PDA

View Full Version : ervaring met de yamaha silent guitar>???



Nocki
10 juni 2003, 20:24
hoi heeft er iemand ervaring met de yamaha silent guitar.
de sln100n met nylon snaren dus..

ik wil er een voor op het podium. met klein ampje of gelijk de pa in..

wie heeft er een. wat kost zo'n ding en speelt ie en klinkt ie een beetje...

nocki

telecastermaster
11 juni 2003, 11:46
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2536859531&category=2385

CGCGCE
13 juni 2003, 10:22
Ik heb onlangs zowel de Silent met nylon snaren als die met stalen snaren uitgeprobeerd in een winkel (met batterijtjes en een koptelefoon). Die met nylon snaren klonk OK, behalve de lage E die ronduit slecht klonk. Met de ingebouwde reverb aan had je bovendien veel ruis, maar misschien valt dat weg als je ze op het net aansluit. De hals ligt wel zeer goed in de hand, en is waarschijnlijk iets smaller dan die van een standaard klassieke gitaar. Ideaal om te fingerpicken. De stalensnarige klonk m.i. een stuk beter, maar de hals was dan weer erg smal (ik denk smaller dan die van een doorsnee folkgitaar), te krap eigenlijk om te fingerpicken, maar wel goed voor akkoorden en solo's. De reverb werkt uitstekend. Beide gitaren hebben natuurlijk een sterk piezo-geluid, maar persoonlijk stoort mij dat minder met stalen snaren. Ze kosten tussen de 600 en 700 euro, de N is iets goedkoper dan de S. Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België geeft een Yamaha-dealer 20 % korting op de catalogusprijs.

willem1940
13 juni 2003, 11:59
Ik ben op het Net gaan kijken naar die SLG100N; interessant ding, lijkt mij.

http://www.yamaha-europe.com/yamaha_europe/netherlands/10_
musical_instruments/30_guitars_basses_amps/65_silent_guitars/10_silent_guitars/10
_no_series/SLG100N/index.html

Al lang zoek ik naar een oplossing, niet zozeer voor "stil" spelen maar vooral voor het kunnen horen van de eigen gitaar binnen een muzikanten-groep (Open Podium in Café "Classic", Cauberg 22, Valkenburg-Lb-NLD, vrijdag en zaterdag na 20:30u en zondags na 14:30u, NIET op feestdagen of tijdens carnaval).

Juist in een (zelfs flinke) café-ruimte is luistersterkte voor het publiek, via bestaande en tam gehouden centrale zang/muziek-versterker makkelijker te bereiken dan hoorbaarheid van de gitaar voor de speler zelf, als die zich naast pianist en drummer bevindt. "Monitor" versterkers helpen in zo'n omgeving ook bitter weinig want moeten in het totaalbeeld EN zo dicht bij de zang-microfoon ook tam worden gehouden.

Vragen: lijkt de geluidssterkte op de hoofdtelefoon voldoende voor dit doel EN: is de/een aanwezige AUX-ingang gevoelig genoeg voor een microfoon?
Dan zou er domweg een computer-headsetje (Kijkshop € 6,99) tegenaan geprikt kunnen worden om acuut optimale bijdragen te kunnen leveren in een ad hoc "even" (snelle wisseling) samengesteld groepje, met 1 lijntje van gitaar naar centrale versterker en ongeacht de afstelling daarvan nooit de sensatie dat je in een "visglas" cq boze droom voor jezelf onhoorbaar bezig bent ... ?

CGCGCE
13 juni 2003, 14:30
Misschien lukt dat wel. Toen ik de gitaren uitprobeerde in de winkel was er iemand vlakbij (zachtjes) aan het drummen en ik kon mijzelf toch nog goed horen zonder het volume heel hoog te moeten zetten. Ik had wel een "echte" koptelefoon aan van de winkel en niet het bijgeleverde headsetje, misschien is dat wel een vereiste. Vraag is of je met zo'n ding op je kop op een podium wil staan...

telecastermaster
13 juni 2003, 14:34
Ik heb zelf een massieve nylonsnarige gitaar. [Merkloos, maar ik meen bij verkoop aangeduid als een Samick; ik heb precies dezelfde ook gezien als een Hohner en een Alhabra (bij Dirk_hendrik)]. In ieder geval is het een Gibson/Epiphone CE Chet Atkins kopie. Ik heb er ooit f 250,- voor bestaald. Ik heb er wel nog een voorversterker in gezet (Fishman Power Jack). Het werkt echt fantastisch! Hij speelt bovendien heel behoorlijk: 14 frets, cutaway en lekkere lage actie. (allemaal factoren die de klank van een akoestische gitaar behoorlijk aantasten).

Voor versterkering en effecten gebruik ik Korg Pandora PX3 en een eindversteker.

Dit is een Epiphone Chet Atkins:
http://ebay2.ipixmedia.com/abc/M28/_EBAY_451bb9eff2bae3f0e5626ff12b153f0e/i-4.JPG

http://ebay2.ipixmedia.com/abc/M28/_EBAY_451bb9eff2bae3f0e5626ff12b153f0e/i-2.JPG

Lijkt tenminste ook nog een beetje op een gitaar :D

willem1940
13 juni 2003, 17:54
Nog eens goed naar de gegevens gekeken en naar de foto's: die "AUX" heeft geen eigen volume-regelaar dus de truc met "headset"(incl microfoon) zal weinig opleveren.

Moet ik er alleen nog achter zien te komen of de koptelefoon echt hard genoeg kan (binnenlopende amateur-drummers gaan gewoonlijk te hard en zijn meestal dol op "fietsen" op het baspedaal, waardoor alle nadruk op klappen 1 en 3 uit 4 .... houthakkerswerk).

Kjiratsiekoedel
13 juni 2003, 22:22
maakt toch niet uit wat hij koopt, hij verkoopt hem toch weer in een week ok twee

Br@mbo
15 juni 2003, 10:15
die zat

Nocki
29 juni 2003, 22:43
Au... das denk ik niet zo want ik denk m nodig te gaan hebben.
bedankt voor alle info
nocki