Fralin of RS Guitarworks....

Sinner1980
23 mei 2012, 16:40
Bkp black dog set checken gok ik zo maar

Squier4ever
23 mei 2012, 16:50
Of gewoon Mules... Ik heb zelf een Pearly Gates en dat wil toch ook wel erg lekker voor PAF-achtige sounds hoor...

E-J
23 mei 2012, 16:55
Een goed setje PAF replica's brengt je ver genoeg, en daarvan zijn er tientallen! Vergeet echter niet de impact van 500k ohm potmeters, de zgn. '50s wiring en paper-in-oil weerstandjes (capacitors). Dat maakt de volumepotmeter een stuk bruikbaarder en je gitaar dus een tikkie veelzijdiger.

Persoonlijk zou ik voor deze set gaan. Goede prijs, geweldige reviews en je hebt direct contact met de bouwer. Ik heb de PAF Daddy set (een meer gangbare set van PAF's) en die zijn echt geweldig. Sinds dat ik deze heb in mijn oude Tokai is mijn zoektocht naar de ultieme Les Paul voorbij.
http://www.shedpickups.com/viewpickup.asp?puid=76

Je versterker is overigens prima. Als je nog dichterbij wilt komen kan ik een Greenback (achtige) speaker aanraden.

Mr.Fingers
23 mei 2012, 16:57
Tone zit in de vingers, en de versterker speelt ook een aardig geval mee!

humbucker
23 mei 2012, 17:06
JCM800 en Page? Ik zou toch eerder een oude Orange op de kop proberen te tikken! Ga je meer aan hebben! Dat icm een van de setjes pafs die hierboven aangeprezen worden zou je toch echt dicht in de buurt moeten brengen...

Heusinkveld
23 mei 2012, 17:13
JCM800 en Page? Ik zou toch eerder een oude Orange op de kop proberen te tikken! Ga je meer aan hebben! Dat icm een van de setjes pafs die hierboven aangeprezen worden zou je toch echt dicht in de buurt moeten brengen...

Ja alleen ben ik dan voor 2000€ pas klaar. Ook vaak 1 kanaals.
De shed zeppelins zien er wel aantrekkelijk uit. Misschien maar eens mailen naar die Spencer.

Mitch
23 mei 2012, 17:57
Voor een echt open klank zoals Page die had heb je naast een uitstekend stuk hout ook echt goeie pickups nodig. Ja, dunne snaren, dikke 100W bak en veel met je volume werken maar dat weten we allemaal wel. Burstbuckers en de gemiddelde SD pickups gaan je niks brengen. De eerder genoemde Black Dogs ook niet, veel te veel compressie. En ja, ik heb ze gehad. Mules zijn eigenlijk ook nog iets te bruusk, Stormy Mondays zullen je een stuk dichterbij brengen, die zijn veel opener.
Persoonlijk zweer ik bij RS Fralins, of de Fralin True PAFs die er tegenwoordig zijn. Echt retegoed. Ook niet goedkoop, maar een klasse apart. Veel meer definitie, maar zeker niet kil klinisch. Heel vocaal klinkend hals element en een brugelement dat bij terugdraaien "mooi dun" (lees: Tele) kan klinken, maar op vol volume goed beukt zoals het hoort.

Heusinkveld
23 mei 2012, 18:27
Voor een echt open klank zoals Page die had heb je naast een uitstekend stuk hout ook echt goeie pickups nodig. Ja, dunne snaren, dikke 100W bak en veel met je volume werken maar dat weten we allemaal wel. Burstbuckers en de gemiddelde SD pickups gaan je niks brengen. De eerder genoemde Black Dogs ook niet, veel te veel compressie. En ja, ik heb ze gehad. Mules zijn eigenlijk ook nog iets te bruusk, Stormy Mondays zullen je een stuk dichterbij brengen, die zijn veel opener.
Persoonlijk zweer ik bij RS Fralins, of de Fralin True PAFs die er tegenwoordig zijn. Echt retegoed. Ook niet goedkoop, maar een klasse apart. Veel meer definitie, maar zeker niet kil klinisch. Heel vocaal klinkend hals element en een brugelement dat bij terugdraaien "mooi dun" (lees: Tele) kan klinken, maar op vol volume goed beukt zoals het hoort.

Goed om te lezen dat er zoveel meer is dan alleen die 'bekendere' merken.
Die RS Fralins, zijn die alleen vanuit de USA te importeren of zijn er Nederlandse dealers?
Zo gauw nog niet gevonden, zag dat ze vanuit lindy fralin komen.. die levert aan Haar, maar
niet die rs fralins.

E-J
23 mei 2012, 19:23
Als je een avondje helemaal gek wilt worden, bekijk dan alle clipjes van PAF replica's hier:
http://www.mylespaul.com/forums/pickups/189426-my-last-paf-clone-shoot-out.html

Mitch
23 mei 2012, 19:53
Voorheen werden de RS Fralins gemaakt door Fralin voor RS Guitarworks, die ze dus ook verkoopt. Ik weet niet of ze dat nog steeds doen. De laatste keer dat ik keek waren ze wel een stuk duurder geworden en inmiddels heeft Fralin de True PAF in zijn assortiment (was daarvoor niet).
Voor een onafhankelijk oordeel moet je E-J maar vragen, die heeft ze ook een keer gehoord :D

Heusinkveld
23 mei 2012, 20:24
En wat is de 'T-top' precies? Heb gelezen dat hij die vanaf 72' gebruikte als brug pickup..
http://www.youtube.com/watch?v=_ygDKK51UPA aardig geluidje.. niet best opgenomen.

