PDA

View Full Version : Vraagje Strymon Timeline



lennytien
22 mei 2012, 00:59
Mannen!

Ik heb hulp nodig bij het volgende: Ik wil mijn gear uitbreiden met een te gekke delay. Nu heb ik al gekeken naar de Nova Delay, repeater en de Str. Brigadier. Van die drie gaat mijn voorkeur sterk uit naar de Brigadier, zeker ook na een test sessie met de unit. Toen kwam eigenlijk gelijk de gedachte bij me op: waarom geen Timeline dan? De verschillende demo's op youtube laten je echt smullen, zoveel mogelijkheden!:lovelove:

Nu komt het volgende probleem:

Ik werk op het moment met een gigamp zonder aparte FX loop. (De epiphone blues custom 15/30 watt). Veel geluid voor weinig geld en hij pakt mijn huidige pedalenboard uitstekend.

De lijn ziet er als volgt uit

Gitaar
Tuner
Boss PS5
EP Booster
Red Witch Fuzz God ii
TS 9
MI Audio Crunchbox

(mogelijke timeline hier?)

Amp.

Als ik de strymon op deze manier gebruik in mijn setup, doe ik het apparaat dan wel eer aan? Of blijft er weinig van over in de chain? Iemand ervaring hiermee? Ook zou ik mijn huidige amp graag blijven gebruiken in een toekomstige stereo setup, is dat aan te bevelen?

Groetjes

DemolitionColorScheme
22 mei 2012, 08:14
Eigenlijk is dit gewoon een common delay-plaatsing-vraagje ipv. een TimeLine vraagje. Zolang jouw distortion van de Crunchbox komt, dan is het prima. Zet je de TimeLime voor een dik-overstuurde amp of amps, dan krijg je dus overdriven delay, wat in velen situaties niet echt gewenst is.

The Lo Lands
22 mei 2012, 09:07
Inhoudelijk. Less is more on stage! Ga voor die Brigadier en laat je niet verleiden tot meer knopjes en functionaliteit. We zitten blijkbaar weer in een periode van overdaad (knopjes/functionaliteit e.d.) op digitale vloereffecten. Denk daarna eens goed na waarvoor je de delay wilt gaan gebruiken! De praktijk wijst vaak uit dat je uiteindelijk niet zoveel nodig hebt. Mijn twee cent.

En voor de plaating van de delay zou ik zeggen, experimenteer en kies wat voor jou het beste klinkt en werkt!

lennytien
22 mei 2012, 13:57
Ik ben inderdaad helemaal voor less is more. Waar ik alleen mee zit is dat ik de Strymon Brig. tegen 265 al stevig geprijsd vind. De extra investering van ongv. 150 euro vind ik dan niet oninteressant voor een pedaal waarmee je meerdere (bruikbare) kanten op kan. In de rechtvaardiging zit het niet zo zeer mis, alhoewel het natuurlijk een beetje gas is.

Ik gebruik inderdaad mijn amp als single clean channel, distortion/od/fuzz haal ik puur uit mijn pedalen. Ik vroeg me daarom ook af of dit goed doorkomt, zeker ook omdat de strymon digitaal is. Waarschijnlijk moet ik gewoon een keer met mn plankie naar Feedback om het te testen, tenzij iemand hier ervaring mee heeft?

Bedankt in ieder geval voor de feedback, in principe moet hij dus goed functioneren zolang hij niet in een overstuurde amp gaat (dan zou je hem dus in de preamp/fx loop moeten doen?)

Groet!

DemolitionColorScheme
22 mei 2012, 15:27
(dan zou je hem dus in de preamp/fx loop moeten doen?)
Yup. (ook dit had je op internet kunnen vinden, maar goed ...)

Gretsch 5120
22 mei 2012, 15:34
Hangt ook een beetje af van je wensen en de muziekstijl die je speelt. Speel in een bloez-bandje dan is een Timeline wellicht overkill. Ik speel zelf Post-rock/ambient en daar istie te gek voor. Ik treed zelf niet op en heb 'm momenteel in de loop van mijn Digitech GSP 1101 hangen. Hij klinkt absoluut lush en enorm breed. Ik merk zelf dat ik inderdaad behoorlijk experimenteer met de verschillende soorten delays.

