PDA

View Full Version : De Nieuwe Whammy! WH-5



Rakker
22 mei 2012, 03:09
http://www.sonicscoop.com/site/wp-content/uploads/2012/05/Whammy.jpg

True Bypass
Chords (polyphonic) and Classic (glitch-fest) modes
10 Pitch Shift selections
MIDI in
Auto-calibrating (no more calibration issues, YAY!)
DC power

Hij ligt begin juni in de winkels en zal rond de $200 gaan kosten.

http://www.effectsdatabase.com/model/digitech/whammy/chordial

Mitch
22 mei 2012, 08:00
Klinkt als een set nieuwe features waar een hoop mensen op zaten te wachten. Goed gedaan!

Dirk_Hendrik
22 mei 2012, 08:11
Grrmbl.
Net gisteren een WH-1 whammy gekocht.... blijk ik ineens 4 versies achter te lopen....

The Lo Lands
22 mei 2012, 09:51
Ik heb de Whammy 3 gehad meen ik en heb deze weg gedaan omdat hij te zwaar was voor mijn board en teveel toon zuigt. Als ik er ooit weer één zou kopen dan zou dit hem worden :-) Die vorige van anderhalf terug is helemaal lomp groot! Specs klinken goed en het logo op het voetpedaal vind ik ook weer erg fraai 'retro'!

Dirk_Hendrik
22 mei 2012, 16:47
Ik heb de Whammy 3 gehad

Da's de XP100. Lijkt me stug dat die te zwaar was. Da's de lichtste ooit.

The Lo Lands
22 mei 2012, 20:51
Da's de XP100. Lijkt me stug dat die te zwaar was. Da's de lichtste ooit.
Dan was het de Whammy 4 :-) Hij was net zo uitgevoerd, in een rode metalen behuizing, als de nieuwste!

Dirk_Hendrik
22 mei 2012, 22:26
Da's idd de IV.
de I en II waren allebij gemaakt door IVL technologies met het digitech naamplaatje er op. Met de XP serie (100 tot 400) was Digitech blijkbaar ver genoeg om het zelf te gaan doen. De combi van Whammy functies en wah grappen in de XP100 blijft een jammerlijk expiriment... ware het niet dat de modulator en reververator uit die serie nog erbarmelijker waren (als stand alone apparaat, hoort gewoon in 1 goed multieffect thuis) waardoor alleen de XP200 space station als (beperkt bruikbaar) snoepje overbleef. Met de IV waren ze gelukkig weer op het juiste spoor. Loodzwaar en met een eigen AC adapter.. dat wel. Ben benieuwd naar de V!

Riky
23 mei 2012, 10:40
Wat moet ik me voorstellen bij de 'chords' functie?

Nielsje
23 mei 2012, 11:12
Dat het ding polyphonisch kan shiften :)
Gaaf hoor!

Tankman
23 mei 2012, 11:36
Ik was al op het punt een Morpheus Bomber te gaan bestellen vanwege de poly modus, maar deze nieuwe Whammy heeft toch mijn vorrkeur.

Riky
23 mei 2012, 12:58
Ik dacht altijd dat de vorige whammy's ook gewoon akkoorden konden shiften.
Krijg aardige gas, maar wil toch graag eerst een filmpje zien met functies.

Rakker
23 mei 2012, 13:40
Ik zat inderdaad ook te twijfelen om een Morpheus Bomber te kopen, maar ik zou de glitchyness van de Whammy gaan missen. Ook nog zitten denken aan een Boss PS-6 omdat deze wel zowel mono- als polyphonic is, maar een stuk minder klinkt. Bovendien hebben beide geen MIDI. Dus de Whammy V komt als geroepen!

Ik denk trouwens dat het algorithm hetzelfde zal zijn als de Whammy DT, heeft iemand daar al ervaring mee? (tracking, klank etc)

Bijl
23 mei 2012, 13:41
Ik baalde al een beetje toen ik hoorde dat die vorige (hele brede) Whammy polyphonisch is. Echt ideaal als je kan kiezen met een switch!