Mitch
23 mei 2012, 22:29
T Top is de opvolger van de PAT nrs. Is wat neutraler, nog steeds medium output. Ik gebruik er één in mijn De Gier custom nu en vind 'm erg plezierig. Maar die heeft een enorm surplus aan eigen identiteit; ik kan me voorstellen dat je op een iets minder rijk klinkende plank zegt "beetje saai pickup". Die kritiek kom ik nog wel eens tegen online. Persoonlijk vind ik 't wel lekker dat -ie geen extra duw in het laagmid of hoogmid geeft. Maar dat kan bij een andere gitaar juist weer broodnodig zijn.

Ik dacht trouwens dat Page 'm pas veel later gebruikte ter vervanging?

E-J
23 mei 2012, 23:05
Enige tijd terug vond ik deze Jimmy Page gear website (http://wholelottaled.webs.com/guitars.htm). Daar staat deze informatie op over de pickups in de #1:


Pickups
To date, Page's No.1 has seen a few pickup changes. The guitar started life with a set of PAFs. The double white bridge PAF seen from the early years failed shortly after the Australian tour in February 1972. In May '72 the guitar returned with a chrome covered T-Top pickup as a replacement which remained through Led Zeppelin and beyond until the early 90's when it was replaced with a custom wound Seymour Duncan which is believed to still reside in the guitar at the moment. The neck pickup, as far as we know, was never replaced until the 2000's when it a '60 PAF replaced the original for reasons unknown.

Ik heb het brug geluid van hem met die T-Top altijd wat nasaal en dun gevonden. Moet je ding zijn lijkt me.

Mitch
23 mei 2012, 23:14
Ja, die had ik ook gelezen, verkeerd onthouden :)

Raymond77
24 mei 2012, 00:31
Als je naast andere pick-ups ook meteen de Jimmy Page wiring toepast moet je aardig in de buurt komen. :)

http://www.cjs-labs.com/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/JPage-LesPaulWiring.pdf

Freeqi
24 mei 2012, 00:59
Page's sound is eigenlijk een 1 x 12" supro combootje van 25W hé. 100W etc is pas veel later ...

Pepe
24 mei 2012, 01:09
Ik heb het brug geluid van hem met die T-Top altijd wat nasaal en dun gevonden. Moet je ding zijn lijkt me.

Ja.. ik denk er toch aan om de '77 Dimarzio paf's in mijn Les Paul te vervangen voor '73 Ttops. Dat gaat no doubt dunner en nasaler klinken maar ook helderder en wat controleerbaarder, meer de richting van tele op.
Bij Page is het soms ook lastig te horen of ie op zijn tele of een Les Paul speelt. Ik bedoel, het is geen Billy Gibbons Les Paul.

Mitch
24 mei 2012, 12:31
Nee precies, hij is nooit zo ver van zijn Tele af gegaan.

Die Supro, sja... da's hetzelfde als zeggen dat je aan een AC30 en een Deluxe Memor Man genoeg hebt voor "HET" Edge geluid. Ik zie niet dat de topicstarter per se het albumgeluid van I en II wil benaderen. Net als de hele wiring: da's juist van ná Zep...

Heusinkveld
24 mei 2012, 13:40
Het gaat mij inderdaad niet persé om het studio geluid na te bootsen. Dan kan ik wel tig gitaren aan gaan schaffen.
We spelen in onze band met 2 gitaristen om wel het geluid qua studio partijen op te vangen. Hij speelt met een
strat.

Wil niet teveel geld aan verspillen, en denk dat die shed pickups (het eea gelezen) wel redelijk in de buurt komen.
Zijn €150 en gratis verzending. Wat zijn goeie t-top replica's dan?

E-J
24 mei 2012, 19:40
Ter correctie, de Shed's zijn 180 pond, dat is iets van 220 euro. Op zich een redelijk goede prijs voor een setje 'boutique' pickups. Ik wilde per se een setje uit Europa i.v.m. persoonlijk contact met de bouwer (die de pickups naar jou wensen bouwt), geen invoerheffingen etc en kwam uiteindelijk bij Shed uit. Er zijn wel andere bouwers in Europa maar die zijn over het algemeen duurder.

RS-Rik
7 juni 2012, 02:50
Daar moet je dan wel ff een reviewtje van maken!


Thuis oefen ik redelijk vaak Zeppies, en daarvoor pak ik altijd m'n Tele. Gain kanaal aan van der HT5c met gain minimaal open gedraaid.
Maar er is niet echt één Page geluid, hij gebruikt vaak ook n beetje Reverb en andere effecten. Het gitaargeluid van de meeste nummers is flink anders. Aan goed oefenen en luisteren naar de juiste aanslag en timing heb je meer dan pickups van een paar honderd euro.

B-stone
7 juni 2012, 09:14
Jimmy heeft bij elke volume pot een push pull; om zijn hb te splitten en om ze in en out of fase te zetten volgens mij.

B-stone
7 juni 2012, 09:15
Jimmy heeft bij elke volume pot een push pull; om zijn hb te splitten en om ze in en out of fase te zetten volgens mij.
ik bedoel bij elke potmeter :D

Ace 1.15.19
7 juni 2012, 09:49
Klopt, en in serie of parallel. Elke HB is te splitten door de volumeknop uit te trekken en de andere features zitten onder de tone knoppen.