Wat betreft het argument "less is more" ben ik hetzelf niet eens...Je slaat gewoon je presets op, je kunt tweaken wat je wilt, maar bij je optreden is dat niet nodig...je schakelt gewoon tussen je presets. De "verborgen" parameters zullen niet echt doorslagevend zijn bij een optreden.

lennytien
22 mei 2012, 17:09
Ik zou hem gebruiken voor covers en eigen harder rock/ambient werk. De brigadier zou voor covers voldoen, al vind ik het fijner dat je je geluiden wat meer kan tweaken op de Timeline. Ik word wel echt heel erg warm van binnen als ik de lofi mode hoor, de swell, reverse en dat je hem on demand kan laten oscilleren. Dit kan op de Brig ook maar dan zit je tijdens een fade-in/fade-out op je knieëen knoppen te draaien. Ik ga er regelmatig mee optreden, dus wat dat betreft heeft het compacte design en de simpelere opzet van de brigadier ook zeker zijn voordelen, ik denk alleen niet dat de mogelijkheden van de timeline 'ontembaar' zijn mits ik goed voorwerk verricht.

Ik denk dat ik wat dat betreft mijn keuze ook wel gemaakt heb. Voor mij is het echt voornamelijk de vraag of ik niets aan het geluid afdoe als hij rechtstreeks in mijn amp gaat, Demo heeft hier goed antwoord op gegeven!

Cheers, mocht iemand zelf een soortgelijke setup hebben gebruikt, dan hoor ik het nog graag!

Gretsch 5120
22 mei 2012, 18:17
Wat betreft formaat: ik had die Timeline VEEL groter verwacht; hij is qua grote exact 2 Ratts naast elkaar.

joesman
23 mei 2012, 12:55
Werkt perfect voor de amp, ik gebruik hem zelfs voor een licht overstuurde single channel amp, en hij klinkt nog steeds heel mooi, heel breed als je wil, maar ook heel vuil als je dat wil. Who needs an effectsloop anyway?

DemolitionColorScheme
23 mei 2012, 13:15
Werkt perfect voor de amp, ik gebruik hem zelfs voor een licht overstuurde single channel amp, en hij klinkt nog steeds heel mooi, heel breed als je wil, maar ook heel vuil als je dat wil. Who needs an effectsloop anyway?
Licht overstuurd vs. high gain is dus wel een groot verschil. Licht overstuurde amp gaat dan ook vaak aardig met delays.

lennytien
23 mei 2012, 23:23
Licht overstuurd doet je volume op buizenamp vanzelf, dat is ook het mooie aan de sound. Heb zelf even met de mannen van strymon gemaild. Ze antwoorden vrij direct en bijzonder vriendelijk, op basis daarvan de unit besteld. Morgen testen!

Ps.: Overigens ook allen bedankt voor jullie input! (bovenstaande klonk zo ondankbaar)

joesman
24 mei 2012, 07:05
ik bedoelde dan eigenlijk ook crunch, niet het licht overstuurde wat een amp inderdaad vanzelf al doet,
maar het blijft goed klinken hoor, je gaat je er geen aap mee vangen, veel plezier ermee!
Wat je vraag over het gebruik in een stereo setup betreft, ik heb het hier thuis geprobeerd, maar had het beter niet geprobeerd want het klinkt echt superheerlijk, je wil misschien niet meer terug naar mono :-)!

Rick trodat
24 mei 2012, 09:24
Mijn ervaring met modulatie effecten is als volgt.

In de loop: Dan maakt het niet veel uit of je dan de crunch uit je amp of pedalen haalt ( tenzij de crunch afkomstig is van de eindbuizen). Effect zal subtieler zijn dan voor je amp.

Voor je amp: Als je de delay of reverb ( of wat dan ook voor mod pedaal ) na je dist of overdrive pedalen zet dan maakt het niet uit. Let wel: Het effect is wel nadrukkelijker aanwezig dan in de loop. Haal je de crunch uit je amp, dan zou ik het niet aanraden. Ik heb daar nog nooit een mooi resultaat mee behaald.

