PDA

View Full Version : Aldi gitaar C.Giant



bertje1
22 mei 2012, 16:49
Hoi,

Met verbazing heb ik vandaag op het forum de adviezen (over het kopen ervan) en de beoordelingen van de Aldi gitaar gelezen.Het moeten toch wel mensen zijn die over bijzondere gaven beschikken om er over te oordelen en anderen te adviseren zonder hem in handen te hebben gehad laat staan op een goed afgestelde te hebben gespeeld.(deze betweters hebben waarschijnlijk ook een glazen bol thuis.)Ik heb de C.Giant zelf afgesteld en er een andere set snaren opgezet en toen vergeleken met een squire van euro 178 aangesloten op mijn oefenversterker een fender mustang 1. De bespeelbaarheid van de C.Giant was helemaal niet slecht zelfs beter dan de squire.Het geluid iets feller. De C.giant wordt bij Thomann in duitsland al jaren verkocht als huis merk onder de naam harley Benton.Er worden er jaarlijks duizenden van verkocht. De gitaar wordt gemaakt in China in een fabriek waar ook bekende merken hun gitaren laten maken.Voor fotos en echt deskundig commentaar zie op dit forum Aaronstonebeat.Ook is op internet een filmpje te vinden van de fabriek.

Nielsje
22 mei 2012, 16:52
Hoi Bertje,

als jij de gitaar van de Aldi goed vindt: :ok:
Maar je hebt hem wel moeten afstellen, dat zeg je zelf.
Wat nu als er mensen bij de Aldi een gitaar kopen, maar deze niet kunnen afstellen? Of wat als er wat mis blijkt te zijn?
Een gewone muziekzaak kan je dan helpen en je probleem verhelpen, ik zie bij de Aldi nog geen onderhoud plegen..

Waarschijnlijk is dat de grootste reden waarom er geen gitaren van de Aldi worden aangeraden.

[/vrouwenmodus]

geert1976
22 mei 2012, 16:54
Hoi,

Met verbazing heb ik vandaag op het forum de adviezen (over het kopen ervan) en de beoordelingen van de Aldi gitaar gelezen.Het moeten toch wel mensen zijn die over bijzondere gaven beschikken om er over te oordelen en anderen te adviseren zonder hem in handen te hebben gehad laat staan op een goed afgestelde te hebben gespeeld.(deze betweters hebben waarschijnlijk ook een glazen bol thuis.)Ik heb de C.Giant zelf afgesteld en er een andere set snaren opgezet en toen vergeleken met een squire van euro 178 aangesloten op mijn oefenversterker een fender mustang 1. De bespeelbaarheid van de C.Giant was helemaal niet slecht zelfs beter dan de squire.Het geluid iets feller. De C.giant wordt bij Thomann in duitsland al jaren verkocht als huis merk onder de naam harley Benton.Er worden er jaarlijks duizenden van verkocht. De gitaar wordt gemaakt in China in een fabriek waar ook bekende merken hun gitaren laten maken.Voor fotos en echt deskundig commentaar zie op dit forum Aaronstonebeat.Ook is op internet een filmpje te vinden van de fabriek.

Ja en?

Hoeveel beginnende gitaarspelertjes kunnen een gitaar afstellen denk je, of hebben daar uberhaupt de gereedschappen voor?

Je zegt het zelf al: nadat jij de gitaar zelf had afgesteld! speelde de gitaar heel behoorlijk.
Ik heb als heel veel goedkope gitaartjes afgesteld/aangepast hoor en tot op heden ben ik nog steeds niet onder de indruk van Staggs, Aldi gitaartjes, QTX etc.

Edit: en om nu gitaren qua geluid te gaan vergelijken op een Fender Mustang 1 ampje, vind ik nu ook niet echt een geweldig kader.

macwilliams
22 mei 2012, 16:55
Ik denk niet dat ik ooit goed genoeg ben om uit zo'n gitaar een fatsoenlijk stukje muziek te persen. Het lukt nog niet eens op een van vele duizenden euro's.

En verder heeft het vooral te maken met voorkeur en beschikbaar budget.

