PDA

View Full Version : Monitor regelaar per bandlid



Dribbel_
21 mei 2012, 23:29
Voor onze live setting zijn we op het moment aan het kijken naar een monitor systeem wat we het beste zelf kunnen regelen.

Het idee is dus dat ieder bandlid de mogelijkheid heeft d.m.v een klein mixertje zijn eigen monitor mix te maken zodat dit uit handen komt van de geluidsman en het een keer écht persoonlijk ingesteld (en veranderd) kan worden voor en tijdens een optreden.

Ik heb een beetje zitten googlen maar het blijft nog een beetje lastig op het moment en het enige echt duidelijke wat ik tegen ben gekomen is het mymix systeem maar deze is erg prijzig.

Het zou gaan om:
2x zang
2x gitaar
1x toetsen (gecombineerd stage piano/synth)
1x drums
1x bas

Alvast bedankt :)

Arvoitus
22 mei 2012, 00:29
Ik begrijp niet wat je bedoeld. Wil je nu voor ieder bandlid een aparte mixer? En is het dan ook je bedoeling om je eigen monitors/versterkers/eq's en bekabeling aan te schaffen?

Ik zie er persoonlijk niet echt veel voordeel in (eigenlijk alleen maar nadelen). Je hebt bijna dubbel zoveel apparatuur wat je moet aansluiten/bedienen en onderhouden, dat kan echt snel in de knoei lopen.

Een voorbeeld: De zanger zet de zang op zijn monitor harder. Maar dit gaat net over de feedbackgrens waardoor zijn microfoon gaat rondzingen. Dit kan hij niet zelf oplossen terwijl hij staat te zingen, dus daarvoor heeft hij toch de geluidstechnicus nodig. Maar waarschijnlijk zal een technicus er niet bij blijven staan om de hele tijd in te grijpen omdat de artiest zelf met volume's staat te kloten.

Monitor mixen is een vak apart en wat daarbij belangrijk blijft is communicatie. Ik zou het geld in je zak houden en kijken of je misschien een vast bandlid of roadie met de geluidstechnicus laat praten, of anders een professionele technicus inhuurt.

PS: Ik ken jou en je band niet, en ik trap misschien een open deur in met deze opmerkingen. Maar denk eens goed na over het balans op het podium. Versterkers niet te hard en naar binnen richten ipv naar het publiek. Als je dit goed regelt dan hoeft er eigenlijk alleen maar zang (en toetsen in jouw geval) op de monitors te komen.

Bates15
22 mei 2012, 07:06
http://www.rolandsystemsgroup.com/products/100024

aub

schwalbe
22 mei 2012, 19:06
2words: In Ear.
Want anders krijg je de problemen die Arviotus omschrijft.

skanky
22 mei 2012, 19:35
Precies, dan moet je wel inear gaan. Behringer is nu bezig met een 'goedkoop' personal monitoring system. http://www.behringer.com/EN/Products/P16-I.aspx

Dribbel_
23 mei 2012, 12:54
Bedankt voor de reacties :) Dat het dan via in-ear zou gaan was al duidelijk, de halve band speelt al met in-ears. Maar na wat meer onderzoek naar die prijzen te hebben gedaan blijkt het een te dure grap te gaan worden en is een vaste externe geluidsman waarschijnlijk toch een betere optie.

Bates15
23 mei 2012, 16:40
Hangt af van hoeveel optreden je hebt (betaald). Kijk eens wat een tech kost 50x per jaar en wat een O1V kost met alle aansluitingen, of een personal mixing systeem zoals voorgesteld. Dan zou je nog eens raar kunnen opkijken.
Ik reken 300 per dag exclusief apparatuur. Er zijn er die het voor de helft doen en ik ken ze die het dubbele kunnen rekenen.

harrie-beton
23 mei 2012, 18:39
De 2000 euro versie van de presonus digitale mixer (16 kanalen) heeft een wifi connectie en dan kan je per bandlid via een ipad / iphone / andtroid app een persoonlijke in ear mix maken.
Daar zit onze band op de gassen maar is erg duur voor een amateur band.

