PDA

View Full Version : Bypass switch voor Volume en tone op een Les Paul Neil Young Style



Stos
22 mei 2012, 02:07
Ik ben bezig met mijn pa's oude pre lawsuit Jap (Yasuki) aan het ombouwen tot een soort 'replica' van Neil Young's Old Black. Ik heb al een mini humbucker erin gestoken (Seymour Duncan sm-1 vintage mini humbucker)
en dit scheelde al veel in toon, bracht me al heel wat dichter bij Neils gitaargedonder.
Maar wil ik net als hij ook een toggle switch erin zetten tussen de tone en volume knoppen, die dient om alle pots te bypassen.
Nu heb ik echter geen idee hoe ik hieraan moet beginnen, wat voor soort schakelaartje ik nodig heb enzo,
en vooral hoe ik het schakelaartje erin moet solderen...
dit schakelaartje heb ik al liggen, kan het hiermee? http://guitarsupplies.nl/index.php?action=article&aid=45&group_id=20000071&lang=NL
Solderen kan ik zelf wel, maar hoop gewoon hier te weten te komen hoe =)
Is zo'n switch trouwens ook een goeie test om te zien of je pots goed zijn(weinig verschil tussen bypass en niet)?
Voor degene die weet hoe het wiring diagram er moet uitzien, die kan het misschien gewoon hierop met paint bijtekenen ofzo: http://www.guitarelectronics.com/product/WD2HH3T22_00/Guitar-Wiring-Diagam-w-2-Humbuckers3-Way-Toggle-Switch2-Volumes2-Tones.html

Larry Cragg (neils technieker) zei dat alle pots open er maar 85% van het pickupsignaal uitkomt tgo de volle 100 bij de ingeschakelde switch. Lijkt me dus zeker wel de moeite!

Moest er trouwens hier iemand nog een tweedehands bigsby B7 tekoop hebben staan, die moet er bij mij ook nog op ;)

Merci alvast voor de hulp

bass blom
22 mei 2012, 08:32
hmm, geinig.
ben er ff met mijn boerenverstand aan begonnen.
en ik zou denken je moet dan een schakelaar hebben die 2 x maakt en 2 x breekt.
maken om de volume pot te bypassen en breken om de tone pot er uit te halen.

http://www.maxless.nl/pots.jpg

maar of dat met 1 switch gaat lukken is de vraag..
want het moet een switch met 12 contacten zijn? bestaan die?

of wellicht kan het ook anders :D

(ik heb er maar 1 getekend en die staat in 'bypass')

Orpheo
22 mei 2012, 09:21
het kan zelfs met een gewone pushpullpot. je moet niet tonepot EN volumepot bypassen, alleen de volumepot. immers, de tonepot zit 'vast' aan de volumepot, en als je het ingangssignaal in de pot onderbreekt en direct doorlust naar de output, heb je wat je wilt. Ik zal zo wel even snel wat tekenen.

PS: je kan met een pushpullpot zelfs in een klap hals en brugpickup tegelijk bypassen.

hole
22 mei 2012, 09:37
PS: je kan met een pushpullpot zelfs in een klap hals en brugpickup tegelijk bypassen.
Dat lijkt me je sound niet ten goede komen (want geen)

Orpheo
22 mei 2012, 09:44
Dat lijkt me je sound niet ten goede komen (want geen)
want geen...? :P

Ik bedenk me net dat het misschien slim is om die 4 pool 3 weg switch van dimarzio erin te zetten. ene standje push pull pot gewoon standaard met pots, ander standje gaat signaal naar de andere kant van de switch zodat die actie gelijk blijft en je toch kunt schakelen. ik ken zo snel zo op de vroege ochtend even geen 3 weg 2 pool heavy duty toggles.

Mr.Fingers
22 mei 2012, 09:49
Als ik denk dat je bent die ik ben: "geen zorgen, ik zal die er wel inbakken" ;)

anyway:

http://i528.photobucket.com/albums/dd324/williamsanders127/1d2e8da1.png
De schakelaar bestaat eigenlijk uit 2 schakelaars (links en rechts zijn volledig van elkaar gescheiden), die bediend worden door 1 hendeltje, die beiden tegelijk bestuurd). De middelste pool is de gemeenschappelijke, die staat altijd aan, en afhankelijk van hoe je de schakelaar zet worden de onderste of bovenste 2 verbonden met de middelste. Dus je laat je signaal van je elementen aankomen op de middelste polen van de schakelaar, en dan geef je ze de keuze, ofwel direct via de 3-wayswitch naar de versterker toe, of eerst via de potmeters en dan naar de 3-way switch en zo naar de versterker (zoals het normaal is).

Orpheo
22 mei 2012, 09:57
Als ik denk dat je bent die ik ben: "geen zorgen, ik zal die er wel inbakken" ;)
ik neem aan dat je de TS bedoeld? :P

Mr.Fingers
22 mei 2012, 10:02
Correctemundo!

Tabula Rasa
22 mei 2012, 11:03
En die 4 massapunten van de pots op een gezamelijke schakelaar van de massa afhalen? Ff een snel hersenspinsel, zoals een groundlift op een tonestack van een versterker?

Stos
22 mei 2012, 19:13
Als ik denk dat je bent die ik ben: "geen zorgen, ik zal die er wel inbakken"
Wat bedoel je hiermee Mr Fingers? is er dan zoveel moeilijks aan als je weet welke kabeltjes je waar moet solderen?
Ik kan het pas volgende week woensdag proberen, aangezien ik dan pas terug thuis ben bij mijn gitaar,
maar kan me zo niet direct inbeelden wat er zo moeilijk aan is...
Wel heel hard bedankt voor het tekeningetje!
En ook al de rest voor de reacties.

Maar is het zeker dat je zo de tone knop ook uitschakelt?
hij blijft toch op eenzelfde manier in het circuit zitten als daarvoor?

snaarplukker
22 mei 2012, 23:50
Maar is het zeker dat je zo de tone knop ook uitschakelt?
hij blijft toch op eenzelfde manier in het circuit zitten als daarvoor?
Zie het als een wissel op het spoor. De potmeters zijn het station. Je signaal is een trein. Door de wissel (switch) over te halen gaat je trein (signaal) niet via het station (potmeters) maar er omheen naar het eindpunt (jack). Het station (potmeters) blijft deel uitmaken van het traject (circuit) maar de trein (signaal) maakt er geen gebruik van.;)

Stos
23 mei 2012, 00:06
Ja maar als je het zo bekijkt, zit de tone pot toch ook voor de switch toch al op 'een doodlopende rail' en nu nog steeds...
en zelfs niet eens doodlopend, maar eerder in een lus met het element langsheen de grond
Ik snap heel goed dat de volume knop zo wordt gebypasst, maar voor de tone vind ik di nog steeds een beetje raar,
maar als jullie het zeggen, zal ik het zo doen =)

snaarplukker
23 mei 2012, 00:17
De tonepot zit aan de ene kant aan massa en andere kant aan de volumepot. Als de switch de volumepot uitschakeld, is de tonepot ook niet meer actief.

Mr.Fingers
23 mei 2012, 00:18
de tone hangt vast aan de volume (die staat daar als een brug over, die als je ze inschakelt de hoge frequenties eruit filtert), bypass je de volume, bypass je automatisch de tone ook.