PDA

View Full Version : Gitaar kaal schuren?



LesPaul1612
21 mei 2012, 20:37
Hallo GN-ers,

Ik heb een prachtige Flying V, die ik nog prachtiger wil maken. De gitaar is een michael schenker custom flames en, zoals je kan zien, is hij mooi gevlamd. Echter heb ik een zwak voor blank mahonie V's, en eigenlijk zou ik de mijne ook graag zo maken!

Dit had ik een beetje in gedachten:

http://img69.imageshack.us/img69/6950/mahonie.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/69/mahonie.jpg/)

Naast dat ik de gitaar helemaal uit elkaar moet schroeven, zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten bij het blank schuren? Welke korrel moet ik bijvoorbeeld gebruiken? En hoe moet dat met de neck?

Alvast bedankt voor jullie (eventuele) reacties!

frekie
21 mei 2012, 20:46
Als het poly lak is zoals met de meeste Aziatische gitaren het geval is, dan schuur je je een ongeluk. Dat wordt echt met de verfbrander en de krabber in de weer. En dan maar hopen dat er een fatsoenlijk stukje hout tevoorschijn komt.

Johannes
21 mei 2012, 21:03
Met een "michael schenker custom flames" bedoel je een Dean? De kans dat er mooi hout onder die lak zit, is niet zo groot (maar mooier dan die zwart witte vlammen is het al gauw ;) ). Het blijkt dus een gokje.

LesPaul1612
21 mei 2012, 21:03
Maar qua korrel schuurpapier? hoe ver kan ik gaan voor ik echt hout weg ga schuren?
en daarnaast, kan ik de hals helemaal opschuren? of zitten er beschermende lakken onder, die ik niet weg mag schuren?

Fiendish
21 mei 2012, 22:06
Die Deans, daar zit echt een belachelijk dikke laag zooi op, dat ga je er echt niet zo makkelijk afkrijgen met schuurpapier, ik zou liever met een verfbrander en krabber aan de slag gaan, anders ben je zo anderhalve dag bezig en ga je een hoop schuurpapier nodig hebben.
De hals zul je sowieso opnieuw moeten sealen met lak of olie na het schuren, alhoewel ik ook mensen ken die na het schuren gewoon de hals kaal hebben gelaten... Maar dat zou ik je niet aanraden.

aaronstonebeat
21 mei 2012, 22:33
Zou je met schrapen niet een heel eind kunnen komen?

HUESSEN
21 mei 2012, 22:35
Afbijt erop en daarna goed ontvetten en schuren?

B-stone
21 mei 2012, 23:01
Schuur machientje kopen of Iemand die zo'n ding heeft lief aankijken?

Een vriend van mij, heeft laatst ook een chinese strat op geschuurt. Is hem duizend maal tegen gevallen. En hij had ook een schuurband thuis. Vooral die hoeken van de strat was lastig, maar daar zal jij met die V niet veel last van gaan hebben.

Tabula Rasa
21 mei 2012, 23:10
Voorzichtig met schuurmachines. Hout is soms zachter dan de lak, dus kan je snel diepe plekken krijgen. Neem een verffohn en begin bij de schroefgaatjes. Als het goed is komt de boel er zo in grote bubbels vanaf.

VLP
21 mei 2012, 23:49
Als het poly lak is zoals met de meeste Aziatische gitaren het geval is, dan schuur je je een ongeluk. Dat wordt echt met de verfbrander en de krabber in de weer. En dan maar hopen dat er een fatsoenlijk stukje hout tevoorschijn komt.

Idd. Vriend van mij heeft ook net de lak verwijderd. Een heel gedoe, veel werk aan gehad.

Braindead
21 mei 2012, 23:59
Als ik jou was zou ik dat ding verkopen en gewoon eentje kopen met een transparante laklaag. Ik heb zelf ook weleens een gitaar helemaal afgeschuurd (met de hand) wat veel werk was, de gitaar verloor waarde en uiteindelijk is hij er niet mooier op geworden omdat het hout eronder niet mooi was.

Je kan ook proberen hem te ruil te zetten. Wie weet geilt er wel iemand op die Schenker uitvoering van je.

Oranjeaap
22 mei 2012, 08:02
Weet je wel zeker dat er mahonie onder zit? Meestal wordt voor gitaren waar een dikke laag verf op zit de saaiste stukken hout gebruikt, of meerdere stukken. De enige manier om te weten of het mooi wordt is om het daadwerkelijk te proberen. Ik weet niet wat je gitaar waard is maar ik zou er nog eens een aantal nachtjes over slapen

Eko
22 mei 2012, 11:31
Ik denk dat het inderdaad een project wordt waar je halverwege van denkt: was ik er maar nooit aan begonnen!

P-Five
22 mei 2012, 11:54
Ik heb net mijn tweede gitaar helemaal kaal geschuurd. Begin met een schuurblok (kurk) en 80 grit schuurpapier. Ik moest door diverse lagen lak heen schuren om tot op het blanke hout te komen. Als je opnieuw wil afwerken is dat wel belangrijk. Bovendien is het onmogelijk om tot een bepaalde laklaag te schuren. Als je gitaar helemaal tot op het hout kaal is kun je schuren met 120 grit, 220 grit en 320 grit schuurpapier. Dat vergt veel minder moeite omdat het hout al kaal is. Dan kun je delen die beschadigd zijn gaan repareren als dat nodig mocht zijn. Daarna de gitaar afwerken ...

Klinkt allemaal erg simpel maar je komt voor problemen te staan die je niet voorziet. Ik moet mijn gitaar repareren en daarbij rekening houden met het feit dat ik de gitaar wil kleuren met inkt. De gerepareerde delen moeten die inkt wel kunnen opnemen...

LesPaul1612
22 mei 2012, 13:07
Zoals ik hier kan lezen, gaat het nogal een gedoe worden.
Eigenlijk vind ik de gitaar eigenlijk ook wel erg mooi zoals hij nu is, en ik herken mijn eigen buien wel.
Ik wil gewoon effe wat anders, maar dit is wel een te moeilijke keuze.
Afgeschraapte lak haal je niet meer terug, en de waarde gaat ook als een gek kelderen.
Daarnaast blijft maar de vraag of het resultaat mij aanstaat.
Bij mijn telecaster los ik dit luxe probleem op door er ieder voorjaar een nieuw slagplaatje op te leggen.

Nog even een paar nachtjes over slapen dus...