Eko
22 mei 2012, 16:56
Bertje , iedere gitaar is net zo als als hij wordt afgesteld. De meeste van dit soort instrumenten worden gekocht door absolute beginners die niet weten hoe je een snaar verwisseld , laat staan een gitaar afsteld. Zo uit de doos , zonder check-up of set-up is de kans op een miskleun heel groot. Thomann heeft een service waar je hem terug kunt sturen als iets niet goed is. Bij mijn laatste bezoek aan de grootgrutter heb ik geen servicedesk gezien.
Alleen al dat soort zaken kan een heel groot verschil maken. De echte doorzetters komen er wel , maar de grote groep die gaat hopeloos de mist in. Het aantal verkochtt instrumenten wat daarna de open haard in gaat is groot genoeg om het te bewijzen.

TimoSomers
22 mei 2012, 17:01
Ik heb geen glazen bol nodig om te zeggen dat het rommel is eerlijk gezegd.
Iedere gitaar is ''acceptabel'' als je hem goed afstelt.

Oranjeaap
22 mei 2012, 17:11
Rommel met Rommel vergelijken op een rommelige versterker. Wat zit er in jou hoofd? Rommel? :seriousf:
En serieus, wat is een squire voor gitaar?

wietse
22 mei 2012, 17:16
Iedere gitaar is ''acceptabel'' als je hem goed afstelt.

dat zei ik ook altijd, tot ik dit weekend 2 stratjes kocht voor 25 euro per stuk een behringer en een caliber, de caliber loopt rondjes om die behringer, de behringer heeft of had, scherpe frets (die heb ik al glad gevijld) een hals die onderaan breder is dan het fretboard, daar zit dus een rand waar je aan kan hangen, de routing lijkt wel met de losse hand te zijn gefreesd, ziet er echt dramatisch uit en ik ben er wel effe mee zoet geweest om hem weer redelijk bespeelbaar te krijgen.
en nog speelt hij beroerder dan de caliber, zo'n c giant is niet top maar wel van betere kwaliteit dan dit behringer brol, het kan dus veel erger.
de bouwkwaliteit, afwerking en gebruikte materialen doet ook heel wat, niet alleen de afstelling.

en ja ik heb wel eens een c giant beet gehad, je moet het net treffen en zoals andere forumleden ook al zeggen die dingen zijn gericht op de beginnersmarkt, en beginners weten vaak niet eens waarvoor de knoppen zijn die op hun gitaar zitten laat staan dat ze die af kunnen stellen.

trouwens die behringer is wel een extreem voorbeeld, dat is met voorsprong de slechtste gitaar die ik ooit in handen heb gehad en dat zegt heel wat bij mij.

Oranjeaap
22 mei 2012, 17:21
Niet anders dan het andere spul van Behringer toch? Die pedaaltjes trap je kapot als je ze wil activeren :seriousf:

bertje1
22 mei 2012, 17:32
Rommel met rommel vergelijken? Hoe zit het met je glazen bol Het heeft geen zin mijn Fender van 3500 euro te vergelijken met de aldi gitaar maar ik neem wel de moeite om zon ding te kopen en te testen alvorens commentaar te leveren.En wat jij rommel noemt durf ik zo niet te kwalifiseren Ben niet zon arrogant type

nickofzo
22 mei 2012, 19:10
ik begon zelf op een kijkshop gitaar. moet zeggen.. voor een beginner was het inderdaad wel te pruimen, en kan er wel leuke muziek uit krijgen, helaas is hij steeds harder gaan brommen en kraken hij speelde en klonk prima voor wat hij koste. en eerlijkheidsgetrouw moet ik zeggen dat hij niet ontstemde ondanks intensief tremolo-gebruik. binnen een jaar had ik wel behoefte aan iets beters.. dus kocht ik een Greg bennett.. daar heb ik een jaar of 5 mee gedaan en toen had ik men eerste gibson . en daar ben ik nog steeds blij mee.. uiteraard is vergelijken onzin :) maar ik doe het lekker toch

veel plezier ermee :)