Dus in jouw geval zou ik het gewoon doen. Als je de versterker clean gebruikt en pedalen voor je amp zet, dan gaat dat gewoon goed

apekop
24 mei 2012, 11:40
Twee vragen over de Timeline:
- Is het makkelijk om live tussen de presets te schakelen? Ik kan voorstellen dat dat met zo weinig schakelaars best onpraktisch is.
- En is de looper praktisch voor live gebruik? of moet je allerlei menu's door?

lennytien
24 mei 2012, 12:42
Ik heb daar wel wat topics over gelezen, een aantal mensen neigen ernaar om een midi controller (midimouse, cmd) bij te nemen omdat hij dan inderdaad makkelijker te switchen is in een live setting. Voor mij zou dat pas een optie zijn wanneer ik drie verschillende delays nodig heb in 1 nummer. Zo virtuoos ben ik helaas nog niet dus ik maak me daar weinig zorgen over. Wel krijg je met een midi controller extra functionaliteit met je looper, zo kan je de loop reversed afspelen bijvoorbeeld. Voor mij is de loop tevens een extra maar wie weet in de toekomst!

Heb hem (jammer, jammer) pas morgen in huis waarschijnlijk, dus kan nog even niet vertellen hoe het klinkt. Met stereo zal ik nog even wachten totdat ik roadies tot mijn beschikking heb die al die versterkers gaan tillen:P

Gretsch 5120
24 mei 2012, 20:21
Schakelen is niet makkelijk...je moet twee van de 3 knoppen indrukken om omhoog of omlaag te scrollen. Om in de loop-mode te komen moet je eerst de rechter knop lang indrukken en dan met de linker het loopen te starten en stoppen. De kwaliteit is goed; je hebt een stereo looper (30 seconden sampletijd) naast je delays, dus niet of loopen of delay.

Ik zit ook al te kijken of er niet een mogelijkheid is om dit via een extern midi-pedaal te kunnen doen, maar daar heb ik nu de centen niet voor. de beste optie is die Disaster Area-schakelaar die speciaal voor de Timeline gemaakt wordt:

http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=947542&highlight=Timeline+midi

lennytien
24 mei 2012, 22:33
Yeah weer 160 erbij. Je kunt best vlot tussen 2 settings switchen, gewoon programmeren naar je setlist imho.

lennytien
25 mei 2012, 19:15
Hij is binnen en.. wauw. Heb er drie uur mee gespeeld met alleen maar de presets +tap delay, echt een pedaal om je helemaal suf mee te experimenteren. Ik ben er blij mee, kan hem iedereen aanraden!

patrick0108
19 november 2012, 13:51
Hij is binnen en.. wauw. Heb er drie uur mee gespeeld met alleen maar de presets +tap delay, echt een pedaal om je helemaal suf mee te experimenteren. Ik ben er blij mee, kan hem iedereen aanraden!

Helemaal mee eens + ik gebruik de Timeline nu een maand thuis en via deze opstelling heb ik het geluid van mijn Amps eindeljk op huiskamer niveau met overstuurde eind buizen van de Fender Supersonic 22.

Fender Roadworn '60 -Poly turner - MXR 108 Fuzz Timeline in -Timeline L out Fender Supersonic met Kockdummy box tot 60W R out fender Superchamp XD.

Op deze manier gebruik ik ook de reverb van de supersonic en in de loop een Tremolo.

Waar ik nu naar uit kijk is de verwachte Mobius van Strymon.

Tristan
19 november 2012, 21:56
Wat ik me afvraag betreffende de Timeline is of hij ook dry out kan sturen, ik bedoel dan dus dat aan een kant het delay effect zit en dat de andere kant gewoon droog is, voor een wet/dry amp setup?

Henri H
22 november 2012, 13:32
....Disaster Area..... Timeline ....:

http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=947542&highlight=Timeline+midiÉén van onze nummers van de nieuwe demo: Disaster Area (http://www.youtube.com/watch?v=EVM4l8KeSNM) Incl. Timeline partijen (cleane tussenstuk en outro). :ok:

Gitaar4LifeDude
22 november 2012, 17:54
De timeline is een leuk apparaat maar er zitten wel ERG veel functies op. Als je de presets een beetje door aan het schakelen bent dan is het moeilijk om niet overweldigd te zijn. Een ontzettend goed klinkende delay maar niet voor mensen die niet van tweaken houden is denk ik de bottom line. Het snel wisselen zonder midi-apparatuur gaat best aardig trouwens, even wennen gewoon.