Rakker
23 mei 2012, 13:44
Die is echter alleen polyphonisch in de droptune stand, en niet in de whammy stand. (correct me if i'm wrong)

apekop
24 mei 2012, 11:45
Is deze Whammy ook te gebruiken als normale pitch shifter, dus niet perse het whammy effect? Of ben je dan beter af met de Digitech Harmony Man?

Dirk_Hendrik
26 mei 2012, 14:12
Dir vind ik dan weer interessant:
http://www.ivl.com/partners/musicindustry.php

Waaruit blijt dat de jongens van IVL, verantwoordelijk voor de Whammy 1 en 2, dus ook weer verantwoordelijk zijn voor de Morpheus droptune.

B-stone
26 mei 2012, 15:03
Dir vind ik dan weer interessant:
http://www.ivl.com/partners/musicindustry.php

Waaruit blijt dat de jongens van IVL, verantwoordelijk voor de Whammy 1 en 2, dus ook weer verantwoordelijk zijn voor de Morpheus droptune.

Droptune is best een fijn en bruikbaar ding. Ook goede octaver :D

Tristan
26 mei 2012, 15:12
Ik vind het een beetje kansloos dat ze daarvan twee versies op de markt hebben gebracht, hadden ze de twee pedalen in een gestopt dan was het waarschijnlijk wel wat geweest.

AoDf
27 mei 2012, 16:00
Krijg toch weer een beetje gas voor de whammy, met true bypass dan . Ik had ooit de versie 4 maar deze uiteindelijk weggedaan wegens geen toepassing voor al die geluiden. Maar erger nog, de whammy v4 had serieus de meeste tonesuck die ik ooit in een pedaal gehoord heb. Men heeft het vaak over tonesuck in de dunlop en vox wah's, maar die is nog beschaafd vergeleken met de tonesuck van de whammy v4.

Il_Falco
27 mei 2012, 17:26
Ik vind het een beetje kansloos dat ze daarvan twee versies op de markt hebben gebracht, hadden ze de twee pedalen in een gestopt dan was het waarschijnlijk wel wat geweest.

bedoel je dan de morpheus?

Tristan
28 mei 2012, 01:11
Inderdaad.

Rakker
5 juni 2012, 15:42
Video online!

http://www.youtube.com/watch?v=nmbBpYg_PGM

EBOUE
5 juni 2012, 19:31
Zonder gekheid, ik heb een Electro Harmonix Ring Thing inclusief expressiepedaal (Moog) en die kan deze pitch shift geintjes ook. Geluid is warm, zoals de meeste EHX pedalen kleurt het geluid wel ietsjes, maar het is wel gaaf. Je kunt een octaaf naar beneden of welke stap dan ook omhoog (+1 octaaf). Dit kan je via het pedaal ook bepalen. Met een volume effect erin, klink je als een orgel.

Daarnaast kan je via meerdere bands frequenties en harmonischen aanpassen. Dit levert tremelo sounds op, smerige modulators die automatisch tunen op het inkomende signaal, star wars geluiden en allerlei andere gekheid. Ik kan niet anders zeggen dat als je wat wilt experimenteren, je dit moet checken.

Op 1:40s tegenhanger van Digitech? Check ook de andere soundsnibbets op YT.
http://youtu.be/Vxv6aKPQ6rY

Mitch
5 juni 2012, 19:48
Blijft toch een retegaaf ding hoor! Ik heb er geen plek voor, ik zal dus mijn collega gitarist in de band zo ver moeten krijgen :D

Rakker
6 juni 2012, 00:27
Klopt inderdaad dat de EHX Ring Thing een polyphonic whammy in disguise is, heb daarom ook lang getwijfeld om die te kopen (of de Morpheus Bomber). Maar ik (als Radiohead fan) zou toch de monophonic glitch van de whammy gaan missen en heb ze daarom niet gekocht. Dus komt deze nieuwe whammy mij echt als geroepen! En Midi is ook een plus.

EBOUE
6 juni 2012, 12:58
Het prijsaspect van de Ring Thing sprak me ook wat meer aan. Ik vind de whammy wel erg duur hoor..