Nielsje
22 mei 2012, 19:16
Rommel met rommel vergelijken? Hoe zit het met je glazen bol Het heeft geen zin mijn Fender van 3500 euro te vergelijken met de aldi gitaar maar ik neem wel de moeite om zon ding te kopen en te testen alvorens commentaar te leveren.En wat jij rommel noemt durf ik zo niet te kwalifiseren Ben niet zon arrogant type

Nice, is dat een masterbuild-customshop?

geert1976
22 mei 2012, 19:33
Rommel met rommel vergelijken? Hoe zit het met je glazen bol Het heeft geen zin mijn Fender van 3500 euro te vergelijken met de aldi gitaar maar ik neem wel de moeite om zon ding te kopen en te testen alvorens commentaar te leveren.En wat jij rommel noemt durf ik zo niet te kwalifiseren Ben niet zon arrogant type

ahum "kwalificeren":)

Het heeft niets te maken met arrogantie.

Ik niet perse verknocht aan de grote merken, hoewel ik ze wel heb.
De gitaartjes die nieuw tussen de E 50,00 a E 100,00 kosten, kun je niet teveel van verwachten en daar mag je ook niet teveel van verwachten, daar moet je gewoon reëel in zijn.
Zoals de Amerikanen zeggen :"You get what you pay for"

Er is voor een heel redelijk budget zat leuks te koop wat van een hele behoorlijke kwaliteit is.
Ik denk dat jij je opwind om helemaal niets.

Dat jij een C.Giant hebt gekocht die -na een goede afstelbeurt- heel redelijk klinkt en speelt -naar jouw mening-, prima, dan heb je een leuke koop gedaan.

Buzzel
22 mei 2012, 19:34
Ik maar denken dat mijn Fender duur was...


Leuk dat je zegt niet zo arrogant te zijn en dan de mening van heel gitaarnet door het putje heen te spoelen met jou mening :)

Die C.giant is prijs/kwaliteit niet slecht. Klaar. Maar dat zijn de meeste grabbelbak gitaren wel. Ze doen het, je kan er liedjes op spelen.


En nog een vraagje:

Welke merken gitaren maken ze dan nog meer in die fabrieken? Ik heb geen idee, ben benieuwt!

bertje1
22 mei 2012, 19:45
Hoi Geert,

Bewust gekozen te testen met de fender versterker in plaats van mijn veel duurder oefen buizenversterker iemand die een goedkope gitaar koopt koopt niet direkt een dure versterker De bijgeleverde versterker van G.giant was geen optie omdat alleen cleansound enigzins acceptabel is( en dit is misschien nog wel te veel eer ) Naderhand natuurlijk ook getest op de buizen versterker Ga niet vertellen hoe het klonk Geloofd toch niemand (maar was niet slecht.) Natuurlijk geen top

Dirk_Hendrik
22 mei 2012, 19:48
Beste Bert,
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

Zou je ons nogmaals op de hoogte kunnen stellen over je gebruikerservaringen nadat:
- we 2 jaar verder zijn, 22 mei 2014 dus
- Je er een stuk of 50 optredens mee hebt gedraaid.

Als je mening dan nog zo positief is stap ik achter het stuur en rijd naar de Aldi, of naar any MP verkoper die zo'n ding te koop aanbied.

Buzzel
22 mei 2012, 19:50
Neem er gif op in dat naar een jaartje de hals getordeerd is! Was bij mijn eerste gitaar ook zo!

bertje1
22 mei 2012, 19:58
Hoi Buzzel,

Het is mij er niet om te doen de mening van anderen door een putje te spoelen .Waar het mij om gaat is dat je en of het nu een gitaar is of een saxefoon of een blokfluit je pas kunt oordelen als je het instrument zelf hebt uitgeprobeerd.Uit de commentaren is mij gebleken dat alleen al het feit dat hij van de aldi komt slecht cq waardeloos zou zijn. Bij de meeste gitaren die ik heb gehad en nog heb was achteraf een afstelbeurd nodig.Bijvoorbeeld bij een akoestischegitaar heb ik graag de aktie wat hoog Het zelfde geldt voor een hollowbody elektrische gitaar. bij mijn fender en jawel mijn aldi heel laag