Bates15
23 mei 2012, 19:27
Dat is gaaf inderdaad. Wederom een kosten baten plaatje. En wie krijgt dat ding als de band klapt... al dat soort dingen moet je wel meenemen voordat je zoiets aanschaft. De in-ears hebben jullie al toch? Dat scheelt al een boel.

bass blom
23 mei 2012, 19:31
De 2000 euro versie van de presonus digitale mixer (16 kanalen) heeft een wifi connectie en dan kan je per bandlid via een ipad / iphone / andtroid app een persoonlijke in ear mix maken.
Daar zit onze band op de gassen maar is erg duur voor een amateur band.

hoe is de latency van zo'n ding?

muziekschuur
23 mei 2012, 19:43
Het is dan tijd voor actieve monitors met doorlus. Is het simpelste. Twee monitors voor de leadvocalisten die je doorlust. Behringer heeft daar ook splitters voor. Voila. Totale investering tussen de 200 en 500 euro...

Bates15
23 mei 2012, 22:13
hoe is de latency van zo'n ding?
http://www.presonus.com/products/detail.aspx?productid=52
staat r niet bij sigh...

peter_heijnen
24 mei 2012, 09:18
De 2000 euro versie van de presonus digitale mixer (16 kanalen) heeft een wifi connectie en dan kan je per bandlid via een ipad / iphone / andtroid app een persoonlijke in ear mix maken.
The horror!!!!Maar ik ben dan ook ouderwets he. :)

peter_heijnen
24 mei 2012, 09:20
Precies, dan moet je wel inear gaan. Behringer is nu bezig met een 'goedkoop' personal monitoring system. http://www.behringer.com/EN/Products/P16-I.aspx
Behringer! :)

Maar je hoeft er natuurlijk niet persé IE aan te hangen, een actief monitortje -voor de diehard- zal ook nog wel gaan.

Btw, ik lees net dat de systeemlatency van dat ding 1 hele ms is. Ik heb me altijd al afgevraagd hoeveel dat bij aviom zou zijn, maar 1 ms is dus beter dan je ooit met je vintage marshall/fender en alleen gitaar en kabel zult meemaken, tenzij je 'natuurlijk' altijd met je oren dichter dan 33 cm op je speakerdoek speelt.

Iedere meter afstand van je geluidsbron zorgt voor 3 ms vertraging.

Bates15
24 mei 2012, 09:21
Jaja... ik moet er ook aan geloven live. Ik ga binnenkort een digico training volgen. Mijn verhuurder heeft er nu een paar staan en met zo een tafel wordt mijn footprint in de zaal of on stage gewoon kleiner... dus wat meer mensen in de zaal of een iets netter ogende podium. Plus het feit dat ik niet meer racks vol randapp hoef mee te zeulen :-)

Heeft dus voor en nadelen.

showband
24 mei 2012, 10:28
tweedehands A&H mixwizzard.
6 man op de auxen en de zevende op de master. Heb je zeven mixen.

Daar dan 7 x http://www.thomann.de/nl/millenium_hpa_in_ear.htm aan hangen.
Ben je vanui de bandkas +/- 600 a 700 kwijt voor de mixer, en elk bandlid 4 tientjes voor een doosje met een kabel.

Timmer wel even een kistje om de mixer.

Goedkoper gaat het niet worden.

Bates15
24 mei 2012, 10:53
8... je master heeft een links en een rechts hihihihih

showband
24 mei 2012, 11:50
maar dat is wel onpraktisch mixen.
Als je en de pan en de volume tegelijk moet bedienen om een mix aan te passen....

Bates15
24 mei 2012, 12:13
Maar het kan wel. Dat was meer de strekking van de post :-)