Swaag
6 juni 2012, 13:28
Ik heb een TC Nova System + expressiepedaal, dat doet ook alle smaken whammy's, plus de rest van alle fx.

Cageman
6 juni 2012, 13:55
Een ring thing met moog exp pedaal scheelt totaal hooguit 10 euro in prijs.. daarnaast kan een ring thing maar 1 octaaf boven en onder (toch?). En naar mijn weten is de pitchshifter in de Nova-system niet polyphonisch. Dusch...

Ik moet toch zeggen dat ik sterk overweeg deze aan te gaan schaffen :)

youpo
10 juni 2012, 22:05
WH-1 is forever de beste. Beste chips. Ongeevenaard.

Harm
15 juni 2012, 16:35
ik vind m gaaf!! Ik heb de whammy 1 en 2... Hartstikke mooi plus lekker smerig!! De 4 deed me niets!!! De xp100 heb ik ook jaren gehad en was geinig... maar niet te vergelijken met de 1 en 2...
Deze vind ik heel interessant omdat hij op dc gevoed wordt! Tenminste dat snap ik uit de clip.....

Dirk_Hendrik
15 juni 2012, 19:51
WH-1 is forever de beste. Beste chips. Ongeevenaard.

En da's nou net een beetje onzin ;)
De WH1 en II (door IVL gemaakt) zijn vanuit een technisch perspectief totaal andere beestjes dan de opvolgers (de V uitgezonderd, die heb ik nog nooit van binnen gezien). Als je had gezegd dat de WH1 betere algorithmes had om tot de frequentieverandering te komen had je je sterker uitgedrukt.

Voor dit soort frequentieveranderingen moet je fors en snel rekenen. Rekenen kan op 2 manieren. Je kunt 2 getallen in een brok elektronica stoppen die meteen het antwoord op de uitgang gooit. Moeilijke berekening is veel elektronica. Voordeel is dat de tijd die je nodig hebt om je resultaat te krijgen ongeveer gelijk is aan de snelheid van het silicium van je chip. Nanoseconden dus.
je kunt het ook doen met een microprocessor. Neem getal 1 en getal 2, stop ze in een opteller of aftrekker en sla resultaat en rest op. Vermenigvuldig resultaat met 2 (want digitaal) weer die opteller of aftrekker en sla resultaat op... etc etc. Voordeel: Weinig elektronica, nadeel; langzaamer.

De WH1 en II gebruiken dus een groot brok logicaelektronica waar te bewerken getallen in worden gestopt en in een zeer korte tijd de resultaten uit komen "zakken". Het afhandelen van die resultaten wordt gedaan door een simpel processortje uit 1982.

De XP100 en verder gebruiken een DSP chip. Microprocessor die is toegespitst op het snel verwerken van berekeningen aan grote happen complexe data. Nu goedkoop (De DSP van een line6 DL4 of een TC flashback koop je nu, retail, voor een dollar of 6) maar een vereiste is genoeg rekensnelheid. DSP's van dat kaliber stonden in 1990 (dus voor introduktie maar tijdens ontwikkeling van de WH1) nog in de kinderschoenen en waren echt stervensduur. (1990 was de tijd dat 386 PC's nog snel waren en je nog werkte met MS DOD of Windows 3.1). De keuze voor een hardware oplossing is vanuit dat perspectief dus een logische en de enige. Nu niet meer.

En daarmee is het concept achter de I en II tov de rest totaal anders. En dus niet "de beste chips".

Wel interessanter is dat de "sound" van de WH1 wordt geweten aan compressie van het ingangsignaal. Ik heb zonet nog eens zitten studeren op het circuit van een WH1... maar compressie wordt daar toch echt niet toegepast.

Rakker
16 juni 2012, 12:13
Weer iets nieuws geleerd :cheerup: Trouwens de eerste uitgebreide (onofficiële) demo staat online:

http://www.youtube.com/watch?v=EAHYCGhoyM4

scabiosa
18 juni 2012, 16:17
en heeft er iemand een idee wanneer die hier in de buurt te verkrijgen zal zijn?