Dippides
22 mei 2012, 19:58
Maar je hebt hem wel moeten afstellen, dat zeg je zelf.
Wat nu als er mensen bij de Aldi een gitaar kopen, maar deze niet kunnen afstellen? Of wat als er wat mis blijkt te zijn?
Een gewone muziekzaak kan je dan helpen en je probleem verhelpen, ik zie bij de Aldi nog geen onderhoud plegen. Maar als je als beginner een gerenomeerde muziekzaak instapt en een gitaar koopt, reppen ze met geen woord over afstellen. En als beginner vraag je er uiteraard ook niet naar, omdat je niet beseft dat dat nodig is.

barno
22 mei 2012, 19:59
Neem er gif op in dat naar een jaartje de hals getordeerd is! Was bij mijn eerste gitaar ook zo!

Ik zou daar geen gif op innemen. Ik heb een chinees squiertje dat vele optredens, jams enzo achter de rug heeft en daar is na jaren niks mis mee. Dat soort gitaren zijn zo goedkoop omdat ze en masse worden aangekocht en omdat de hardware die erop zit van de goeiekoopste kwaliteit is. halsjes van de aldi gitaren zijn maple of een aziatische variant, dat tordeert echt niet zo vlug.

Buzzel
22 mei 2012, 20:03
Ik zou daar geen gif op innemen. Ik heb een chinees squiertje dat vele optredens, jams enzo achter de rug heeft en daar is na jaren niks mis mee. Dat soort gitaren zijn zo goedkoop omdat ze en masse worden aangekocht en omdat de hardware die erop zit van de goeiekoopste kwaliteit is. halsjes van de aldi gitaren zijn maple of een aziatische variant, dat tordeert echt niet zo vlug.

Tja, mijn gitaar had toch ook een maple hals en toch krom naar het eerste jaartje. Nerven liepen scheef oid. Kan me ook worst wezen was een bagger ding :P

bertje1
22 mei 2012, 20:07
Beste Dirk,
Ben niet van plan en nooit van plan geweest met de aldigitaar optredens te doen heb hem gekocht uit nieuwsgierigheid toen ik 1 a 1,5 jaar geleden hem zag bij de aldi. Voor thuis vind ik hem best leuk.Of hij na 50 optredens totalloss is weet ik niet.
Nog even voor de duidelijkheid HET IS GEEN TOP GITAAR maar ook niet de slechtste.

bertje1
22 mei 2012, 20:39
Dag Nielsje,

Het is een fender 69 strat cc rw dr masterbuild by yuriy shishkov De kleur is rood (ik geloof dakota rood)Heb de gitaar niet zelf gekocht maar gekregen van een sponsor

Jasper.
22 mei 2012, 20:44
Ik geloof dat Bertje helemaal niet wil zeggen dat hij vergelijkbaar is met een dure fender of gibson. Maar meer dat het na een afstelbeurt een hele leuke beginnersgitaar kan zijn voor weinig geld en vergelijkbaar met een squier of epiphone beginner qua kwaliteit en bespeelbaarheid. Je hebt overigens bij een muziekzaak ook nog een redelijke kans dat je je pas gekochte squier nog moet afstellen thuis volgens mij.

Kakihara
22 mei 2012, 20:52
Bertje1,

Je bent niet alleen met je positief verraste indruk van de C. Giant: gerenommeerd en erg gerespecteerd lid, Aaronstonebeat, heeft er ook positieve ervaring mee. Voor zijn topic : KLIK (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?145589-Aldi-C-Giant&highlight=C.Giant).
Verder wil ik opmerken dat, hoewel ik al bijzonder veel geleerd heb van dit forum en ik hier ook ontzettend veel plezier beleef, ook ik mij niet van de indruk kan ontdoen dat er een hele hoop napraterij is. Ik kan me moeilijk voorstellen dat iedereen die roept hoe ongelooflijk kut C. Giant en Stagg wel niet zijn, ook daadwerkelijk ervaring heeft met die gitaren, laat staan dat ze ze lang genoeg in hun bezit hebben om te zien of er daadwerkelijk takken beginnen te groeien aan de hals. Als er één haantje-de-voorste het ene moment wat roept, zijn er een uur later ineens tientallen met dezelfde ervaringen, zomaar uit het niets.
Ik heb een Stagg in mijn handen gehad. Ik heb er een halfuur op gespeeld en ik was een pak vooroordelen kwijt. Ik vond het geen slechte gitaar, ze speelde behoorlijk, klonk minder slecht dan ik het me had voorgesteld, op basis van wat ik hier eerder gelezen had. Vond ik het dan een goede gitaar? Dat ook niet, het was me allemaal wat te plastiekerig, maar ik kan me voorstellen dat je als beginnend gitarist wél met een Stagg tevreden kan zijn, en dat je met een Stagg een behoorlijk basis krijgt waarop je naar hartelust kan modden zonder dat je hart ervan breekt.
Maar zoals gezegd : ik heb er maar een beperkte tijd op gespeeld, nauwelijks lang genoeg om een bloesemgeur te kunnen waarnemen...
Ondertussen schijnen Staggs in een andere fabriek te worden geproduceerd en dat zou de kwaliteit ten goede zijn gekomen. Helaas heeft de firma een slechte naam gekregen. En een goede naam ben je zo kwijt, maar van een slechte geraak je nooit meer af.

bertje1
22 mei 2012, 21:22
Dag Buzzel,

In antwoord op jou vraag schieten mij los uit de pols wat ik zeker weet: Een aantal epiphones/ Eastmann (niet al te bekend naar vergelijkbaar met Gibson es 335) en Marttinez gitaren de fabriek staat voor zover ik mij herinner in china plaats:Guangzhou er zijn nog meer merken die er geproduceerd worden ik meen squir en zelfs fender die er bepaalde typen en onderdelen laat maken

wietse
22 mei 2012, 21:34
herinner in china plaats:Guangzhou

daar staan nogal veel fabrieken in die stad die gitaren bouwen, de één wat groter dan de ander.

bertje1
22 mei 2012, 21:58
Hoi wietse,

Na philips sony rankseros en vele andere fabrikanten heeft al lang geleden de gitaar industrie china ontdekt. Vroeger meesters in het copieren cq namaken is china nu het westen voorbij gestreefd.(dit speelt al een tijd)Handmade goede kwaliteit zeer lage prijs gemaakt naar de orginele specificaties. En laten we niet vergeten dat de chinesen de now how zelf in huis hebben. Hun invloed in de wereld van de bouw van muziekinstrumenten is groot al jaren en je hebt gelijk er staan een aantal fabrieken in die plaats waaronder nogal wat zeer kleine.

mesaman
22 mei 2012, 23:02
Oja echt waar? Wow, wat een geweldig en fantastisch nieuws!
Goed om te horen, ik zal het onthouden. Wacht, ik schrijf het op!

Ijselrobo 07
22 mei 2012, 23:05
Ik ga me er ook mee bemoeien :D
Bertje wil denk ik laten zien dat ook minder dure gitaren "oke" zijn.
Daar heb ik zelf ook ervaring mee; mijn EKO S-300 stratje speelt en klinkt best lekker voor de 90 euro die ik ervoor betaald heb. Maar het is nauurlijk niet te vergelijken met mijn Blade Dayton of mijn Fender strat.

Ook komt er tegenwoordig goed spul uit china: mijn Blade Dayton, EKO S-300 en nylonsnarige Martinez (model munich) komen alledrie uit china. De blade kostte zo'n 700 euro, maar is kwa afwerking en sound, in mijn mening, beter dan de Amerikaanse Fender strats (ik heb ooit een Am. Standard Strat gehad uit 2007, later weer verkocht).
De EKO kan zeker concureren met de squier gitaartjes die je voor <200 koopt en ik heb toen ik ging kijken voor een nylonsnarige gitaar ook een aantal spaanse gitaren uit de prijsklasse 3000+ vast gehad en toch is de Martinez veel beter en een stuk goedkoper (€1100) dan de meeste spaanse gitaren.

Just my two cents..

Ace 1.15.19
23 mei 2012, 06:11
Ga niet vertellen hoe het klonk Geloofd toch niemand (maar was niet slecht.)
Uhm, okee... :???:

Eko
23 mei 2012, 07:38
Uiteindelijk is het dus afhankelijk of je de reut koopt ( als beginner ) bij een winkel die z`n handel serieus neemt ,en je de handel even netjes voor elkaar maakt, of bij de buurtsuper. Dat laatste kun je vervangen voor internetwinkel e.d.
Ook ik heb voor neven dit soort gitaren gangbaar zitten maken. Je kunt het niet vergelijken met de handel die ik zelf heb staan , maar afwerking was bij vlagen miserabel en als je de vingers bijna onder de snaren door kunt halen mag er wel wat afstelwerk gedaan worden.
Dat is het werk van een gitaarwinkel ( de goede doen dit ook!).

snaarplukker
23 mei 2012, 09:05
Als je bij Feedback ofzo een low-budget gitaar of starterspakket koopt, dan wordt het daar ook niet afgesteld. Doen ze alleen als je een dure gitaar koopt, want die zal je wel proberen voor je het koopt en zeggen dat de afstelling beter kan.
Het is eenmaal zo dat je met goedkope spullen zelf er wat aan moet doen. Dat heb je met meubels (IKEA, Kwantum, Leen Bakker, ect.) die je zelf in mekaar moet zetten. Net als fietsen bij een bouwmarkt of warenhuis die je zelf rijklaar moet maken.
Maar ALDI kennende zal er wel een duidelijke beschrijving bijzitten hoe het een en ander afgesteld moet worden.

Harry
23 mei 2012, 09:43
persoonlijk vind ik niet dat je een gitaar bij de kapper, slager of kruidenier moet kopen. Zo koop ik ook geen auto bij een tuiniersbedrijf.
Natuurlijk kun je, als je mazzel hebt, en zelf in staat bent zo'n ding af te stellen, een gitaar uit een startersset redelijk bespeelbaar krijgen. Maar moeten we dan perse propaganda gaan maken voor een kruidenier die ook af en toe ergens een goedkoop partijtje muziekinstrumenten op de kop heeft getikt?

guitarkid
23 mei 2012, 11:57
Bertje. Ik behoor tot die groep van mensen die de Aldi-gitaar nou niet bepaald een aanrader vindt. Ik spreek uit ervaring, want ik heb zo'n ding genoeg kunnen proberen en een zoon van een kennis heeft 'm tegen mijn advies in gekocht en die heeft inmiddels al veel spijt...... In mijn commentaar in het topic daarover en ook in het zeer leuke en lezenswaardige topic van AaronStonebeat geef ik echter ook duidelijk aan dat met de nodige know how er best een redelijke gitaar van te brouwen is (en Aaron bewijst dat in de praktijk!). Maar dat is het 'm nou net; als beginner heb je die know how niet!

episua
23 mei 2012, 12:00
Dan mijn 2cents maar even. Ik heb voor verschillende klanten snaren op hun C giant moeten zetten en dus best veel van deze gitaren in mijn handen gehad. Mijn mening; het kost niks en het is niks. Dat geeft verder niks, je kan niet verwachten dat een gitaar van 99 euro compleet met accessoires ok is. Probleem is dat beginners niet weten hoe ze de gitaar goed kunnen afstellen.
Bij een beetje muziekhandel stellen ze de gitaar voor de klant af en zit er vaak later in het jaar nog een extra servicebeurt bij.

Deze C giant kreeg ik vorige week binnen omdat er nieuwe snaren op moesten. Kijk eens naar de body:
http://i79.photobucket.com/albums/j145/episua/DSC04432.jpg
http://i79.photobucket.com/albums/j145/episua/DSC04431.jpg
http://i79.photobucket.com/albums/j145/episua/DSC04429.jpg
http://i79.photobucket.com/albums/j145/episua/DSC04433.jpg

bertje1
23 mei 2012, 12:12
Dag Episua en guitarkid,

Dit bedoel ik nu ben blij met jullie commentaar. Jullie hebben de gitaaar in handen gehad en weet dus waarover je praat.Ik ben deze topic gestart omdat ik de indruk heb dat veel mensen klaar staan met hun mening over een gitaar zonder hem zelfs in het echt gezien te hebben.

episua
23 mei 2012, 12:35
Dag Episua en guitarkid,

Dit bedoel ik nu ben blij met jullie commentaar. Jullie hebben de gitaaar in handen gehad en weet dus waarover je praat.Ik ben deze topic gestart omdat ik de indruk heb dat veel mensen klaar staan met hun mening over een gitaar zonder hem zelfs in het echt gezien te hebben.

Hoi Bert, dat is helaas wel vaker het geval op diverse forums.
Daarnaast is het natuurlijk heel persoonlijk wat wel of niet goed is.
Maar dat is dan weer het mooie aan dit forum, hierover kunnen we samen discussieren.

JGD
23 mei 2012, 12:57
er is denk ik wel een verschil tussen "oordelen zonder te weten waar je het over hebt" en een stukje realiteitszin bij ultra goedkope producten.

een nieuwe mountainbike voor 100 euro, daarvan durf ik blind te zegge: bagger.
das geen te snel oordeel, dat is realiteitszin.

bat
23 mei 2012, 13:05
In antwoord op jou vraag schieten mij los uit de pols wat ik zeker weet: Een aantal epiphones/ Eastmann (niet al te bekend naar vergelijkbaar met Gibson es 335) en Marttinez gitaren de fabriek staat voor zover ik mij herinner in china plaats:Guangzhou er zijn nog meer merken die er geproduceerd worden ik meen squir en zelfs fender die er bepaalde typen en onderdelen laat maken
Voor alle duidelijkheid: zelfs als het in dezelfde fabriek wordt gemaakt, hoeft dat niet te betekenen dat de kwaliteit ook hetzelfde is.

Die fabriek produceert naar specificatie (en betaling) van de klant. Als de klant een bulkproduct vraagt wat ie tegen een lekker lage prijs bij de prijskraker in de schappen kan leggen terwijl ie dan nog steeds een leuke marge draait, dan krijgt ie dat. Maar een topproduct kan ook, zal meer kosten en het is zeker als je in China laat produceren nog steeds verstandig om dat je eigen kwaliteitscontrole in de fabriek te laten opereren (dat doen bedrijven als fender en Gibson dus), maar het kan wel. In dezelfde fabriek.

Het argument "Fender en Gibson laten hun submerken ook gewoon in dezelfde fabriek produceren" gaat dus niet op.

Dit soort gitaren zijn gewoon waar naar hun geld. Ze zijn niet duur, dus moet je er geen topprestaties van verwachten, maar met een beetje tender love & care zullen de betere exemplaren ongetwijfeld goed mee kunnen komen met de goedkoopste series van bekendere merken. Wat je dan beter vind klinken en/of spelen, hangt dan af van persoonlijke voorkeur. Ik heb er ook meerdere in handen gehad, van verschillende merken ook. Wat vooral tegenvalt is de afstelling zoals je hem meekrijgt en de grote variatie in kwaliteit.

Dat, én het feit dat een nauwelijks duurdere Squier toch nog altijd beter verkoopt als je er beu van bent, maken dat ik een beginner van harte blijf aanbevelen om toch liever een Squier te scoren. Tweedehands als het even kan, dan is het ook nog eens een vrijwel risicoloze investering.

bertje1
23 mei 2012, 13:43
Hoi Bat

Ik gaf alleen antwoord op de vraag welke gitaren er nog meer in die fabriek gemaakt worden.

Eko
23 mei 2012, 14:27
De fabriek in Guangzhou is een beetje verkeerde uitdrukking. Deze provincie ( want dat is het ) is ongeveer net zo groot als West Europa en heeft meer fabrieken dan scholen zo ongeveer. Het is het kloppend hart van producerend China en er staan tientallen fabrieken. Ook van instrumenten.
De kwaliteit is inderdaad naar rato van bestedingsbedrag, maar daar zijn we het wel over eens. Als je ze goed afstelt en je leert er mee spelen is de functie niet voor niets geweest.
Het leuke is om te bedenken dat qua manuren er bijna net zo veel in zit als in een Les Paul of Strat van een bekend merk.
Op youtube staat daar over een leuk filmpje. Dacht je soms dat een chinese kopie met een robot werd gebouwd? Nee dus , gewoon met dezelfde soort handen , met dezelfde soort machines. De omstandigheden verschillen echter nog wel eens heel erg. Maar daar willen we vaak niets van weten.....( andere discussie)

snaarplukker
23 mei 2012, 15:05
...Het leuke is om te bedenken dat qua manuren er bijna net zo veel in zit als in een Les Paul of Strat van een bekend merk.
Inderdaad. En de Amerikaanse handen kosten $ 6,30 (minimum loon USA) of meer per uur en de Chineese handen $ 1,50 per dag.;)

bat
23 mei 2012, 16:34
Het gaat nog een stapje verder: in veel van die Chinese gitaren, zeker de goedkopere, zit zelfs meer handwerk dan in de gemiddelde in een Westers land geproduceerde gitaar. Da's namelijk goedkoper dan de machine die het werk in westerse landen doet. Handwerk is echter niet altijd een teken van kwaliteit. Op dit forum is wel vaker voorbij gekomen dat vooral bij massaproductie een machine veel consistenter goede kwaliteit kan produceren dan handwerk. Beide kunnen niet in de schaduw staan van het handwerk van een goede gitaarbouwer, maar die steekt er dan over het algemeen ook heel wat meer uurtjes in.


Hoi Bat

Ik gaf alleen antwoord op de vraag welke gitaren er nog meer in die fabriek gemaakt worden.
Akkoord, maar in je eerste post schrijf je al:


De gitaar wordt gemaakt in China in een fabriek waar ook bekende merken hun gitaren laten maken.

Dat gaf mij het gevoel dat je toch ook wilde impliceren dat de kwaliteit dus ook wel vergelijkbaar was. Als dat niet de bedoeling was, ook goed. Dan is mijn post vooral een aanvulling voor degenen die dat ook meenden te kunnen concluderen.

bertje1
23 mei 2012, 17:37
Sorry dat ik blijkbaar niet duidelijk was. Ik wilde hiermee alleen aangeven dat er ook heeel goede gitaren in die fabriek(en) worden gemaakt .

Mr. Dynamite
23 mei 2012, 17:39
Het gaat nog een stapje verder: in veel van die Chinese gitaren, zeker de goedkopere, zit zelfs meer handwerk dan in de gemiddelde in een Westers land geproduceerde gitaar. Da's namelijk goedkoper dan de machine die het werk in westerse landen doet. Handwerk is echter niet altijd een teken van kwaliteit. Op dit forum is wel vaker voorbij gekomen dat vooral bij massaproductie een machine veel consistenter goede kwaliteit kan produceren dan handwerk. Beide kunnen niet in de schaduw staan van het handwerk van een goede gitaarbouwer, maar die steekt er dan over het algemeen ook heel wat meer uurtjes in.


Wilde ik ook al aanhalen, iemand met passie die kan een mooi instrument maken. Maar die chinese handjes die dat werk moeten doen voor hun brood zal lang niet zoveel passie in zitten. Alles wat machinaal kan worden vervaardigd zal bijna gelijk eruit komen, veel consistenter.

wietse
23 mei 2012, 18:35
Sorry dat ik blijkbaar niet duidelijk was. Ik wilde hiermee alleen aangeven dat er ook heeel goede gitaren in die fabriek(en) worden gemaakt .

en dat zegt niks over de kwaliteit van de betreffende gitaar, fujigen bouwde naast hun top gitaren ( ibanez artist etc) ook brollen waarbij een c giant zelfs nog een klasse gitaar is, het is maar net wat de klant wil, zegt die zo goedkoop mogelijk dan krijgt hij dat ook met alle gevolgen van dien.